رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ مهر ۱۳۹۹

محله سنایی تهران

لینک این مطلب کپی شد!

محله سنایی تهران ، یکی از محلات قدیمی و با اصالت در تهران است که بیشتر ساکنان آن را ارمنی ها تشکیل می دهند .این محله به علت وجود خیابانهای اصلی و فرعی عریض و همچنین ساکنان قدیمی و اصیل خود طرفداران زیادی دارد . موقعیت قرار گیری این محله در مرکز شهر باعث شده که بیشتر بافت محله را ساختمانهای اداری تشکیل دهند و همین امر باعث شده رفت و آمد در این محله زیاد شود .محله‌ سنایی در منطقه‌ی ۶ شهرداری و مرکز شهر تهران قرار گرفته است. این محله از سمت غرب با خیابان میرزای شیرازی (حدفاصل خیابان مطهری تا کریم‌خان)، از سمت شمال با خیابان خیابان مطهری (حدفاصل خیابات میرزای شیرازی) و از سمت جنوب با خیابان کریمخان حدفاصل میدان هفت تیر تا خیابان میرزای شیرازی و از سمت شرق با بزرگراه مدرس حدفاصل خیابان مطهری تا میدان هفت تیر همسایه است.

-سنایی محله سنایی تهران

 

علت نام گذاری محله سنایی

در مورد وجه تسمیه این محله در وبسایت شهرداری تهران چنین می‌خوانیم: دلیل نام‌گذاری محله سنایی به نام یکی از رجال سیاسی در دوره پهلوی اول بازمی‌گردد که از روستایی به نام سنایی در حوالی رفسنجان به تهران مهاجرت نموده بود و یکی از افراد مهم در آبادانی و سرسبزی این محله بود. جعفر شهری در کتاب تاریخ اجتماعی تهران، محله سنایی را یکی از محدوده های باغ بزرگ بهجت آباد به شمار آورده است که متعلق به مستوفی الممالک بود.آنطور که از تاریخچه این محدوده بر می آید، محله سنایی به لحاظ شهرسازی مدرن، پس از محلاتی چون بهجت آباد، یوسف آباد و امیر آباد شکل گرفته است. یکی از دلایل شکل‌گیری دیرهنگام محله سنایی را می توان تعلق زمین های این محله به ارتش دانست. در اواخر دهه ۴۰، ارتش پس از تفکیک این زمین ها، اجازه ساخت و ساز در آنها را صادر و این زمین ها را به افسران و درجه داران خود واگذار نمود. شاید بتوان اولین و مهمترین گروه ساکن در محله سنایی را ارتشیان نامید که دارای منزلت اجتماعی بالا در میان مردم بودند. نوع ساخت و نقشه اغلب خانه های این محله در قبل از پیروزی انقلاب، نشان دهنده سطح مالی بالا و رفاه ساکنان آن بوده است.

طبق مصاحبه با آقایان معافی و خورشیدمهر که از ساکنین قدیمی و مطلع محله به حساب می‌آیند، در محله سنایی بنای تاریخی خاصی وجود نداشته و ندارد. تنها در ضلع جنوبی میدان شعاع کنونی حمام معروفی قرار داشت، که بعدها به موزه تبدیل شد و مدتی نیز فروشگاه صنایع دستی بود و در حال حاضر فاقد فعالیت است. زمان ساخت این بنا را به اوایل دهه ۴۰ نسبت می دهند. در سالهای پس از پیروزی انقلاب این محله دچار تحولات عظیم ساختاری شد که مهمترین آن تبدیل بافت مسکونی به بافت اداری و فرهنگی است.

-سنایی-2 محله سنایی تهران

 

خیابانهای مهم محله سنایی

این محله از شرق به بزرگراه مدرس دسترسی مناسبی دارد خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی، خیابان کریم خان و خیابان ولیعصر از جمله خیابان های مهمی است که دسترسی به آن راحت است. ضمنا محله سنایی به میدان هفت تیر بسیار نزدیک است. میدان شعاع، بزرگترین میدان این محله است که در سال ۹۴ به اسم شهید «گاگیک طومانیان» تغییر نام داده است.

بیشترین تردد شمال – جنوب محله سنایی از خیابان میرزای شیرازی انجام می‌شود. یکی از مشکلات سکونت در این محله قرار داشتن در محدوده زوج و فرد و محدوده طرح ترافیک است که کار را برای رفت و آمد با اتومبیل شخصی سخت می‌کند. دو ایستگاه متروی هفت تیر و مفتح به این محله نزدیک هستند و اتوبوس های شرکت واحد در محله سنایی ایستگاه دارند.

 

مراكز آموزشی و فرهنگی سنایی

نام تعدادی از مراکز آموزشی محله سنایی در ادامه آورده شده است:

دبیرستان دخترانه شهدای هفتم تیر در خیابان قائم مقام، خیابان مشاهیر، دبیرستان پسرانه البرز نو در خیابان کریمخان، خردمند شمالی، راهنمایی پسرانه انصار در خیابان قائم مقام، روبه روی کشتیرانی، ­راهنمایی پسرانه سینا در خیابان میرزای شیرازی، دبیرستان دخترانه شهدای رسانه در خیابان کریمخان و دبیرستان گوهر که از مدارس قدیمی اقلیت‌های دینی و همجوار کلیسای انجیلی ارامنه است، از جمله مهم‌ترین مدارس این محله محسوب می‌شوند.. دیگر مراکز آموزشی در این منطقه مرکز نوآوری های مرآت در خیابان خردمند و مرکز آموزش بازیگری هیلاج در خیابان جم می‌باشند.

-سنایی-1 محله سنایی تهران

مراکز خرید اصلی محله سنایی

خیابان میرزای شیرازی به دلیل وجود فروشگاه‌های کادویی، عروسک فروشی و فروش ملزومات جشن کریسمس دارای شهرت هست. مغازه های خیابان میرزای شیرازی در روزهای نزدیک به سال نوی میلادی حال و هوای خاصی دارند. از دیگر خیابان‌های این محله باید به خیابان سنایی اشاره کرد که بورس لباس نوزاد و کودک است. ضمن اینکه مغازه های خیابان کریمخان یعنی حدفاصل میدان ۷ تیر تا میرزای شیرازی هم که عمدتا مانتو فروشی و کتابفروشی هستند جز مراکز خرید این محله به شمار می‌آیند.

-سنایی-4 محله سنایی تهران

همچنین بد نیست بدانید که دستفروش‌ها معمولا در خیابان میرزای شیرازی حضور ثابت دارند. یکی دیگر از مراکز خرید مهم برای اهالی هنر و موسیقی در این محله، مرکز موسیقی بتهوون یکی از اصلی‌ترین مراکز ارائه محصولات فرهنگی و فروش بلیط های کنسرت است. این مرکز در خیابان سنایی واقع شده است.

 

مساجد و حسینیه های شاخص محله سنایی

در این محله به نظر می‌رسد که مسجدی وجود ندارد و دو مرکز شاخص مذهبی در آن هیئت عشاق‌‌العباس به آدرس خیابان کریمخان، خیابان سنایی و هیئت بیت‌الرضا به آدرس خیابان کریمخان، خیابان قائم مقام، نرسیده به میدان شعاع هستند. ضمنا کلیسای انجیلی ارامنه در خیابان میرزای شیرازی، کوی ارفع از مراکز مذهبی محله سنایی به شمار می‌رود.

مراکز درمانی محله سنایی

بیمارستان تهران به نشانی خیابان کریمخان، خیابان حسینی و بیمارستان جم در خیابان فجر دو مرکز درمانی شاخص در این محله هستند. دیگر مرکز درمانی در محله‌ی سنایی عبارتند از مرکز درمانی رازی طب به نشانی: قائم مقام- خیابان مشاهیر-کوچه زیبا، داروخانه فراز به نشانی: خیابان مطهری، خیابان قائم مقام، نرسیده به میدان شعاع.ضمنا داروخانه بوستان به نشانی: خیابان سنایی، نبش چهارم غربی و داروخانه حکیم سنایی به نشانی: خیابان سنایی، بالاتر از میدان سنایی در این محله مشغول به فعالیت هستند.

-سنایی-3 محله سنایی تهران

مراکز مهم دولتی محله سنایی

سرای محله سنایی در خیابان قائم مقام فراهانی، میدان شعاع و ساختمان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران (رجا) که در تقاطع خیابان کریمخان با خیابان با سنایی قرار دارد از جمله مراکز شاخص دولتی در این محله هستند. همانطور که در بخش‌های پیشین هم اشاره شد بافت غالب این محله، اداری است و اداره های خصوصی زیادی در آن قرار دارند.

 

اماکن تفریحی و ورزشی محله سنایی

تنها پارک نزدیک به این محله پارک پرواز است که ابتدای خیابان قائم مقام قرار دارد. دوستداران فرهنگ و هنر معمولا پاتوقشان کافه های این محله است،کافه هایی که غالبا معماری خاصی دارند و فضای آنها آنقدر وسوسه کننده هست که افراد زیادی را به سمت خود بکشاند. به جز کافه های این محله رستوران های قدیمی و جدیدی هم وجو دارند که مراجعه کنندگان فرامحله ای خاص خود را دارند. برای مثال، ساندویچ طلایی که از سال ۱۳۴۲ در این محله حضور داشته است.

یکی دیگر از مراکز شناخته شده این محله نشرچشمه در تقاطع میرزای شیرازی و خیابان کریمخان است. ضمنا مرکز موسیقی بتهون در خیابان ثناییان هم از جمله مراکز فرهنگی محله سنایی است. راستی اگر گذرتان به این محله افتاد، حواستان به دیوارهای آن باشد چرا که گرافیتی و نقاشی‌های دیواری رنگ و لعابی متفاوت به آن داده است.

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *