جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قلعه اژدها پیکر

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ مرداد ۱۴۰۲

قلعه اژدها پیکر روی تپه‌ای در شمال شهرستان لار واقع شده است. قدمت بنا که به دلیل استحکامات قوی در قدیم طلسم کیانی نامیده می‌شد، به دوره ساسانی بازمی‌گردد. این قلعه در کنار آرامگاه مادر نادرشاه مجموعه‌ای تاریخی را شکل می‌دهند که از جاذبه‌های گردشگری لار به‌شمار می‌رود. همچنین در بالای تپه مذکور چاهی حفر شده است که به دولاب شهرت دارد و مردم محلی افسانه‌های زیادی پیرامون آن نقل می‌کنند.

قلعه اژدها پیکر 5 قلعه اژدها پیکر

تاریخچه قلعه اژدها پیکر

قدمت و دیرینگی قلعه اژدها پیکر به عصر ساسانیان بر می گردد. بخش های داخلی آن به قدری مقاوم ساخته شده اند که به آن طلسم کیانی گفته اند. تا سال های آخر حکومت قاجاریان این قلعه کاربرد مسکونی داشت اما متاسفانه در حال حاظر مورد بی مهری قرار گرفته و قسمت هایی از آن در حال تخریب است. با این وجود هنوز هم علاوه بر محوطه آن، دیوارها نیز قابل تشخیص هستند و فرصت خوبی برای بازدیدکنندگان فراهم می کند.

طول قلعه قریب به ۷۰۰ متر و عرض آن نیز ۱۷۰ متر است. در ساخت بقعه مدور این بنا از گوشواره کمک گرفته اند که موجب مقاوم سازی آن می شود. همچنین تعدادی ستون برای نگه داشتن سقف در اتاق‌ ها بکار گرفته اند.

%name قلعه اژدها پیکر

دولاب

جالب اینکه بدانید در اوج این قلعه یک چاه از دل سنگ کنده شده که به نام دولاب شهرت دارد. داستان های متعددی درباره دولاب شنیده می شود که کهن ترین آنها در کتاب تحفة الغرائب، از کتب دوران صفوی چنین آمده است:

«از قلّه کوه تا به قعر آن سنگ تراشیده‌اند. گویند در آن چاه گنجی عظیم و ماری موکّل است و کسان به طلب آن گنج بسیار رفته‌ اند و کشته شده ‌اند. گویند در زمان شاه عباس ثانی حاکم لار، سیّدی را در آن چاه فرستاد، بعد از مدتی مدید او را بیرون آوردند. نقل کرده که چون داخل چاه شدم چندین هزار شمشیر دیدم که در اندرون چاه از چپ و راست بر یکدیگر می‌خورد.

چون من دعا و قرآن همراه داشتم، شنیدم که شخصی می ‌گفت کار به وی مدارید که کلام‌ الله با وی است. از آن جا گذشتم و قدری راه که به ته چاه رفتم باز چندین هزار تیر می‌انداختند، به وسیلهُ قرآن و دعا از آن جا گذشتم و به ته چاه رسیدم. بعد از زمانی تختی دیدم و مردی در بالای آن نشسته نورانی و ریش سفید، سلام دادم.

%name قلعه اژدها پیکر

جواب داد و گفت: به «عوض بیگ» بگو که از ما چه می‌ خواهی، آقای تو عباس از این مال بهره ندارد، الاّ دسته خنجری و یک اشرفی. خنجر را داد که به «عباس» بده، اشرفی را داد که به «عوض بیگ» بده. قدری خاک به من داد و گفت: ببین. چون نظر کردم چهار خیابان عظیم دیدم در این چاه. دو خیابان تا چشم کار می‌کرد ظروف و اوانی طلا و نقره بود و زر و جواهر بسیار خروار خروار برهم ریخته و در خیابان دیگر سپاهی مکمل ایستاده بودند. گفت: این مال و سپاه از قائم آل محمد است.

کتاب عالم آرای عباسی

برو بگو که تا سرچاه را بپوشند و به حال خود باشد که ضرر به او می ‌رسد.» در کتاب های دیگری همچون «عالم آرای عباسی»، نام این قلعه به چشم می خورد. دقت کنید که در گذشته ها در شیراز نیز یک قلعه دیگر با چنین اسمی وجود داشته است.

اهالی لار در زمان های قدیم بر این باور بودند که هر فردی که به داخل چاه رفته، دیگر موفق به بازگشت نشده و همچنین اعتقاد داشته اند که در داخل آن چاه یک گنج بزرگ و با ارزش نهفته شده و تنها فردی که موفق به بازگشت از چاه شده “سید” بوده که خود او نیز داستان های عجیبی در مورد چاه بیان کرده است.

قلعه اژدها پیکر 4 قلعه اژدها پیکر

علت نام گذاری قلعه به اژدها پیکر

شاید با شنیدن نام این قلعه اولین چیزی که به ذهنتان خطور کند این باشد که چرا نام آن را اینگونه تعیین کرده اند، باید بگوییم که دلیل نامگذاری این قلعه به اژدها پیکر، همگونی شکل سازه با اژدها می باشد. قسمت فوقانی قلعه جای سرداب، مسجد، حمام، مقبره، چاه، دولاب و آب انبار بوده است.

معماری قلعه

قلعه اژدها پیکر دارای ۳ لایه متفاوت با عنوان های: دیواره حفاظتی سنگی فراوان با دژ و قلعه های کوچک، قلعه بالایی و قلعه میانی است. در دوران پهلوی اول و به فرمان رضا شاه این قلعه بمباران شده و قسمت هایی از دیواره سنگی و قلعه میانی نابود می شود . فقط قسمتی از قلعه بالایی از این حملات به دور می ماند.

در پژوهش هایی که در این قلعه صورت گرفته، باستان شناسان به این نتیجه دست یافتند که در عصر ایلخانیان یک بار مورد نوسازی قرار گرفته است. اما مرمت اصلی به عصر صفویه باز می گردد. داخل این قلعه با استفاده از ملات سنگ و ساروج، طاق ها را احداث کرده بودند که متاسفانه زلزله شدید شهرستان لار موجب ویرانی آنها شد. با این وجود هم اکنون پایه های طاق ها در گوشه و کنار این قلعه دیده می شود.

با توجه به مستندات، منظور از طاق همان پل سنگی است که در دامنه کوه احداث شده و در حال حاظر تنها قسمت هایی از آن باقی مانده و قدمت آنها به دوره ساسانیان بر می گردد.

قلعه اژدها پیکر 6 قلعه اژدها پیکر

قلعه ننه نادر

در اطراف این قلعه، جاذبه دیگری از جمله قلعه ننه نادر که یک سازه خشتی و چهار گوش با یک قبه بی آلایش و ساده است، وجود دارد. ماجرای ساخت این مقبره از این قرار بوده که اهالی لارستان برای اینکه مالیات کمتری به نادر شاه بپردازند. برای مادر او چنین آرامگاهی بنا می کنند تا لطف نادر شاه شامل حالشان شود. این قلعه و قلعه اژدها پیکر از زیبایی ها و جاذبه های شهر لار می باشند.

ضمناً در پشت قلعه و در بخش شمالی کوی گاله، پیرامون اراضی ورزشی مجدی، پیش از آنکه به صحرای بگال برسید. یک اثر دایره مانند باستانی و تاریخی وجود دارد که بخش هایی از آن نیز ویران شده و از سنگ و ساروج برای تاسیس آن کمک گرفته اند. قسمت های درونی آن دارای تعدادی طاق بوده و در گذشته از آن به عنوان عصارخانه لار استفاده می کردند.

%name قلعه اژدها پیکر

%name قلعه اژدها پیکر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    قلعه اژدها پیکر زيبا ديدني اما بايد رسيدگي بشه چون در وضع فعلي زياد دوام نمي ياره

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    این قلعه در لار استان فارس ساخته شده..خیلی قدیمیه و متاسفانه هیچ نظارتی روش برا بازسازی و مرمت وجود نداره.فقط باید گفت افسوووووس

    ۲۹ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد