رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ خرداد ۱۳۹۸

زورخانه امام حسن مجتبی (ع) شهرری

لینک این مطلب کپی شد!

زورخانه امام حسن مجتبی (ع) که در شهر ری واقع شده است به دنبال اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران سامان دوباره گرفته و آیین و سنن پهلوانی در آن اجرا می‌شود. زورخانه امام حسن مجتبی (ع) در زمینی به مساحت ‪ ۳۰۰‬متر مربع در نیروی زمینی سپاه احداث شده و در سال ۱۳۸۹ به صورت رسمی مورد بهره برداری مجدد قرار گرفته است. اقدامات انجام شده به منظور بازسازی زورخانه امام حسن مجتبی (ع) شامل ، تخریب کامل داخل زورخانه ،اجرای سقف کاذب، اجرای گچ کاری و ابزار ، نماکاری دیوارهای داخل از آجرنمای قرمز و کاشی و اجرای نمای بیرونی از آجرنماهای قرمز است.

گاهی بد نیست کمی به عقب برگشت. به دورانی که آموختن فنون جنگی راه و روش خاص خود را داشت و جنگ‌ها تن به تن انجام می‌شد. زمانی که جنگاوران بخشی از این فنون را نه در سربازخانه‌ها که در زورخانه‌ها می‌آموختند و خود را برای جنگ نیامده، در گود ورزشگاه‌ها پرورش می‌دادند. نه فقط آداب جنگ و دفاع و زورآزمایی که آداب پهلوانی و اخلاق را هم در همین‌جا می‌آموختند. همین است که زورخانه‌ها برای ساکنان شهرهای ایران، محل‌هایی قابل احترام بود و بزرگان و پهلوانانی که به آنجا رفت و آمد می‌کردند، معروف به خوش اخلاقی و دستگیری. اگرچه این روزها با تغییر سبک زندگی، زورخانه‌ها کارکرد سابق را از دست داده‌اند، اما هنوز هم زورخانه‌های سرپای شهرها محلی برای ورزش، پرورش بدن و شنیدن مناجات با صدای خوش‌آهنگ مرشد زورخانه و دورهمی مردان و انجام دادن بعضی مراسم اجتماعی‌اندورزش زورخانه‌ای یا ورزش باستانی و یا ورزش پهلوانی نام مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی‌اسباب و آداب و رسوم مربوط به آن‌هاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته‌ است.

ورزش‌های زورخانه‌ای نام دیگر ورزش‌های باستانی ایرانیان است. جایی که در آن به ورزش باستانی می‌پردازند زورخانه نام دارد هم چنین در زورخانه علاوه بر ورزش زورخانه‌ای کشتی پهلوانی نیز گرفته می‌شود.
پروندهٔ ثبت جهانی آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای به کوشش فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده گردید. آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایران به ثبت جهانی رسید.
دانشنامه بروک‌هاوس آلمانی، با استناد به تحقیقات دانشگاه ورزش آلمان واقع در شهر کلن، ورزش زورخانه‌ای را در کتاب اصلی و جلد ویژه ورزش، قدیمی‌ترین ورزش بدن‌سازی جهان معرفی می‌کند.

آدرس : شهرری، اول جاده ورامین، فیروزآباد، جنب پادگان توحید، خیابان صاحب الزمان (عج)، کوچه امام حسن مجتبی(ع)

زورخانه امام حسن مجتبی (ع) شهرری
زورخانه امام حسن مجتبی (ع) شهرری زورخانه امام حسن مجتبی (ع) شهرری
زورخانه امام حسن مجتبی (ع) شهرری زورخانه امام حسن مجتبی (ع) شهرری

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا
فردا نیوز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *