جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ماش پلو ساده یا مجلسی

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ خرداد ۱۴۰۰

ماش پلو ساده می تواند در لیست غذاهای مجلسی هم جای گیرد . ماش پلو که پلو ماش هم خوانده می شود از  غذاهای محبوب و اصیل در آشپزی ایرانی و اتفاقا یک غذای پر از خواص مفید و مقوی است. ماش پلو ساده یا مجلسی را معمولا با گوشت چرخکرده یا تکه‌های مرغ و حتی گوشت ماهیچه و گردن درست می‌کنند. اما اگر ترجیح می‌دهید این پلوی لذیذ را بدون گوشت تهیه کنید یک طرز تهیه عالی برای شما داریم.

ماش پلو 800x450 ماش پلو ساده یا مجلسی

مواد لازم برای ۶ نفر

ماش: ۱ پیمانه
برنج: ۳ پیمانه
گوشت چرخکرده: ۵۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد بزرگ
سبزی شوید خشک یا تازه: ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه: به مقدار دلخواه
زعفران دم کرده: ۳ قاشق غذاخوری
روغن مایع: به مقدار لازم
کشمش (اختیاری): ½ پیمانه

طرز تهیه

در یک قابلمه ماش‌های پاک شده را با مقداری اب به مدت ۳۰ دقیقه بپزید. لازم نیست ماش را بیش از حد بپزید چون در پلو له می‌شود. گوشت چرخکرده را با پیاز و ادویه و مقداری نمک مزه‌دار کنید و در روغن به صورت قلقلی تفت دهید تا خوب سرخ شود.
در یک ماهیتابه پیاز را نگینی به صورت خلالی نازک خرد کنید و با مقداری زردچوبه و نمک تفت دهید. در صورت تمایل کشمش را هم اضافه کنید و تفت دهید و روی کشکش و سایر مواد دارچین بریزید. اگر طعم کشمش را در پلو نمی‌پسندید فقط پیاز را با ادویه‌جاتی که گفتیم و نیز دارچین تفت دهید و کنار بگذارید. در یک قابلمه آب را جوش بیاورید. برنج را مثل همیشه بپزید و آبکش کنید. ماش و شوید خشک را با برنج آبکش مخلوط کنید.
کف قابلمه مقداری روغن بریزید و کف آن را با سیب زمینی یا چند تکه نان بپوشانید. مخلوط برنج، ماش و شوید را در قابلمه بریزید اجازه بدهید به مدت ۳۰ دقیقه پلو ماش مجلسی دم بکشید. در پایان مقداری از روی برنج بردارید و با زعفران دم کرده مخلوط کنید. پلو ماش مجلسی را در ظرف مورد نظر سرو کنید و با مخلوط پیاز داغ و کشمش، برنج زعفرانی و نیز گوشت قلقلی تزیین کنید.

ماش پلو با مرغ 800x500 ماش پلو ساده یا مجلسی

نکات مهم طرز تهیه ماش پلو

نسبت ماش و برنج دقیقا مثل نسبت عدس و برنج در عدس پلو است. اگر ماش فراوان دوست دارید نسبت یک به دو را رعایت کنید و اگر کم ماش‌تر می‌پسندید نسبت یک به سه ( یک پیمانه ماش در ازای سه پیمانه برنج) نسبت ایده‌آلی است.
اگر مقدار شوید خشک در این غذا بیش از حد باشد باعث تلخ شدن آن می‌شود. مقدار شوید برای این مقدار مواد ۳ قاشق غذاخوری است.
در زمان پاک کردن ماش‌ها ممکن است تعدادی ماش از نظر ظاهری ریزتر و سبزتر باشند. این ماش‌ها را جدا کنید چون ناپز هستند و در پلو سفت باقی می‌مانند.
پلو ماش مجلسی را با مرغ هم می‌توانید درست کنید. تکه‌های مرغ را ابتدا با پیاز، مقداری آب و زردچوبه و فلفل و نمک بپزید و سپس در روغن یا کره مقداری تفت دهید و در کنار ماش پلو مجلسی به صورت تکه‌ای یا ریش ریش سرو کنید.
اگر پلو ماش را بدون گوشت می‌پسندید باز هم یک غذای بسیار مقوی و خوشمزه را انتخاب کرده‌اید و برای پخت آن همین روال را طی کنید.

ماش 1 ماش پلو ساده یا مجلسی

ماش چیست ؟

این روزها، ماش کم‌کم وارد پودرهای پروتئینی، سوپ‌های کنسرو شده و غذاهای رستوران‌های ایالات متحده‌ شده‌است. بنابراین در این نوشتار چیزهایی را که لازم است در مورد خواص ماش بدانید، خواهید دید:
– ماش منبعی غنی از مواد مغذی است از جمله: منگنز، پتاسیم، منیزیم، فولات، مس، روی و انواع ویتامین‌های گروه B.
– این دانه‌های کوچک همچنین یک غذای بسیار سیرکننده، پر از پروتئین، نشاسته‌ی مقاوم و فیبر غذایی هستند.
– شما می‌توانید ماش را به صورت پودر خشک شده، به صورت دانه‌های درسته و خام، به صورت ” پوست کنده، ” به صورت نودل، و به صورت جوانه (نوعی که می‌توانید در ساندویچ یا سالاد استفاده کنید) پیدا کنید.
– دانه‌های خشک شده‌ی ماش ممکن است خام، پخته (به صورت کامل یا دو نیم شده [به این صورت که دو لپه‌ی آن از هم جدا شده‌اند])، تخمیر شده، یا آسیاب شده و پودر شده باشند.
– ماش به دلیل داشتن مقدار فراوانی از مواد مغذی، در دفاع در برابر چندین بیماری مزمن مرتبط با سن، از جمله بیماری قلبی، سرطان، دیابت و چاقی مفید در نظر گرفته می‌شود.

شواهد بالینی دائما نشان می‌دهند که غذاهای مشتق شده از گیاهان خواص درمانی مختلف و بالقوه دارند، به عنوان مثال التهاب را کاهش می‌دهند. کارشناسان بهداشت و سلامت توصیه می‌کنند که بهتر است غذاهای گیاهی بخش بزرگی از رژیم غذایی هر فرد را تشکیل بدهد، و بسیاری از سازمان‌های بهداشت و سلامت در سراسر جهان افزایش مصرف غذاهای مشتق شده از گیاهان را برای بهبود وضعیت سلامت و جلوگیری از بیماری‌های مزمن توصیه می‌کنند. در میان منابع گیاهی پروتئین و مواد مغذی، ماش یکی از غذاهایی است که بیش‌ترین توجه را به خود جلب کرده‌است.

چنان‌چه خواهید آموخت، ماش یکی از سالم‌ترین منابع پروتئین گیاهی است چرا که علاوه بر اسیدهای آمینه (بلوک‌های ساختمانی پروتئین‌ها) حاوی مواد مغذی دیگری نیز هستند. چنان‌چه مجله‌ی Chemistry Central قید می‌کند، ” دانه‌های ماش دارای فعالیت‌های بیولوژیکی از جمله اثرات آنتی‌اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد التهاب، ضد دیابت، ضد فشار خون و ضد تومور هستند و به سوخت و ساز چربی کمک می‌کنند.

تاریخچه‌ی ماش

ماش نخستین بار در هند اهلی شد. پیش از آن به صورت یک گیاه وحشی می‌روئید. شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که ماش در تمدن هاراپا در پنجاب و نواحی هاریانای هند حدود ۴۵۰۰ سال پیش پرورش داده می‌شد!پژوهشگران اهلی شدن ماش را به دو گونه‌ی مختلف تقسیم کرده‌اند: نوعی که در جنوب هند رشد می‌کند (که دانه‌های بزرگ‌تری دارد و کشت و برداشت آن حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ سال پیش آغاز شد) و نوع قدیمی‌تر ماش که دانه‌های کوچک‌تری دارد و در شمال هند پرورش داده می‌شده‌است. کشت ماش بعدها از هند به چین و دیگر نقاط جنوب شرق آسیا گسترش یافته‌است.

سوابق نشان می‌دهند که دست کم ۲۲۰۰ سال است که ماش در تایلند مصرف می‌شود. حدودا در قرن ۹ یا ۱۰، کاشت و برداشت ماش در افریقا هم آغاز شد چرا که این دانه‌ها در آب و هوای گرم به راحتی رشد می‌کنند و غذای خوبی هستند برای اهالی افریقا که دچار سوء تغذیه هستند.دانه‌های ماش محبوب‌ترین نوع بنشن در هند، چین و آسیای جنوب شرقی هستند و به طور گسترده‌ای در این مناطق و همچنین در بخش‌هایی از جنوب اروپا و ایالات متحده کاشت و برداشت می‌شوند. در ایالات متحده، کشت ماش حدودا از دهه‌ی ۱۸۳۰ آغاز شده‌است، اگر چه رونق آنها در واقع تنها به یک یا دو دهه‌ی قبل باز می‌شود. امروز حدود ۷۵ درصد از ۶۸۰۰، ۰۰۰ تا ۹ میلیون کیلوگرم ماش مصرفی سالانه در ایالات متحده وارداتی است و در هند و چین تولید شده‌است.

حقایقی در رابطه با ارزش غذایی و خواص ماش

یک فنجان ماش پخته شده شامل موارد زیر است (درصدها بر اساس ارزش توصیه شده‌ی روزانه برای یک خانم بالغ معمولی است):

– ۲۱۲ کالری
– ۱۴ گرم پروتئین
– ۱۵ گرم فیبر
– ۱ گرم چربی
– ۴ گرم قند
– ۳۲۱ میکروگرم فولات (۱۰۰٪)
– ۹۷ میلی‌گرم منیزیم (۳۶٪)
– ۰.۳۳ میلی‌گرم تیامین- ویتامین B۱- (۳۶٪)
– ۰.۶ میلی‌گرم منگنز (۳۳٪)
– ۷ میلی‌گرم روی (۲۴٪)
– ۰.۸ میلی‌گرم ویتامین B۵ -اسید پانتوتنیک- (۸٪)
– ۰.۱۳ میلی‌گرم ویتامین B۶ (۱۱٪)
– ۵۵ میلی‌گرم کلسیم (۵٪)

اگر جوانه‌ی ماش را انتخاب می‌کنید و آنها را به صورت خام می‌خورید، هر فنجان تنها حدود ۳۱ کالری و در حدود سه گرم پروتئین و دو گرم فیبر به شما می‌رساند.

ماش 3 ماش پلو ساده یا مجلسی

خواص ماش برای سلامتی

ماش می‌تواند سطح کلسترول بالا را پایین بیاورد و از شما در برابر بیماری قلبی محافظت کند.
مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ در مجله‌ی “بشر و سم‌شناسی تجربی” (Human and Experimental Toxicology) منتشر شد نشان داد که ماش در مهار اکسیداسیون کلسترول “بد” (LDL) بسیار موثر است. دانه‌های ماش قادر هستند سطح کلسترول را تنظیم کنند به این دلیل که آنتی‌اکسیدان‌های آنها مانند نابودکنندگان قدرتمند رادیکال‌های آزاد عمل می‌کنند، روند آسیب وارده به رگ‌های خونی را معکوس کرده، باعث کاهش التهاب می‌شوند.

کلسترول LDL اکسید شده یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های رویدادهای قلبی عروقی کشنده، مانند حملات قلبی یا سکته‌ی مغزی است. این نوع کلسترول می‌تواند درون پوشش داخلی رگ‌های خونی، به نام اندوتلیوم (لایه‌ی درون‌رگی) تجمع بیابد، از جریان خون جلوگیری کند و باعث بروز ایست قلبی شود. ماش این قابلیت را دارد که سرخ‌رگ‌ها را عاری از مواد زائد نگه دارد و گردش خون را بهبود بدهد، و به همین دلیل یک افزودنی عالی برای رژیم‌های غذایی ضد التهابی است.

 به پایین آوردن فشار خون بالا کمک می‌کند.
قدرت تغذیه‌ای دانه‌های ماش شامل توانایی مبارزه با یکی دیگر از خطرات بزرگ بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود: فشار خون بالا. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله‌ی Central Chemistry منتشر شد، موش‌هایی که به مدت یک ماه عصاره‌ی جوانه‌ی ماش دریافت کردند کاهش قابل‌توجهی را در فشار خون سیستولیک تجربه کردند.

محققان بر این باور بودند که اثرات ضد فشار خون بالا در ماش ممکن است با توجه به وجود میزان فراوان اجزاء پروتئینی به نام پپتید در آنها باشد. این اجزاء به کاهش فشردگی عروق خونی که باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود، کمک می‌کنند.

با کنترل فشار خون عمر طولانی تر داشته باشید

دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با توسعه‌ی سرطان مبارزه می‌کنند.
تصور می‌شود که سطوح بالای اسیدهای آمینه – الیگوساکاریدها و پلی‌فنول‌ها – در ماش، عاملان اصلی قدرت آنتی‌اکسیدانی آنها است که می‌تواند با پیشرفت سرطان مبارزه کند. در مطالعات بالینی، دانه‌های ماش از خود فعالیت ضد تومور نشان می‌دهند و قادر هستند از بدن در برابر تخریب DNA و جهش خطرناک سلولی محافظت کنند.

مطالعه‌ی انجام شده توسط دانشکده‌ی علوم غذایی و مهندسی صنایع غذایی در دانشگاه کشاورزی چین در سال ۲۰۱۲، نشان داد که ظرفیت آنتی‌اکسیدانی ماش، به طور عمده ناشی است از ویتکسین و ایزوویتکسین، دو نوع فلاونوئید محافظ که دارای توانایی زیادی برای مهار رادیکال‌های آزاد هستند. این فلانوئیدها استرس اکسیداتیو را که می‌تواند منجر به شکل‌گیری سرطان شود، کاهش می‌دهند.

 دانه‌های ماش می‌توانند در پیشگیری یا درمان دیابت نوع ۲ موثر باشند.
شواهد قوی وجود دارد که مواد مغذی موجود در ماش دارای اثرات ضد دیابت قابل‌توجهی هستند و می‌توانند به طور طبیعی به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ یا درمان آن کمک کنند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ توسط موسسه‌ی علوم زراعی در آکادمی علوم کشاورزی چین انجام شد، نشان داد موش‌هایی که مکمل ماش را دریافت کردند، پایین آمدن قند خون، پلاسما سی- پپتید، گلوکاگون، میزان کلی کلسترول و تری‌گلیسرید را تجربه کردند. در عین حال، میزان تحمل گلوکز در موش‌ها به طور قابل‌توجهی بهبود یافت و واکنش انسولین آنها افزایش یافت.

 ماش منبع غنی پروتئین است.
با توجه به گروه شیمی در موسسه‌ی فناوری هاربین چین، دانه‌های ماش مقدار فراوانی پروتئین (به نسبت گیاه بودن‌شان) دارند، به این ترتیب که حدود ۲۰ تا ۲۴ درصد از ساختار شیمیایی آنها اسیدهای آمینه (پروتئین) است. گلوبولین و آلبومین پروتئین ذخیره‌سازی اصلی موجود در دانه‌های ماش هستند و بیش از ۸۵ درصد از کل اسیدهای آمینه موجود در ماش را تشکیل می‌دهند.

ماش همچنین حاوی میزان فراوانی از سایر اسیدهای آمینه‌ی ضروری، از جمله لوسین، ایزولوسین و والین است، که می‌توانند با دیگر منابع گیاهی (مانند غلات سبوس‌دار یا برخی از سبزیجات) یک “پروتئین کامل” را تشکیل بدهند. پروتئین آنها که بسیار قابل جذب است، باعث می‌شود که آنها یک انتخاب هوشمندانه برای گیاهخواران باشد، به خصوص اگر این را در نظر داشته باشیم که دانه‌های ماش چند ماده‌ی مغذی دیگر را نیز به رژیم غذایی فرد اضافه می‌کنند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و از بدن در برابر عفونت‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کند.
دانه‌های ماش شامل طیف وسیعی از مواد مغذی گیاهی هستند که ضد میکروب و ضد التهاب در نظر گرفته می‌شوند، و همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که آنها سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و با باکتری‌های مضر، ویروس‌ها، سرماخوردگی، بثورات، آماس و بسیاری از اختلالات دیگر مبارزه کنند. ماش باعث تعادل باکتری‌ها در دستگاه گوارش می‌شود و به این ترتیب به جذب مواد غذایی و بهبود سیستم دفاعی کمک می‌کند.

دانه‌های ماش منبع عالی ویتامین‌ها و مواد معدنی، مانند فولات و منیزیم هستند.
هر یک فنجان ماش ۱۰۰ درصد از ارزش روزانه‌ی فولات را برای شما فراهم می‌کند! فولات (به عنوان ویتامین B۹ نیز شناخته می‌شود) یک ویتامین مهم برای سنتز DNA، سلو‌ل‌ها و رشد بافت‌، تعادل هورمونی، عملکرد شناختی، و حتی تولید مثل است. در واقع، مصرف فولات، به میزان کافی به ویژه در دوران بارداری بسیار مهم است، زیرا برای جلوگیری از تولد زودرس، نقص لوله‌ی عصبی و حتی خاتمه‌ی بارداری ضروری است.

دانه‌های ماش همچنین، حدود ۳۶ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن زنان بالغ را به منیزیم، فراهم می‌کند. بسیاری از افراد بالغ در واقع کمبود منیزیم دارند، که مایه‌ی تاسف است زیرا بیشتر آدم‌ها به منظور کنترل سطح استرس و مدیریت درد، مقدار قابل‌توجهی از این عنصر را در رژیم غذایی‌شان نیاز دارند. منیزیم برای سلامت دستگاه گوارش، عملکرد مناسب ضربان قلب، آزاد کردن انتقال‌دهنده‌های عصبی و برای تعمیر بافت‌های عضلانی در افرادی که بسیار فعال هستند مهم است.

با چاقی مبارزه می‌کند و به فرآیند از دست دادن وزن کمک می‌کند.
دانه‌های ماش میزان فراوانی فیبر و پروتئین دارند، و بنابراین یکی از مواد خوراکی سیرکننده هستند. در مطالعه‌ای که در مجله‌ی تغذیه (Journal of Nutrition) منتشر شده، محققان مشاهده کردند که تنها یک وعده‌ غذا، با لوبیای دارای فیبر زیاد، دو برابر غذاهای بدون لوبیا هورمون سیری را به نام کوله‌سیستوکینین افزایش می‌دهد.بسیاری از مطالعات دیگر نتایج مشابهی در بر داشته‌اند: به این ترتیب که سیری پس از خوردن دانه‌های ماش به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. بنابراین، با خوردن ماش به طور منظم، می‌توانید میزان خوردن غذاها را کاهش دهید و بیش از قبل وزن از دست بدهید.

 ماش می‌تواند به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک کند.
دانه‌های ماش ویتامین‌های گروه B را به بدن می‌رسانند، از جمله ویتامین B۶ و فولات، که هر دو برای کنترل نوسانات هورمونی که می‌تواند به علائم سندرم پیش از قاعدگی منجر شود، لازم هستند. ویتامین‌های B، فولات و منیزیم برای کاهش شدت و درد مرتبط با گرفتگی‌های PMS، سردرد، نوسانات خلقی، خستگی و دردهای عضلانی مفید هستند.

ماش 4 ماش پلو ساده یا مجلسی

هضم ماش در مقایسه با بسیاری دیگر ازانواع لوبیا آسان‌تر است.
در حالی که برخی از آدم‌ها پس از خوردن لوبیا وجود گاز یا نفخ را تجربه می‌کنند، ماش یکی از دانه‌هایی است که هضم بسیار آسانی دارد و در واقع می‌تواند در برخی موارد به سم‌زدایی کمک کند. ماش به دلیل فیبر بالایی که دارد، دارای مزایای بسیاری برای فرآیند هضم است – به عنوان مثال، ماش می‌تواند از بروز علائم سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) مانند یبوست پیشگیری کند.

برای این‌که ماش را بدون تجربه‌ی اثرات ناخواسته‌ی گورشی، به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، ابتدا آن را به مدت یک شب خیس بگذارید تا دانه‌های خشک جوانه بزنند و سپس آنها را با ادویه‌جات سنتی آیورودا که می‌توانند قابلیت هضم را افزایش دهد، بپزید. هندی‌ها معمولا معمولا ماش را با ادویه‌جاتی مانند زنجبیل، زیره، تخم گشنیز و زردچوبه می‌پزند تا هم طعم فوق‌العاده‌ای داشته باشند و هم باعث بروز هیچگونه دردی در معده نشوند.

خیس گذاشتن دانه‌های ماش و جوانه زدن‌ آنها همچنین می‌تواند به کاهش “مواد ضد مغذی” که در تمام حبوبات و دانه‌ها به طور طبیعی وجود دارد، منجر شود، به هضم راحت‌تر آنها کمک کند و باعث آزاد شدن مواد مغذی آنها شود. انواع کربوهیدرات‌ها به نام‌های الیگوساکاریدها، پرالترین، استاچیوز و ورباسکوز در حبوبات خام (جوانه‌ نزده) و حبوباتی که خوب پردازش نشده‌اند، موجود است و این می‌تواند نفخ آزاردهنده‌ای ایجاد کند.

برخی از این ضد مغذی‌ها در ماش وجود دارد، اما میزان آن کم‌تر از بسیاری از دانه‌های دیگر است. علاوه بر این، ضد مغذی‌های موجود در ماش در آب محلول هستند و می‌توان آنها را با خیساندن و تخمیر قبل از خوردن‌شان از بین برد. همچنین اگر ماش‌ها جوانه بزنند این مواد از بین می‌روند.

 کم‌خونی را درمان می‌کند.
کم‌خونی کمبود گلبول‌های قرمز است که در اثر ناکافی بودن آهن رخ می‌دهد. عوارض کم‌خونی عبارتند از احساس خستگی، رنگ‌پریدگی، سرماخوردگی، سردرد، و پایین بودن تمرکز. در عین حال، ماش دارای میزان زیادی فیبر است که برای بهبود تشکیل گلبول‌های قرمز مفید است. در نتیجه، این ماده‌ی خوراکی می‌تواند بهترین راه‌حل برای درمان کم‌خونی باشد.

 به روند کاهش وزن کمک می‌‌کند.
آیا در حال حاضر تحت رژیم غذایی کاهش وزن هستید؟ پس غذاهای جایگزین زیادی وجود دارند که برای رژیم غذایی شما مفید هستند. به عنوان مثال ماش یکی از مواد غذایی است که به درد رژیم غذایی شما می‌خورد. ماش حاوی فیبر زیادی است و کالری کمی هم دارد، بنابراین یک ماده‌ی غذایی عالی برای رژیم غذایی محسوب می‌شود. در واقع، نیاز شما به انرژی با مصرف ماش تامین می‌شود بدون این‌که چربی جذب بدن‌تان کنید.

 برای سلامت استخوان‌ها مفید است.
ماش حاوی مقدار فراوانی کلسیم و فسفر است که برای سلامت استخوان فایده دارند. با مصرف ماش می‌توانیم از بروز پوکی استخوان در سالمندان جلوگیری کنیم. ماش همچنین برای حفظ سلامت استخوان مفید است و استحکام استخوان‌های کودکان را افزایش می‌دهد.

 

 عملکرد مغز جنین را در رحم مادر بهبود می‌دهد.
مادر باید از جنین در رحم خود با خوردن مواد غذایی سالم و مفید مراقبت کند. ماش حاوی اسید فولیک است که می‌تواند عملکرد مغز جنین را بهبود دهد. اسید فولیک سیستم عصبی مغز را بهبود می‌دهد. بناباین خوردن ماش در دوره‌ی بارداری به افزایش هوش کودک کمک می‌کند.

 سیستم گوارش زنان باردار را بهبود می‌دهد.
هر کسی ممکن است با مشکل گوارشی مواجه شود. اما زنان باردار بیش از بقیه در معرض ابتلا به مشکلات گوارشی هستند، زیرا برای محافظت از نوزاد نمی‌توانند بسیاری از داروها را مصرف کنند، زنان باردار می‌توانند برای حل این مشکل ماش را در رژیم غذایی خود بگنجانند و به این ترتیب بدون آسیب زدن به نوزاد مشکل را حل کنند.

حافظه‌ی کودک را ارتقا می‌دهد.
ماش حاوی مقدار فراوانی از اسید فولیک است که برای سلول‌های مغز فایده دارد. با استفاده از این ماده‌ی مغذی، سلول‌های مغز کودک می‌توانند به خوبی رشد کنند و همین باعث افزایش هوش می‌شود. بنابراین، کودک دوست‌داشتنی شما تند و تیز خواهد بود و می‌تواند هر چیزی را به خوبی یاد بگیرد. شما می‌توانید به طور روزانه به فرزندان‌تان پوره‌ی ماش بدهید تا اسید فولیک مورد نیازشان را به خوبی تامین کنید.

برای رشد کودک در ۶ ماه ابتدایی زندگی‌اش بسیار مفید است.
ماش حاوی ۲۴٪ پروتئین است که برای رشد کودک بسیار فایده دارد. در حالی که کودک‌تان با شیر مادر تغذیه می‌کند، ماش نیز به عنوان غذای مکمل می‌تواند برای او مفید باشد. در واقع، ۶ ماه اول زندگی کودک‌تان دورانی طلایی برای او است زیرا یاد گرفتن چیزها را شروع می‌کند. همچنین، پروتئین موجود در ماش به رشد سلول‌های جدید کمک می‌کند.

سیستم گوارش نوزاد را بهبود می‌دهد.
ماش فیبر دارد و بنابراین برای سیستم گوارش خوب است. در ضمن، ابدا خوب نیست اگر کودک مشکلاتی را در سیستم گوارش خود تجربه کند. مصرف عصاره‌ی ماش می‌تواند مانع از بروز هر گونه مشکلات گوارشی مانند یبوست یا اسهال شود. در نتیجه، اجازه دهید نوزاد با استفاده از روش‌های سنتی سیستم گوارشی سالم داشته باشد.

 سلامت استخوان نوزاد را ارتقاء می‌دهد.
قطعا شما دوست دارید نوزادتان استخوان‌هایی قوی داشته باشد، این‌طور نیست؟ به غیر از شیر، می‌توانید به نوزادان و کودکان ماش بدهید تا سلامت استخوان‌های‌شان را بهبود دهید چرا که ماش مقدار زیادی کلسیم و فسفر دارد که هر دو برای سلامت استخوان مفید هستند. بنابراین، کلسیم و فسفر موجود در ماش، استخوان و دندان‌ها قوی را تقویت می‌کنند.

 تب را در نوزادان درمان می‌کند.
در واقع، کودکان زمان‌ّهای زیادی را دچار تب می‌شوند، زیرا سیستم ایمنی آن‌ها هنوز هم نیاز دارد که به تعادل برسد. به همین دلیل نمی‌توانید همیشه به آن‌ها دارو بدهید، اما این روش جایگزین را برای بهبود تب در نوزاد امتحان کنید. مواد مغذی موجود در ماش می‌تواند تب را درمان کند و در عین حال سبب بهبود سیستم ایمنی بدن نوزاد و کودکان شود. برای استفاده از ماش جهت درمان تب کودکان، آبی را که در آن ماش جوشیده است با عسل مخلوط کنید تا هم تب درمان شود و هم سلامتی نوزادتان بهبود بیابد.

 از پوست نوزاد محفاظت می‌کند.
می‌دانیم که پوست کودکان بسیار حساس است. در واقع، آن‌ها همیشه خارش، قرمزی پوست و کک و مک را تجربه می‌کنند. این چیزها در تمام طول روز باعث ناراحتی و گریه‌ی کودک خواهد شد. با دادن ماش به کودک‌تان می‌توانید سلامت پوست او را بهبود بدهید.

 آنفلوانزا را در کودکان درمان می‌کند.
ماش همچنین حاوی ویتامین C است، بنابراین می‌تواند برای درمان آنفلوآنزا، سرفه و سرماخوردگی در بچه‌ها مفید باشد. بنابراین در صورتی که کودک‌تان دچار سرفه شد، می‌توانید این روش جایگزین را امتحان کنید. ماش همچنین، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود دهد و به این ترتیب آن‌ها نمی‌توانند به راحتی دچار سرماخوردگی، سرفه یا آنفولانزا شوند.

سلامت چشم را­ بهبود می‌دهد.
کودکان در دوران طلایی زندگی خود نیاز به مواد غذایی مناسب و ویتامین‌ها برای حفظ و بهبود سلامتی‌شان دارند. همان‌طور که گفته شد، ماش حاوی ویتامین A است که برای چشم فایده دارد. بنابراین، یک لیوان ماش را بجوشانید و آن را به فرزندتان بدهید تا قوه‌ی بینایی‌شان افزایش بیابد. در واقع، با این کار آن‌ها قوه‌ی بینایی قوی‌تری خواهند داشت.

به کاهش علایم پیری کمک میکند
رفع یا کاهش علائم پیری ( به دلیل داشتن فیتواستروژن). علاوه بر چیزهایی که در بالا اشاره شد، گفته می‌شود ماش به درمان برخی بیماری‌ها از جمله التهاب، علائم کم‌خونی یا خود کم‌خونی، پوکی استخوان و اختلالات گوارشی نیز کمک می‌کند.

 به گردش خون کمک میکند
ماش به دلیل داشتن ویتامین K کمک به گردش خون سالم و جلوگیری از انعقاد خون میکند. افرادی که دچار مشکل انعقاد خون هستند میتوانند این حبوبات را در برنامه غذایی شان جایگزین کنند.

سلول­ها را ترمیم می‌کند.
اگر زمین بخورید یا با چیزی برخورد کنید و پوست‌تان صدمه ببیند، برخی از سلول‌های پوست شما آسیب خواهند دید. ماش حاوی میزان بالایی از پروتئین است و برای بهبودی زخم یا آسیب پوستی فایده‌ی زیادی دارد. همچنین، جوانه‌های ماش برای بهبود استقامت بدن بسیار مفید هستند.

 سلامت پوست را بهبود می‌دهد.
همه‌ی زن‌ها دوست دارند پوست خوبی داشته باشند؟ لوسیون‌های زیادی برای بدن وجود دارد که می‌توانید از فروشگاه‌ها خریداری کنید. در عین حال، ماش حاوی ویتامین D و ویتامین E است، همان چیزهایی که پوست‌تان نیاز دارد. ویتامین E و D برای تغذیه‌ی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند، و سبب صاف و درخشان شدن پوست می‌شوند.

 آبرسانی قوی پوست انجام میدهد
پوست خشک هم برای سلامتی ضرر دارد هم برای زیبایی. می‌توانید برای هیدراته کردن پوست، آب ماش را بنوشید. ماش، منبع خوبی برای تامین نیازهای مواد معدنی بدن است. با مصرف ماش، پوست شما خشک نخواهد شد و سلامت آن حفظ می‌شود.

 بازسازی سلول‌ها را به خوبی انجام میدهد
خشکی پوست به دلیل مردن سلول‌های پوستی به وجود می‌آید. ماش توانایی بازسازی سلول‌ها را دارد. به علاوه، جوانه ماش به تسریع درمان زخم‌‌ها، تحریکات و اختلالات پوستی نیز کمک می‌کند.

 به رفع آکنه کمک می کند
آکنه یکی از اختلالات پوستی ناشی از باکتری بر پوست صورت است. ماش حاوی ۳ نوع اسید چرب است که برای درمان پوست مفید هستند. ماش به جوانی پوست کمک کرده، با باکتری‌های صورت مبارزه می‌کند و همچنین بر رفع آکنه نیز تاثیر می‌گذارد. ماش، یک راه حل برد- برد برای پوست صورت است.

 درخشان کردن پوست
داشتن پوستی درخشان خواسته هر زنی است و زنان به دنبال راه‌هایی برای رسیدن به آن هستند. خوردن جوانه ماش می‌تواند راهی سنتی برای درخشان کردن پوست باشد. جوانه ماش حاوی ویتامین‌هایی است که به درخشان کردن پوست کمک می‌کنند.

 جلوگیری از سرطان پوست
جوانه ماش منبعی از آنتی اکسیدان است که سلاح‌هایی برای کشتن رادیکال‌های آزاد محسوب می‌شوند. بنابراین خوردن جوانه ماش می‌تواند از سرطان پوست جلوگیری کند. به علاوه در برابر رادیکال‌های آزاد، آسیب ناشی از آفتاب و تاثیرات خطرناک دیگر از پوست محافظت می‌کند.

سم‌زدایی پوست
جوانه ماش برای سم‌زدایی و کشتن سموم پوست مفید است. خوردن جوانه ماش، بازسازی سلول‌ها را نیز بهبود می‌بخشد.

جلوگیری از پیری زودرس
حمله رادیکال‌های آزاد ناشی از آلودگی هوا به پیری زودرس منجر می‌شود. می‌توانیم با روش‌های سنتی از جمله خوردن جوانه ماش از این مسئله جلوگیری کنیم. جوانه ماش حاوی آنتی اکسیدان است که از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *