جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سلطانی فر: فرهنگ کاربری مناسب اماکن تاریخی در کشور نهادینه می شود

تاریخ بروزرسانی :
۳ خرداد ۱۳۹۳

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۳/۳ – رشت – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: فرهنگ کاربری مناسب اماکن تاریخی در کشور نهادینه می شود.
ˈمسعود سلطانی فرˈ شامگاه جمعه در حاشیه برگزاری آیین افتتاح فاز هفتم موزه میراث روستایی گیلان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در رشت افزود: با در نظر گرفتن سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، قوانین برنامه چهارم توسعه و ملاحظات برنامه پنجم ، تلاش می شود در ابعاد مختلف با توجه به نقشه راه حرکت کنیم.

وی با تشریح وضعیت موجود سه حوزه ماموریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در بحث میراث فرهنگی حدود یک میلیون سایت، بنا و محوطه تاریخی وجود دارد این در حالیست که از سال ۱۳۰۹ که اولین قانون حفظ و ثبت مواریث فرهنگی وضع شده تا امروز حدود ۳۱ هزار اثر تاریخی ثبت و شناسایی شده است.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: این آمار نشان می دهد سه درصد آثار شناسایی و تنها یک درصد ترمیم شده است.

سلطانی فر افزود: رویکرد جدید سازمان که مبنای قانونی آن در برنامه چهارم توسعه هم وجود دارد، استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برای احیا، بازسازی و بهره برداری از سایر بناها، کاروانسراها، حمام ها و آب انبارهای تاریخی است.

وی تصریح کرد: نیازها ۱۰ برابر امکانات موجود است و به همین منظور برای حفظ و احیای این بناها و آثار تاریخی، بخش خصوصی می تواند با استانداردهای موجود و نظارت سازمان میراث فرهنگی وارد عمل شود و با تغییر کاربری از این اماکن بهره برداری کند.

وی ادامه داد: باید به گونه ای عمل کنیم که وقتی خانه ای به ثبت ملی می رسد و مالک اجازه تخریب و بازسازی ملکش را ندارد، شرایط بهره برداری و استفاده اقتصادی از بنای خود را داشته باشد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه گردشگری بخشی است که می تواند با سرعت در ایجاد اشتغال و ارزآوری تاثیرگذار باشد، افزود: با استفاده از ظرفیت های گردشگری و ارزآوری در این بخش، با اشتغالزایی در بخش صنایع دستی و استفاده از میراث فرهنگی در راستای حفظ و حراست از هویت ملی می توان تحول بزرگی ایجاد کرد.

فاز هفتم موزه میراث روستایی مربوط به حوزه فرهنگی – معماری کوهستان شرق گیلان است که روز گذشته (جمعه) با حضور مقامات استانی و کشوری افتتاح شد.

موزه میراث روستایی گیلان واقع در جنگل های سراوان رشت زندگی روستایی یکصد سال گذشته استان را به نمایش گذاشته و تاکنون جلگه شرق، جلگه مرکز، جلگه غرب، کوهپایه غرب، کوهستان غرب، کوهپایه شرق و کوهستان شرق افتتاح شده و مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی است.

81174735 5714037 سلطانی فر: فرهنگ کاربری مناسب اماکن تاریخی در کشور نهادینه می شود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد