رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

سر در باغ فرمانفرما تهران

اشتراک گذاری

سردر «باغ فرمانفرما» با شماره ۲۵۳۷۸ سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و هم اکنون به عنوان یکی از میراث های تاریخی این شهر که به دوره قاجاریه بر می گردد، به شمار می رود اما متاسفانه امکان بازدید عمومی از باغ فرمانفرما وجود ندارد.این ملک به مساحت ۴۸۴۳ متر مربع شامل یک قطعه باغ به انضمام چهار باب مغازه می‌باشد. ساختمان داخل باغ یک طبقه و آجر نماست. متاسفانه به دلیل عملیات عمرانی در باغ مذکور، در بخش جنوبی تنها اثر باقی مانده از مجموعه، دیوار و سردرب باغ است که دیوار، ستون‌ها و سر ستون‌های آن با آجرکاری بسیار هنرمندانه‌ای تزئین شده و سردرب آن نیز نقوش کاشی کاری به چشم می‌خورد.

نخستین مالک باغ، عبدالحسین میرزا (فرمانفرما) یکی از رجال قاجار بود. این باغ پس از او به فرزندش صبار فرمانفرما (۱۲۹۱- ۱۳۸۵) رسید. او که در رشته پزشکی تحصیل کرده و در شاخه مالاریا تخصص داشت، از حامیان دکتر مصدق و در سال ۱۳۳۲ وزیر بهداشت کابینه او بود. فرمانفرماییان در سال ۱۳۸۵ در تهران درگذشت و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد. او ازدواج نکرد و پیش از فوتش ملک مسکونی خود در خیابان شریعتی تهران را وقف انستیتو پاستور ایران کرد.
محدوده‌ی خانه‌ی صبار فرمانفرما در بخش انتهایی شرق باغ اصلی قرار دارد، از شرق به خیابان شریعتی، از جنوب به کوچه‌ی سلیمان‌زاده و از شمال و غرب به پلاک‌های هم‌ جوارش محدود می‌شود. باغ فرمانفرما در سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این اثر جزو آثار ثبت شده سازمان میراث فرهنگی است و محل سکونت واقف آن، صبار فرمانفرماییان بوده است. آجرکاری‌های دیواری که نبش خیابان سلیمان زاده قرار دارد (ورودی و سردرب)، نشان از قدمت ساختمان داشته و نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

صد قدم مانده به میدان قدس در خیابان شریعتی تهران، نبش کوچه‌ی «کاشف» قدیم و «سلیمان‌زاده» کنونی، درست میان مصالح و ابزارآلات، پشت یک حصار ایمنی آبی‌رنگ‌، سردری تاریخی قرار دارد. سردر تاریخی باغ فرمانفرمااین سردر تاریخی و فضای قرارگرفته در پشت آن، که به گواه کلمات نوشته‌شده روی کاشی‌های آبی‌ رنگش، به باغ «صبار فرمانفرما» متعلق بوده، اکنون وقف «انستیتو پاستور ایران» است. ساختمانی وقفی که به‌جز سردر ورودی، اسکلت ساختمانی پشت آن و چند درخت در انتهایش، نشان دیگری از «باغ فرمانفرما» که سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، ندارد.
محدوده‌ی باغ اصلی از شرق به خیابان شریعتی‌، از شمال به پلاک‌های هم‌جوار، از جنوب به کوچه‌ی «سلیمان‌زاده» و از غرب به کوچه‌ای دیگر و پلاک هم‌جوار آن محدود می‌شود. محدوده‌ی خانه‌ی صبار فرمانفرما نیز که در بخش انتهایی شرق باغ اصلی قرار دارد، از شرق به خیابان شریعتی، از جنوب به کوچه‌ی «سلیمان‌زاده» و از شمال و غرب به پلاک‌های هم‌جوارش محدود می‌شود.

اگر خواستید برای بازدید این مکان اتومبیل خود را پارک نمایید، احتمال آنکه در کوچه سلیمان زاده و یا حاشیه خیابان شریعتی جای پارک پیدا کنید ضعیف است. بهتر است در پارکینگ باهنر اتومبیل خود را پارک نموده و ۵ دقیقه پیاده روی خود را به خانه‌ی فرمانفرما برسانید.
مسیر پیاده روی با حدود ۵ دقیقه پیاده روی می‌توان از میدان قدس به خانه فرمانفرما رسید.
مسیر مترو به وسیله خط یک مترو خودتان را به ایستگاه تجریش برسانی، از این ایستگاه با اندکی پیاده روی می توانید به سردر خانه فرمانفرما برسید.
مسیر خودروی شخصی از میدان قدس وارد خیابان شریعتی به سمت جنوب شوید، این اثر در نبش خیابان سلیمان زاده قرار دارد.

آدرس : محله تجریش، خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، نبش کوچه سلیمان زاده

سر در باغ فرمانفرما تهران
سر در باغ فرمانفرما سر در باغ فرمانفرما تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *