رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ دی ۱۳۹۷

معبد اسرار آمیز زیگورات چغازنبیل

اشتراک گذاری

زیگورات چغازنبیل بنایی ایلامی است. ایلامیان ساکنان اولیهٔ ناحیه ای از ایران بودند، که امروز خوزستان نامیده می شود. کاوش ها نشان می دهد که ایلامیان با همسایگان سومریشان در غرب مراودهداشته اند.
شاه ایلام اونتاش گال در حوالی سال ۱۲۵۰ ق. م در یکی از شهرهای شوش به نام دوراونتاش این بنا راساخته و به خدای بزرگ ایلام تقدیم کرده است.
زیگورات چغازنبیل قدیمی ترین بنای تاریخی شناخته شده در ایران است که دارای ابعادی چشمگیر بوده و پهلو به پهلوی اهرام مصر می زند
زیگورات چغازنبیل ۵۰ متر بلندی و مساحتی برابر۱۰۵×۱۰۵مترمربع داشته است. این بنا که با کاربرد معبد و مقبره به کار می رفته از پنج برج متّحدالمرکز با ارتفاع های مختلف تشکیل شده است.
هر طبقه از روی سطح محوطه جداگانه ساخته شده و بالا رفته است. به طوری که از طبقهٔ اول به صورت چند قوطی توی هم به نظر می رسیده است
چهار دروازهٔ بنا دقیقاً در چهار جهت اصلی است. معبد بر بام بنا قرار داشته، و در وسط هر یک از چهارطرف زیگورات یک مجموعه پلکان وجود داشته است. دیوارهای زیگورات که بیشتراز خشت خام بوده، با ملات ساروج و قیر ساخته و در بسیاری از جاها پوشیده از آجر لعابدار کوره پزی با رنگ های آبی و سبز و درخشش فلزی بوده است.
این بنا دو ویژگی مهم دارد . اول آنکه بر روی آجرهای نما خطوطی به شکل خط میخی که همان خط ایلامی می باشد، حک شده است. دوم آنکه قدیمی ترین تاق قوسی شکل ایران در این بناست.
سقف پله های این بنا تاقی، نیم دایره ای شکل و بدون تیزه دارد

منبع: کتاب آشنایی با بناهای تاریخی
مؤلف: ویدا تقوائی

زمان بازدید: ۷:۳۰ الی ۱۹
تلفن: ۰۶۱۴۲۸۶۷۲۱۳

معبد اسرار آمیز زیگورات چغازنبیل
معبد اسرار آمیز زیگورات چغازنبیل معبد اسرار آمیز زیگورات چغازنبیل
معبد اسرار آمیز زیگورات چغازنبیل معبد اسرار آمیز زیگورات چغازنبیل

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    توی این منطقه مجسمه هایی از جنس سفال که شکل و شمایل گاو نر هم پیدا کردن حتی سنگ نوشته ای را پیدا شده که به دوره عیلام برمی گرده و مربوط به اونتاش ناپیریشا بوده
    تصویر روی این سنگ هم تصویر جالبه؛ تصویری از یک زن با دم ماهی که مارهایی را در دستش هست.

    ۲۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    واقعا يكي از زيباترين مكان ها است كه بسيار ديدني چشم نوازه

    ۲۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *