رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ شهریور ۱۴۰۱

طرز تهیه ته چین آلبالو ، ته چینی خوشرنگ و لعاب ایرانی

اشتراک گذاری

طرز تهیه ته چین آلبالو ، ته چینی خوشرنگ و لعاب ایرانی را در این مطلب آورده ایم تا به خاطر طعم بی نظیر آلبالو و ظاهر دلچسبی که دارد برای عزیزانتان درست کنید و لذت ببرید. برای ته چین آلبالو می توانید از گوشت یا مرغ استفاده کنید در هر دو صورت این غذا لذیذ است . در این مطلب با ته چین قالبی هم آشنا می شوید. با ما همراه باشید.

ته چین آلبالو

طرز تهیه ته چین آلبالو با مرغ در فر

مواد لازم :

برنج: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آلبالو: ۵۰۰ گرم
سینه مرغ: ۴۰۰ گرم
شکر: ۱۲۰ گرم
زرده تخم مرغ: ۴ عدد
ماست چکیده: ۳۰۰ گرم
روغن گیاهی: ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم کرده: ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
آب لیمو ترش تازه: ۱ قاشق غذاخوری
پودر سیر: ۱ قاشق چای‌خوری

ته چین آلبالو

طرز تهیه :

یکی از رایج‌ترین روش‌های تهیه ته چین آلبالوی خانگی، استفاده از تکه‌های مرغ در این غذا است. این ته چین بسیار خوشمزه است و برای پذیرایی از مهمان‌ها و همچنین دورهمی‌های خانوادگی نیز بسیار مناسب است.در اولین مرحله از طرز تهیه ته چین آلبالو با مرغ باید مرغ‌ها را به تکه‌های کوچک برش دهید. سپس آن‌ها را در یک ظرف بریزید و مقداری آب لیموترش تازه، فلفل سیاه، نمک و پودر سیر به آن اضافه کنید. مرغ‌ها را در یخچال قرار دهید و اجازه دهید برای نیم ساعت مزه‌دار شوند.
در این فرصت تا مرغ‌ها مزه‌دار شوند، باید آلبالوها را بشویید و هسته آن‌ها را با یکی از روش‌های هسته‌گیری آلبالو با سیخ چوبی یا نی شیشه‌ای خارج کنید. آلبالوها را در یک قابلمه بریزید و شکر را اضافه کنید. قابلمه را با حرارت ملایم روی گاز قرار دهید تا آلبالو آب بیندازد و بجوشد. سپس آلبالوها را آبکش کنید و آب آن را نیز جداگانه در ظرف بریزید تا بعداً برای تهیه شربت آلبالو و یا رنگ دادن به برنج آلبالو پلو استفاده کنید.
بعد از این که مرغ‌ها مزه‌دار شدند، در این مرحله از طرز تهیه ته چین آلبالو باید در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و مرغ‌ها را در روغن سرخ کنید تا رنگ آن‌ها طلایی شود.
برای این که برنج شما خوب پخته شود و قد بکشد، باید آن را برای یک ساعت در آب و نمک بخیسانید. سپس یک قابلمه آب روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. برنج را به آب جوش اضافه کنید و بعد از این که برنج نیم‌پز شد و قد کشید، آن را آبکش کنید.
برای درست کردن مواد تهچین آلبالو باید زرده‌های تخم مرغ را در یک کاسه بریزید و همراه با روغن خوب بزنید. حالا ماست چکیده و زعفران دم کرده را اضافه کنید و مواد را با همزن دستی مخلوط کنید. برنج را کم کم به مواد ته چین آلبالو اضافه کنید. برنج باید به اندازه‌ای باشد که کاملاً در مواد ته چین آلبالو غوطه‌ور شود.
در این مرحله از طرز تهیه ته چین آلبالو با مرغ باید یک قالب مناسب انتخاب کنید و کف آن کاغذ روغنی بگذارید. حالا مقداری از برنج ترکیب شده با تخم مرغ را کف قالب بریزید و با قاشق آن را فشرده کنید. سپس یک لایه مرغ و آلبالو بریزید و دوباره یک لایه برنج. این کار را آنقدر ادامه دهید که مواد ته چین تمام شود.به یاد داشته باشید که بعد از اضافه کردن هر لایه برنج باید آن را با پشت قاشق فشار دهید تا کاملاً فشرده شود.
بعد از این که مواد ته چین را در قالب ریختید، باید یک فویل روی برنج بکشید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید. سپس آن را در فری که از قبل برای یک ربع با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم شده قرار دهید. یک ساعت زمان برای پخت ته چین کافی است. در چند دقیقه انتهای پخت فویل را بردارید تا روی ته چین نیز طلایی شود.

ته چین آلبالو

طرز تهیه ته چین آلبالو با گوشت چرخ کرده

مواد لازم :

برنج: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زرده تخم مرغ: ۴ عدد
ماست چکیده: ۵ قاشق غذاخوری
گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد بزرگ
آلبالو: ۵۰۰ گرم
کره: ۲۵ گرم
روغن مایع: به مقدار لازم
زعفران دم کرده: به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه :

خیلی افراد طعم گوشت را بیشتر از طعم مرغ دوست دارند و ترجیح می‌دهند برای تهیه ته چین آلبالو از گوشت چرخ کرده استفاده کنند. برای تهیه ته چین آلبالو با گوشت چرخ کرده می‌توانید هم گوشت را به صورت قلقلی آماده کنید و دور تا دور غذا قرار دهید و هم آن را به صورت لایه‌ای داخل برنج بریزید. در اولین مرحله از طرز تهیه ته چین آلبالو با گوشت چرخ کرده باید آلبالوها را بشویید و هسته آن‌ها را جدا کنید. سپس آلبالوها را همراه با شکر در یک قابلمه بریزید و برای چند ساعت در یخچال قرار دهید تا شکر در آلبالو حل شود. در نهایت آلبالوها را آبکش کنید تا آب اضافه آن گرفته شود.
بعد از آبکش کردن آلبالوها، برنج را بشویید و آن را در یک ظرف آب بریزید و مقداری نمک اضافه کنید. اجازه دهید برنج برای چند ساعت در آب خیسانده شود.پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و آن را در ماهیتابه سرخ کنید. بعد از این که پیازها کمی سرخ شدند، گوشت چرخ کرده را اضافه کنید. مقداری نمک و فلفل به گوشت بزنید. سپس یک لیوان آب اضافه کنید و صبر کنید تا گوشت‌ها کاملاً بپزند.
برای آبکش کردن برنج باید یک قابلمه آب جوش روی گاز قرار دهید. بعد از اینکه آب به جوش آمد برنج را اضافه کنید. سپس صبر کنید برنج شما مغز پخت شود و کمی قد بکشد. در این مرحله می‌توانید برنج را آبکش کنید.برای تهیه مواد ته چین در این مرحله از طرز تهیه آلبالو پلو قالبی با گوشت باید زرده تخم مرغ را با ماست و زعفران ترکیب کنید و خوب هم بزنید. سپس برنج را اضافه کنید.
برای درست کردن ته چین آلبالو باید ابتدا کف قابلمه روغن بریزید. سپس مقداری برنج زعفرانی اضافه کنید. گوشت چرخ کرده و آلبالوها را همراه با برنج به صورت لایه لایه داخل قالب یا قابلمه بریزید و بعد از هر مرحله مواد را با پشت قاشق فشار دهید.
در انتها قابلمه برنج را با شعله پخش کن روی گاز قرار دهید. مقداری شربت آلبالو و کره را با هم ترکیب کنید و روی برنج بریزید. اجازه دهید ته چین آلبالو برای حدود ۲ ساعت به آرامی دم بکشد.
برای درست کردن ته چین آلبالو بدون فر باید ابتدا مقداری روغن در قابلمه بریزید و برای ته دیگ از مقداری برنج زعفرانی استفاده کنید. سپس مواد ته چین را به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید و خوب فشار دهید. قابلمه را برای مدت ۱ ساعت یا ۱ ساعت و نیم با حرارت ملایم روی گاز قرار دهید تا دم بکشد. بهتر است برای دم کشیدن بهتر برنج از شعله پخش کن و دم کنی استفاده کنید.در نهایت ته چین آلبالو را به آرامی داخل دیس برگردانید و آن را با مقداری آلبالو، زرشک و خلال پسته و بادام تزیین کنید.

ته چین آلبالو

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ته چین آلبالو

برای خوش عطر شدن ته چین آلبالو می‌توانید مقداری گلاب به ته چین اضافه کنید.

اگر دوست دارید ته چین آلبالو شما خوشمزه‌تر شود، می‌توانید از مقداری کره برای روی ته چین استفاده کنید.

برای مزه‌دار کردن مرغ‌ها می‌توانید مقداری سس مایونز به آن‌ها بزنید.

اگر طعم آلبالوها خیلی ترش بود، می‌توانید از مقدار شکر بیشتری استفاده کنید.

در طرز تهیه انواع ته چین باید از ماست چکیده و پرچرب استفاده کنید. چرب نبودن و چکیده نبودن ماست موجب می‌شود تا ته چین شما وا برود و حالت خمیری پیدا کند.

توجه داشته باشید که ماستی که برای ته چین آلبالو استفاده می‌کنید، ترش باشد.

در طرز تهیه ته چین آلبالوی خانگی باید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید تا غذای شما خوش عطر و خوش طعم شود.

در صورت تمایل می‌توانید در طرز تهیه ته چین آلبالو زمان سرخ کردن تکه‌های مرغ مقداری پیاز خرد شده نیز به آن اضافه کنید.

در طرز تهیه ته چین آلبالو با مرغ ریش ریش می‌توانید به جای استفاده از تکه‌های مرغ ابتدا مرغ را بپزید و آن را ریش ریش کنید و بعد به غذا اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید برای پخت ته چین با گوشت از کوفته قلقلی استفاده کنید و گوشت داخل غذا را حذف کنید.

ته چین آلبالو

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *