رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ آبان ۱۳۹۹

محله انقلاب تهران

لینک این مطلب کپی شد!

محله‌ انقلاب تهران یکی از معروفترین و قدیمی ترین محله های پایتخت است که در بین دانشجویان بسیار طرفدار دارد . از قدیم محله ی انقلاب را با کتابفروشی هایش ، دانشگاه تهرانش و کافه های بسیار زیادش می شناسند . دسترسی این محله بسیار خوب است و ایستگاه مترو و BRT هم دارد . همسایه های محلی انقلاب عبارتند از سمت شرق به خیابان فلسطین ، سمت غرب به خیابان کارگر ، سمت شمال با خیابان انقلاب و سمت جنوبی آن با خیابان جمهوری اسلامی .محله‌ی انقلاب در ناحیه‌ی ۱ منطقه‌ی ۱۱ شهرداری و مرکز شهر تهران قرار گرفته است.

-انقلاب-تهران-8 محله انقلاب تهران

بافت محله انقلاب

محله‌ی انقلاب بورس کتاب تهران است و دارای تعداد بسیار زیادی فروشگاه و پاساژهای کتابفروشی می‌باشد. بنابراین بافت این محله تا حدود بسیار زیادی تجاری-اداری هست. اما در کوچه‌های آن منازل مسکونی که ترکیبی از خانه‌های قدیمی و نوساز هستند مشاهده می‌شود. نکته دیگر در مورد این محله تعدد خوابگاه های دانشجویی است که به دلیل نزدیکی به دانشگاه‌ها در اینجا تاسیس شده‌اند.

علت نام گذاری محله انقلاب

نام پیشین خیابان انقلاب ، خیابان شاهرضا بوده است که پس از پیروزی انقلاب این خیابان به انقلاب تغییر نام داده شده است. خیابان انقلاب به دلیل میزبانی دانشگاه تهران و فروشگاه‌های بزرگ کتاب و نشریات، از خیابان‌های شاخص تهران جهت برگزاری راهپیمایی‌ها و از کانون‌های گردهمایی‌های خیابانی به حساب می‌آید.

-انقلاب-تهران-7 محله انقلاب تهران

خیابان های مهم محله انقلاب

با توجه به موقعیت جغرافیایی محله انقلاب دسترسی آن تقریبا به بسیاری از مناطق تهران مناسب است. البته باید یادآوری کنیم به دلیل قرار گرفتن در محدوده طرح زوج و فرد و طرح ترافیک دسترسی با اتومبیل شخصی کمی کار سختی است.خوشبختانه انقلاب ایستگاه مترو دارد، بی ار تی دارد و تاکسی‌ به مقاصد مختلف هم در چهار ضلع میدان همیشه حضور دارند. علاوه بر اینها اتوبوس های شرکت واحد هم فعالیت دارند. بنابراین اصلا نگران رفت و امد به این منطقه نباشید، زیرا از لحاظ دسترسی با وسایل حمل و نقل عمومی یکی از محلات غنی تهران به شمار می‌رود. خط بی ارتی عبوری از انقلاب از میدان آزادی به مقصد تهرانپارس در حرکت است.

-انقلاب-تهران-6 محله انقلاب تهران

مراکز آموزشی و فرهنگی محله انقلاب

محله انقلاب یکی از محلات فرهنگی اموزشی تهران به حساب می‌آید، تعدد دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی دلیل این موضوع می‌باشد. نام تعدادی از مدارس و سایر مراکز آموزشی موردنظر در ادامه آورده شده است:

مدرسه پسرانه شهید آیت الله مدنی واقع در خیابان فخر رازی
مدرسه ابتدایی دخترانه خیرالنسا واقع در بین ابوریحان و خیابان دانشگاه، خیابان ژاندارمری
مجتمع آموزشی ممتاز حنان در خیابان فلسطین پایین تر از بلوار خیابان شهید حجت دوست
دبیرستان پسرانه شهید اعلمی واقع در خیابان انقلاب، بین فلسطین و ولیعصر، نبش برادران مظفر
دبیرستان دخترانه هیات امنایی قدس در خیابان انقلاب، نبش خیابان قدس
ناگفته نماند محله انقلاب میزبان یکی از معروفترین دانشگاه‌های خاورمیانه هست، دانشگاه تهران. علاوه بر این دانشگاه تعدادی دانشگاه دیگر هم در این منطقه قرار دارند، از جمله؛ مرکز آموزش علمی – کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۱۱ تهران واقع در ابتدای کارگر جنوبی، کوچه رشتچی، مرکز آموزش علمی – کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۶ تهران در خیابان انقلاب. خیابان دانشگاه. کوچه قدیری، دانشگاه آزاد تهران- هنر و معماری در خیابان انقلاب، نبش فلسطین.

-انقلاب-تهران-5 محله انقلاب تهران

اگر علاقمند هستید از سایر مراکز آموزشی انقلاب هم مطلع گردید، باید به به اطلاعتان برسانیم که مراکز زیر مشغول به فعالیت هستند:

آموزشگاه موبایل در میدان انقلاب ابتدای خیابان کارگر جنوبی نبش خیابان وحید نظری
آموزشگاه آوا واقع در میدان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، پلاک ۳۰۰
آموزشگاه موسیقی ژوست در خیابان ۱۲ فروردین
آموزشگاه زبان خارجی برتر جنب سینما مرکزی
آموزشگاه سفیر جنب سینما سپیده

-انقلاب-تهران-4 محله انقلاب تهران

مراکز خرید محله انقلاب

محله‌ی انقلاب تهران یکی از محلات سرزنده و بسیار پررفت و آمد شهر تهران محسوب می‌شود، این محله عمدتا میزبان فروشگاه‌های کتاب و لوازم التحریر است. هر زمانی که گذرتان به خیابان انقلاب بیافتد، دانشجویان و دانش آموزانی را می‌بینید که برای خرید کتاب آمده‌اند.علاوه بر فروشگاه‌های کتاب در این محله، تعدادی فروشگاه وسایل پزشکی، چرم فروشی و … نیز وجود دارند. یکی دیگر از شاخصه‌های این محله دستفروش‌ها هستند که در بساطشان علاوه بر کتاب، لوازم‌التحریر، پوستر و کیف‌های اداری می‌توانید صنایع دستی هم پیدا کنید.

-انقلاب-تهران-1 محله انقلاب تهران

مساجد و حسینیه های شاخص محله

دو مسجد امام‌ سجاد (ع) واقع در خیابان جمهوری- نبش خیابان فخررازی و مسجد سیدالشهدا جنب مترو، ضلع شمال غربی میدان انقلاب از مساجد این محله هستند.

مراکز درمانی محله انقلاب

داشتن تعداد کافی مراکز درمانی و بهداشتی از جمله موارد مهم و مثبت در هر محله‌ای هست که رفاه ساکنان را بیشتر می‌کند، در مورد محله‌ی انقلاب مراکز زیر پاسخگوی نیاز درمانی هستند:

درمانگاه ابوریحان واقع در خیابان انقلاب، فلسطین جنوبی، نبش خیابان نظری، درمانگاه ابوریحان
درمانگاه دندانپزشکی طلایه داران در خیابان انقلاب ، خیابان برادران مظفر
درمانگاه اسفند واقع در ضلع غربی میدان انقلاب، ساختمان اسفند، طبقه همکف
بیمارستان مدائن واقع در خیابان انقلاب، نرسیده به چهارراه ولیعصر، خ برادران مظفر
بیمارستان رحیمیان در خیابان دانشگاه
مرکز تخصصی بیماری‌های پستان- نشانی: خیابان انقلاب، خیابان دانشگاه، خیابان نظری
ضمن اینکه داروخانه‌های زیادی در این محله فعالیت دارند که نام آنها در زیر آورده شده است :
داروخانه دیبا واقع در خیابان انقلاب، خیابان دانشگاه، نبش روانمهر، پلاک ۷۵
داروخانه سلامت ابوریحان در خیابان انقلاب، خیابان دانشگاه، خیابان شهيد نظري
داروخانه شهدا به نشانی: خیابان جمهوري، تقاطع جمهوري و ابوريحان

-انقلاب-تهران-2 محله انقلاب تهران

مراکز مهم دولتی محله انقلاب

محله انقلاب یکی از محلاتی است که تعدد مراکز اداری آن کاملا به چشم ‌می‌آید، در ادامه نام تعدادی از مراکز مهم اداری و دولتی عنوان شده است:

اداره پست شهید یوسفیان در میدان انقلاب، خیابان کارگر جنوبی، خیابان شهدای ژاندارمری
سازمان غذا و دارو به نشانی خیابان انقلاب، رو بروی درب اصلی دانشگاه تهران، خیابان فخر رازی، نبش خیابان وحید نظری
سرای محله انقلاب به نشانی: خیابان انقلاب، نرسیده به چهار راه ولیعصر، خیابان مظفر جنوبی، نبش کوچه ماه
مرکز تحقیقات دانشگاه شاهد واقع در خیابان ژاندارمری، بعد از اردیبهشت

اماکن تفریحی و ورزشی محله انقلاب

متاسفانه در این محله فضای سبزی وجود ندارد، نبود فضای سبز و تردد بسیار زیاد محله‌ی انقلاب را به یکی از محلاتی تبدیل کرده است که معمولا شاخص آلودگی بالایی دارند. در مورد دیگر مراکز تفریحی و فرهنگی انقلاب می‌توان به سینما بهمن در خیابان انقلاب، سینما سپیده و سینما مرکزی در ضلع جنوب غربی میدان انقلاب و سینما پارس: ضلع جنوب غربی میدان انقلاب اشاره کرد. همچنین کافه‌های این محله برای دانشجویان پاتوق خوبی به شمار می‌روند و همیشه سرشان شلوغ است.
یکی از کافه های معروف و قدیمی تهران به نام کافه فرانسه هم در این محله روبه روی دانشگاه تهران واقع شده است. همچنین مجموعه ورزشی غزال درخیابان رازي شمالي، چهار راه بهرامي هم یکی از مجموعه هایی است که افراد اوقات فراغتشان را آنجا بگذرانند.

-انقلاب-تهران-3 محله انقلاب تهران

-انقلاب-تهران محله انقلاب تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *