رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ دی ۱۳۹۹

کوکو یا کتلت ماش

لینک این مطلب کپی شد!

بارها شده از خودتان پرسیده اید شام یا ناهار چی بپزم ؟ یکی از غذاهای حاضری و ساده ای که به راحتی می توان درست کرد که فوق العاده مقوی و سالم است کوکو یا کتلت ماش است . این غذا کمتر بین ایرانی ها شناخته شده است بطوریکه استفاده از جوانه ماش بیشتر از ماش در ایران رایج شده است. در این مطلب طرز تهیه کوکو یا کتلت ماش را در این مطلب گذاشته ایمو در ادامه با خواندن خواص ماش ، تردید نکنید این غذای سالم را درست کنید و لذت ببرید .

کوکوی ماش

مواد لازم

ماش: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

تخم مرغ: ۲ عدد

پیاز رنده شده: ۱ عدد

سیر رنده شده: ۲ حبه

سیب زمینی آب پز: ۲ عدد

سبزی گشنیز و جعفری: ۳ قاشق غذاخوری

پودر سوخاری: ۳ قاشق غذا خوری

نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

کوکوی ماش

 

طرز تهیه کوکو یا کتلت ماش

برای درست کردن این کوکو ابتدا با انتخاب یک قابلمه مناسب و روی حرارت قرار دادن قابلمه به همراه کمی آب، ماش را به آن اضافه کنید. اجازه دهید ماش کمی بپزد اما توجه کنید که نباید بافت آن نرم یا له شود.حالا ماش را به همراه سیب زمینی که از قبل آب پز کرده بودید در غذاساز مخلوط کنید.این ترکیب را به همراه سیز و پیاز مخلوط کرده و تخم مرغ را به آن اضافه کنید. حالا نوبت به اضافه کردن سبزیجات یعنی گشنیز و جعفری می‌رسد. نمک، فلفل و ادویه‌ها را هم به آن اضافه کنید. این ترکیب را خوب مخلوط کنید.پودر سوخاری را به آرامی و در حین مخلوط کردن مواد به ترکیب بیافزایید و اگر احساس کردید که ترکیب کوکوی ماش شما آماده نیست، می‌توانید از یک تخم مرغ دیگر هم در این دستور استفاده کنید.

از این ترکیب به اندازه یک گلوله کوچک بردارید و به آن فرم دهید. می‌توانید از قالب‌های شیرینی پزی هم برای زیباتر شدن کتلت ماش استفاده کنید. کوکو فرم داده شده را بردارید و در روغن تا زمانی که احساس کنید کاملاً آماده سرو است، قرار دهید. تا خوب سرخ شود.

نکات پخت کوکو ی ماش

– می‌توانید ماش را ۲۴ ساعت قبل از درست کردن این غذا بخیسانید و آب آن را چند بار عوض کنید.

– آرد سوخاری به بهتر شدن بافت کوکو بعد از سرخ شدن آن کمک می‌کند.

– ماش منبعی فوق العاده از انرژی، پتاسیم، منیزیوم، مس و روی است.

– اگر برای تهیه ماش در همه فصل‌های سال مشکل دارید، می‌توانید آن را مانند نعنا، خشک کرده و از آن استفاده کنید.

– ماش ترکیبی ایده آل برای مقابله با بیماری‌ها و مشکلات مختلف از جمله حمله‌های قلبی است.

– این سبزی نقش بسیار مهمی در کاهش فشار خون دارد.

کوکوی ماش

 

ماش و خواص آن

 

ماش یکی از انواع حبوبات پر خاصیت و پر کاربرد است که سرشار از آنتی اکسیدان بوده و برای پیشگیری و درمان سکته قلبی، کاهش کلسترول خون، فشار خون، کاهش قند خون و درمان دیابت مناسب می باشد.در حالی که ممکن است ماش برای بیشتر آدم‌ها در ایالات متحده جدید باشد، اما به مدت هزاران سال بخشی از رژیم غذایی آیورودا در هند بوده‌است. در این شیوه‌ی باستانی هندی که نوعی طب سنتی است و قدمت آن به ۱۵۰۰ پیش از میلاد می‌رسد،

ماش”یکی از محبوب‌ترین مواد خوراکی” بوده‌است.

– ماش منبعی غنی از مواد مغذی است از جمله: منگنز، پتاسیم، منیزیم، فولات، مس، روی و انواع ویتامین‌های گروه B.
– این دانه‌های کوچک همچنین یک غذای بسیار سیرکننده، پر از پروتئین، نشاسته‌ی مقاوم و فیبر غذایی هستند.
– شما می‌توانید ماش را به صورت پودر خشک شده، به صورت دانه‌های درسته و خام، به صورت ” پوست کنده، ” به صورت نودل، و به صورت جوانه (نوعی که می‌توانید در ساندویچ یا سالاد استفاده کنید) پیدا کنید.
– دانه‌های خشک شده‌ی ماش ممکن است خام، پخته (به صورت کامل یا دو نیم شده [به این صورت که دو لپه‌ی آن از هم جدا شده‌اند])، تخمیر شده، یا آسیاب شده و پودر شده باشند.
– ماش به دلیل داشتن مقدار فراوانی از مواد مغذی، در دفاع در برابر چندین بیماری مزمن مرتبط با سن، از جمله بیماری قلبی، سرطان، دیابت و چاقی مفید در نظر گرفته می‌شود.

خواص ماش برای پوست و مو

توجه : پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل ۲۰ دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

۱. جوان سازی پوست صورت
مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مس موجود در ماش به کاهش چین و چروک صورت و دور چشم کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

۲. لایه برداری پوست صورت
ماش، یک اسکراب طبیعی است و به دلیل مقادیر بالای مس که دارد باعث پاک سازی و لایه برداری پوست صورت شده و پوست را روشن تر و درخشان تر می کند.نصف فنجان ماش خام را پودر کنید و با آب ترکیب کنید تا خمیری به دست آید، این خمیر را بر روی صورت بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند تا خشک شود، سپس با آب سرد خوب بشویید.

۳. تقویت و افزایش رشد مو
مس، آهن، کلسیم و منیزیم موجود در دانه های ماش با بهبود گردش خون در پوست سر و افزایش اکسیژن رسانی به مو ها، باعث تقویت و افزایش رشد مو می شوند.نصف فنجان ماش خام را پودر کنید و به آن مقداری چای سبز دم شده اضافه کنید تا خمیری به دست آید. به این خمیر یک قاشق غذا خوری روغن زیتون و یک قاشق غذا خوری روغن بادام اضافه کنید و بر روی مو ها بمالید و خوب ماساژ دهید.بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

فواید دارویی و درمانی ماش برای بدن

 یبوست و اسهال
مقادیر بالای پکتین در ماش (یک نوع فیبر محلول) باعث بهبود حرکات روده شده و به پیشگیری و درمان یبوست و اسهال کمک می کند.

 معده و دستگاه گوارش
ماش حاوی مقادیر بالای فیبر است که به بهبود هضم غذا کمک کرده، معده درد را درمان می کند و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.علاوه بر این مقادیر بالای نشاسته موجود در ماش باعث تقویت باکتری های سالم روده می شود و با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

نوزادان و کودکان
ماش به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد مغذی که دارد برای بهبود رشد نوزادان و کودکان مفید می باشد.مقادیر بالای مس و آهن موجود در ماش خطر ابتلا به کم خونی در نوزادان و کودکان را کاهش می دهد.فیبر موجود در ماش، احتمال ابتلا به یبوست و اسهال را در نوزادان و کودکان کاهش می دهد.

جنین و زنان باردار
ماش حاوی مقادیر بالای فولات است که خطر زایمان زودرس و نقص لوله های عصبی جنین در دوران بارداری را کاهش می دهد.مقادیر بالای پروتئین موجو در ماش برای افزایش انرژی زنان باردار مناسب می باشد.آهن موجود در ماش باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون شده و خطر ابتلا به کم خونی در دوران بارداری را کاهش می دهد.فیبر موجود در ماش با بهبود حرکات روده، خطر ابتلا به یبوست در زنان باردار را کاهش می دهد.هر کسی ممکن است با مشکل گوارشی مواجه شود. اما زنان باردار بیش از بقیه در معرض ابتلا به مشکلات گوارشی هستند، زیرا برای محافظت از نوزاد نمی‌توانند بسیاری از داروها را مصرف کنند، زنان باردار می‌توانند برای حل این مشکل ماش را در رژیم غذایی خود بگنجانند و به این ترتیب بدون آسیب زدن به نوزاد مشکل را حل کنند.

 دیابت و قند خون
مقادیر بالای فیبر و پروتئین موجود در ماش به کاهش قند خون کمک می کنند.مطالعات جدید نشان می دهد که آنتی اکسیدان های ویتکسین و ایزو ویتکسین موجود در ماش می توانند با بهبود عملکرد انسولین، سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو را کاهش دهند.شواهد قوی وجود دارد که مواد مغذی موجود در ماش دارای اثرات ضد دیابت قابل‌توجهی هستند و می‌توانند به طور طبیعی به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ یا درمان آن کمک کنند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ توسط موسسه‌ی علوم زراعی در آکادمی علوم کشاورزی چین انجام شد، نشان داد موش‌هایی که مکمل ماش را دریافت کردند، پایین آمدن قند خون، پلاسما سی- پپتید، گلوکاگون، میزان کلی کلسترول و تری‌گلیسرید را تجربه کردند. در عین حال، میزان تحمل گلوکز در موش‌ها به طور قابل‌توجهی بهبود یافت و واکنش انسولین آنها افزایش یافت.

 لاغری و کاهش وزن
مطالعات نشان داده اند که مقادیر بالای فیبر و پروتئین موجود در ماش، می توانند هورمون های گرسنگی از جمله گرلین را سرکوب کنند، در نتیجه با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کنند.

 فشار خون
مقادیر قابل توجه پتاسیم، منیزیم و فیبر موجود در ماش به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.قدرت تغذیه‌ای دانه‌های ماش شامل توانایی مبارزه با یکی دیگر از خطرات بزرگ بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود: فشار خون بالا. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله‌ی Central Chemistry منتشر شد، موش‌هایی که به مدت یک ماه عصاره‌ی جوانه‌ی ماش دریافت کردند کاهش قابل‌توجهی را در فشار خون سیستولیک تجربه کردند.محققان بر این باور بودند که اثرات ضد فشار خون بالا در ماش ممکن است با توجه به وجود میزان فراوان اجزاء پروتئینی به نام پپتید در آنها باشد. این اجزاء به کاهش فشردگی عروق خونی که باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود، کمک می‌کنند.

کلسترول خون و قلب
تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالای فیبر و آنتی اکسیدان های موجود در ماش، کلسترول بالای خون را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی را کاهش می دهد.مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ در مجله‌ی “بشر و سم‌شناسی تجربی” (Human and Experimental Toxicology) منتشر شد نشان داد که ماش در مهار اکسیداسیون کلسترول “بد” (LDL) بسیار موثر است. دانه‌های ماش قادر هستند سطح کلسترول را تنظیم کنند به این دلیل که آنتی‌اکسیدان‌های آنها مانند نابودکنندگان قدرتمند رادیکال‌های آزاد عمل می‌کنند، روند آسیب وارده به رگ‌های خونی را معکوس کرده، باعث کاهش التهاب می‌شوند.

کلسترول LDL اکسید شده یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های رویدادهای قلبی عروقی کشنده، مانند حملات قلبی یا سکته‌ی مغزی است. این نوع کلسترول می‌تواند درون پوشش داخلی رگ‌های خونی، به نام اندوتلیوم (لایه‌ی درون‌رگی) تجمع بیابد، از جریان خون جلوگیری کند و باعث بروز ایست قلبی شود. ماش این قابلیت را دارد که سرخ‌رگ‌ها را عاری از مواد زائد نگه دارد و گردش خون را بهبود بدهد، و به همین دلیل یک افزودنی عالی برای رژیم‌های غذایی ضد التهابی است.

کوکوی ماش

 نقرس
ماش به دلیل مقادیر بالای پروتئین و ترکیبات کم پورینی که دارد، به پیشگیری و درمان نقرس کمک می کند.

درمان گرمازدگی
ماش دارای خواص ضد التهابی است و می تواند بدن را در برابر گرمازدگی، افزایش درجه حرارت بدن در اثر گرما و تشنگی محافظت کند.مقادیر بالای آنتی اکسیدان های ویتکسین و ایزو ویتکسین بدن را در برابر رادیکال های آزاد ناشی از گرمازدگی محافظت می کند.توصیه می شود که برای پیشگیری و درمان گرمازدگی در روز های گرم تابستان، آش و سوپ ماش استفاده کنید.

 پوکی استخوان
ماش یکی از بهترین مکمل های طبیعی کلسیم است که به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر شکستگی استخوان و پوکی استخوان را کاهش می دهد.

 سلامت لثه
مقادیر قابل توجه کلسیم و سدیم موجود در ماش به سلامت دندان و لثه کمک کرده و احتمال درد، قرمزی و تورم و خونریزی لثه را کاهش می دهد.

 تقویت حافظه
مقادیر بالای آهن موجود در ماش باعث بهبود گردش خون در بدن شده و با افزایش اکسیژن رسانی به اندام ها به ویژه مغز، حافظه را تقویت کرده و باعث بهبود تمرکز می شود.

 تقویت سیستم ایمنی بدن
آهن موجود در ماش با افزایش تولید گلبول های سفید خون، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به عفونت های ویروسی و باکتریایی را کاهش می دهد.دانه‌های ماش شامل طیف وسیعی از مواد مغذی گیاهی هستند که ضد میکروب و ضد التهاب در نظر گرفته می‌شوند، و همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که آنها سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و با باکتری‌های مضر، ویروس‌ها، سرماخوردگی، بثورات، آماس و بسیاری از اختلالات دیگر مبارزه کنند. ماش باعث تعادل باکتری‌ها در دستگاه گوارش می‌شود و به این ترتیب به جذب مواد غذایی و بهبود سیستم دفاعی کمک می‌کند.

 سرطان و تومور
تحقیقات در چین نشان داده که مقادیر بالای انواع آنتی اکسیدان های موجود در ماش، فعالیت رادیکال های آزاد در بدن را متوقف کرده و خطر ابتلا به سرطان و تومور را کاهش می دهد.تصور می‌شود که سطوح بالای اسیدهای آمینه – الیگوساکاریدها و پلی‌فنول‌ها – در ماش، عاملان اصلی قدرت آنتی‌اکسیدانی آنها است که می‌تواند با پیشرفت سرطان مبارزه کند. در مطالعات بالینی، دانه‌های ماش از خود فعالیت ضد تومور نشان می‌دهند و قادر هستند از بدن در برابر تخریب DNA و جهش خطرناک سلولی محافظت کنند.مطالعه‌ی انجام شده توسط دانشکده‌ی علوم غذایی و مهندسی صنایع غذایی در دانشگاه کشاورزی چین در سال ۲۰۱۲، نشان داد که ظرفیت آنتی‌اکسیدانی ماش، به طور عمده ناشی است از ویتکسین و ایزوویتکسین، دو نوع فلاونوئید محافظ که دارای توانایی زیادی برای مهار رادیکال‌های آزاد هستند. این فلانوئیدها استرس اکسیداتیو را که می‌تواند منجر به شکل‌گیری سرطان شود، کاهش می‌دهند.

کبد
پروتئین نه تنها برای سلامتی استخوان ها و عضلات ضروری هستند، بلکه از کبد در برابر آسیب ها محافظت می کنند؛ مقادیر بالای پروتئین موجود در ماش به بهبود عملکرد کبد و آنزیم های کبدی کمک کرده و خطر ابتلا به زردی و یرقان را کاهش می دهد.

بدنسازی
ماش حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات است که به ریکاوری عضلات ورزشکاران و بدنسازان پس از تمرینات بدنسازی کمک می کند.فیبر موجود در ماش به بهبود هضم غذا کمک کرده و برای چربی سوزی، لاغری و کاهش وزن ورزشکاران و بدنسازان مفید است.منیزیم موجود در ماش باعث سنتز پروتئین در بدن شده و به عضله سازی بدنسازان کمک می کند.

 منبع پروتئین گیاهی
ماش حاوی مقادیر بالای پروتئین و اسید های آمینه های ضروری بوده و به عنوان یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی جایگزین گوشت قرمز برای گیاهخواران و افراد وگن شناخته می شود.با توجه به گروه شیمی در موسسه‌ی فناوری هاربین چین، دانه‌های ماش مقدار فراوانی پروتئین (به نسبت گیاه بودن‌شان) دارند، به این ترتیب که حدود ۲۰ تا ۲۴ درصد از ساختار شیمیایی آنها اسیدهای آمینه (پروتئین) است. گلوبولین و آلبومین پروتئین ذخیره‌سازی اصلی موجود در دانه‌های ماش هستند و بیش از ۸۵ درصد از کل اسیدهای آمینه موجود در ماش را تشکیل می‌دهند.ماش همچنین حاوی میزان فراوانی از سایر اسیدهای آمینه‌ی ضروری، از جمله لوسین، ایزولوسین و والین است، که می‌توانند با دیگر منابع گیاهی (مانند غلات سبوس‌دار یا برخی از سبزیجات) یک “پروتئین کامل” را تشکیل بدهند. پروتئین آنها که بسیار قابل جذب است، باعث می‌شود که آنها یک انتخاب هوشمندانه برای گیاهخواران باشد، به خصوص اگر این را در نظر داشته باشیم که دانه‌های ماش چند ماده‌ی مغذی دیگر را نیز به رژیم غذایی فرد اضافه می‌کنند.

 سندروم پیش از قاعدگی
مقادیر بالای ویتامین های B و منیزیم موجود در ماش برای درمان سندروم پیش از قاعدگی و علائم آن مانند افسردگی، سردرد، خستگی و درد عضلانی مفید می باشند.

سلیاک
ماش یکی از انواع حبوبات است که گلوتن ندارد و به عنوان یکی از بهترین منابع غذایی برای افراد مبتلا به سلیاک و افرادی که به گلوتن آلرژی دارند، محسوب می شود.

بالا بردن انعقاد خون
دانه های ماش حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین K هستند که به طور طبیعی باعث لخته شدن خون شده و انعقاد خون را بهبود می بخشند.

سم زدایی بدن
ماش به دلیل مقادیر بالای آهن و مس که دارد باعث بهبود گردش خون شده و با افزایش اکسیژن رسانی در بدن به سم زدایی و پاک سازی بدن کمک می کند.

کم خونی

کم‌خونی کمبود گلبول‌های قرمز است که در اثر ناکافی بودن آهن رخ می‌دهد. عوارض کم‌خونی عبارتند از احساس خستگی، رنگ‌پریدگی، سرماخوردگی، سردرد، و پایین بودن تمرکز. در عین حال، ماش دارای میزان زیادی فیبر است که برای بهبود تشکیل گلبول‌های قرمز مفید است. در نتیجه، این ماده‌ی خوراکی می‌تواند بهترین راه‌حل برای درمان کم‌خونی باشد.

سلامت چشم 

کودکان در دوران طلایی زندگی خود نیاز به مواد غذایی مناسب و ویتامین‌ها برای حفظ و بهبود سلامتی‌شان دارند. همان‌طور که گفته شد، ماش حاوی ویتامین A است که برای چشم فایده دارد. بنابراین، یک لیوان ماش را بجوشانید و آن را به فرزندتان بدهید تا قوه‌ی بینایی‌شان افزایش بیابد. در واقع، با این کار آن‌ها قوه‌ی بینایی قوی‌تری خواهند داشت.

عوارض و مضرات ماش

تاکنون گزارشی درباره ی عوارض جانبی مصرف ماش منتشر نشده است.

 

طبع ماش

طبیعت و مزاج ماش کمی سرد و خشک می باشد. ماش غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، ویتامین B6، فولات، منگنز، منیزیم، آهن، پتاسیم، مس، روی، سلنیوم، فیبر، پروتئین و اسید آمینه های ضروری مانند فنیل آلانین، لوسین، ایزولیزین، والین، لیزین و آرژنین می باشد.

ماش (به انگلیسی : Mung bean ) یکی از گیاهان بومی هندوستان است که امروزه در بیشتر کشور های جهان کشت می شود. در ایران ماش را پس از برداشت جو یا گندم می کارند و در فصل پاییز و هنگامی که دانه‌ های آن سفت و غلاف‌ های آن زرد یا سیاه شد، محصول آن را در چند نوبت برداشت می‌کنند.

ماش گیاهی علفی یک ساله با ریشه‌ های مستقیم است، ساقه‌ ها راست، ظریف، منشعب کرک دار، به رنگ سبز روشن هستند، گل آذین به شکل خوشه و گل‌ ها به رنگ لیمویی زرد دیده می شود. میوه ماش باریک و دراز و قهوه‌ای رنگ است و دانه‌ های آن، کوچک کروی به رنگ های خاکستری، قهوه‌ ای یا سبز هستند.

ماش را به صورت جوانه ماش پخته برای تهیه ماش پلو، آش ماش، سوپ ماش، شله ماش و سالاد ماش استفاده می کنند.

طرز پخت ماش سبز
ماش سبز را به مدت یک ساعت در آب سرد خیس کنید و سپس در قابلمه بریزید و بپزید.

زمان پخت ماش
برای پخت ماش ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان کافی است.

یک فنجان ماش پخته شده شامل موارد زیر است (درصدها بر اساس ارزش توصیه شده‌ی روزانه برای یک خانم بالغ معمولی است):

– ۲۱۲ کالری
– ۱۴ گرم پروتئین
– ۱۵ گرم فیبر
– ۱ گرم چربی
– ۴ گرم قند
– ۳۲۱ میکروگرم فولات (۱۰۰٪)
– ۹۷ میلی‌گرم منیزیم (۳۶٪)
– ۰.۳۳ میلی‌گرم تیامین- ویتامین B۱- (۳۶٪)
– ۰.۶ میلی‌گرم منگنز (۳۳٪)
– ۷ میلی‌گرم روی (۲۴٪)
– ۰.۸ میلی‌گرم ویتامین B۵ -اسید پانتوتنیک- (۸٪)
– ۰.۱۳ میلی‌گرم ویتامین B۶ (۱۱٪)
– ۵۵ میلی‌گرم کلسیم (۵٪)

اگر جوانه‌ی ماش را انتخاب می‌کنید و آنها را به صورت خام می‌خورید، هر فنجان تنها حدود ۳۱ کالری و در حدود سه گرم پروتئین و دو گرم فیبر به شما می‌رساند.

کوکوی ماش

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *