رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ شهریور ۱۴۰۰

پل سنگی هوره

اشتراک گذاری

پل سنگی هوره واقع در روستای زیبای هوره از توابع بخش زاینده‌رود شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختیاری است. این پل یکی از کم نظیرترین ابنیه های تاریخی عهد پهلوی  در چهارمحال و بختیاری بوده است .این پل روی رودخانه زاینده رود بسته شده دو روستای هوره و سوادجان در بخش سامان را به هم متصل می کند. پل هوره در عهد پهلوی با هفت دهنه با سبک معماری سنتی و با مصالح سنگ تراش و سیمان ساخته شده است.

پل سنگی هوره پل سنگی هوره

پل سنگی هوره دارای ۷ دهانه و ۸ ستون است ، دهانه مرکزی بزرگتر از سایر دهانه ها است. تاق ها نیم دایره و به روش رومی سنگ چین شده است.این پل به علت از بین رفتن پل قدیمی هوره و صعب العبور بودن رودخانه مخصوصا در زمستان و فصل بارندگی ، ساخته شد. پل هوره توسط مرحوم حاج سید عطاالله مرتضوی و مرحوم حاج محمد یادگار و کمکهای اهالی روستا احداث گردید.

در زمان ساختن پل برای تغییر دادن مسیر رودخانه جهت زدن پی دیرک های چوبی به فاصله نیم متری از یکدیگر در رودخانه کوبیدند و پشت آن را توسط شاخ و برگ درختان و ریختن سنگ و شن و خاک مسدود کردند سنگ های به کار گرفته شده در پی و پایه های پل از محلی در ۷۰ متری شرق پل بدست آمده است و سنگ های استفاده شده در تاق ها را از آبادی ای در ۶ کیلومتری غرب تیران به نام جاجا آورده اند. سیمان مورد نیاز ملات پل را از کارخانه همدانیان اصفهان که در آن سال تازه افتتاح شده بود تهیه کردند. ساخت پل هوره در خرداد ماه سال ۱۳۳۷ ه.ش آغاز و در پاییز سال ۱۳۳۸ ( پهلوی دوم ) به اتمام رسید.

پل سنگی هوره پل سنگی هوره

این جاذبه دیدنی به لحاظ قرار گرفتن روی رودخانه خروشان زاینده رود و وجود درختهای سر به فلک کشیده به یکی از بهترین جاذبه های طبیعی استان تبدیل شده است.طول پل ۶۳ متر، ارتفاع آن هشت متر و عرض آن شش متر است . مصالح استفاده شده در پل بوم آورد و تمامی از سنگ با ملات ماسه سیمان می باشد. جهت عبور آب رودخانه از شمال به جنوب می باشد به همین علت در ضلع شمالی پایه های پل ، آب برهای مثلثی شکل قرار دارد تا فشار آب وارد بر پایه ها را تعدیل کند.

پل سنگی هوره پل سنگی هوره

با ایجاد زیرساختهای گردشگری در این مکان می توان سالانه شاهد خیل گرشگران در این منطقه شود. این پل نیاز به رسیدگی های جزئی فراوانی دارد برای مثال با نورپردازی این پل در شبها می توان در زیبایی پل افزود و مسافران زیادی را جذب کردیا اینکه به دلیل وجود نداشتن سطل زباله در این مکان زباله های زیادی آخر هفته در کنار این پل تفریحی و تاریخی جمع می شود و موجب آلودگی رودخانه و اطراف روستا می شود. در مجاورت پل هوره از سمت روستای هوره قلعه تاریخی وجود دارد که گفته می شود در دوران صفوی برای اخذ مالیات از مسافران و کاروان ها استفاده می شد که از دیدنی های نزدیک به پل هوره به شمار می رود .

پل سنگی هوره پل سنگی هوره

           
 

نظر کاربران :

  • علی اسماعیلی

    نویسنده محترم یه کمی مطالعه کنید و دست به قلم شید.

    ۲ دی, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *