رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کنیسه کمال یزد

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

کنیسه کمال یزد مربوط به دوره صفوی است و در یزد، خیابان امام، کوچه مشروطه واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۳۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کنیسه کمال یزد یکی از معابد قدیدمی کلیمیان (یهودیان) یزد است که با سبک معماری دوره صفویه و ویژگی های معماری خاصی ساخته شده است. کتیبه هایی به خط و زبان عبری از جمله آثار بر جای مانده در این بناست. ساختمان کنیسه کمال دارای ۳ بخش تابستانخانه، زمستانخانه و اطاق هایی مخصوص حفظ و نگهداری تورات می باشد.

این کنیسه ، رواق هایی با ازاره ‌های آجر چینی شده نیز دارد که تزیینات لاجوردی آنها به زیبایی معماری فضا افزوده است. همچنین در وسط آن، سکویی هشت ضلعی از جنس آجر قرار گرفته که جایگاه ایستادن و عبادت خاخام (روحانی یهودی) می باشد.
کنیسه به معابد یهودیان گفته می شود، شهر تاریخی یزد نیز از وجود این سازه های مذهبی کلیمی بی بهره نبوده و هم اکنون ۱۲ کنیسه کلیمیان از جمله کنیسه کمال در این شهر وجود دارد که در فهرست کنیسه های ایران قرار گرفته اند. برخی از جمعیت یهودیان ایران ، ابتدا در اماکن تاریخی و محله های قدیمی یزد نظیر محله یعقوبی، مریم آباد و دیگر شهرهای استان یزد پخش بوده اند، بعدها تمامی کلیمیان استان یزد با توجه به شغل آزادشان( بزّازی، خرازی و فروشندگی) به محله های نزدیک بازار همچون مسجد جامع یزد تغییر مکان داده اند. دیگر جاهای دیدنی یزد را می توانید در بخش های مختلف سایت سیری در ایران مشاهده کنید.

این محله از یک طرف به خیابان امام خمینی، از طرفی به بازار خان و از طرف دیگر به مسجد جامع یزد مرتبط است و به محله کلیمیان یزد معروف می باشد.در کنیسه کمال، ۹ عدد کتاب تورات از جنس پوست گوسفند با خط عبری نگهداری می شود که احتمالا قدمت آنها نیز به دوران صفویه بر می‌گردد و ارزش تاریخی بالایی دارند.

کنیسه های دیگر شهر یزد

همان گونه که در بالا ذکر شد، شهر یزد دارای ۱۲ کنسیه می باشد که ۴ عدد از آن تخریب و دو تا هم بسته شده ولی بقیه سالم هستند که نوبتی در آن مراسم برگزار می شود.
اسامی و آدرس ۱۲ کنیسه یهودیان یزد به ترتیب زیر می باشد:

کنیسه یوخوت ( نام مادر حضرت موسی و واقع در خیابان مسجد جامع یزد )، کنیسه کمال و کنیسه ملا یوسف ( کوچه مشروطه )، کنیسه نظام ( کوچه نقیب اشراف )، کنیسه ملا آقا بابا یا ملاصدرا و کنیسه هاداشی و کنیسه ملااسحق و کنیسه حاجی اسحق ( محله کلیمیان نزدیک چهارسوق )، کنیسه الیاهر ( کوچه بقعه محله کلیمیان )، کنیسه حاجام‌ یا کنیسه کوشه توکل ( کوچه کاغذگری )، کنیسه الیاس نبی ( محدوده خیابان انقلاب)، کنیسه ملا شموئیل ( محله کلیمیان کوچه راستی).

-کمال-یزد-1 کنیسه کمال یزد
-کمال-یزد-2 کنیسه کمال یزد

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا
کافه صور

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *