جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پل گاز روبار

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ آبان ۱۳۹۲

موقعیت جغرافیایی

این پل در مختصات جغرافیایی E ˝۸/۴۸ ′۲۰ ˚۴۹ و N ˝۹/۴۷ ′۱۷ ˚۳۷ قرار گرفته است و ارتفاع آن از سطح آب های آزاد ۱۶ متر می باشد [ ۸ ،ص۷]. این پل در حاشیه ی شرقی شهر صومعه سرا، بر سر راه جاده ی اصلی این شهر به رشت (به فاصله ۲/۱ کیلومتر از شهر صومعه سرا)، به روی رودخانه ای به همین نام قرار دارد.

مشخصات سازه

پل گاز روبار دارای طول ۵/۴۸ و عرض۵/۴ متر است. مصالح ساخت این پل تماما از آجر به ابعاد ۵×۱۹×۱۹سانتی متر است. روگذر پل از هر سو دارای شیب ملایمی به سمت مرکز پل است. این پل دارای یک چشمه ی اصلی در مرکز و چهار چشمه ی فرعی در دو طرف است. پهنای چشمه ی اصلی پل حدود ۹ متر است. چشمه های فرعی دو سوی چشمه ی اصلی باریک ولی ارتفاع آن ها زیاد است. پهنای این چشمه ها ۵/۱متر است. در دو سوی این چشمه های فرعی، دو چشمه ی فرعی دیگر قرار دارند که پهنای آن ها بیش از ارتفاعشان است و به ۵/۴ متر می رسد. ارتفاع نقطه ی مرکزی راس پل از سطح امروزی آب رودخانه حدود ۵/۴متر است. تاق چشمه ها با استفاده از آجر و به شکل جناغی ساخته شده است.

مرمت و بازسازی

در سال های اخیر این پل مرمت شده است و اکنون در وضعیت حفاظتی خوبی است. به فاصله ۳ متری این پل، پل جدیدی ساخته شده است که محل عبور وسایل نقلیه است.

GHORAB nama1 پل گاز روبار

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد