جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ورزشگاه یادگار امام تبریز

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ فروردین ۱۳۹۸

ورزشگاه یادگار امام تبریز سومین ورزشگاه بزرگ فوتبال ایران از لحاظ ظرفیتی با گنجایش ۶۶،۸۳۳ نفر است.این ورزشگاه که در دهکدهٔ المپیک تبریز قرار دارد، در سال ۱۳۶۸ شروع به ساخت و در سال ۱۳۷۵ گشایش یافت.ورزشگاه یادگار امام تبریز از معدود ورزشگاه‌های کشور می‌باشد که بازی‌های تیم ملّی ایران و همچنین بازی شهرآورد پایتخت (دربی تهران) در آن برگزار گردیده است.

گنجایش
بر پایهٔ آمار ارائه شده از سوی هیئت فوتبال آذربایجان‌شرقی به فدراسیون فوتبال ایران، تعداد دقیق صندلی‌های نصب شده در این ورزشگاه ۶۶٬۸۳۳ صندلی است که آمار دقیق آن به تفکیک، به شرح زیر است:
طبقهٔ اوّل موقعیت رنگ صندلی‌ها تعداد صندلی‌ها
ضلع غربی (جایگاه ویژه) سفید ۸٬۹۲۵
ضلع غربی (جایگاه ویژه) توسی ۳٬۷۴۸
ضلع شرقی (روبروی جایگاه ویژه) سفید ۱۳٬۹۹۴
ضلع جنوبی (زیر اسکوربرد) سبز ۱۶٬۳۰۱
ضلع شمالی زرد ۸٬۸۳۲
مجموع طبقه اول ۵۱٬۸۰۰
طبقهٔ دوّم موقعیت رنگ صندلی‌ها تعداد صندلی‌ها
ضلع غربی (جایگاه ویژه) سفید ۲٬۳۵۲
ضلع غربی (جایگاه ویژه) زرد ۴٬۸۴۹
ضلع شرقی (روبروی جایگاه ویژه) سفید ۳٬۴۳۸
ضلع شرقی (روبروی جایگاه ویژه) زرد ۴٬۳۹۴
مجموع طبقه دوم ۱۵٬۰۳۳

این ورزشگاه بر طبق ارزیابی‌های انجام گرفته توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا، موفّق به دریافت درجهٔ A شده‌است.طراح این ورزشگاه موفّق به دریافت جایزهٔ بین‌المللی ای‌اف‌سی شده‌است؛ همچنین بعده‌ها ورزشگاهی واقع در شهر هیروشیمای ژاپن با طرحی مشابه این استادیوم ساخته شد.طراحی ورزشگاه یادگار امام شهر تبریز در سال ۱۳۶۴ صورت گرفته و کلنگ‌زنی و مراحل اجرائی آن از سال ۱۳۶۷ آغاز شد.محل این ورزشگاه در دره کوچکی قرار دارد. با توجه به وضعیت زمین با روش ساخت نوین در ساخت اماکن ورزشی، طبقهٔ اوّل سکوی تماشاگران این ورزشگاه فاقد ستون بوده و بر روی صخره و کوه ساخته‌شده. تنها یک ورزشگاه دیگر در دنیا با این ویژگی ساخته شده‌اند.

نورافکن‌ها

چندین‌بار در هنگام برگزاری مسابقات رسمی در این ورزشگاه قطع برق و خاموش شدن نورافکن‌ها باعث توقّف جریان بازی‌ها شده و یا برخی از بازی‌ها نیمه‌تمام ماندند.پیش از این میزان روشنائی نورافکن‌های ورزشگاه ۶۰۰ لوکس بود که مسئولان ورزشگاه به‌منظور آماده‌سازی آن برای میزبانی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا با توافق با یک شرکت بین‌المللی و الگوبرداری از ورزشگاه‌های میزبان جام جهانی در آفریقای‌جنوبی، میزان روشنائی آن را به ۱۵۰۰ لوکس و بالاتر از استاندارد ای‌اف‌سی (۱۲۰۰ لوکس) رسانده‌اند. بدین‌منظور برای نخستین‌بار در ایران، نورافکن‌هائی با قدرت بالا و مصرف پائین‌تر به‌نسبت نورافکن‌های پیشین در استادیوم یادگار امام تبریز نصب شده‌است.
بهسازی

از خرداد ۱۳۹۵، عملیات به‌سازی این ورزشگاه آغاز شد و سیستم گرمایش از کف و آبیاری هوشمند به همراه تأسیسات جانبی نصب شد. همچنین ابتدای امر قرار بر این بود تا چمن ۱۷ سالهٔ ورزشگاه نیز با چمن رولی جدید تُرکیه‌ای جای‌گزین گردد که به دلایلی مجهول و نامعلوم انجام نپذیرفت. پیمان‌کار ایرانی همراه با ۲ شرکت آلمانی، مشاوره و اجرای آن را بر عهده داشتند. با اجرای این طرح، ورزشگاه یادگار امام تبریز به‌همراه ورزشگاه آزادی تهران تنها ورزشگاه‌های ایران می‌باشند که مجهّز به سیستم هیتینگ (گرمایش از کف) هستند.
تابلوهای تبلیغاتی الکترونیکی

این ورزشگاه دوّمین ورزشگاه پس از ورزشگاه آزادی در ایران بود که تابلوهای تبلیغاتی الکترونیکی LED در کنار زمین آن نصب شد. اما باز هم به دلایلی نامعلوم این تابلوها در آغاز فصل ۹۲–۱۳۹۱ در اقدامی ناگهانی و به‌طرزی عجیب جمع‌آوری گردید.
بلیت الکترونیکی

برای نخستین‌بار در تاریخ ورزش ایران، طرح بلیت الکترونیکی در این ورزشگاه به اجرا درآمد. تماشاگران می‌توانند بلیت بازی‌ها را از طریق اینترنت خریداری کرده و با استفاده از کارت-بلیت‌های الکترونیکی خود وارد ورزشگاه شوند.
بازدید مسافران از ورزشگاه یادگار امام تبریز

با صعود دوبارهٔ باشگاه تراکتورسازی به لیگ برتر و برگزاری بازی‌های خانگی این تیم در ورزشگاه یادگار امام شهر تبریز، این استادیوم به شهرت فراوانی در نزد مردم ایران دست یافته‌است. از این‌رو بسیاری از مسافران و گردش‌گران با ورود به کلان‌شهر تبریز در کنار بازدید از اماکن دیدنی این شهر، از ورزشگاه یادگار امام تبریز نیز دیدن می‌نمایند.

ورزشگاه یادگار امام تبریز
محل تبریز
شروع ساخت ۱۳۶۸
تأسیس ۱۳۷۵
بازسازی ۱۳۹۵
توسعه یافتن ۱۳۸۸
مالک وزارت ورزش و جوانان
گرداننده تبریز سازه
نوع زمین چمن
گنجایش ۶۶،۸۳۳ نفر

ورزشگاه یادگار امام تبریز 1 ورزشگاه یادگار امام تبریز
ورزشگاه یادگار امام تبریز 1 ورزشگاه یادگار امام تبریز
ورزشگاه یادگار امام تبریز 2 ورزشگاه یادگار امام تبریز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد