جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پل دوازده چشمه

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ شهریور ۱۳۹۲

پل دوازده چشمه آمل :

پل دوازده چشمه در مرکز شهر بر روی رودخانه هراز ساخته شده است و هنوز بعد از گذشت سالها از ساخت پل ، رفت و آمد روی آن جریان دارد و محل عبور و مرور وسائل نقلیه ، اتومبیل و عابرین می باشد.

این پل در حال حاضر دارای ۱۲ چشمه ( دهنه ) می باشد که در زیر ۳ چشمه آن آب جریان دارد. در زیر پل فضای بازی قرار دارد که در سال های اخیر تبدیل به پارک و فضای سبز شده و در زیر دو دهنه در سمت غرب پل جاده آسفالته برای عبور و مرور اتومبیل ها می باشد. متأسفانه شهرداری جهت زیبایی روی بدنه پل را با رنگ ، سفید نموده که این عمل باعث از بین رفتن طاقنماهای بین چشمه های پل گردید . این پل امروز در محل به ۱۲ پله معروف است.

شکل امروزی پل

نام های گوناگون این پل در طول تاریخ:
علاوه بر نام ( ۱۲ پله ) که ساکنان آمل و مردم این شهر به این پل نسبت می دهند، این پل به نام «هراز»، «امام حسن عسگری » نیز شهرت دارد.

تاریخچه پل :

تارخ دقیق بنای این پل معلوم نیست، مرحوم اعتماد السلطنه بنای این پل را مربوط به قبل از اسلام می داند. بعضی از محققین آن را از آثار شاه عباس اول صفوی می دانند.در کنار پل دوازده چشمه در قسمت جنوب ،پل جدید قرار دارد که در زمان رضا شاه پهلوی ساخته شده است و به آن پل معلق می گویند.( ستوده ، منوچهر ، از آستارا تا استرآباد، ج۴ ، ص ۵۰ )

تاریخچه مرمت های انجام شده بر این پل :

این پل بر اثر عوامل طبیعی از جمله زلزله و یا طغیان رود هراز چندین بار آسیب دیده و بازسازی شد از آنجا که تاریخ ساخت آن دقیقاً مشخص نیست زمان نخستین مرمت آن نیز مشخص نمی باشد، ولی این احتمال وجود دارد که نخستین مرمت در دوره شاه عباس صفوی باشد، چون عده ای از طرز ساختمان و تنگی پل آن را از بناهای قبل از صفویه می دانند که در دوره شاه عباس تعمیر شده است.( شایان ، عباس، مازندران، ص۱۱۲)

مصالح بنا :

مصالح اصلی این بنا آجر و ملات گچ و آهک است ، عده ای نیز تنها آجر را مصالح این بنا می دانند.
amol pole davazda cheshme 1 پل دوازده چشمه

images4 پل دوازده چشمه

آدرس : آمل -مرکز شهر -موازی پل معلق
زمان : شبانه روز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد