جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

زورخانه ذوالفقار تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ خرداد ۱۳۹۸

زورخانه ذوالفقار موقوفه مرحوم عبدالله رهنما بوده که هم اکنون به یکی از مراکز اصلی ورزش های باستانی و پهلوانی در جنوب شرق تهران تبدیل شده است. زورخانه ذوالفقار از جمله مراکز قدیمی و تاریخی ورزش باستانی و پهلوانی در جنوب شرق تهران است. زورخانه ذوالفقار پس از بازسازی و مرمت به یکیی از مراکز اصلی ورزش زورخانه ای در جنوب شرق تهران تبدیل شده است.گاهی بد نیست کمی به عقب برگشت. به دورانی که آموختن فنون جنگی راه و روش خاص خود را داشت و جنگ‌ها تن به تن انجام می‌شد. زمانی که جنگاوران بخشی از این فنون را نه در سربازخانه‌ها که در زورخانه‌ها می‌آموختند و خود را برای جنگ نیامده، در گود ورزشگاه‌ها پرورش می‌دادند. نه فقط آداب جنگ و دفاع و زورآزمایی که آداب پهلوانی و اخلاق را هم در همین‌جا می‌آموختند. همین است که زورخانه‌ها برای ساکنان شهرهای ایران، محل‌هایی قابل احترام بود و بزرگان و پهلوانانی که به آنجا رفت و آمد می‌کردند، معروف به خوش اخلاقی و دستگیری.

اگرچه این روزها با تغییر سبک زندگی، زورخانه‌ها کارکرد سابق را از دست داده‌اند، اما هنوز هم زورخانه‌های سرپای شهرها محلی برای ورزش، پرورش بدن و شنیدن مناجات با صدای خوش‌آهنگ مرشد زورخانه و دورهمی مردان و انجام دادن بعضی مراسم اجتماعی‌اندورزش زورخانه‌ای یا ورزش باستانی و یا ورزش پهلوانی نام مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی‌اسباب و آداب و رسوم مربوط به آن‌هاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته‌ است.ورزش‌های زورخانه‌ای نام دیگر ورزش‌های باستانی ایرانیان است. جایی که در آن به ورزش باستانی می‌پردازند زورخانه نام دارد هم چنین در زورخانه علاوه بر ورزش زورخانه‌ای کشتی پهلوانی نیز گرفته می‌شود.

پروندهٔ ثبت جهانی آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای به کوشش فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده گردید. آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایران به ثبت جهانی رسید.
دانشنامه بروک‌هاوس آلمانی، با استناد به تحقیقات دانشگاه ورزش آلمان واقع در شهر کلن، ورزش زورخانه‌ای را در کتاب اصلی و جلد ویژه ورزش، قدیمی‌ترین ورزش بدن‌سازی جهان معرفی می‌کند
اکنون که چندین قرن از عمر ورزش زورخانه ای می گذرد و در حالیکه می رفت تا ورزش باستانی ایرانیان در میان ورزش های مدرن محو شود شهرداری تهران در اقدامی کم نظیر و قابل تقدیر برآن شد؛ مرمت و احیا زورخانه ها را بر عهده گیرد و جان دوباره ای بر این ورزش فراموش شده بدمد. در این راستا زورخانه ذوالفقار نیز مانند بسیاری از زورخانه های دیگر شهر تهران بازسازی شد و هم اکنون مورد استفاده علاقه مندان قرار دارد.

آدرس : میدان خراسان – انتهای خیابان طیب – نرسیده به بوستان حضرت ولی عصر (عج)

زورخانه ذوالفقار 1 زورخانه ذوالفقار تهران
زورخانه ذوالفقار 2 زورخانه ذوالفقار تهران
زورخانه ذوالفقار 3 زورخانه ذوالفقار تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا
فردا نیوز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد