رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

قلعه ملکی یزد

اشتراک گذاری

قلعه ملکی یزد مربوط به اواخر دوره افشار – دوره زند است و در شهرستان خاتم، بخش مرکزی، شهر هرات، خیابان شهید بهشتی، کوچه ملکی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۴۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قلعه ملکی یکی از جاذبه های تاریخی شهرستان خاتم در استان یزد است که در حدود ۲۰۰ سال پیش احداث شده و ه خیلی ها معتقدند توسط فرج ا… خان شهر بابکی که عمده مالک هرات و شهر بابک بوده، ساخته شده است. زیر بنای قلعه ملکی خاتم یزد حدود پانزده هزار متر مربع است و ساختمانهای داخل آن هم سالم و قابل استفاده است.
این اثر زیبای تاریخی که با توجه به فضاهای موجود در داخل حریم شهری یکی از کاملترین نمونه های بناهای سنتی در استان یزد محسوب می شود با دارا بودن ارگ، شارستان و محیط زراعی اطراف در نوع خود کم نظیر است.
زمان ساخت قلعه ملکی یزد مربوط به دوره افشاریه و زندیه می باشد و آخرین شخصی که در صد سال گذشته آن را احیا کرده ابوالفتح خان ازخوانین منطقه بوده است.
از تاسیسات موجود در قلعه ملکی یزد می توان به هشتی ورودی، شاه نشین، حجره های مسکونی در دو جبهه، برج های دیده بانی و تیرکش ها، سیلوهای نگهداری غله به صورت عمومی و خصوصی اشاره کرد.محل استقرار نگهبانان، اطبل ها و محل نگهداری حیوانات به صورت روباز و فضای مناسب برای زراعت و کشاورزی اضطراری از دیگر چشم اندازهای زیبای این اثر تاریخی است.با توجه به تاسیسات موجود در قلعه ملکی یزد مشخص می شود در گذشته این بنا علاوه برکاربری مسکونی کاربری نظامی و دفاعی نیز داشته است.
قلعه ملکی یزد در فاصله ۲۰۰ متری فرمانداری شهرستان خاتم قرار گرفته است.این بنای ارزشمند در سال ۱۳۸۸ توسط ورثه مالک برای کاربری فرهنگی به اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خاتم اهدا گردید.
قلعه محمد باقری ، قلعه مروست ، قلعه چاکری هرات ، قلعه توتک و قلعه حسین آباد هرات از دیگر قلعه های ارزشمند خاتم به شمار می روند .شهرستان خاتم با دارابودن بیش از ۲۵۰ اثر تاریخی و طبیعی ارزشمند در زمینه میراث فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است .خاتم با بیش از ۳۵ هزار نفر جمعیت در جنوب شهر یزد واقع شده است .

آدرس : استان یزد, شهرستان خاتم, ۲۰۰ متری فرمانداری خاتم

قلعه ملکی یزد

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *