جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

محله ستارخان تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ شهریور ۱۳۹۹

محله ستارخان تهران، یکی از محلات محبوب و سرزنده‌ی شهر تهران به حساب می‌آید . بد نیست بدانید ستارخان یکی از شاهراه‌های ارتباطی مرکز به غرب شهر تهران محسوب می‌شود. از سوی دیگر خیابان معروف ستارخان که میعادگاه دوستداران غذا و خوردنی هست بر جذابیت این منطقه اضافه کرده است. محله‌ی ستارخان در منطقه ۲ شهرداری تهران و غرب شهر تهران واقع شده است و از شمال با بزرگراه جلال‌آل احمد، از جنوب با خیابان آزادی، از شرق با بزرگراه چمران و از غرب با بزرگراه یادگار امام همسایه است. تهران ویلا را هم می‌توان یکی از ضمایم ستارخان به حساب آورد که از محبوبیت فراوانی برخوردار است.

محله ستارخان تهران4 محله ستارخان تهران

بافت محله ستارخان

مهم‌ترین نکته درباره‌ی محله ستارخان، سرزندگی و پویایی آن است که کاملا به چشم می‌آید. البته این محله هم دارای خیابان‌های شلوغ و پر رفت و آمد هست و هم خیابانهای خلوت و دنج مانند دریان نو دارد.در مورد بافت محله هم بایستی به اطلاعتان برسانیم که علاوه بر آپارتمان‌های نوساز و شیکی که ساخته شده‌اند، خانه‌های ویلایی و حیاط دار هم در محله‌ی ستارخان وجود دارند . ضمنا یکی دیگر از مواردی که در این محله به چشم می‌آید، تعدد مراکز اداری است. از شاخصه‌های این محله سه برج معروف ستارخان هستند که با نام مجتمع مسکونی ستارخان شناخته می‌شوند. از زمان ساخت آنها بیش از ۴۰ سال می‌گذرد.

محله ستارخان تهران5 محله ستارخان تهران

علت نام گذاری محله ستارخان

محله‌ی ستارخان با نام برق‌آلستوم نیز شناخته شده است، که این نام طبق مصاحبات شفاهی با تعداد از ساکنین قدیمی محله، برگرفته از نام دانشمندی خارجی به اسم آلستوم است که بانی کارخانه برقی در همین منطقه می‌باشد. آقای تجسمی از ساکنین قدیمی ستارخان اشاره کرده است که این محله در گذشته بصورت باغ بوده و در واقع از اراضی طرشت به حساب می‌آمده است. همچنین آنطور که در منابع مختلف آمده است، مرحوم حاج محمد علمدار از جمله افرادی بوده که نقش به سزایی در شکل گیری محله ستارخان ایفا کرده است و غالب ساکنین اولیه در این محله از اهالی خمین و یزد بوده‌ که به تهران مهاجرت کرده بودند.
همچنین در منابع دیگری در مورد تاریخچه ستارخان می‌خوانیم که: «حاج مهدی اولین بار طرح آپارتمان های ۵۵ متری را به مجلس برد و پس از موافقت مجلس در محدوده امروزی محله‌های شهرآرا، پاتریس لومومبا و دریان‌نو برای کارمندان خود خانه‌هایی آپارتمانی ساخت که به ۶ دستگاه معروف شد.»

محله ستارخان تهران محله ستارخان تهران
بهتر است بدانید که هسته اولیه محله ستارخان ابتدا از کناره شمالی خیابان ستارخان شکل گرقته و سپس به سایر نقاط گسترش پیدا کرده است. قدمت شکل‌گیری محله به سال‌های اولیه انقلاب بازمی‌گردد. در کل عواملی مانند همجواری با محورها و عناصر ساختاری شهر، آب و هوای مناسب و شیب کم محله، واگذاری زمین‌های این منطقه توسط شرکت تعاونی ژاندارمری سابق و در نهایت تاسیس کارخانه برق آلستوم باعث محبوبیت ستارخان و افزایش تمایل مردم به سکونت در آن منجر شده است.

خيابان های مهم محله ستارخان

محله ستارخان دارای دسترسی بسیار خوبی می‌باشد. در واقع داشتن دسترسی به سه بزرگراه چمران، یادگار امام و جلال آل احمد و همچنین خیابان مهم آزادی، ستارخان را به یکی از محلات پرمتقاضی تهران برای سکونت تبدیل کرده است. از سوی دیگر دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی در ستارخان بسیار راحت است. دو ایستگاه متروی طرشت و توحید به این محله نزدیک هستند و دو خط بی ار تی (آزادی- تهرانپارس) و همچنین (پایانه شهید افشار- پایانه جنوب) هم به عنوان دیگر وسایل حمل و نقل فعالیت می‌کنند. ضمنا اتوبوس‌های شرکت واحد هم در این محله دارای ایستگاه به مقاصد مختلف شهر تهران می‌باشند.

محله ستارخان تهران1 محله ستارخان تهران

مراكز آموزشی و فرهنگی ستارخان

نام تعدادی از مدارس محله‌ی ستارخان در ادامه آورده شده است:
دبستان دخترانه نامدار خراسانی در خیابان جلال آل احمد
دبستان پسرانه یگانه واقع در خیابان نیایش
دبستان پسرانه ستارخان واقع در سروش یکم
دبیرستان ابوعلی سینا واقع در خیابان شهید صحرایی
دبیرستان دخترانه دولتی غفاری در خیابان پاتریس لومومبا

همچنین علاقه‌مندان به یادگیری زبان انگلیسی در محله‌ی ستارخان می‌توانند از مرکز آموزش زبان انگلیسی کودکان و نوجوانان گلدیس واقع درخیابان ستارخان، نبش خیابان حبیب الهی، آموزشگاه زبان سپهر روبروی پاتريس، جنب پمپ بنزين بهبودی و آموزشگاه زبان ایرانمهر در خیابان ستارخان، ابتدای باقرخان استفاده کنند.

علاوه بر آن چند آموزشگاه موسیقی در این محله وجود دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به آموزشگاه موسیقی هاتف روبروی کوثر سوم، آموزشگاه موسیقی سورنا واقع در تقاطع تهران ویلا، آموزشگاه موسیقی هنرمند نبش نیایش اشاره کرد. ناگفته نماند در سایر بخش‌های فرهنگی -هنری و علمی در این محله مراکزی جهت آموزش وجود دارند.

محله ستارخان تهران11 محله ستارخان تهران

مراکز خرید اصلی محله ستارخان

بازار بزرگ سنتی ستارخان واقع در خیابان ستارخان، زیر پل یادگار امام از جمله مراکز خرید شاخص در این محله است. در این بازار حدود ۳۰۰ واحد تجاری در دو طبقه وجود دارند. خوش قیمتی این بازار یکی از ویژگی‌هایی است که عموم مراجعه‌کنندگان از آن یاد می‌کنند. یکی دیگر از مراکز خرید این محله مرکز خرید واقع در ضلع جنوبی بازارسنتی ستارخان می‌باشد.
ناگفته نماند که خیابان ستارخان بورس دو صنف است و دارای شهرت فرا محله‌ای می‌باشد. اولی راسته‌ی رستوران‌ها و فست‌فودها می‌باشد و مورد بعدی بورس لوازم نور و روشنایی است.

محله ستارخان تهران10 محله ستارخان تهران

مساجد و حسینیه های شاخص محله ستارخان

سه مسجد در این محله وجود دارند .مسجد حضرت ابوالفضل واقع در خیابان ستار خان، نبش باقر خان، مسجد مکتب الصادق واقع در خیابان ستارخان، نرسیده به خیابان نیایش، مسجد حضرت مهدی (عج) در خ ستارخان،بین پل ستارخان و سه راه تهران ویلا. علاوه بر مساجد یادشده، چند حسینیه هم در محله ستارخان وجود دارند که از جمله‌ی آنها می‌توان به حسینیه دریانی‌های تهران واقع در خیابان پاتریس لومومبا و حسینیه‌های مکتب الصادق، حسینیه پاتریس، حسینیه ستارخان و حسینیه‌ی موسی بن جعفر اشاره نمود.

محله ستارخان تهران8 محله ستارخان تهران

مراکز درمانی محله ستارخان

مهم‌ترین مرکز درمانی در این محله بیمارستان رسول اکرم واقع در خیابان نیایش است. از دیگر مراکز درمانی محله‌ی ستارخان می‌توان به درمانگاه عمار واقع در خیابان ستارخان، ابتدای خیابان بهبودی، کلینیک دندانپزشکی ستارخان واقع در خیابان ستارخان روبه روی باقرخان اشاره کرد.

ساختمان پزشکان بهنوش واقع در خیابان حبیب اللهی نیز از مراکز درمانی در این محله است که مطب بسیاری از دکتران مطرح در آن قرار دارد. از داروخانه‌های این منطقه می‌توان داروخانه دکتر شرابیانی بین توحید و باقرخان و داروخانه شبانه روزی ستارخان، روبه روی برق آلستوم را نام برد.

محله ستارخان تهران222222 محله ستارخان تهران

مراکز مهم دولتی محله ستارخان

در این محله مراکز شاخصی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم: اداره کل امور مالیاتی غرب تهران واقع در خیابان رحیمی اصل، ساختمان سپهر، ستاد ترخیص خودرو واقع در خیابان زنجان، نمایندگی بیمه غرب تهران واقع در ستارخان، نبش چهارراه خسرو. ساختمان زمرد و شرکت بهره برداری نیروگاه طرشت در خیابان ستارخان، جنب خیابان شهید جهانی نسب اشاره کرد.

محله ستارخان تهران6 محله ستارخان تهران

اماکن تفریحی و ورزشی محله ستارخان

نام ستارخان در ذهن بسیاری از ساکنان پایتخت تداعی‌کننده‌ی خیابانی سرزنده است که پر است از رستوران ، فست‌فود و آبمیوه‌فروشی. خیابانی که بسیاری از آن به عنوان خیابان خوشمزه فروشی یاد می‌کنند. بنابرایین بیراه نیست اگر از مراکز تفریحی این محله به این مغازه‌ها اشاره کنیم.
کباب ترکی نشاط و آبمیوه بستنی علی بابا در خیابان ستارخان دارای شهرت بسیاری هستند. البته علاوه بر این مراکز که عمدتا از تفریحات خوراکی هستند، باید به بوستان‌های ستارخان، بوستان شاهین، بوستان میلاد، بوستان شکوفه، بوستان مهدیه و بوستان پردیس اشاره کرد. خانه فرهنگ عقیق هم یک مرکز فرهنگی در خیابان نیایش محله‌ی ستارخان است.

محله ستارخان تهران7 1 محله ستارخان تهران

محله ستارخان تهران3 1 محله ستارخان تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد