جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستا و قلعه کاسین

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ دی ۱۳۹۷

روستای کاسین، با مختصات جغرافیایی ۴۶ درجه و ۳۶ دقیقه طول شرقی و ۳۸ درجه و ۳۲ دقیقه عرض شمالی، روستایی دشتی با بافت مسکونی متمرکز است. درختان حاشیه معابر، حواشی رود پیر سقا که از کوه های پیر سقا سرچشمه می گیرد ولی به آن رودخانه اهرچای می گویند و باغهای درختان میوه از عمده‌ ترین مؤلفه‌ های کالبدی روستا است.تفرجگاه‌ های‌ حاشیه رودخانه اهرچای، باغهای میوه، درخت‌ زارها و چشم‌اندازهای زیبا از جملۀ جاذبه‌ های طبیعی روستا هستند. تنوع و پوشش گیاهی گسترده و گیاهان دارویی آویشن، پونه، خاکشیر، گل گاوزبان، بومادران، بولاغ اوتی و دیگر گیاهان و گلهای وحشی همراه با تنوع جانوری از قبیل خرگوش، روباه و گرگ از دیگر جاذبه‌ های طبیعی روستا محسوب می‌شوند.

مناطق گردشگری روستا:
کاسین سابقه و آثار تاریخی زیادی دارد. آب گرم های یل سویی، قوطورسویی، سالیخ سویی از دیدنی ترین نقاط قره داغ می باشد.تپه گورستان ۲ کاسین مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و در شهرستان ورزقان، بخش مرکز ی، دهستان ازومدل جنوبی، در یک کیلومتری شرق روستای کاسین واقع شده که در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۰۸۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار قدیمی کاسین در ضلع شمالی روستا و در محلی بنام (ساری یاریخان اوستی) قرار دارد که دهنه غار بعد از گذر سالیان دراز مسدود شده است. اگر روزی بتوان دهنه غار را باز کرد میتوان با کشف این غار تحولی در گردشگری روستا بوجود آورد.

قلعه کاسین:
قلعه تاریخی این روستا منسوب به قوم کاس هاست که قبل از قوم ماد در این منطقه می زیستند. نشانه های تمدن در حفاری های صورت گرفته کاملا مشهود است که از جمله آنها وجود سیستم لوله کشی آب با کانالهای سفالین است.
قدمت قلعه کاسین متعلق به عصر مفرغ و هزاره اول پیش از میلاد است. طبق گمانه زنی‌ ها، عمر تپه کاسین که این قلعه بر روی آن واقع شده بیش از عمر بنا و احتمالا به هزاره سوم پیش از میلاد می‌رسد.

فعالیت اقتصادی مردم روستای کاسین:
فعالیت‌ های عمده مردم روستای کاسین بر پایه زراعت و دامپروری استوار است. زراعت در روستا به شیوه کشت آبی و دیمی رایج است. از جمله محصولات زراعی روستا می‌ توان به گندم، عدس، جو و یونجه اشاره کرد. بخش وسیعی از اراضی روستا به باغات میوه تبدیل شده‌ اند که اکثر آنها را باغات سیب تشکیل می‌ دهد. پرورش زنبور و تولید عسل نیز در این روستا رواج دارد. فرش‌ بافی و تولید صنایع دستی از دیگر فعالیت‌ های مردم روستای کاسین است.

صنایع دستی و سوغات کاسین:
بافت قالی بویژه توسط زنان در روستا رایج است. قالی‌‌ های تولیدی این روستا نقوشی متنوع و رنگ‌ بندی زیبایی دارند. برخی از گردشگران روستا، قالی‌ های دستبافت هنرمندان کاسین را به عنوان سوغاتی خریداری می‌ کنند. گردشگران روستای کاسین می‌ توانند عسل، سیب و قالی روستا را به عنوان سوغات برگزینند.

آداب و رسوم روستا:
مردم روستای کاسین آیین‌ ها و مراسم مذهبی را در ایام سوگواری محرم و اعیاد دینی به جای می‌ آورند. مراسم چهارشنبه‌ سوری و عید نوروز و شب چله مطابق سنن رایج برگزار می‌ شود. مراسم عروسی با شادمانی و ساز و بالابان عاشیقی همراه است.

در کاسین مراسمی به نام شبیه خوانی در روز عاشورا رواج است که فقط در کاسین اجرا می شد و فردی به نام محمد تقی رسول پور (درویش) بنیانگذار شبیه خوانی است.

پوشش زنان روستای کاسین:
گرایش به پوشاک‌ محلی در بین زنان و دختران روستا رواج دارد. پیراهن بلند گلدار و دامنهای چین‌ دار که در زبان محلی ”تومان و کؤینک“ نامیده می‌ شود، توسط دختران و زنان روستا استفاده می‌ شود.

غذاهای محلی روستای کاسین:
در روستای کاسین انواع غذاهای محلی از قبیل آبگوشت، انواع کباب، کوفته و انواع آش‌ تهیه می‌ شود. انواع محصولات لبنی و عسل نیز از دیگر فرآورده‌ های این روستا است که به عنوان غذا یا پیش غذا مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

موقعیت مکانی روستا:
روستای کاسین از توابع بخش مرکزی شهرستان ورزقان، در پنج کیلومتری شهر ورزقان واقع شده است. این روستا از شمال به روستاهای علویق و سرخه دیزج، از جنوب و جنوب غرب به روستاهای دیزج ملک و آقابابا فرامرزی و از شرق به روستای گویجه سلطان محدود می‌شود و بزرگترین روستای شهرستان می باشد. رودخانه اهر چای از جنوب این روستا می‌گذرد. این روستا از سطح دریا ۱۶۹۷ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن سرد و نیمه خشک است.

روستا و قلعه کاسین 1 روستا و قلعه کاسین
روستا و قلعه کاسین 2 روستا و قلعه کاسین
روستا و قلعه کاسین 3 روستا و قلعه کاسین

منبع:
tripyar.com

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    قلعه اینجا رو خیلی ها میشناسن ولی بنظرم غار رو حتما ببینید عالیه

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    هم قلعه ديدني هست كه يكم نياز به توجه داره هم البته خود روستا زيباست

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد