رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ تیر ۱۳۹۳

کشف غار پر رمز و راز “مردی کر” در تهران

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۴/۲۴ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از میراث فرهنگی، آخرین شهر استان تهران که بر مرزهای استان مازندران لمیده و هوای مازندران درسر و برف های البرز را دردامن دارد شهر ارجمند است. این بزرگ روستای آبادان که از سال ۱۳۸۶ کنیه شهر را به خود گرفته ییلاقی وسیع، زیبا و پرآب است، که هوش از سرآدمی می‌برد. سپیدارهای بلند و باغ های سر سبز تودرتو هم نتوانستند ویلاها و ساختمان‌های بلند تازه ساز را از چشم مسافران مخفی کنند.

ارجمند شهری با دوهزار نفر سکنه این‌بار میزبان غارنوردان و غارشناسان انجمن ایران بود تا پرده از اسرار غاری تازه کشف شده بردارند.

«جواد نظام دوست» رییس انجمن غارنوردان و غارشناسان ایرانیان با اشاره به کشف رموز غار «مردی کر» گفت: «پس از دریافت اخباری از کشف غاری باستانی بنام (مردی کر) که در دامنه کوهی با شیبی بسیار تند قرار دارد و برای دسترسی به آن می بایست کمی صخره نوردی نیز کرد، تیم هفت نفره مجهزی از غارنوردان انجمن غار وغارشناسی ایران به منطقه عزیمت کرده و با راهنمایی یکی از اهالی و کارمندان شهرداری به دهانه این غار که در چهارکیلومتری شهر ارجمند و در دره‌ای زیبا و پرآب بنام (علی آقا تنگه ) قرار گرفته هدایت شدند.»

به گفته او، دهانه این غار با ابعاد ده متر در دوازده متر، در منتها الیه شیبی بسیار تند با سنگهای نا پایدار و بالای یک صخره عمودی به طول سه متر قرار گرفته است. شواهد از حضور کسانی قبل از تیم انجمن حکایت دارد. تکه سفال‌های نچندان قدیمی، گونی و قطعه‌ای از سنگ آسیاب دستی و افسانه سکونتگاه راهزنان در سال‌های دور و حضور ارواح و خاموش شدن مشعل دربدو ورود به غار و غیر و … همه داستان‌هاییست که برای این غار عنوان می‌شوند.

نظام دوست با اشاره به آنکه تیم غارنوردان به دهانه غار که درارتفاع ۵۰ متری رودخانه قرار گرفته صعود کرد و توانست با حضور دو تیم از غارنوردان داستان‌ها را نمودار کند تصریح کرد: «تیم اول وظیفه جستجو و پیشروی را به عهده داشت و لوازم مورد لزوم، آب و مواد غذایی را برداشته و داخل غار شد و تیم دوم با استفاده از ابزار متر و شیب سنج و قطب‌نما به نقشه برداری از آن پرداخت. پس از انجام کارهای لازم متوجه شدیم غارمخوف و ترسناکی که مقر ارواح بود در واقع یک غار افقی از انواع غارهای آهکی است که براثر فرسایش و ریزش انحلالی تونلی طبیعی بوجود آمده‌است. طول این غار ۹۶ متر با یک راهرو فرعی کوتاه و تزئیناتی آهکی بسیار جوان و کوچک است.

javan-034 کشف غار پر رمز و راز "مردی کر" در تهران

javan-030 کشف غار پر رمز و راز "مردی کر" در تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *