رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ شهریور ۱۳۹۹

محله امیرآباد تهران

لینک این مطلب کپی شد!

محله امیرآباد تهران ، یکی از محله های معروف و مطرح در شمال غربی تهران به حساب می آید .امیرآباد روی تابلوهای شهری به کارگر شمالی شهرت دارد اما مردم محلی آن را به همین نام صدا می‌زنند. این محله در منطقه شش تهران قرار دارد و بیشتر ساختمان‌هایش شامل اداره‌ها و دانشگاه‌های مختلف می‌شود.این محل قبل از اینکه امیرآباد بشود، منطقه ییلاقی برای امیرکبیر، صدراعظم ناصرالدین‌شاه، بوده است. از آن زمان توجه شاه ایران هم به این قسمت از پایتخت جلب شد.

-امیرآباد-تهران3 محله امیرآباد تهران

برای همین دستور داد تا وسایل لشکرش را در محلی که ما به عنوان قزل‌قلعه می‌شناسیم قرار دهند. این ساختمان بعدها زندان ساواک شد. سال ۱۳۹۳ مهمات جنگی زیادی در زیر زمین یکی از خانه‌ها پیدا کردند. در حالی که کارگران در حال حفر زمین بودند متوجه انبار گلوله و خمپاره‌ای شدند که به جنگ جهانی دوم تعلق داشت. حالا هم یک تره‌بار مرکزی با نام جلال آل‌احمد به جای آن ساخته شده است.

نزدیکی آن به مرکز شهر، چند دانشگاه مهم تهران و همچنین وجود اداره‌ها، این محله را تبدیل به یکی از محلات محبوب برای کارمندان و دانشجویان کرده است. امیرآباد میزبان یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین بوستان‌های تهران، بوستان لاله است. ضمن اینکه موزه هنرهای معاصر و موزه فرش هم در این محله قرار گرفته‌اند و به شناخته‌تر شدن امیر آباد کمک کرده‌اند.
این محله از سمت غرب با بزرگراه چمران و محله‌ی گیشا، از سمت شرق با بزرگراه کردستان، از جنوب با بلوار کشاورز و از سمت شمال با بزرگراه شهید همت همسایه است. خیابان اصلی این محله کارگر شمالی ( امیرآباد ) است.

-امیرآباد-تهران محله امیرآباد تهران

بافت محله امیرآباد

محله‌ی امیر آباد یکی از محلات اداری و فرهنگی در شهر تهران به حساب می‌آید. نزدیکی آن به مرکز شهر و همچنین چند دانشگاه مهم تهران، این محله را تبدیل به یکی از محلات محبوب برای کارمندان و دانشجویان کرده است. اداره‌های بسیاری در حال حاضر در این محله قرار دارند. همچنین مراکز رفاهی و تفریحی متعددی برای دانشجویان در این محله تاسیس شده است، از جمله‌ی آنها می‌توان به کافه‌ها، باشگاه‌ها و کتابفروشی‌ها و مراکز آموزشی اشاره کرد.

در مورد بافت محله هم بهتر است بدانیدکه علاوه بر آپارتمان‌های نوساز و شیکی که ساخته شده‌اند، خانه‌های ویلایی و حیاطدار هم در محله‌ی امیرآباد وجود دارند و همانطور که در بخش قبل ذکر شد از مواردی که در این محله به چشم می‌آید، تعدد مراکز اداری است. ناگفته نماند که مجموعه خوابگاهی بزرگ که به نام کوی دانشگاه شناخته می‌شود در انتهای کارگر شمال قرار دارد و از شاخص ترین بخش‌های محله امیرآباد است. در کنار خوابگاه‌های کوی دانشگاه ساختمان‌های رفاهی، صنفی و اداری در محوطه‌ی کوی قرار دارند. برای مثال سینما کوی، سالن بدنسازی، کتابخانه، خانه‌ی فرهنگ کوی و …

-امیرآباد-تهران1 محله امیرآباد تهران

علت نامگذاری محله امیر آباد

آنطور که در منابع مختلف آورده شده است: میرزا تقی خان امیر کبیر که کارهای عمرانی زیادی را در ایران انجام داده است، امیرآباد را در فاصله ۵ کیلومتری شمال غربی شهر تهران بنا کرده است. اعتماد السلطنه در این مورد نوشته است: امیر در این قریه علاوه بر احیای اراضی و ایجاد قنات‌های متعدد، باغ و امارتی معتبر نیز احداث کرد و به واسطه آب و هوای مطبوع تر آن نسبت به تهران اغلب برای استراحت به آنجا می‌رفت.

همچنین در ادامه می‌خوانیم که ناصرالدین شاه نیز به دلیل نزدیکی این روستا به شهر محل سکونتش، غالب اوقات برای تفریح به آنجا سفر می‌نمود. در یکی از این سفرها، ناصرالدین شاه دستور ساخت قورخانه را در کنار روستای امیرآباد صادر کرد. به نظر می‌رسد که قورخانه همان ” قزل قلعه”بوده که محلی برای نگهداری وسایل لشکری در آن زمان به شمار می‌رفته است. البته مدتها بعد این مکان در اختیار ساواک قرار گرفته و تبدیل به یک زندان سیاسی شده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زندان قزل قلعه تخریب گشته و در حال حاضر بخشی از فضای آن تبدیل به میدان میوه و تره بار و فروشگاه شهروند شده است.

بخش بزرگ دیگری از اراضی امیرآباد تا پیش از سال ۱۳۲۰، محل کشت گندم و جو بوده و از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۴ این منطقه در اختیار نیروهای نظامی آمریکایی قرار گرفته است. نیروهای نظامی با توجه به نیازهای متفاوتی که داشتند، مراکز متفاوتی در آنجا تاسیس نمودند که از جمله‌ی آنها می‌توان به خوابگاه سربازان، تعمیرگاه موتوری، ساختمان بهداری، ساختمان تصفیه خانه آب، کارخانه برق و کارخانه یخ سازی اشاره کرد.

-امیرآباد-تهران2 محله امیرآباد تهران

خيابان های مهم محله امیر آباد

محله‌ی امیر آباد تهران دارای دسترسی بسیار خوبی است. ابتدا بایستی به دسترسی مناسب این محله به بزرگراه‌های شهید همت، بزرگراه کردستان، بزرگراه شهید حکیم، بزرگراه شهید چمران اشاره کنیم که کار را برای دارندگان خودروهای شخص بسیار راحت کرده‌اند. از سوی دیگر در مورد دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی بایستی به اطلاعتان برسانیم که این محله هم دارای ایستگاه‌‌ برای اتوبوس‌هایی از پایانه معین به شهرک والفجر و میدان ولیعصر به شهرک والفجر هست و هم به دو ایستگاه مترو میدان انقلاب و ایستگاه مترو دانشگاه شهید مدرس نزدیک است. علاوه بر اینها تاکسی‌هایی از میدان انقلاب و سایر محلات تهران برای این محله وجود دارند.

مراكز آموزشی و فرهنگی امیرآیاد

محله‌ی امیرآباد دارای تعداد زیادی مراکز آموزشی می‌باشد، نام تعدادی از مدارس این محله در ادامه آورده شده است:

دبستان غیردولتی پسرانه شهریار واقع در خیابان کارگر شمالی
دبستان غیردولتی دخترانه ندا واقع در خیابان کارگر شمالی، خیابان چهارم
متوسطه دوره اول هیات منایی دخترانه یاس نبی واقع در خیابان شهید فکوری
متوسطه دوره اول غیردولتی پسرانه سرای دانش واقع در کوچه اکبری
متوسطه دوره اول غیردولتی پسرانه پژوهش واقع در خیابان بیستم
دبستان عادی دولتی دخترانه شهید مدرس واقع در نبش بلوار کشاورز
متوسطه دوره دوم دخترانه راه هدی واقع در خیابان بیست و سوم

علاوه بر مدارس ذکر شده، چند دانشگاه در محله‌ی امیر آباد وجود دارد که از جمله‌ آنها می‌توان به چند دانشکده‌ی مهم دانشگاه تهران اشاره کرد. دانشکده‌ی علوم اجماعی، دانشکده‌ی مدیریت، دانشکده‌ی اقتصاد، پردیس شماره ۲ دانشکده‌های فنی، دانشکده‌ی فیزیک و دانشکده‌ی ادبیات و زبان‌های خارجی اشاره نمود. علاوه بر دانشکده‌های دانشگاه تهران، پردیس دانشگاه تربیت مدرس و دانشکده‌ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در امیرآباد قرار گرفته‌اند.
همچنین نام تعدادی از آموزشگاه‌های زبان این محله عبارتست از زبان شکوه واقع در خیابان ششم، مرکز زبان قانون واقع در خیابان کارگر شمالی بالاتر از پمپ بنزین امیرآباد. اگر از علاقمندان موسیقی در محله‌ی امیرآباد هستید، ما نام تعدادی از آنها را آورده‌ایم: آموزشگاه موسیقی هم‌آوا بالاتر از مرکز قلب، آموزشگاه موسیقی آیین فاخته پایینتر از مرکز قلب، آموزشگاه موسیقی دریا نبش کوچه‌ی زمرد. علاوه بر مراکز آموزشی معرفی‌شده در سایر حوزه‌های فرهنگی -هنری و علمی در محله‌ی امیرآباد مراکزی برای علاقمندان به یادگیری وجود دارد.

-امیر-آباد-تهران-scaled محله امیرآباد تهران

مراکز خرید اصلی محله امیرآباد

اگر گذرتان به محله امیر آباد افتاده باشد، میدانید که خیابان کارگر شمالی خیابان سرزنده ای است که تعداد بسیار زیادی فروشگاه در آن قرار دارد، فروشگاه‌ از هر صنفی که فکرش را بکنید، از سوپر مارکت گرفته تا آرایشی بهداشتی و خرازی. فروشگاه های نظیر سپه و اتکا که فروشگاه اتکا در تقاطع خیابان فاطمی و خیابان کارگر شمالی قرار دارد. فروشگاه کفش ملی هم یکی دیگر از قدیمی‌ترین فروشگاه‌های امیرآباد است.
مرکز خرید لاله که روبه روی پارک لاله قرار دارد هم یکی از مراکز خرید محبوب در این محله است که علیرغم اینکه کوچک است، ولی علاقمندان و مشتریان بسیاری دارد. مجتمع تجاری احسان هم واقع در نبش خیابان چهاردهم از جمله مراکز خرید امیرآباد است.

-خرید-لاله محله امیرآباد تهران

مساجد و حسینیه های شاخص محله امیر آباد

مسجد النبی واقع در خیابان کارگر شمالی، نبش خیابان شانزدهم، مسجد امیر (ع) روبه روی پمپ بنزین امیرآباد دو مسجد موجود در محله‌ی امیرآباد هستند. با توجه به جمعیت موجود در این منطقه، این تعداد مسجد به نظر می‌رسد کافی نیست. علاوه بر مسجدهای معرفی‌شده، چند حسینیه هم در محله امیرآباد وجود دارند که از جمله‌ی آنها می‌توان به حسینیه الجواد (ع) واقع در بلوار جانبازان جنوبی و حسینیه‌ی فداییان حضرت زینب (س) و حسینیه‌ی آیت‌الله علوی و حسینیه‌ی امیرآبادیها اشاره کرد.

مراکز درمانی محله امیر آباد

بیمارستان قلب تهران، بیمارستان دکتر شریعتی تهران، مرکز رماتیسم ایران و کلینیک تخصصی دندانپزشکی ارتش مهم‌ترین مراکز درمانی این محله هستند. از دیگر مراکز درمانی می‌توان به درمانگاه تخصصی دندانپزشکی مهران بالاتر از تقاطع دکتر فاطمی، کلینیک دندانپزشکی امیرآباد روبه روی مرکز قلب، کلینیک جامی واقع در کوچه خسروی، کلینیک تخصصی داخلی مسعود واقع در خیابان کارگر شمالی بالاتر از بزرگراه جلال آل احمد اشاره نمود. از داروخانه‌های این محله می‌توان داروخانه دکتر سلام روبه روی پارک لاله، داروخانه امیرآباد نرسیده به پمپ بنزین، داروخانه دکتر مغیثی واقع در کوچه‌ی خسروی، را نام برد.

-شریعتی محله امیرآباد تهران

مراکز مهم دولتی محله امیر آباد

محله‌ی امیر آباد دارای چند مرکز مهم و شاخص می‌باشد. از جمله‌ی آنها می‌توان به سازمان انرژی اتمی ایران و راکتور تحقیقاتی تهران واقع در انتهای کارگر شمالی، هتل بین‌المللی لاله در نزدیکی پارک لاله، ورزشگاه دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران، صندوق تعاون و سرمایه‌گذاری مسکن بازنشستگان نیروهای مسلح واقع در خیابان کارگر شمالی و همچنین هتل بین‌المللی لاله در مجاورت پارک لاله اشاره کرد.

اماکن تفریحی و ورزشی محله امیرآباد

پارک لاله شاخص‌ترین پارک در محله‌ امیر آباد است. این پارک از پارک‌های قدیمی، خاطره‌انگیز و زیبای شهر تهران است. از مراکز فرهنگی شاخص در محله‌ی امیرآباد می‌توان به موزه هنرهای معاصر اشاره کرد که در مجاورت پارک لاله قرار دارد. دیگر موزه شناخته شده در این محله موزه فرش است که در تقاطع خیابان کارگر شمالی و خیابان فاطمی قرار گرفته است. بازارچه سنتی پارک لاله هم یکی از جاهای تفریحی امیرآباد است که پاتوق بسیاری از جوانان تهرانی به شمار می‌آید.

به خاطر قرار گرفتن ساختمان دانشکده ورزش دانشگاه تهران، باید اینجا را محله تربیت بدنی بنامیم. روبروی کوی دانشگاه ورزشگاه ۲۰ هزار نفری دانشگاه قرار گرفته که به چشم خود رنگ حوادث مختلفی را دیده‌است. برای مثال گردهمایی انتخاباتی دکتر معین در سال ۱۳۸۴ و تمرین‌های خانگی باشگاه نفت تهران در سال ۱۳۸۹ در این ورزشگاه انجام شد. علاوه بر آن یک مجموعه ورزشی کامل دیگری هم بعد از چهارراه جلال آل احمد قرار دارد. یکی دیگر از باشگاه‌های امیرآباد در شمالی‌ترین نقطه کارگر قرار دارد. نزدیک به بلوار جانبازان در شمال امیرآباد هم مجموعه ورزشی دیگری وجود دارد. باشگاه تیراندازی نیز بعد از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه قرار گرفته. اگراهل فوتبال باشید یک زمین چمن هم بالاتر از خیابان پانزدهم موجود است. برای همین هنگام زندگی در امیرآباد دیگر بهانه‌ای برای ورزش نکردن وجود ندارد.

-امیر-آباد-تهران-2 محله امیرآباد تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *