رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ آذر ۱۴۰۱

طرز پخت انواع برنج کته و چلو مجلسی

لینک این مطلب کپی شد!

طرز پخت انواع برنج کته و چلو مجلسی را در این مطلب می خواهیم به صورت جامع و کامل بررسی کنیم . تازه عروسان و کسانی که به تازگی شروع به آشپزی کرده اند با خواندن این مطلب اطلاعات خوب و مفیدی را به دست می آورند و کمتر دچار مشکل می شوند .

-کته طرز پخت انواع برنج کته و چلو مجلسی

طرز پخت انواع برنج کته

پختن برنج به روش کته یکی از بهترین روش‌ها می باشد که به حفظ ویتامین‌ها و مواد ارزشمند برنج کمک می‌کند. زمانی که برنج آبکش می‌شود، بخش زیادی از ارزش غذایی و ویتامین‌های موجود در آن از بین می‌رود. برنج کته عطر و طعم بیشتری نسبت به برنج آبکش دارد. زمانی که برنج را آبکش می‌کنید ویتامین B و ویتامین D موجود در آن حدود یک سوم کاهش پیدا می‌کند.

مواد لازم

برنج: به ازای هر نفر ۱ پیمانه
آب: ۱/۵ برابر پیمانه برنج
نمک: به مقدار لازم
روغن: به مقدار لازم

طرز تهیه

از آنجایی که معمولاً ته‌دیگ برنج کته طرفدار ندارد و تنها موجب هدر رفتن برنج می‌شود، بهتر است برنج کته را بدون ته دیگ آماده کنید. طرز تهیه کته بدون ته دیگ بسیار راحت است. ابتدا باید برنج را به خوبی بشورید. سپس برنج را برای حداقل دو ساعت در آب و مقداری نمک قرار دهید تا خیس بخورد. معمولاً برنج هندی باید بیشتر از برنج ایرانی خیس بخورد.
در این مرحله باید برنج را با آبی که به اندازه یک بند انگشت بالاتر از ارتفاع برنج است، روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. شعله گاز در این مرحله باید روی متوسط تا زیاد تنظیم باشد. سپس می‌توانید بعد از جوش آمدن و کف کردن برنج شعله گاز را کم کنید.

-کته-2 طرز پخت انواع برنج کته و چلو مجلسی
بعد از این که آب برنج جوش آمد، در این مرحله اجازه دهید برنج کمی در آب بجوشد و آب آن کمتر شود. زمانی که برنج‌ها کمی نیم پز شدند و قد کشیدند، می‌توانید یک قاشق روغن مایع یا به اندازه نصف قاشق غذاخوری روغن جامد به برنج اضافه کنید.

بعد از اضافه کردن روغن، باید شعله گاز را کم کنید. سپس برنج را با پشت قاشق به آرامی هم بزنید و وسط جمع کنید. چند سوراخ در وسط برنج ایجاد کنید تا بخار از آن عبور کنید. سپس کمی روغن به برنج اضافه کنید و دم کنی روی قابلمه بگذارید تا برنج دم بکشد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در طرز تهیه برنج فوری و بدون ته دیگ بدانید، این است که شعله گاز را به موقع خاموش کنید. درواقع زمانی که برنج شما پخته شد و از اطراف برنج بخار خارج شود، یعنی برنج کته شما آماده است.

-کته-3 طرز پخت انواع برنج کته و چلو مجلسی

نکات و فوت و فن‌های طرز پخت انواع برنج

برای خیساندن برنج در آب نمک، لازم نیست برنج را هم بزنید. این کار موجب ته نشین شدن نمک می‌شود و ته برنج شور می‌شود. بهتر است بعد از اضافه کردن نمک آن را به حال خود بگذارید تا نمک به آرامی در آب حل شود.
معمولاً در روش درست کردن برنج کته‌ای با ته دیگ روغن را ۱۰ دقیقه بعد از این که برنج کمی دم کشید به آن اضافه می‌کنند. اما در طرز تهیه برنج کته دمی بدون ته دیگ باید درست زمانی که برنج را دم می‌کنید، روغن را اضافه کنید.
در طرز تهیه برنج کته رستورانی بدون ته دیگ به هیچ عنوان بعد از دم کردن برنج به آن آب اضافه نکنید. این کار موجب می‌شود که برنج کته به دیواره قابلمه بچسبد و ته دیگ درست شود.
طرز تهیه برنج کته بدون روغن درست شبیه به همین روش است، تنها تفاوت آن این است که دیگر نیاز به اضافه کردن روغن نیست.
در طرز پخت برنج رستورانی کته بدون ته دیگ بهتر است از قابلمه‌ای استفاده کنید که کمی گودتر است. این کار موجب می‌شود تا سطح کف قابلمه کوچک‌تر باشد.
به عنوان فوت و فن درست کردن برنج کته خوب و مجلسی بدون ته دیگ سعی کنید از یک قابلمه با اندازه مناسب استفاده کنید. معمولاً حجم برنج بعد از پخت دو برابر می‌شود، بنابراین سعی کنید برای جلوگیری از شفته شدن برنج از یک قابلمه با فضای کافی استفاده کنید.
معمولاً در طرز تهیه برنج کته دمی مجلسی بهتر است به ازای هر نفر یک قاشق غذاخوری روغن به برنج اضافه کنید.
شما می‌توانید با این روش آماده کردن برنج بدون ته دیگ انواع کته مثل دمی گوجه ، عدس پلو یا ماش پلو ساده را نیز درست کنید.
برای دم کردن برنج کته بدون ته دیگ، مقدار آب باقی مانده در قابلمه باید به اندازه‌ای باشد که بعد از جمع کردن برنج در وسط قابلمه کمی آب در اطراف قابلمه باقی بماند.
معمولاً دم کردن برنج کته حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.
در طرز تهیه برنج کته باید از مقدار نمک کمتری نسبت به برنج آبکش استفاده شود. بنابراین برای این که برنج شما شور نشود، حتماً از مقدار نمک مناسبی استفاده کنید.
در طرز تهیه برنج کته ساده در خانه آن هم بدون ته دیگ باید از یک قابلمه نچسب و شعله ملایم استفاده کنید. معمولاً قابلمه روحی و استیل برای درست کردن برنج بدون ته دیگ مناسب نیست و موجب چسبیدن برنج به ته قابلمه می‌شود.
در طرز تهیه برنج کته با ته دیگ یا بدون ته دیگ دقت کنید که برنج را باید آن‌قدر با آب بشویید که آب برنج کاملاً بی‌رنگ و شفاف شود.
یک دستور پخت برنج کته با روشی آسان این است که بعد از بخار شدن آب اضافی برنج یک قالب کره روی آن قرار دهید و سپس شعله گاز را کم کنید و یک دم کنی روی درب قابلمه بگذارید تا برنج شما به آرامی دم بکشد.
در طرز تهیه برنج کته بدون ته دیگ ولی مثل برنج آبکش باید حتماً برنج را از قبل خیس کنید و سعی کنید از روغن بیشتری استفاده کنید تا دانه‌های برنج از هم جدا شوند.
خیساندن برنج در آب موجب می‌شود تا در زمان پخت به جوشاندن کمتری نیاز داشته باشد و از طرفی برنج بیشتر قد بکشد و زودتر دم بکشد و ته دیگ نگیرد.
هر چقدر برنج کهنه‌تر باشد، دانه‌های آن خشک‌تر می‌شود و از همین رو به زمان بیشتری برای خیساندن نیاز دارد.
در طرز تهیه برنج کته بدون ته دیگ اگر آب برنج کمتر باشد، ظاهر برنج شما بیشتر شبیه به برنج آبکش می‌شود. برای تهیه این نوع برنج باید برنج را چند بار با پشت قاشق هم بزنید تا بخار کاملاً لابه‌لای برنج پخش شود و برنج شما دانه دانه شود.

برنج آبکش مجلسی به روش رستورانی

برای درست کردن برنج مجلسی به روش چلو رستورانی کار سختی نیست و فقط باید فوت و فن‌های آن را بلد باشید. برنج آبکش یکی از رایج‌ترین روش‌های پخت برنج است که موجب می‌شود ظاهر برنج شما دانه دانه و مجلسی شود. معمولاً هر چقدر بیشتر فوت و فن‌های طرز تهیه برنج آبکش ساده خوشمزه را رعایت کنید، برنج شما بهتر از آب در می‌آید.

*تفاوت اصلی پخت برنج را می‌توان در نحوه آبکش کردن آن دانست. آبکش کردن برنج برای خانم‌ها یکی از ساده‌ترین کارها ولی در عین حال حساس‌ترین هم است؛ یعنی اینکه فقط کافی است تا چند لحظه در زمان پخت، مقدار آب استفاده شده، مقدار نمک و روغن دقت خود کم دقتی کنند، آن وقت برنجی که دم می‌کنند کمی متفاوت با آن چیزی است که شاید شما در دست‌پخت دیگران خواهید دید.

*اگر برنج خیلی شور شده بود، در هنگام آبکشی می‌توانید از مقدار آب بیشتری برای شستن استفاده کنید یا در هنگامی پخت آن در آب، چند سیب زمینی هم بین برنج‌ها قرار بدهید. اگر نمک برنج کم شد، به آن نمک را اضافه کنید.

*در پاسخ به این سوال که چرا برنج دم نمی‌کشد باید بدانید که اگر برنج را زود آبکش کنید و برنج بیش از اندازه خشک باشد، معمولاً به خوبی دم نمی‌کشد و باید کمی آب و روغن به آن اضافه کنید.

*اگر برنج ته گرفت، مقداری نان روی آن قرار دهید تا بوی ته گرفتگی از بین برود؛ البته اگر برنج را روی شعله کم بگذارید و از اول مراقب آن باشید، هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد.

*برای خوب قد کشیدن برنج می‌توانید در هنگام جوشیدن یک استکان آب سرد یا دو قاشق روغن اضافه کنید.

*در هنگام جوشیدن اگر یک قاشق آبلیمو یا ماست و دوغ اضافه کنید، باعث سفیدتر شدن و نچسبیدن برنج می‌شود؛ البته اگر از برنج‌های مرغوب ایرانی استفاده کنید، با چنین مسئله‌ای روبرو نخواهید شد.

*در مورد این که چه وقت برنج را آبکش کنیم باید بدانید که هر زمان برنج بعد از جوشیدن در آب کمی بازتر شد و بافت آن از حالت سفت و ترد درآمد می‌توانید برنج را آبکش کنید. برای تست می‌توانید برنج را بخورید و ببینید که زیر دندان خیلی سفت نباشد. افتادن دو ترک روی دانه برنج هم ترفند خوبی برای دانستن زمان آبکش کردن برنج است.

-آبکشی طرز پخت انواع برنج کته و چلو مجلسی

مواد لازم برای تهیه برنج آبکش (برای ۴ نفر)

برنج: ۲ لیوان فرانسوی دسته دار
نمک: ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
آّب: به مقدار لازم

-آبکشی-1 طرز پخت انواع برنج کته و چلو مجلسی

طرز تهیه

در مرحله اول از پخت برنج آبکش مجلسی و قبل از همه باید برنج را بشویید. برای این کار بهتر است از آب ولرم استفاده کنید. این کار را ادامه دهید تا زمانی که هیچ آشغالی در آن مشاهده نکنید. البته بعد از دو یا سه بار شستن، برنج کاملاً تمیز می‌شود.بعد از شستن برنج باید آن را داخل قابلمه بریزید و حداقل برای ۱ یا ۲ ساعت در مقداری آب ولرم و نمک خیس دهید. این کار موجب می‌شود تا برنج آبکش شما هم سریع‌تر پخته شود و هم بهتر قد بکشد.

بعد از اینکه چند ساعت گذشت، یک قابلمه دیگر بردارید و حدود نصف کمی بالاتر از نصف آن را با آب پرکنید و بر روی اجاق بگذارید تا جوش بیاید.در این مرحله از پخت برنج آبکش مجلسی باید آب برنج را خالی کنید. سپس آن را داخل قابلمه که آب آن در حال جوش است، بریزید و یکی دو بار برنج را داخل قابلمه هم بزنید. اجازه بدهید که برنج در آب جوش بپزد. حدود ده دقیقه نه بیشتر برای سپری کردن این مرحله صبر کنید.

حالا نوبت آبکش کردن برنج است. شما باید در این مرحله برنج را آبکشی نمایید. برای اینکه از زمان آبکش کردن برنج مطمئن شوید، بهتر است که یک دانه را با دستان خود بردارید و اگر دانه برنج کمی نرم بود و دو ترک روی آن افتاده بود، آن را در یک آبکش بریزید تا آب آن گرفته و آبکشی شود.

در این مرحله برنج را در آبکش با آب ولرم بشویید تا نمک‌های اضافی آن گرفته شود. این نکته را در نظر داشته باشید که باز هم می‌توانید در ادامه نمک به آن اضافه کنید؛ ولی در حالت کلی توصیه می‌شود که خیلی روی برنج آب نگیرید.

در این مرحله باید یک قابلمه دیگر بردارید (می‌توانید همان قابلمه قبلی را بردارید؛ ولی باید به صورت کامل بشویید). کف آن را با روغن چرب نمایید. برای تهیه ته دیگ می‌توانید نان یا سیب زمینی کف قابلمه قرار دهید. سپس برنج را روی نان یا سیب زمینی بریزید. دقت کنید که دانه‌های برنج نباید به دیواره قابلمه بچسبد. (اگر به آشپزی مادرهایمان دقت کنیم، همه آن‌ها برنج را به صورت یک کوه آتشفشان با چند سوراخ روی سطح در می‌آورند، این سوراخ‌ها باعث بالا آمدن بخار از کف قابلمه و زودتر دم کشیدن برنج می‌شود.)

مقداری روغن را داخل یک قابلمه دیگر داغ کرده و بعد آن را روی سطح برنج بریزید.سپس دم کنی را روی درب قابلمه قرار دهید تا برنج شما دم بکشد. اصولاً برنج بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه زمان لازم دارد تا دم بکشد که این زمان به نوع کیفیت برنج و مقدار آن بستگی دارد. در نهایت درب قابلمه را بردارید و برنج را روی دیس بریزید و نوش جان فرمایید.

-آبکشی-2 طرز پخت انواع برنج کته و چلو مجلسی

طرز پخت انواع برنج کته و چلو مجلسی

-شفته-1 طرز پخت انواع برنج کته و چلو مجلسی

برنج شفته چیست؟

احتمالاً این اصطلاح را بسیار شنیده‌اید و ممکن است دوست داشته باشید تا بدانید شفته شدن برنج چیست و به چه دلیل ایجاد می‌شود. برنج شفته به برنجی گفته می‌شود که در اثر جوشیدن زیاد و یا آب بیش از حد حالت چسبنده پیدا کرده و بافت دانه دانه و مجزای خود را از دست داده است. معمولاً عوامل مختلفی موجب شفته شدن برنج می‌شود، اما شما می‌توانید با کمک گرفتن از طرز پخت انواع برنج و نکات تشخیص برنج خوب یک برنج دانه دانه با ظاهری مجلسی را بپزید.

معمولاً استفاده از روش اشتباه در پخت برنج، به کار بردن آب زیاد، و همچنین تازه کشت بودن برنج موجب می‌شود تا برنج خیلی زود شفته و نرم شود.

راهکارهای جلوگیری از شفته شدن برنج

۱- برای جلوگیری از شفته شدن برنج، آن را در آب نمک خیس کنید

اولین و مهم‌ترین روش برای جلوگیری از شفته شدن برنج و درست کردن یک برنج دانه دانه و خوشمزه این است که برنج را حداقل یک الی دو ساعت در آب نمک خیس دهید. برای این کار باید برنج را بشورید. سپس برنج را داخل یک ظرف بزرگ آب بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. معمولاً برای برنج آبکش به ازای هر پیمانه برنج یک قاشق غذاخوری نمک اضافه می‌شود. برای برنج کته نیز هر دو پیمانه برنج به یک قاشق نمک نیاز دارد.

۲- برای خمیر نشدن برنج از قابلمه مناسبی استفاده کنید

موضوع مهمی که باید در مورد پخت برنج بدانید این است که حتماً آن را در قابلمه مناسبی بپزید. اگر قابلمه برنج شما کوچک باشد، برنج فضای کافی برای باز شدن نخواهد داشت و این موضوع موجب شفته شدن برنج می‌شود. برای جلوگیری از چسبیدن و خمیر شدن برنج حتماً ظرف خود را طوری انتخاب کنید که ۲ برابر حجم برنج خام شما باشد.

۳- برای جلوگیری از شفته شدن برنج، آن را در زمان مناسبی آبکش کنید

آبکش کردن برنج در زمان مناسب موضوع دیگری است که برای جلوگیری از شفته شدن برنج اهمیت زیادی دارد. زمانی که برنج را دیر آبکش کنید و زیاد از حد نرم شود، برنج شما احتمالاً شفته و چسبناک خواهد شد. برای آبکش کردن سعی کنید زمانی برنج را آبکش کنید که نه خیلی سفت است و نه خیلی نرم و فقط کمی بافت آن از حالت خیلی خشک خارج شده و تا حدودی قد کشیده است.

۴- برای پخت بهتر و خمیر نشدن برنج، کمی روغن به برنج اضافه کنید

در زمان جوشیدن برنج بهتر است ۲ قاشق روغن به آن اضافه کنید تا بهتر بپزد. قرار دادن یک استکان آب سرد داخل قابلمه برنج در زمان پخت برنج موجب می‌شود برنج خوب قد بکشد.

۵- برای جلوگیری از شفته شدن برنج آن را با آب سرد نشویید

یکی از اشتباهاتی که خیلی از خانم‌ها انجام می‌دهند، شستن برنج با آب سرد بعد از آبکش کردن آن است. این کار موجب می‌شود برنج شما به اصطلاح شوک شود و دیگر قد نکشد. برای شستن برنج آبکش شده بهتر است از آبی استفاده کنید که خیلی یخ و سرد نیست.

۶- برای جلوگیری از چسبیدن برنج آن را زیاد هم نزنید

هم زدن بیش از حد برنج در زمان پخت موجب می‌شود دانه‌های برنج خرد شوند و حالت خمیری و شفته پیدا کنند. برای هم زدن برنج می‌توانید با پشت قاشق به آرامی این کار را انجام دهید.

۷- برای خمیر و شفته نشدن برنج از روغن استفاده کنید

اضافه کردن روغن به برنج موجب می‌شود تا دانه‌های برنج از هم جدا شوند و به هم نچسبند. هر چقدر برنج شما روغن کمتری داشته باشد، احتمالاً شفته‌تر به نظر خواهد رسید. از طرف دیگر روغن ظاهر برنج شما را زیباتر می‌کند و طعم بهتری به آن می‌بخشد.

۸- برای جلوگیری از شفته شدن برنج بیش از حد به آن آب اضافه نکنید

خیلی از افراد بعد از دم کردن برنج و زمانی که برنج را آبکش کردند، چند بار به آن آب اضافه می‌کنند تا بخار کند. اضافه کردن آب بیشتر از حد نیاز می‌تواند موجب شفته شدن برنج قالبی و کته شود. سعی کنید در زمان دم کشیدن برنج درب آن را کمتر باز کنید تا بخار آن از بین نرود. در صورت نیاز نیز می‌توانید یک بار کمی آب به آن اضافه کنید تا برنج به خوبی بپزد.

-شفته طرز پخت انواع برنج کته و چلو مجلسی

نحوه نجات دادن برنج شفته

اگر برنج شما در حال جوشیدن، بیش از حد جوش خورده و بافت آن باز شده و شل به نظر می‌رسد، می‌توانید ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید. این کار از شفته شدن برنج جلوگیری می‌کند.

در صورتی که آب برنج زیاد است و احساس می‌کنید برنج شما در حال شل شدن است، بهتر است چند دقیقه درب قابلمه را باز بگذارید تا آب اضافی بخار شود. بعد از این که آب برنج به حد نرمال رسید می‌توانید درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید با شعله ملایم دم بکشد.

اگر برنج آب زیادی دارد و کمی شل به نظر می‌رسد، برای جلوگیری از چسبیدن برنج کمی شعله گاز را زیاد کنید تا آب اضافی بخار شود. سپس می‌توانید شعله را کم کنید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

اگر برنج شما کمی نرم شده به هیچ عنوان روی آن دم کنی قرار ندهید. دم کنی موجب می‌شود تا بخار بیشتری داخل قابلمه ایجاد شود و این موضوع سبب شفته شدن برنج می‌شود.

در صورتی که برنج شما مقداری شفته شده است، پیشنهاد می‌شود آن را به صورت برنج قالبی سرو کنید تا ظاهر بهتری پیدا کند.

برای جلوگیری از شفته شدن برنج از روش گذاشتن نان روی برنج استفاده کنید. برای این کار می‌توانید در زمان دم کشیدن برنج یک یا دو تکه نان خشک، سنگک یا بربری روی برنج قرار دهید و در صورت نیاز بعد از چند دقیقه نان را عوض کنید. سپس کمی برنج را زیر و رو کنید و اجازه دهید به خوبی دم بکشد. در این روش نان آب اضافی برنج را به خودش جذب می‌کند.

با برنج شفته چه غذایی درست کنیم؟

اولین و بهترین کاری که می‌توانید با برنج شفته انجام دهید، استفاده از آن به عنوان ته دیگ برنج در یک قابلمه برنج دیگر است.
با برنج شفته ته چین مرغ یا ته چین گوشت درست کنید. برای این کار می‌توانید برنج شفته را با کمی زعفران، ماست و روغن ترکیب کنید و آن را ته قابلمه قرار دهید.
شما می‌توانید از برنج شفته برای تهیه سوپ، آَش، شیر برنج، کوکو، کوفته برنجی و شله زرد استفاده کنید.

درست کردن برنج قالبی، یکی از کارهایی است که می‌تواند حسابی میز شام یا ناهارتان را جذاب و اشتهابرانگیز کند. از طرفی در طرز تهیه برنج قالبی با قابلمه روی گاز یا برنج قالبی در فر می‌توانید سلیقه زیادی به خرج داده و هنرتان را نشان بدهید. حتی تهیه برنج، آن هم به روش قالبی، یک روش عالی برای مشتاق کردن کودکان به خوردن غذا است. می‌توانید قالب‌های برنج را به شکل‌های مختلف عروسکی، خرسی و … در‌آورید. ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، ۲ روش طرز تهیه برنج قالبی در قابلمه روی گاز و تزیین برنج قالبی به شما آموزش خواهیم داد. همچنین درباره طرز تهیه برنج قالبی در پلوپز به شما خواهیم گفت.

-شفته-2 طرز پخت انواع برنج کته و چلو مجلسی

 طرز تهیه برنج قالبی

برای این‌که برنج، به صورت قالبی و کاملا راحت از قابلمه خارج شود، باید حتما از ظروف نچسب استفاده کنید. اگر از ظرف تفلون استفاده می‌کنید و کمی از تفلون، پریدگی یا زدگی داشت، برنج‌تان قالبی بیرون نمی‌آید.حتما قبل از ریختن برنج در قابلمه یا قالب، حتما قسمت کف و دیواره قالب برنج را با کمی روغن یا کره، چرب کنید.

اگر می‌خواهید ته دیگ با طعم‌های مختلف داشته باشید، کف قالب را با همان ته دیگ بپوشانید. ته دیگ سیب زمینی، ته دیگ زعفرانی، ته دیگ کنجدی، ته دیگ نان و …. انواع مختلفی از ته دیگ هستند که می‌توانید برای برنج قالبی از آن‌ها استفاده کنید.

برای این که مطمئن شوید برنج به صورت قالبی خارج می‌شود، بعد از این‌که برنج‌تان دم کشید و شعله را خاموش کردید، حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و درِ ظرف را برندارید. سپس قابلمه را در یک ظرف یا دیس برگردانید.

یک روش عالی برای اطمینان از قالبی درآمدن برنج این است که بعد از این‌که برنج در قابلمه دم کشید و پخت، در یک تابه یا ظرفی که عمق چندان زیادی نداشته باشد، آب سرد بریزید. کف قابلمه را در تابه بگذارید و پنج دقیقه صبر کنید. در تمام این مدت درب قابلمه باید بسته باشد. سپس قابلمه را در ظرف برگردانید.

برای تزیین برنج قالبی می‌توانید روی آن را با زرشک، خلال پسته و زعفران دم کرده غلیظ تزیین کنید.

-قالبی طرز پخت انواع برنج کته و چلو مجلسی

طرز تهیه برنج قالبی در قابلمه

مواد لازم

• برنج: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی (یا کمی بیشتر یا کمتر)
• روغن و نمک: به میزان لازم

طرز تهیه

در طرز تهیه برنج آبکشی قالبی، میزان آبی که روی برنج می‌ریزید، ممکن است کمی بیشتر یا کمتر باشد. میزان آب به نوع برنج بستگی دارد و حتی مقداری که آن را خیسانده‌اید، بر نرمی و مدت زمان دم کشیدن برنج تاثیرگذار است. پس ممکن است مجبور شوید میزان آب را کمی تغییر دهید. بعد از دم کشیدن برنج، برای این‌که برنج‌تان به شکل قالبی دربیاید، از روش‌های بالا می‌توانید کمک بگیرید. زمان آماده سازی برنج حدود ۱۰ دقیقه و دم کشیدن آن حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه خواهد بود.

در طرز تهیه برنج قالبی، برنج را در مقداری آب و نمک خیس کنید. حدود ۲۰ دقیقه تا ۳ ساعت برنج را در آب ولرم بخیسانید. سپس آن را آبکشی کنید و در قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید. روی برنج را با آب بپوشانید. ۳ لیوان آب روی برنج بریزید. به آن مقداری نمک اضافه کنید تا حدی که نخواهید آن را آبکش کنید.

صبر کنید که آب برنج جوش بیاید و به خورد برنج برود. در ظرف را روی آن نگذارید تا برنج شفته نشود. وقتی برنج نرم شد، اگر برنج در حدی سفت بود که زیر دندان می‌آمد، حرارت را خاموش کنید. اگر هنوز آب داشت ولی برنج به اندازه کافی نرم شده بود، برنج‌‌ها را در یک آبکش بریزید تا آب اضافی خود را از دست بدهد ولی روی برنج را آب سرد نریزید تا چسبندگی آن از بین نرود.

اگر می‌خواهید ته دیگ زعفرانی داشته باشید یا لایه زیری برنج قالبی‌تان زعفرانی باشد، مقداری از برنج را با زعفران دم کرده مخلوط کنید و کنار بگذارید. آن را کف قابلمه تفلون بریزید (از قابلمه تفلون و نچسب استفاده کنید.) دیواره‌‌های قابلمه را هم با برس آشپزی آغشته به روغن چرب کنید.

کف قابلمه را با برنج زعفرانی بپوشانید. با قاشق کمی برنج را فشار دهید ولی زیاد فشار ندهید چون در این صورت برنج قالبی شکل کته‌ای به خودش می‌گیرد. روی برنج زعفرانی را برنج سفید بریزید و صاف کنید. به هیچ عنوان شکل کله‌ قندی به برنج ندهید. باید سطح برنج صاف باشد. می‌توانید با کف یک بشقاب، کمی برنج را فشار دهید تا صاف شود. سپس درب قابلمه را با دمکنی روی آن بگذارید.

برای این‌که برنج قالبی به خوبی دم بکشد، بعد از ۲ دقیقه حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا با بخار موجود در قابلمه بپزد. ۴۰ دقیقه دیگر صبر کنید و شعله را خاموش کنید. اگر می‌خواهید کف قابلمه ته دیگ ضخیم‌تری داشته باشید، مدت زمان بیشتری برنج را روی حرارت نگه دارید. بعد از دم کشیدن برنج، تا ۱۰ دقیقه بعد دم کنی را برندارید. سپس قابلمه را در بشقاب مخصوص برگردانید و آن را سرو کنید.

-کته-1 طرز پخت انواع برنج کته و چلو مجلسی

طرز تهیه برنج قالبی در فر

مواد لازم

• برنج: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی (یا کمی بیشتر یا کمتر)
• روغن و نمک: به میزان لازم

طرز تهیه

برای درست کردن برنج قالبی در فر، باید فر را از قبل روی دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. در این روش هم باید برنج را در آب و نمک خیس و قبل از پخت آن را آبکش کنید. سپس آن را به شکل کته‌ای درست کنید و در قالب بریزید.برای طرز تهیه برنج قالبی در فر، هم می‌توانید برنج را به صورت کته‌ای آماده کنید و به قالب فر منتقل کنید و هم می‌توان آن را به صورت برنج آبکش درآورید. در این روش ما به شیوه غیر آبکش شده، به شما آموزش می‌دهیم. بعد از اینکه برنج را از آب نمکی که در آن خیسانده‌ بودید، کشیدید، آن را داخل یک قابلمه بریزید و روی آن را به اندازه یک بند انگشت آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب آن کشیده شود.

وقتی آب برنج‌تان جمع شد، کف یک قالب مخصوص یا ظرف پیرکس را با مقداری روغن یا کره چرب کنید. برنجی را که آب آن کشیده شده است به قالب یا ظرف پیرکس منتقل کنید. در این روش هم می‌توانید مانند روش قبل مقداری از برنج را زعفرانی کنید.

روی قالب برنج را با قاشق صاف کنید ولی زیاد فشار ندهید. روی ظرف را یک ورقه فویل بکشید و آن را به اطراف ظرف کیپ کنید. چند سوراخ روی فویل با چاقو یا چنگال ایجاد کنید تا برنج‌تان بعد از پخت شفته نشود.

فر را که از قبل روشن کرده بودید، گرم شده است. دمای آن را پایین بیاورید و روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. ظرف پیرکس یا همان قالب برنج‌تان را در طبقه وسط فر بگذارید. به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید تا برنج قالبی دم بکشد. سپس ظرف را خارج کنید. ۳ دقیقه بعد فویل را از روی ظرف بردارید. یک بشقاب یا سینی را روی ظرف پیرکس بگذارید و آن را برگردانید. برنج قالبی شما آماده است.

-فالبی-3 طرز پخت انواع برنج کته و چلو مجلسی

برای جلوگیری از شفته شدن برنج چه زمانی برای آبکش کردن مناسب است؟

برای آبکش کردن سعی کنید زمانی برنج را آبکش کنید که نه خیلی سفت است و نه خیلی نرم و فقط کمی بافت آن از حالت خیلی خشک خارج شده و تا حدودی قد کشیده است. افتادن دو ترک روی دانه برنج نشانه خوبی است.

چرا نباید در زمان پخت برنج را زیاد هم بزنیم؟

هم زدن بیش از حد برنج در زمان پخت موجب می‌شود دانه‌های برنج خرد شوند و حالت خمیری پیدا کنند. برای هم زدن برنج می‌توانید با پشت قاشق به آرامی این کار را انجام دهید.

از چه قالبی برای طرز تهیه برنج قالبی استفاده کنیم؟

برای درست کردن برنج قالبی در فر می‌توانید از قالب‌های مافین، قالب‌های ساده کیک و ظروف پیرکس استفاده کنید. اما اگر از قابلمه استفاده می‌کنید، کافی است برنج‌تان را در قابلمه‌ای بریزید که تفلون و نچسب باشد تا موقع برگرداندن برنج، به کف و دیواره‌ها نچسبد. برنج قالبی را به صورت تک نفره در این قالب‌ها هم می‌توانید درست کنید.

برای برنج قالبی بهتر است آن را کته‌ای درست کنیم یا آبکش؟

از هر دو روش برنج کته و برنج آبکش می‌توانید استفاده کنید. اما در هر حال نباید برنج را به صورت کله قندی داخل قالب یا قابلمه بریزید. باید روی برنج را با قاشق یا پشت بشقاب کمی فشار دهید، البته در حدی برنج را پرس نکنید که شفته شود.
           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *