رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ اسفند ۱۳۹۲

قطار گردشگری ؛سوتی که شنیده نمی شود

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۰ – حمل و نقل و به وی‍ژه ریل و قطار مهمترین بخش صنعت گردشگری را تشکیل می دهد؛ این وسیله در ایران هنوز پاسخگوی خیل مسافران نیست. در این وضعیت وقتی سیستم جابجایی ناکارآمد و بیمار باشد سرعت قطار گردشگری هم در ایستگاه صفر متوقف می ماند.
گردشگران خارجی سفر با قطار را به هر وسیله دیگری ترجیح می دهند دلیل این استقبال چیست؟ در قطار امکانات مختلفی از جمله مکان مناسب استراحت و پذیرایی پیش بینی شده و همچنین امکان مشاهده بهتر مناظر منطقه عبور گردشگر نسبت به هر وسیله دیگر فراهم است.
هر چند این وسیله می تواند در رشد گردشگری بسیار مثمرثمر باشد اما به گفته کارشناسان گردشگری، سیستم حمل ونقل ریلی کشور هنوز نتوانسته در صنعت گردشگری کارنامه مطلوبی از خود ارایه کند و زمینه های رشد بیشتر آن را فراهم آورد.
خطوط راه آهن کشور هنوز در همه نقاط به وی‍ژه مناطق گردشگری گسترش پیدا نکرده و آنجایی هم که راه یافته نیز نمی تواند همه گردشگران و مسافران را تحت پوشش قرار دهد.
روز به روز سرعت قطار صنعت گردشگری در سطح جهان بیش تر می شود و در هیچ ایستگاهی به انتظار کسی نمی ماند.
چنانچه هر کشوری با مدیریت صحیح و برنامه قابل اجرا، خود را به این قطار برساند از فواید آن هم بهره مند می شود. چین در سال گذشته چهارمین مقصد گردشگری جهان محسوب شد و در این سال بیش از ۱۳۶ میلیون گردشگر از این کشور دیدن کردند.
سایر کشورهای گردشگرپذیر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به این ترتیب جایی برای خود در بهترین واگن های قطار گردشگری بین المللی پیدا کرده اند اما گردشگری ایران هنوز در آغاز راه است.

ریل حلقه مفقوده گردشگری ایران

اسماعیل کاویانی کارشناس گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز چهارشنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: یکی از مقولات حمل و نقل کشور مقوله ریل و شبکه قطارهای مسافربری و باری است.
وی افزود: این قطارها معمولا مسافت های زیادی را می پیمایند و شهر به شهر مسافران و گردشگران را جابجا می کنند.
این کارشناس گفت: این قطارها معمولا دارای امکانات مناسب ازجمله محل پذیرایی، استراحت و.. است که مسافر به راحتی می تواند استراحت کند و فضای بیرون قطار را هم مشاهده کند.
وی افزود: مسافرت با قطار از جاذبه های خاصی برای گردشگران به همراه دارد زیرا با جنبه های تفریحی همراه است و مسافر و گردشگر نیز کمتر خسته می شود.
کاویانی تصریح کرد گردشگران خارجی کاملا با مقوله ریل و قطار و ویژگی های آن آشنا هستند به همین دلیل معمولا این وسیله را برای مسافرت انتخاب می کنند.
این کارشناس توسعه قطار و ریل را حلقه مفقوده صنعت حمل و نقل کشور برشمرد و گفت: توسعه حمل و نقل با غفلت در کشور همراه بوده و ما از گسترش این وسیله در کشور غافل بوده ایم.
وی گسترش خط ریل تا مرزهای کشور را برای افزایش ورودی گردشگران به کشور ضروری خواند و گفت: در سال های اخیر به دلیل ناآرامی ها و ناامنی های کشورهای همجوار و همچنین مشکل روابط دو طرف، شبکه قطار کشور به سمت این کشورها گسترش نیافته است.
کاویانی اظهار کرد ریل یک مقوله اقتصادی و برای حمل و نقل بار و مسافر است و اکنون بسیاری از نقاط کشور فاقد ریل و شبکه قطار است و یا اگر هم باشد باید گردشگر مسافت زیادی برای رسیدن به اولین ایستگاه قطار طی کند.
وی درعین حال تصریح کرد با این حال ممکن است همین قطارها و ریل استاندارد نباشد در حالی که مقوله توسعه و کیفیت از هم جدا نیست و باید به هردوی آنها رسیدگی کرد.
این کارشناس تصریح کرد باید به موضوع گردشگری به صورت سیستمی نگاه کنیم یعنی بخش های مختلف خدمات، فرهنگی ودر این سیسم یکسان مورد توجه قرار گیرد.
کاویانی گفت: بحث قطار و ریل را باید در یک سیستم کامل دید و امنیت و استاندارد بودن آن بطور کامل مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: ریل و راه از مهمترین عوامل توسعه و رشد کشور است و اگر مراکز گردشگری را به حال خود رها کنیم و ریل ها و شبکه قطار متروکه شود در آن صورت بسیاری از افراد سودجو به چپاولگر میراث فرهنگی کشور دست می زنند و از این طریق خسارات زیادی به کشور وارد خواهند کرد.
کاویانی گفت: زمانی می توانیم امنیت این مکان های تاریخی و گردشگری را حفظ کنیم که از شبکه خوب حمل و نقل و ریل برخوردار شویم.
وی افزود: گردشگری یک موضوع چند وجهی است و تنها سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی آن نیست بلکه همه سازمان های ذیربط وظیفه دارند در این صنعت وارد عمل شوند.
کاویانی گفت: درحوزه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هماهنگ کننده است و در فصول مختلف ازجمله ایام تعطیلات نوروز وتابستان باید همه بخش ها از جمله سیستم حمل و نقل هوایی، زمینی، ریلی به صورت جدی در این زمینه فعالیت کنند.
وی افزود: چنانچه حمل و نقل کشور سامان یابد نتیجه آن اشتغال زایی و درآمد خواهد بود که این موضوع به سود کشور تمام می شود.
این کارشناس با اشاره به اینکه همه کشور از امکانات ریلی و شبکه راه آهن برخوردار نیست، تصریح کرد قطار و ریل باید در تمام نقاط گسترش یابد و چنانچه در کویر و بیابان ظرفیت گردشگری داریم باید ابتدا راه و امکانات حمل ونقل و ریل آنرا ایجاد کنیم.
کاویانی تصریح کرد در برخی از نقاط خطوط هوایی وجود ندارد یا نمی توان آن را ایجاد کرد در این صورت باید خطوط ریل در این نقاط گسترش یابد.

ایجاد خطوط جدید راه آهن راهی برای توسعه گردشگری

ایران ظرفیت های بالقوه ای برای توسعه گردشگری دارد اما این توسعه با شرایطی می تواند تحقق یابد. ایجاد خطوط جدید با استفاد ه از تجربیات د یگر کشورها گاهی با هزینه ای به مراتب کمتر امکان پذیر خواهد بود و می تواند محور سرمایه گذاری قرار گیرد. یکی از همین طرح ها، مسیر زیبای شاهرود – علی آباد – گرگان از سوی جنگل ابر است که با وجود کوتاه کرد ن مسیر از لحاظ گردشگری از توجیه بسیار بالای اقتصاد ی نیز برخورد ار است.
این طرح می تواند یکی از مهم ترین طرح های گرد شگری کشورمان باشد و باعث رشد و توسعه مقاصد گردشگری شود . نظیر این طرح را می توان در سایر نقاط کشور از جمله مناطق شمال کشور اجرا کرد تا به رشد اشتغال و در آمد در این مناطق کمک کند.
از : علی حبیبی

Handler2 قطار گردشگری ؛سوتی که شنیده نمی شود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *