رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ بهمن ۱۴۰۰

خانه امین الضرب تهران

لینک این مطلب کپی شد!

خانه امین الضرب تهران مربوط به دوره قاجار می باشد و یکی از خانه های تاریخی پایتخت است، که قدمت آن۱۶۰ سال و به دوران مشروطیت می رسد.در این خانه‌ها بخش‌های مختلفی همچون اندرونی، اصطبل، انبار آشپزخانه و کتابخانه دیده شده است. کتابخانه این خانه ۱۱۰۰ نسخه خطی و اسناد مهمی از زمان قاجار دارد. امین‌الضرب علاقه زیادی داشت که اسناد را جمع‌آوری کند و پس از جمع‌آوری برخی اسناد و اشیاء آن­ها را کد گذاری می­کرد. این اسناد و اشیا در حال حاضر به موزه واگذار شده است. همچنین این خانه پناهگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی بوده و مدت‌ها آثار و لوازم شخصی‌اش در این محل نگهداری می‌شد که پس از وی به موزه اهدا شد. این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ شمسی با شماره­ ثبت ۱۰۴۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

-امین-الضرب-تهران خانه امین الضرب تهران

امین الضرب که بود؟

محمد حسین امین الضرب فرزند محمد حسن اصفهانی مسئول ضرب سکه در عهد ناصری بود که بعد از مرگ ناصرالدین شاه معلوم شد که در ضرب سکه تقلب کرده و به زندان افتاد. محمد حسین که برای تحصیل به فرنگ رفته بود در راه بازگشت متوجه شد که پدرش در زندان است به همین دلیل خود را فورا به دربار رسانید و با پرداخت چهل هزار تومان وجه نقد آن روز پدرش را آزاد کرد. بعدها معلوم شد که تقلبی در کار نبوده و فقط دسیسه درباریان بوده است. چرا که محمدحسن بعد از روزگاران سختی که در اصفهان سپری کرد و دیون پدرش را پرداخت کرد تنها با یک الاغ و چرتکه و ۲۶۰ ریال پول به تهران آمد.

او فنون ضرب سکه را در فرنگ آموخته بود و به پسرش نیز این فنون را آموخت. محمدحسین نیز مانند پدرش به ضرب سکه پرداخت و از ۱۶ سالگی تا ۱۹ سالگی شغلش تجارت ضرب سکه بود. به همین خاطر لقب امین الضرب را به وی دادند. او مدتی را نزد سیدجمال الدین اسدآبادی در همین خانه شاگردی کرد و زبان عربی را آموخت. امین الضرب عاشق مسافرت کردن بود و با یادگیری فرهنگ مردم بیگانه و نحوه زندگی آن ها سعی می کرد که همواره کالاهایی که در فرنگ مورد اقبال واقع شده است را وارد نماید به همین دلیل مظفرالدین شاه از او خوشش آمد و او را مورد لطف و عنایت خودش قرار داد.

129 خانه امین الضرب تهران

با شکل گیری انقلاب مشروطه و مجلس، بازاریان تهران او را به عنوان نماینده خودشان در مجلس برگزیدند. او سه سفر با مظفر الدین شاه به فرانسه و روسیه رفت و هر بار صنعتی را وارد کرد. در دو سفر اول که به فرانسه رفت صنعت ابریشم کشی را وارد کرد اما متاسفانه مزارع شمال را آفت زد و ورشکست شد. برای بار دوم در صنعت ریلی سرمایه گذاری کرد که تا حدودی موفق بود اما برای بار سوم که همسفر شاه به روسیه شد برای اولین بار نیروگاه برق را دید و تاسیسات نیروگاه را به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان خریداری کرد. هنوز شاه در روسیه بود که محمد حسین امین الضرب برق را به تهران آورد.

البته بسیاری از رجل سیاسی معتقد بودند که نباید به اختراع فرنگی ها اعتماد کرد و روحانیت نیز آن را جادوی شیطانی می خواندند و مردم به شدت از برق در هراس بودند. تا اینکه امین الضرب در روز نیمه شعبان به مناسبت تولد آقا امام زمان تمام خیابان های منیریه را با لامپ های رنگارنگ آذین بندی کرد و این گونه خرافات را شکست داد. کار به جایی رسید که سر داشتن برق دعوا بود و کارخانه هم تکافوی احتیاج مردم را نمی داد. این گونه شد که برای اولین بار در ایران اداره روشنایی معابر تاسیس شد و مردم بابت برق مصرفی خود مجبور به پرداخت وجه شدند. مردم معتقد بودند برق نسبت به سایر سوخت ها تمیزتر است و از سل جلوگیری می کند. سرانجام محمد حسین امین الضرب پدر برق ایران ( موزه صنعت برق ایران ) در سال ۱۳۱۱ بر اثر ابتلا به آسم درگذشت و بنا به وصیت خودش در جوار مولا علی (ع) در نجف اشرف به خاک سپرده شد. فرزندانش حسن، محسن، دکتر یحیی و دکتر اصغر مهدوی هستند. تمام کسانی که در ایران در فلسفه به جایی رسیده اند شاگرد دکتر یجیی مهدوی بوده اند.

نحوه دسترسی به خانه امین الضرب تهران

آدرس : تهران، خیابان امیر کبیر، نبش خیابان ایران
مترو: با استفاده از خط دو مترو در ایستگاه بهارستان از قطار پیاده شوید وارد خیابان مصطفی خمینی، سپس علامه رضی، از آنجا وارد خیابان مردم و در نهایت وارد گل محمدی شده تا به خیابان ایران برسید. به سمت چپ بپیچید و مستقیم جلو بروید تا به خیابان امیرکبیر برسید. خانه امین الضرب نبش خیابان ایران قرار گرفته است. حدودا نیم ساعت پیاده روی تا رسیدن به خانه امین الضرب را خواهید داشت.

86 خانه امین الضرب تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *