رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ خرداد ۱۳۹۹

پارک مفاخر رشت

اشتراک گذاری

پارک مفاخر رشت یکی از پارک هایی است که پیاده روی در آن با توجه به آب و هوای معتدل بسیار دل انگیز است و یکی از جاذبه گردشگری رشت محسوب می شود . بوستان مفاخر رشت با توجه به پوشش های گیلاهی و درختان کهن سال و طبیعی محیطی بسیار جذاب و مفرح جهت انجام ورزش های گروهی و هوازی می باشد .در سفرتان به شهر رشت، اگر هوس پیاده روی کردید، علاوه بر مسیر فرهنگی-تاریخی رشت می توانید در مسیر سرسبز خیابان گیلستان ساعات خوشی رو سپری کنید. مسیری که به یکی از بزرگترین بوستان های شهر رشت منتهی می شود.

پارک مفاخر رشت پارک مفاخر رشت

پارک مفاخر رشت دارای دو بخش محوطه و باغ بذر می باشد. در بخش محوطه هر کدام از خیابان‌ها و معابر اصلی این پارک را به نام یکی از مشاهیر و مفاخر رشت خواهید یافت.پارک مفاخر رشت با نام دیرین باغ سالار یا باغ بذر چمارسرا توسط بنگاه جنگلبانی آن زمان در سال ۱۳۲۶ تأسیس و به عنوان اولین نمونه جنگلداری شهری توسط اداره کل منابع طبیعی گیلان مدیریت و نگهداری می‌شد. این مجموعه که در نوع خود بی‌نظیر است، طبق توافقهای به عمل آمده با سازمان جنگلها در سال ۱۳۹۳ رسماً در اختیار شهرداری رشت قرار گرفت.

باغ بذر چمار سرا در سال ۱۳۲۶ به عنوان نخستین نهالستان تولید نهال جنگلی توسط بنگاه جنگلبانی آن زمان تأسیس شد. در این نهالستان دو توده جنگل‌کاری آزاد و بلوط صورت گرفت و به عنوان جنگل‌کاری‌های اولیه کشور محسوب می‌شود. باغ چمارسرا از سال ۱۳۷۴ به عنوان باغ بذر به تصویب رسید.بوستان مفاخر رشت پس از پارک ملت و پارک محتشم جزء بزرگترین پارک های شهر رشت است . این باغ بزرگ مساحتی بالغ بر ۷۰۰۰ متر مربع در مرداد ۱۳۹۳ تبدیل به پارک شد و علاوه بر شهروندان رشت گردشگران بسیاری نیز جهت گذراندن اوقات خود برای قدم زدن در ما بین درختان به آنجا خواهند آمد .

پارک مفاخر رشت پارک مفاخر رشت

پارک مفاخر رشد اولین نمونه از جنگلداری شهری است که طبق توافق های سازمان جنگل های استان گیلان برای بهره برداری در اختیار شهرداری منطقه ۴ قرار گرفت .این بوستان دو بخش دارد. بوستان اصلی و چشمه و یخچال طبیعی که به آن بوستان «سالار مشکات» گفته می‌شود. بخش دیگر، بوستان سالار است که روبه‌روی درب ورودی اصلی پارک قرار دارد. این قسمت با این که کوچک‌تر است، اما زیبایی خاص خودش را دارد.

در مسیر های مختلف از این پارک سنگدیس هایی از تصاویر شهدای اتسان جهت حفظ و نگهداری یاد و دلاوری های آنان قرار گرفته است . هر کدام از خیابان‌ها و معابر اصلی این پارک به نام یکی از مشاهیر و مفاخر رشت نامگذاری می‌شود. شهدایی مانند حاج علی گلستانی،‌ اردشیر رحمانی‌،‌ مهدی نقیبی راد و شهدای دیگر. بعد از آن، کلبه چوبی زیبایی را خواهید دید با سقفی از جنس نی و گلدان‌های شعمدانی در دوطرف آن که نقاشی دوبعدی میرزا کوچک خان جنگلی را به تصویر کشیده است.

یخچال طبیعی چمارسرا و چشمه چمارسرا در مجاورت این پارک قرار دارد، از یخچال طبیعی تنها چند پلکان به یادگار مانده‌است و چشمه با عدم رسیدگی تبدیل به محل شست شوی خودروهای بارکش شده‌است.

این پارک که در مرکز شهر قرار گرفته است از امکاناتی همچون مبلمان پارکی، وسایل ورزشی همگانی، وسایل بازی کودکان، میز شطرنج، میز پینگ پونگ، نیمکت، کتابخانه، سرویس بهداشتی و نمازخانه برخوردار می باشد. با گذر رودخانه گوهر رود از مجاور پارک و نزدیکی آن به تالاب عینک، پوشش گیاهی متنوعی برای پارک پدید آمده است. بخش باغ بذر این پارک که قدمتی به نسبت طولانی دارد، نخستین نهالستان تولید نهال جنگلی می باشد که توسط بنگاه جنگلبانی در سال ۱۳۲۶ تاسیس شد. این بوستان به‌علت این که از سال ۱۳۲۶ تاسیس شده درختان قدیمی بسیاری را در خود جای داده است، درختانی مثل افرا،‌ آزاد،‌ توسکا،‌ بلوط و اوجا. سایر پوشش گیاهی پارک نیز شامل این‌ها می‌شوند: کاملیا،‌ شاه‌پسند،‌ شعمدانی، و کادینا.

این بوستان بین میدان رازی و میدان یخ سازی،‌ در قسمت راست مسیر و داخل کوچه‌ای قرار دارد. بوستان مفاخر حدود ۲۰۰ متر با میدان یخ سازی فاصله دارد.

پارک مفاخر رشت پارک مفاخر رشت

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *