جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

میدان وقت الساعت یزد

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

میدان وقت الساعت یزد یکی از آثار برجسته تاریخی این شهر به شمار می رود که در خیابان مسجد جامع و در مجاورت بقعه سید رکن الدین واقع شده است. قدیمی ترین ساعت شهری ایران در میدان وقت الساعت یزد نصب شده است. مجموعه حسینیه و میدان وقت الساعت یزد دارای میدانی با پلان مربع شکل، آب انبار، حسینیه و ساباط قدیمی خشتی با سبک معماری قاجاریه است که آب انبار واقع در این مجموعه توسط خواجه شاه امیر استرآبادی و در تاریخ ۱۱۲۱ هـ . ق ساخته شده است و دارای ۴۹ پله و چهار بادگیر بر روی مخزن است. ساعت موجود در میدان وقت الساعت یزد که با استناد به کتاب (احوال و آثار نقاشان) می توان گفت اولین ساعت شهری دنیا می باشد، باعث شد که این مکان وقت الساعت نام گیرد که این مسئله نشانگر توجه ایرانیان از گذشته های دور به وقت در انجام کارهایشان می باشد.
میدان وقت الساعت یزد  از جمله بناهای شگفت انگیز که در کتاب تاریخ یزد نگاشته جعفر محمد جعفری از رجال قرن نهم هجری قمری از آن یاد شده برجی بوده که ساعات شب و روز را با صدای زنگ و همچنین آوای خروس و روشن و خاموش شدن چراغ، مشخص میکرده است.

بنای میدان وقت الساعت یزد ، در آن روزگار که هنوز ساعت اختراع نشده بود ، نشان میدهد که سازنده آن با وسایل ابتدایی در پرتو هوش و فراست و ابتکار، دستگاهی میسازد، که از هر لحاظ با مقایسه با ساعت های امروز که با بهره گیری از آخرین پدیده های علمی و صنعتی ساخته می شود، دست کمی نداشته‌است.

این بنا، در محله وقت و ساعت امروزی واقع بوده و شهرت این محله به وقت و ساعت به واسطه همین برج است که متعلق به رصدی بوده‌است. متاسفانه از رصد اکنون فقط گنبدی برجاست که زیارتگاه شده‌است.این رصد به وسیله سید رکن الدین محمد قاضی ( متوفی در سال ۷۳۲ ه ق) ساخته شده که در عهد خود از رجال بزرگ و معتبر شهر یزد بوده و آثار و عمارات متعدد در آن شهر ایجاد کرده است. اکنون قبر سید رکن الدین در شهر یزد از زیارتگاههای مشهور است. مهمترین بنایی که از وی در تواریخ ذکر میشود، مدرسه و رصد و مسجدجامع یزد است.

مجموعه حسینیه و میدان وقت الساعت یزد دارای میدانی با پلان مربع شکل، آب انبار، حسینیه و ساباط قدیمی خشتی با سبک معماری قاجاریه است که آب انبار واقع در این مجموعه توسط خواجه شاه امیر استرآبادی و در تاریخ ۱۱۲۱ هـ . ق ساخته شده است و دارای ۴۹ پله و چهار بادگیر بر روی مخزن است.این ساعت آفتابی به استناد کتاب جامع مفیدی نخستین ساعت شهری است که فردی به نام ابوبکر ساعت ساز یزدی آن را در سال ۷۲۵ هجری قمری در مدرسه رکنیه در جوار مسجد جامع یزد نصب کرد. این مکان بعدها به نام میدان وقت الساعت شهرت یافت.میدان وقت الساعت یزد که هم اکنون در آن مراسم عزاداری در برخی ایام سال برپا می شود، به شماره ثبتی ۲۶۵۶ و در تاریخ ۷۸/۱۲/۲۵ به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

آدرس : یزد، خیابان امام خمینی، خیابان مسجد جامع

میدان وقت الساعت یزد میدان وقت الساعت یزد
میدان وقت الساعت یزد میدان وقت الساعت یزد

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا
ایران بوم گردی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد