رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ تیر ۱۳۹۸

شهر صنعتگران شوش

لینک این مطلب کپی شد!

شرقی ترین بخش های تپه های باستانی شوش شهر صنعتگران نام دارد . به نظر می رسد که استقرارهایی از دوران تاریخی ( ایلام نو ) تا دوران اسلامی وجود داشته است .به خصوص آثار مهمی ازجمله بقایای مسجدی از قرون اولیه اسلامی که مشخصه مسجد سازی دوران ابتدایی اسلام است و از اولین مساجد ساخته شده در ایران می باشد . این مسجد با ۷۴ ته ستون آجری و ستون های احتمالا چوبی در درون آن و تک مناره ای آجری در ضلع شمال شرقی که اکنون تنها پایه آن باقی مانده کاوش شده است . همچنین بنایی موسوم به خانقاه در این بخش حفاری گردیده است . از یافته های شاخص این بناهای اسلامی سردرهای سنگی بعضا کتیبه داریست که تعدادی از آنها هم اکنون در باغ موزه شوش نگهداری می شود .

شهر صنعتگران که عموماً بقایای آثار دوره اسلام و قبل از آن در این قسمت کشف شده است یکی از مناطق تاریخی شوش است. این تپه در کنار سایر تپه های باستانی ماقبل تاریخ شوش در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۹۸۲ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شوش که مرکز حکومت تمدن ایلام و پایتخت شاهنشاهی هخامنشی بود، در سال هفده هجری قمری به تصرف ابو موسی اشعری درآمد. عرب‌ ها با تسلط بر غرب ایران، مرکز فرماندهی خود را بصره قرار دادند تا به شوش نزدیکتر باشند. شوش در اولین حملات بدست اعراب افتاد، به همین دلیل مسجد شوش نیز از اولین مساجد ساخته شده در ایران به ‌شمار می‌ رود که در این منطقه کشف شده است. لایه های زیرین این محوطه باستانی در دوره قبل از اسلام به عنوان گورستان مورد استفاده قرار گرفته است. از همین لایه ها آرامگاه‌ های سردابه ‌ای شکل دوران اشکانی به دست آمد.

لازم به یادآوری است استان خوزستان ازجمله استان‌ های کشور است که سه میراث جهانی را در دل خود جای داده است. در این میان، شهرستان شوش همواره مورد توجه بوده است. محوطه چهارصد هکتاری باستانی شوش شامل تپه‌ های آکروپل، شهر صنعتگران و پیشه‌وران، کاخ آپادانا و محوطه باستانی است که در سال ۱۳۹۴ به عنوان هجدهمین اثر جهانی ایران در فهرست یونسکو به ثبت رسید.

شهر صنعتگران شوش  شهر صنعتگران شوش

شهر صنعتگران شوش  شهر صنعتگران شوش

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *