رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ تیر ۱۳۹۳

مرمت خانه تاریخی مهربان برای حضور شهردار

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۴/۲۴ – به گزارش خبرنگار مهر، شهردار تهران آخرین روز فروردین ماه در سکوت خبری از محله تاریخی عودلاجان و روند مرمت بازارچه عودلاجان بازدید کرد. محمد باقر قالیباف در این بازدید اعلام کرده بود که یکصد خانه تاریخی توسط شهرداری منطقه ۱۲ در محدوده محله عودلاجان و بافت تاریخی تهران شناسایی و خریداری شود تا معاونان و مدیران ارشد شهرداری تهران در آن‌ها ساکن شوند خودش هم به عنوان اولین نفر از مجموعه شهرداری تهران در بافت تاریخی عودلاجان ساکن می‌شود.

IMG10211629 مرمت خانه تاریخی مهربان برای حضور شهردار

از آن زمان مدیران شهری به دنبال یک خانه تاریخی مناسب برای شهردار تهران در این محله بودند. همچنین کمیته میراث فرهنگی شورای شهر نیز فهرستی از این بناهای واجد ارزش تهیه و به شهرداری اعلام کرد. تا اینکه خانه تاریخی مهربان در نظر گرفته شد و قرار است این خانه برای شهردار تهران خریداری شود. به همین منظور اکنون نماینده شهردار تهران در این خانه تاریخی مستقر شده تا آن را مرمت و بازسازی و برای حضور شهردار آماده کند.

این خانه تاریخی که ساخت آن به دوره پهلوی اول برمی گردد و در سال ۸۴ در فهرست میراث ملی ثبت شده، متعلق به خانم و آقایی به نام مهربان منش بود. آنها این خانه را وقف کهریزک کردند و سپس این خانه تاریخی به قهوه خانه سنتی تغییر کاربری پیدا کرد. اما تغییر کاربری این بنای تاریخی به مذاق مردم محل خوش نیامد و اعتراض آنها به عرضه قلیان و فضای بوجود آمده برای آنها باعث شد تا اماکن این بنا را پلمپ کند. از یک سال پیش هم این بنای تاریخی به انباری برای کهریزک تبدیل شد .

IMG13475851 مرمت خانه تاریخی مهربان برای حضور شهردار

پس از آنکه مسئولان شهری و منطقه ۱۲ به بررسی خانه های واجد ارزش برای سکونت شهردار تهران پرداختند؛ چندخانه تاریخی مد نظر قرار گرفت و در نهایت اکنون نماینده شهردار تهران در “خانه تاریخی مهربان” در نزدیکی ابنیه تاریخی دیگر و رو به روی شورای محوطه ها و بناهای تاریخی (ایکوموس) مستقر شد با این وجود محمدعلی محمدی، مدیر بافت تاریخی شهرداری منطقه ۱۲ به خبرنگار مهر می گوید که هنوز خرید این خانه برای شهردار قطعی نشده است. ما دو خانه دیگر را نیز در نظر داشتیم که آنها هم در عودلاجان قرار دارند ما این بناها را مرمت می کنیم تا هر کدام که بهتر بود برای حضور شهردار تهران آماده شود.

محمدی بیان کرد: خانه تاریخی مهربان هم یکی از گزینه هاست و چون دخالت هایی در این بنا شده بود، اکنون در مرحله مرمت قرار گرفته است.

IMG13520611 مرمت خانه تاریخی مهربان برای حضور شهردار

وی در واکنش به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه منظور از سکونت شهردار در این بنای تاریخی “سکونت صوری” ایشان است گفت: چرا فکر می کنید که ایشان در این محله زندگی نمی کنند؟ من هم در بافت تاریخی زندگی می کنم. آدمهای سرشناس دیگری هم هستند که ترجیح می دهند در بافت تاریخی سکونت داشته باشند. آقای شهردار هم تصمیم دارند در یکی از بناهای تاریخی که دارای معماری ایرانی است سکونت کنند.

خانه تاریخی مهربان یکی از بناهایی است که پس از واگذاری مالکان آن به کهریزک دچار نامهربانی هایی در حفاظت از این بنا شد. شاید حضور شهردار تهران در این بنا بتواند آن را نجات دهد منتها اگر این سکونت صوری نباشد!

………….

گزارش از فاطیما کریمی

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    واقعا كار بسيار پسنيده اي است مرمت كردن اثار قديمي يعني زنده نگه داشتن فرهنگ تاريخ هويت خومان

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *