رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۱ فروردین ۱۳۹۹

خانه فرهنگی نوفل لوشاتو

اشتراک گذاری

این عمارت قدیمی که یکی از یادگارهای زیبای معماری دوران تحول ایرانه، در خیابان نوفل لوشاتو قرار داره و عمرش بالغ بر ۸ دهه ست. این اثر تاریخی _فرهنگی در ۳ طبقه (زیرزمین _ همکلف و طبقه اول) ساخته شده و تزیینات و تناسبات جالب توجهی که نشانگر خلاقیت و هنر عالی هنرمندان اونه رو داراست. خانه فرهنگی نوفل لوشاتو مربوط به دوره پهلوی اوله و در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۲۰۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه فرهنگی نوفل لوشاتو خانه فرهنگی نوفل لوشاتو

به‌لطف تماشاخانه‌ها و سالن‌های تئاتر مختلفی که در تهران وجود دارد، همه افراد می‌توانند بدون بهانه زمان در هر ساعتی که بخواهند سری به این سالن‌ها زده و نمایش‌هایی را که در سانس‌های متنوع برگزار می‌شوند، تماشا کنند. یکی از محبوب‌ترین تماشاخانه ها و سالن‌های تئاتر پایتخت عمارت نوفل لوشاتو است که از جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود. این سالن تئاتر با زیبایی ناب خود علاوه‌بر اجرای برنامه‎های مختلف، امکانات رفاهی دیگری هم دارد که آن را به جایی دنج برای ساعتی نشستن و لذت از محیط تبدیل کرده است.

قبلا در اینجا تماشاخانه دیگری مشغول به فعالیت بود که پس از مدتی تعطیل شد و جایش را به عمارت نوفل لوشاتو داد. عمارت نوفل لوشاتو که از پاییز ۱۳۹۶ آغاز به کار کرد، یکی از تماشاخانه‌های خاص و متفاوت تهران است؛ چراکه برخلاف اکثر سالن‌های تئاتر، که در فضای بسته قرار دارند، این تماشاخانه فضایی دل‌باز و دل‌نشین دارد. در واقع یک عمارت زیبای قدیمی است که بازسازی شده و تبدیل به تماشاخانه و کافه شده است.
در ابتدای ورود به اینجا اول از راهروی گل‌کاری‌شده‌ای می‌گذرید که در شب مزین به نورپردازی هم هست و حس‌وحال بسیار خوبی دارد. نرسیده به انتهای راهرو، گیشه فروش و تحویل بلیت وجود دارد. بعد از ورود به فضای اصلی عمارت، بنرها و استندهای تئاترهای گوناگونی را که در این برهه زمانی در این تماشاخانه روی صحنه می‌رود می‌بینید.

خانه فرهنگی نوفل لوشاتو خانه فرهنگی نوفل لوشاتو

اینجا دارای دو سالن تئاتر با ظرفیت‌های ۹۴ و ۱۴۰ نفر است که هر دو از استاندارد قابل‌قبولی به‌لحاظ فنی مثل تجهیزات نوری و آگوستیک‌بودن برخوردار است. صندلی‌های سالن که از مهم‌ترین ویژگی‌های یک سالن نمایشی است راحت و مناسب است. به طور معمول در هر سالن هر روز در ۳سانس نمایش‌¬ها اجرا می‌¬شود.
پس از ورود به بخش اصلی عمارت، در سمت راست یک سالن نمایش و در سمت چپ یک سالن نمایش دیگر وجود دارد. نیمکت‌هایی هم برای نشستن در زمان انتظار در حیاط تماشاخانه در نظر گرفته شده است.

هیاهو و گپ‌وگفت‌های مخاطبان تئاتر، چه قبل و چه بعد از نمایش، خود از اتفاقات دیدنی و قشنگ در بخش انتظار سالن‌های تئاتر ازجمله اینجا است. همین‌طور در زمان انتظار می‌توانید نگاهی به پوسترهای دیگر نمایش‌هایی که در این تماشاخانه روی صحنه است بیندازید.در این تماشاخانه روزهای شنبه نمایشنامه‌خوانی و از یکشنبه تا جمعه تئاتر صحنه‌ای اجرا می‌شود. تقریبا در هر دوره اجرا چهار تا پنج گروه تئاتری در سالن‌های این مجموعه به اجرا می‌پردازند.

کافه این عمارت خیلی طرف‌دار دارد، چون در فضای باز و در محوطه تماشاخانه است. هم تعداد میز و صندلی‌های کافه زیاد است و هم از کیفیت خوبی برخوردار است.
همیشه کافه‌نشینی پس از تماشای تئاتر بین مخاطبان نمایش مرسوم بوده و هست. گپ‌وگفت پس از تماشای یک تئاتر لذتی بیشتر از دیدن نمایش نداشته باشد کمتر نیست و اینجا دقیقا همه‌چیز برای یک کافه‌نشینی پس از تئاتر محیا است.

خانه فرهنگی نوفل لوشاتو خانه فرهنگی نوفل لوشاتو

تهیه بلیت تئاتر

تهیه بلیت تئاتر بهتر است که ازطریق وبگاه‌های اینترنتی انجام شود، چراکه امکان انتخاب صندلی وجود دارد. بهتر است این نکته را هم مدنظر داشته باشید، چون اجرای برخی تئاترها طرف‌داران زیادی دارد و در همان فروش اینترنتی تمامی بلیت‌ها فروخته می‌شود و اگر امید به خرید حضوری داشته باشید ممکن است موفق به تماشای نمایش نشوید.

نحوه دسترسی به خانه فرهنگی نوفل لوشاتو

آدرس:خیابان نوفل لوشاتو، نرسیده به خیابان ولیعصر، بن‌بست زیبا، پلاک یک.

خانه فرهنگی نوفل لوشاتو خانه فرهنگی نوفل لوشاتو

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *