بلیط هواپیما تور خارجی

مسیر پیشرفت فناوری های نو در صنعت گردشگری

تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن, ۱۳۹۷ - تاریخ آخرین بروزرسانی : ۱۲ بهمن ۱۳۹۷

تفکیک آن که کدام یک از بخشهای صنعت گردشگری به چه نحوی تحت تاثیر فناوری های نو قرار گرفته اند کار ساده ای نیست , زیرا در عمل تمامی فعالیت ها در این صنعت درگیر استفاده از این فناوری های نو بوده اند . البته به نظر می رسد در حوزه هایی که نقش عامل سرمایه در عرضه خدمات آنها چشمگیر تر بوده و تمرکز فعالیت های آنها و منشا بسیاری تحولات آنها سرزمین های توسعه یافته است نظیر ؛ حمل و نقل هوایی و خدمات جانبی آن همچون سیستم های رزرواسیون که بعدها در اختیار امکانات اقامتی و بنگاههای تورگردان نیز قرار گرفت , فناوری های نو که اغلب ماهیتی سرمایه بر ( کارانئدوز ) دارند از وجهه غالب برخوردارند . البته موضوع امنیت و سلامت نیز از عناصری بوده است که به گسترش نقش فناوری های نو در صنعت گردشگری رامن زده است .

اما هر کجا عرضه محصولات گردشگری بیشتر مبتنی بر خدمات نیروی انسانی و آنچه در پیوندی ناگسستنی با آن است یعنی روحیه میهمان نوازی قرار داشته , رنگ و بوی پیشرفت های فنی کمتر توجه افراد را جلب می کند . چنانچه به عنوان مثال هر چه مقدم فناوری های نو در سیستم رزرواسیون اتاق در صنعت خدمات اقامتی و هتلداری گرامی داشته شده است , لیکن هنوز مشاهده می کنیم در بسیاری هتلهای لوکس جهان درباره جایگزینی درهای اوماتیک به جای دربان ها اکراه وجود دارد .

گسترش سریع فناوریهای نو منافعی بسیار جذاب در اختیار صنعت گردشگری و خدمات میهمان نوازی قرار داده است .

پربازدیدترین ها:

– کاهش قابل توجه در هزینه های عرضه محصولات گردشگری و در نتیجه کاهش بهای تمام شده خدمات که منافع مالی بیشتری را برای مشتری به ارمغان می آورد و توسعه فرصت سفر را برای طیف گسترده تری از مردم فراهم می سازد . این امر از طریق افزایش ظرفیت عرضه به مدد تکنولوژی مدرن ( مثلا هواپیمای بزرگتر ) و کاهش هزینه های واسطه گری به کمک فناوری اطلاعات حاصل آمده است .

– کاهش هزینه های غیر مالی , نظیر زمانی که می باید از سوی متقاضیان سفر صرف جستجو و گردآوری اطلاعات شود و در نتیجه فرصتهای بهتری را برای سفر کردن در اختیار ایشان قرار می دهد .
– افزایش ایمنی بهره برداری از محصولات گردشگری اعم از حمل و نقل , اقامت و جاذبه های مصنوعی .
– امکان عرضه محصولات جدید و جاذبه های نوین به گردشگران به واسطه پیشرفت در فناوری نظیر پارکهای موضوعی مدرن و اسباب های سرگرمی بسیار متنوع تر از گذشته که امروز در اختیار ما قرار دارد .

– بهبود کیفیت خدمات عرضه شده به گردشگران و ارتقای سطح مطلوبیت و رضایت خاطری که ایشان کسب می کنند . به عنوان مثال در خدمات راهنمایی گشت استفاده از ابزارهای ارتباطی کارآمد تر چنین نقشی را ایفا نموده اند .

– تدارک نظام های کنترل و نظارت بهتر از سوی بنگاههای عرضه کننده که نتیجه نهایی آن ارتقاء سطح کیفی خدمات عرضه شده و کاهش هزینه های غرضه می باشد.

مسیر پیشرفت فناوری های نو در صنعت گردشگری

برگرفته از کتاب فن راهنمایی گشت نوشته آقای محمد زاهدی و آقای ارسلان بلالی

PDFPrint

سوئیت تبریز تور
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *