رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ آذر ۱۳۹۲

ما « هیچ‌ها » و « بی‌سوادها » گردشگری را اداره می‌کنیم

لینک این مطلب کپی شد!

رییس هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با تأکید بر این‌که یقه‌ی دولت را باید رها کرد گفت: دولت مثل سایه است، پایه و اساس نیست، برای همین بخش خصوصی به‌شکل متحد باید طرحی بیندیشد تا صنعت گردشگری توسعه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدحسن کرمانی با اشاره به دخالت دولت در نرخ‌گذاری هتل‌ها و همچنین به‌دنبال اعتراض جمعی از هتلداران کشور به بند «ج» تبصره‌ی ۱۴ لایحه‌ی بودجه سال ۹۳، اظهار کرد: هتل مگر شیر، گوشت یا نان است که برای آن قیمت بگذارند، یعنی هتلدار نمی‌داند اتاقش را باید چند بفروشد، یعنی همه‌ی دنیا این شکلی است؟ ما که ندیده‌ایم! اگر کسی در امر غیرقانونی دخالت می‌کند باید از مجاری قانونی برای قطع کردن دستش اقدام کرد. اگر در نرخ‌گذاری دخالت می‌کنند که نباید دخالت کنند، می‌توان شکایت کرد، پس این شکایت را برای چه گذاشته‌اند؟

او که در حاشیه‌ی رونمایی از پورتال جامعه‌ی هتلداران ایران و در جمع نمایندگان اتحادیه‌ها و جوامع هتلداری و آژانس‌های ایران سخن می‌گفت، ادامه داد: برخلاف برخی دوستان، اعتقاد ندارم خدمات هتل‌ها در ایران بد است، با یک گل که بهار نمی‌شود. شاید هتل‌های سه، چهار و پنج ستاره‌ی ایران با خاور دور قابل مقایسه نباشند؛ ولی نسبت به اروپا اوضاع بد نیست، حتی معتقدم اتوبوس‌های ما هم اوضاع بدی ندارند، ما فقط یاد گرفته‌ایم خودزنی کنیم.

کرمانی بیان کرد: این‌ها ایراد نیست، ایراد آن است که راه نمی‌رویم، دولت هم که برای سال آینده، بودجه‌اش را انقباضی بسته است. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم که اعلام می‌کند پول ندارد حقوق کارمندانش را بدهد، پس چرا مدام روی سر و کله‌ی خود می‌زنیم، باید دور هم جمع شویم و طرحی بیندیشیم نه این‌که مدام از هم بد بگوییم، شاید یاد نگرفته‌ایم با هم حرف بزنیم.

این فعال گردشگری گفت: مشکل این است که وقتی می‌خواهیم نمایشگاه خارجی برویم، لَنگ دولت هستیم، مگر دولت می‌خواهد چه کند، ۵۰ درصد کمک مالی می‌کند؟ باید این‌طور فکر کنیم اگر رفتن به نمایشگاه استفاده دارد برویم، اگر ندارد نرویم. بالاخره باید روزی دست‌ها را روی زانوهای خود بگذاریم و بلند شویم. باید به این فکر کنیم ما، آن رییس را رییس کرده‌ایم، همیشه هم باید چهار سال صبر کنیم، شاید هم دو تا چهار سال. برای ارتقای صنعت گردشگری باید خودمان دور هم جمع شویم و به طرحی مشترک برسیم، چون ظاهرا حرف‌های ما به گوش آقایان نمی‌رود، این گوش کَر است.

کرمانی افزود: برخی از این آقایان جاذبه‌های ایران را این‌طور تبلیغ می‌کنند، «غار علی‌صدر، کاباره است» پس نباید پای این آدم‌ها نشست.

او ادامه داد: ما اصلا آدم‌های بی‌سوادی هستیم، دکتر هم نداریم، آخر یک آقایی گفته بود، ما در این صنعت بی‌سوادیم؛ ولی باید بگویم ما «هیچ‌ها» و «بی‌سوادها» این صنعت را اداره می‌کنیم.

رییس هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اظهار کرد: اگر ترکیه، مالزی یا هر جای دیگری در گردشگری موفق شده به‌خاطر آن بوده که بدون دولت، حرکت کرده است. این را شخصا از تورساپ (اتحادیه‌ی گردشگری ترکیه) پرسیده‌ام. تکلیف در جوامع توسعه‌یافته و ارزش اقتصاد دولتی مشخص شده است. اگر این اقتصاد ارزش داشت، آلمان و فرانسه آن را دور نمی‌انداختند، فقط روسیه است که به این سیستم پوسیده چسبیده، حتی در اروپای شرقی هم این سیستم در حال برچیده شدن است.

کرمانی سخنانش را با تأکید بر لزوم داشتن صداقت و تلاش برای پایان دادن به رانت‌بازی‌ها تمام کرد و افزود: کمک کنید سفره‌ی مفت‌خوری و رانت‌بازی یک‌بار برای همیشه جمع شود. رییس یک انجمن صنفی هیچ افزوده‌ای نسبت به همکار خود ندارد. یک هتلدار یا آژانس‌دار حق لابی‌ کردن ندارد. اگر بازار آزاد باشد، همه‌چیز به بهترین شکل پیش می‌رود؛ اما اگر بازار را محدود کنیم، رسوای عالم می‌شویم، این را در موردی مثل تورهای جام جهانی فوتبال برزیل می‌توان به‌وضوح شاهد بود.
rayise-anjuman-senfi-musafe_Fixd ما « هیچ‌ها » و « بی‌سوادها » گردشگری را اداره می‌کنیم

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *