رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ مهر ۱۴۰۱

روستاهای ورزقان ( معرفی ۱۴۹ روستای ورزقان )

اشتراک گذاری

روستاهای ورزقان را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد. در ابتدا با شهرستان ورزقان آشنا و سپس به معرفی ۱۴۹ روستای ورزقان می پردازیم .شهرستان ورزقان یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است. مرکز آن شهر ورزقان است. این شهر در فاصله ۷۰ کیلومتری تبریز، ۴۰ کیلومتری اهر، ۶۵ کیلومتری بخش خاروانا، ۱۳۵ کیلومتری جلفا و ۹۰ کیلومتری مرز یعنی پایانه مرزی نوردوز قرار گرفته است. این شهرستان از دو بخش مرکزی و بخش خاروانا تشکیل شده‌است. این شهرستان از سمت شرق به شهرستان اهر، از سمت غرب به شهرستان مرند. از سمت شمال غرب به شهرستان جلفا و از شمال شرق به شهرستان کلیبر و از سمت جنوب به شهرستان تبریز محدود شده‌است. این شهرستان پیش‌تر یکی از بخش‌های شهرستان اهر بوده‌است. نام دیگر شهرستان ورزقان ارسباران است و این نام به دلیل واقع شدن بسیاری از جنگل‌های ناحیهٔ سرسبز ارسباران در این شهرستان است.

روستاهای ورزقان

امروزه قسمتی از قدیمی‌ترین منطقهٔ قره‌داغ که به دیزمار ارسباران موسوم است تحت عنوان دیزمار مرکزی «(بخش خاروانا)» تابع این شهرستان می‌باشد. این شهرستان که به علت بخش بودن زیاد مورد توجه قرار نمی‌گرفت و در محرومیت به سر می‌برد. پس از جدا کردن بخش مواضع خان (خواجه) از ورزقان و الحاق آن به شهرستان هریس، بخش دیزمار شرقی (مردانقم) از خاروانا و الحاق آن به شهرستان خداآفرین، دیزمار غربی (سیه رود) از خاروانا و الحاق آن به شهرستان جلفا و … به‌موجب جلسهٔ مورخ ۱۳۸۰٫۷٫۱ هیئت وزیران و بنا به پیشنهاد شمارهٔ ۱٫۴٫۹۰۰۷۴ مورخ ۱۳۷۹٫۱۲٫۲۳ وزارت کشور و به استناد ماده (۱۳) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری، مصوب ۱۳۶۲، اصلاحات تقسیماتی زیر را در استان آذربایجان شرقی تصویب نمود: بخش‌های ورزقان و خاروانا از شهرستان اهر منتزع و به شهرستان تبدیل و به عنوان «شهرستان ارسباران» شناخته شود.

مرکزیت شهرستان ارسباران درشهر ورزقان خواهد بود این شهرستان شامل بخش‌های زیر می‌باشد: الف: بخش مرکزی به مرکزیت شهر ورزقان مشتمل بر دهستان‌های: ۱ـ ازومدل شمالی ۲ـ ازومدل جنوبی ۳ـ بکرآباد ۴ـ سینا. ب: بخش خاروانا به مرکزیت شهر خاروانا مشتمل بر دهستان‌های: ۱ـ ارزیل ۲ـ جوشین ۳ـ دیزمار مرکزی. در سال ۱۳۸۰ با پیگیری‌های شبانه‌روزی مسئولان وقت، به شهرستان ارتقاء یافت و در تاریخ ۱۱/۱۰/۱۳۸۰ مراسم افتتاح با حضور استاندار وقت و سایر مسئولان استانی و محلی برگزار گردید. در این مراسم مردم شریف و انتظار کشیده منطقهٔ ورزقان به شادمانی‌ها پرداختند و گوسفند و گاو قربانی کرده و نماز شکر به جای آوردند از آن تاریخ چهرهٔ سیاسی و اقتصادی شهرستان تغییر یافت ادارات و نهادها مستقل گردیدند و آرزوی دیرینهٔ مردم دیار ستارخان، علامه جعفری، آیت‌الله علیاری و چندین رجال خوشنام این سامان برآورده گردید. لازم به یادآوری است که این بخش با منطقه کرج به بخش تبدیل شده و به علل کم توجهی رژیم گذشته در محرومیت مانده بود. شهرستان ورزقان منطقهٔ معدن‌خیز بوده و انواع عناصر قیمتی و با ارزش در این دیار یافت شده و کشف خواهد گردید و از نظر سوق‌الجیشی و اقتصادی مهم‌ترین و غنی‌ترین منطقهٔ کشور محسوب می‌شود.
مردم این شهرستان به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند.

روستاهای ورزقان

شرایط آب و هوایی منطقه

به‌خاطر اینکه معدن در منطقهٔ کوهستانی واقع شده‌است. شاهد زمستان‌هایی سرد و یخبندان و تابستان‌های معتدل هستیم.میانگین حداکثر درجهٔ حرارت در تابستان ۳۳ درجهٔ سانتی‌گراد و در زمستان ۲۲ درجهٔ سانتی‌گراد ثبت شده‌است. مقدار حداکثر بارندگی در محل حدود ۳۵۰ میلی‌متر در سال می‌باشد و مقدار رطوبت نسبی در سال میان ۵۲ تا ۸۲ درصد متغیر است، جهت غالب وزش باد، جنوب غربی است. اکثر روزهای بهار و تابستان، معدن مه‌آلود دیده می‌شود.

روستاهای ورزقان

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شهرستان ورزقان
دهستان ازومدل جنوبی
دهستان ازومدل شمالی
دهستان بکرآباد
دهستان سینا
شهر: ورزقان

بخش خاروانا
دهستان ارزیل
دهستان جوشین
دهستان دیزمار مرکزی
شهر: خاروانا

روستاهای ورزقان

روستاهای ورزقان

روستای آبخواره

روستای آبخواره یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای آتش‌خسرو

روستای آتش‌خسرو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است.جمعیت این روستا، برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، کمتر از سه خانوار بوده است.

روستای آستمال

روستای آستامال، روستایی از توابع بخش خاروانا، شهرستان ورزقان در استان آذربایجان شرقی است. اکثر اهالی این روستا به تبریز مهاجرت کرده‌اند و طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ این روستا در حدود ۴۰۰ نفر جمعیت دارد. از جاهای دیدنی وزیارتی این روستا به جنگل های بلوط و بقعه سید جبرییل میتوان اشاره کرد.

روستای آغبلاغ سفلی

روستای آغبلاغ سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل شمالی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. این روستا بیش از۶۴۳خانوار وقریب۲۴۵۰نفر جمعیت دارد. بزرگترین روستا ی ورزقان است محمدقلی خان آغبلاغی سومین سپهدار آذربایجان بعد از ستارخان و باقرخان در لشکرکشی به تهران در دورهٔ مشروطه اهل این روستا بوده‌است. از مناظر طبیعی آن می‌توان به آغ‌اوغلان، حسار، دات‌چشمه، آغ‌دییرمان، قوروخچوقیه، عسگر آغاجلیغی، میان‌دره و سد آغبلاغ اشاره کرد. کوه‌های اطراف آن شامل زکی‌داغی، قلعه‌جوق، سیدی‌داغی، قیه و میاندره‌داغی است.سد آقبلاغ سفلی به منظور تأمین آب کشاورزی وافزایش سطح زیر کشت و حوضه آب خیز داری در دولت نهم مورد مطالعه واجرا قرار گرفت اما باتوجه به خشکسالی‌های اخیر تا به حال به سطح تراز مطلوب نرسیده‌است وهنوز کانال آبدهی پایاب اجرا نگردیده‌است.از آثار تاریخی ثبت شده روستا می‌توان به دو تپه منسوب به این روستا با نام‌های غیر محلی الف و ب اشاره کرد که به دوران اشکانیان مربوط می‌گردد.

روستای آقاباباسنگ

روستای آقاباباسنگ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل شمالی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای آقابابافرامرزی

روستای آقابابافرامرزی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵خورشیدی بالغ بر ۲۲۱ نفر بوده‌است.

روستای آلوچه‌قشلاق

روستای آلوچه‌قشلاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بکرآباد بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵خورشیدی بالغ بر ۳۱۰ نفر بوده‌است.

روستای آوان

روستای آوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان جوشین بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵خورشیدی بالغ بر ۶۳۲ نفر بوده‌است.

روستای آوانسر

روستای آوانسر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان جوشین بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای اردشیر

روستای اردشیر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل شمالی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. این روستا یکی از صعب‌العبورترین روستا‌های شهر ورزقان در منطقه‌ی ارسباران است که نامش در اسناد دوره‌ی قاجاریه نیز ثبت و ضبط شده است. نام این روستا در کتاب «عرض و طول بلاد ایران» به قلم ذوالفقار کرمانی ذکر شده است. این کتاب حدود ۱۵۵ سال پیش و در زمان ناصرالدین شاه قاجار نوشته شده است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵خورشیدی بالغ بر ۶۸ نفر بوده‌است.

روستای ارزیل

روستای ارزیل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی در ایران است که در دهستان ارزیل، بخش خاروانا، شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۵۲۸ نفر بوده‌است. ارزیل از دو واژه ترکی آذری تشکیل شده است ار به معنی مرد و زیل به معنی خالص و اصل با ترکیب معنی این دو کلمه می‌تواند ارزیل به مکانی که مردانی اصیل در آنجا زندگی میکنند ترجمه کرد.وجود مشکلات فراوان از جمله نبود منبع درآمد کافی برای روستاییان، ارزیل نسبت به دیگر روستاهای بخش خاروانا از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است. به‌طوری که این روستا بعد از شهر خاروانا تنها روستای دارای درمانگاه در سطح بخش محسوب می‌شود.
ارزیل در دل کوههای بلند و قد کشیده بادماریل، دز، مازارداغی قرار گرفته است. از شخصیت های ارزیل استاد عالی نسب می باشد که از سادات ارزیل بوده و نقش بی بدیلی در شکوفایی صنعت و اقتصاد ایران در زمان حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی بود.در سال‌های اخیر ترکیب جمعیتی ارزیل کاملاً متحول شده‌است. روستا از جمعیت جوان و فعال خالی شده و تعداد دانش‌آموزان نسبت به یک دههٔ گذشته چندین برابر کاهش یافته است. در حال حاضر اکثر جمعیت ارزیل را زنان و مردان مسن و دختران کم سن و سال تشکیل می‌دهند که این وضعیت بیانگر مهاجرت نیروی کار روستا به شهرهای مرند، تبریز و تهران است.
تقریباً نیمی از مردم ارزیل سید هستند . متفکران زیادی در ارزیل تربیت دیده‌اند و هم‌اکنون در شهرهای مختلف ایران -همچون تبریز- فعالیت می‌کنند. از قدیم‌الایام مردم ارزیل اهل علم و عالم پرور بودند نسبت به جمعیتش چندین مورد مکتب خانه دایر می شد.و تقریباً همه بچه های روستا چند صباحی دانش اموز مکتب خانه های روستا بودند و اگر دسترسی روستاییان به علوم عالیه فراهم میشد امروز شاهد به وجود امدن علمای زیادی بودیم هم اکنون فرزندان این سرزمین گهر بار در جای جای ایران عزیز در دانشگاهها و حوزه های علمیه مشغول تحصیل و بعضاً تدریس می باشند.
مهم‌ترین باغات این روستا عبارتند از: «تیندره‌سی»، «دزباغی»، «دمهلردره‌سی» ، «طرزم درسی» ، «دلبون» ، «مازاردره» ،«شابلار» ، «یوخاری باغ» ، «نوهرییل» که باغات تیندره‌سی مساحت زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین این باغات منطقهٔ حاصل‌خیزی برای کشاورزان ارزیل به‌شمار می‌روند. محصولات این روستا قریب به اتفاق عبارتند: سیب-گلابی- زردآلو- گیلاس- گردو- به- آلو- آلبالو- توت و غیره.
مناطق گردشگری ارزیل
آبشار قره سو
قلعه گورچینلیخ ( قلعه داشی )
آبشار گول آخور
غار دیبی یوخ
جنگل های گونه گوره (جوانان گروه )
کاورانسرای ایری علیا

روستای اره‌جان

روستای اره‌جان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵خورشیدی بالغ بر ۴۴۹ نفر بوده‌است.

روستای استرقان

روستای استرقان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است.جمعیت این روستا، برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، ۱۵۷ نفر بوده‌است.

روستای آغبلاغ

روستای اغبلاغ (ورزقان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ورزقان در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این روستا در دهستان سینا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۹ نفر بوده‌است.

روستای الهرد

روستای الهرد (Alherd) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در شهرستان کلیبر واقع شده‌است واز توابع وایقان مقدس بشمار میرود. تا اواخر قرن بیستم روستا عملاً در شرف ویرانی بود. از سال ۲۰۰۵ تعدادی از افراد مسن، که به تبریز مهاجرت کرده بودند، برگشته و خانه‌های مدرن ساختند، واقعیتی که در یک نگاه به عکسهای ضمیمه آشکار می‌شود. به این ترتیب شمار خانوارهای روستا به سرعت زیاد شد. بر اساس سرشماری ۱۳۸۵، جمعیت روستا ۸۱ نفر در ۱۸ خانواده بود. یک آمارگیری اخیر جمعیت را ۷۰ نفر در ۱۸ خانوار اعلام کرده‌است. این آمارها، البته، شامل افراد بازنشسته‌ای نمی‌شوند که ماه‌های گرم سال را در روستا سپری می‌کنند. هر چند، مقایسه دور آمار آشکارا بر پیرشدگی جمعیت روستا دلالت می‌کند. همانند دیگر مناطق مسکونی ناحیه ارسباران، بعلت نبود فرصت‌های شغلی، جوانها به تهران مهاجرت می‌کنند.

روستای امیرآباد

روستای امیرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل شمالی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

این روستا در پنج کیلومتری شهرستان ورزقان واقع شده است، که در همسایگی روستاهای صومعه دل، کرویق واقع شده است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۹۲ نفر بوده‌است.

روستای اندرگان

روستای اندرگان(اندریان) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در همسایگی دهستان ارزیل و بیشک و سهرون بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است قومیت اهالی ترک،دین اسلام مذهب شیعه و به زبان ترکی آذربایجانی است.جمعیت این روستا، برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، ۱۱۶۲ نفر بوده‌است.

روستای انویق

روستای انویق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان جوشین بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۶۸ نفر بوده‌ است.

روستای اوزی

روستای اوزی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بکرآباد بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۱۶۱ نفر بوده‌ است.

روستای اویلق

روستای اویلق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۶۰۰ نفر بوده‌ است.

روستای ایری علیا

روستای ایری علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است.کوه معروف آقداش با ارتفاع۲۸۰۰متر ازسطح دریابلندترین نقطه‌ای روستا می‌باشد که چشمه‌های بیشمار دامنه‌های آن (شاه ماهار) مناظر بدیعی را به وجود می‌آورند چشمه قره دره یکی از پرآبترین چشمه‌های منطقه می‌باشد که پس از طی مسیرطولانی وپیوستن به رودهای ارزیل واندرگان و حاجیلارچایی به نام گوی چای یا ایری چایی به ارس می‌ریزد. از جاهای دیدنی این روستا دره مکیدی در شمال و تپه باللی قیه در جنوب و گوناخ گورمز، چوخوریورد، قره دره، مشه، سنده ماهار دورون و … می‌باشد- مردم آن بیشتر کشاورز و دامدار هستند شیر و پنیر این روستا معروف است – (اشخاصی چون محمد تقی خان پسیان از نامداران این روستا می‌باشند)جمعیت این روستا، برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، ۶۷۰ نفر بوده‌است.

روستای ایزه وان

روستای ایزه وان با نگارش (هیزه جان)، از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.این روستا به مختصات جغرافیائی N=۳۸°۳۷’۴۲٫۰۰” E=۴۶°۳۰’۱۶٫۰۰ با ارتفاع ۱۶۹۶ متر از سطح دریا قرار گرفته و یک روستای ییلاقی است. این روستا به علت قرار گرفتن در منطفه روستای چیچکلو در فصل تابستان پذیرای گردشگران و مهمانان زیادی از نقاط مختلف ایران می‌باشد.بر اساس نوشته انباز، نام روستای ایزوان را که به اشتباه هیزه جان می‌نویسند، می‌توان اینطور معنی کرد: ایز (به معنی خطی که با چوب یا چیز دیگری در زمین بکشند و راه یا مسیر)+ آوآن (مخفف آهوان): نشانگاه شکار شکار گاه یا سرزمین رد پای شکار. ساکنین این روستا در حال حاضر از ۱۵ خانواده تجاوز نمی‌کند و بیشتر به کشاورزی و دامداری مشغول هستند.
مهاجران بورچالی در ایزوان
بر اساس نوشته یوسف دیزماری پس از تحمیل عهدنامه ترکمانچای در زمان فتحعلیشاه قاجار، صده‌ها خانوار بورچالی از آن سوی ارس بویژه پیرامون ایروان، پنک و شوره گول به شرق دهستان دیزمارشرقی آمدند و در ایزوان(تغییر یافته ایروان)، مردانقم، اوشتبین و سایر مناطق مئشه داغی ولایت باستانی دیزمار ساکن شدند. در تاریخ و جغرافیای ایران این مهاجران بورچالی را ایل بهادری می‌گویند. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۵۶ نفر بوده‌ است.

روستای ایشقلو

روستای ایشقلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.ایشقلو از ۳ طایفه قوردلار،دیزج و امراللهی تشکیل شده است.درسال ۹۱وپس از زلزله، این روستا به محل جدید خود نقل مکان کرد. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۴۱ نفر بوده‌ است.

روستای بجوشن

روستای بجوشن یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل شمالی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۸۳ نفر بوده‌ است.

روستای برازین

روستای برازین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل شمالی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. این روستا قبلاً تابع بخش کلیبر دهستان حسن‌آباد (حسنو) بود.
کاروانسرای شاه عباسی برازین: این کاروانسرا جهت استفاده کاروانیان و تجّاری که از آذربایجان (شمال ارس) به ایران می‌آمدند، مورد استفاده قرار می‌گرفت و در دره‌ای نسبتاً عمیق و بسیار زیبا به نام ایلگینا چایی در نزدیکی روستای برازین قرار دارد. می‌توان گفت کاروانسرای برازین بزرگترین و وسیع‌ترین کاروانسرای آذربایجان می‌باشد.
کاروانسرای برازین مربوط به دوره صفوی و اوایل دوره قاجار است و در شهرستان ورزقان، بخش مرکزی، دهستان ازومدل شمالی، روستای برازین، کاروانسرای برازین واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۹۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای بکرآباد

روستای بکرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بکرآباد بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای بنه‌کاغی

روستای بنه‌کاغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل شمالی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای بورملک

روستای پورملک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بکرآباد بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۸۴ نفر بوده‌ است.

روستای بورون‌درق

روستای بورون‌درق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۴۷ نفر بوده‌ است.

روستای بهربیگ

روستای بهربیگ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ این روستا ۲۲ خانوار و ۱۰۸ نفر جمعیت دارد.

روستای بیشک

روستای بش شک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان جوشین بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. این روستا در بهار سال ۱۳۸۸ دارای ۱۲ خانوار ساکن بوده‌است. نام این روستا در زبان ترکی آذربایجانی با تلفظ بِشَّک (Beşşək) از ریشهٔ لغت بشیک (Beşik) به معنای گهواره می‌باشد.توجه به این نکته لازم است که در بخش ورزقان دو روستای مختلف با نام بیشک وجود دارد که با یکدیگر فرق دارند و گاهی با هم اشتباه گرفته می‌شوند؛ یکی همین روستای بیشک تابع بخش خاروانا و دهستان جوشین (موضوع همین صفحهٔ جاری) است و دیگری روستای بیشک تابع بخش مرکزی ورزقان و دهستان ازومدل جنوبی که در سال ۸۱ به نام سردارکندی تغییر نام یافت. )، پنیر و لبنیات و … .
یکی از شخصیت‌های مشهور این منطقه.تقریباً از سال ۱۳۳۸ تشکیل مکتب‌خانه و آموزش کتاب‌های ابتدایی به عنوان کتاب اول، دوم، سوم و یا جزوهٔ قرآنی،گلستان سعدی، احسن المراسلات و کتاب اِكْسیرُ الْعبادات فی اَسْرارِ الشّهادات در ترکی مشهور به قمری و در نهایت تکمیلی آموزش کامل قران با ترجمهٔ ترکی و فارسی آغاز کردن که از روستاهای دیگر از جمله کبود گنبد، لاری و غیره دعوت و آغاز به تدریس نمودن که در آن زمان حضور معلم و روش آموزش نوین در این منطقه نبود که بعد از درخواست ایشان با همکاری اهالی مدرسه ساخته و از طرف آموزش پرورش آن زمان در خواست مدرس جهت آموزش گردید و از سال ۱۳۴۲ همراه معاون رئیس پایگاه ژاندارمری خاروانا به عنوان میرزا به روستاهای ونستان، ملک تالش، کرنگان (ورزقان) آستمال، آوانسر اوغلو احمدآباد پیربلاغی نمنک اننیق اشتبین، ییلاقی شتبین قلام موسن قره‌چیلر، کردشت، دوزال، نوردوز، سیه رود، ایری سوفلا، بورودرق خانه، سر کومارسوفلا کومارعلیا دستجرد ملك قضات لیلاب دهستان جوشین گال یئنگیجه سیقای نیگارستان و روستای عویلقی جهت رسیدگی به شکایات مردمی و تشکیل پرونده سفر نموده است بخاطر داشتن قلم خوب و کاتبی و لقب میرزا فرامرز شهرت یافته است . جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۸۳ نفر بوده‌ است.

روستای تازه‌کند بکرآباد

روستای تازه‌کند بکرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل شمالی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۱۲۴ نفر بوده‌ است.

روستای تخمدل

روستای تخمدل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل شمالی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. این روستا دارای حدود دویست خانوار و بیش از ۱۵۰۰نفر جمعیت می‌باشد. پس از انقلاب این روستااز نعمت آب آشامیدنی، برق، تلفن، گاز طبیعی برخوردار گردید. در پی همکاری ساکنان و شوراهای اسلامی و دهیار این روستا، تعریض کوچه‌ها و جدول کشی آبراه‌ها در این روستاانجام گرفته، احداث پارک ویژه کودکان و تکامل زمین فوتبال و… نیز از طرح‌های آتی این دهیاری هستند. در ۲۱/۱۱/۸۷ نیز بیمارستان این روستاافتتاح گردید. مردم این روستا به کشاورزی و دامپروری مشغولند، امروزه بیشتر جوانان این روستا در پی کار کردن در شهرهای بزرگ سرگردان نیستند و در شرکتهای تابعه معدن مس سونگون مشغول به کار می‌باشند.

روستای جاجان

روستای جاجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل شمالی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای جعفرآباد

روستای جعفرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان جوشین بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۳۱ نفر بوده‌ است.

روستای جوانان‌گروه

روستای جوانان‌گروه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است.رودخانه‌ای دائمی به نام رودخانهٔ کبود در این روستا جریان دارد.جمعیت این روستا، برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، ۴۴ نفر بوده‌است.

روستای جوشین

روستای جوشین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان جوشین بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای چای‌کندی خیرالدین

روستای چای‌کندی خیرالدین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۱۷۷ نفر بوده‌ است.

روستای چراغلو

روستای چراغلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی ، بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.چراغلو دارای چندین طایفه به نام‌های محمدخانلو ، احمدخانلو ، اسماعیل خانلو و نوروز خانلو ، عبدالحسین خانلو ، بهروز خانلو و… است.در روز شنبه ۲۱مرداد سال ۱۳۹۱ ، زمین لرزه ای به بزرگی ۶٫۳ ریشتر ، در ساعت ۱۷:۰۴ به وقت محلی ، در ۱۰ کیلومتری ورزقان روی داد.در اثر این زمین لرزه ۹ نفر از اهالی این روستا فوت نموده و تمامی خانه‌ها و مسجد قدیمی این روستا با خاک یکسان شدند و تنها مسجد جدید این روستا با کمی آسیب دیدگی باقی ماند.با کمک نوع دوستانهٔ مردم ایران و همچنین با حمایت دولت ، این روستا بازسازی گردید.همچنین تپه گورکان ، واقع در این روستا ، با قدمت عصرآهن ، در سال ۹۱ ثبت ملی شد.این روستا پس از زلزله در محل جدید بازسازی و ازدورنمای زیبایی در فصل بهار و تابستان برخودار می‌باشد تعدادی از تحصیلکردگان روستا هم‌اکنون در مناصب کلان دولتی از جمله مناصب نظامی درمانی بانکی مهندسی و آموزش و پرورش حضور دارند (سرهنگ دکتر علی فرج پور یکی از مدیران سامانه درمان ارتش دارا دکتری حرفه ای روانشناسی بالینی – مهندس نجف صادقی مهندسی نقشه برداری و شاغل در استان -نصیب محمدی یکی از روسای شعب بانک صادرات – غطاالله محمدی و غلام قنبری از دبیران و مدیران آموزش پرورش استان)از نسل قدیم و از نسل جدید به مراتب تحصیل کردگان بیشتر در مناصب دولتی استانی حضور دارند و یکی از خوش آب و هواترین روستا درمنطقه بوده و مناظر طبیعی دل نشینی دارد کسانیکه علاقه‌مند به سرمایه گذاری درازمدت هستند میتوانند در این روستا در بخش کشاورزی و تولید سرمایه گذاری نمایند.

روستای چشمگان

روستای چشمگان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان جوشین بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۱۰ نفر بوده‌ است.

روستای چلناب

روستای روستای چلناب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.روستای چلناب از توابع شهرستان ورزقان در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته‌است دراین روستا حدود ۶۰ خانوار باجمعیت تقریبی ۲۰۰ نفر زندگی می‌کنند و به جرئت می‌توان گفت بیشتر از این تعداد به شهر تبریز و شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند که دلیل آن کمبود امکانات و نبود کار ودرآمد مناسب می‌باشد البته در سال‌های اخیر وضع امکانات بهبود یافته‌است مسافت روستا از شهر ورزقان حدود ۱۵ کیلومتر می‌باشد البته روستا جاهای دیدنی زیادی دارد ازجمله طبیعت زیبا وبکر آن می‌باشد برای مثال تپه ای به نام باش یونجا که قدمت آن مربوط به هزاره قبل از میلاد می‌باشد .شغل اهالی روستا دامداری ، کشاورزی ، زنبورداری و قالیبافی می‌باشد .ازمشکلات جدی روستا ، نبودن میدان ورزشی ،ونبود مدرسه راهنمایی و خانه بهداشت بالاتر می‌باشد .

روستای حاجی‌لار

روستای حاجی‌لار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است.جمعیت این روستا، برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، ۸۶ نفر بوده‌است.

روستای حماملو

روستای حماملو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اۆزۆمدیل بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.نوشته و نشانی که دیرینگی زمانی حماملو را دقیقاً آشکار کند در دست نیست؛ ولی یادبودهای باستانی موجود نشان‌دهنده‌ی این است که پیشینه‌ی روستا به هزاره اول یا پیش از آن برمی‌گردد. یادبودهای باستانی که در حماملو وجود دارد مربوط به دوره‌های گوناگون است که این یادبودها نشان‌دهنده‌ی پیشینه باستانی این روستا است.
مردم حماملو به سبب کوهستانی بودن منطقه و دور بودن جای آن‌ها از مراکز پرجمعیت و راه‌های رسانشی، سده‌ها در انزوا زیسته و بنابراین بسیاری از آیین‌های قومی و سنتی و همچنین برخی واژگان ریشه‌دار ترکی آذربایجانی و گویش خود را پاسبانی کرده‌اند. پوشاک‌های سنتی آن‌ها، هنوز هم میان آن‌ها رواج دارد.
درباره نام روستا جُستارهای فراوانی وجود دارد که درباره هیچ‌کدام قطعیتی وجود ندارد. برخی بر این دیدگاه هستند که حماملو دربرگیرنده دو واژهٔ حمّام و لو است. که واژه حمّام در زبان عربی به معنای کبوتر است و واژه لو در زبان ترکی به معنای ‘از آن’ یا ‘با’ است. بنابراین حماملو یعنی آنجایی که از آنِ کبوتران است. و دسته‌ای نیز نام حماملو را برگرفته از گرمابه‌های موجود در قلعه‌ها می‌دانند.
زندگی مردم حماملو با کشاورزی، باغداری و دامداری می‌گذرد که با روش‌های سنتی اداره می‌شود. بیشتر زنان در امور اقتصادی با مردان همکاری دارند. گندم و جو از محصولات روستا بوده و عدس ان بسیارمرغوب و در منطقه مشهوراست.گلیم یکی از صنایع دستی روستا می‌باشد البته در سال‌های گذشته قالی‌بافی نیز در حماملو رونق خوبی داشته ولی متأسفانه این روزها قالی‌بافی در حماملو رو به کاهش است.
ناحیه‌ای کوهستانی و معتدل است. دارای ۱۳۵ تن سکنه می‌باشد. راه‌های درون روستا خاکی ولی ماشین رو است.حماملو دارای چندین چشمه است که برای آبیاری مزارع و باغات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ثبت تپه تاریخی قلعه حماملو در فهرست آثار ملی
تپه قلعه حماملو به موقعیت جغرافیایی بخش مرکزی روستای حماملو به شماره ۲۵۲۱۸ و با قدمت عصر مفرغ تا هزاره اول قبل از میلاد در روستای حماملو کشف شد. این اثر از تاریخ ثبت، ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت، مراقبت و حمایت این سازمان آثار ملی بوده و هرگونه اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت اثر شود ممنوع بوده و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن است.
در بخشی از روستای حماملو بنام آق داشلؽق گورستانی است که سنگ‌قبرهایی با اشکال و خطوط گوناگونی کنده و نگاشته شده و به دوره‌های اسلامی و پیش از آن متعلق بوده متجاوز از ۱۰۰ قطعه بوده که به زبان ترکی قوْچ داشؽ نامیده می‌شود که در طی سال‌های ۱۳۶۴ به بعد در اثر بی‌توجهی مردم و سازمان‌های ذی‌ربط یادبودهای باستانی مورد چپاول و تاراج قرارگرفته و همگی ویران و با خاک یکسان گشته است.
از قدیم‌ترین اثرهای تاریخی حماملو، تپه قلعه حماملو و تپه و گورکان حماملو (گوورچین گیران) است که تپه قلعه حماملو در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۲۱۸ و تپه و گورکان حماملو (گوورچین گیران) در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۶۹۸ به‌عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.
مناظر طبیعی و دیدنی
تپه قلعه حماملو
تپه و گورکان حماملو (گؤگرچین کیران)
پیشیک-داشؽ، صخره‌ای به ریخت گربه.
دگیرمان بوْغازؽ
کاسابۇلاق، چشمه‌ای به ریخت دو کاسه تودرتو.
باغؽر بۇلاغؽ، چشمه‌ای زیبا در بیرون از روستا.
کیران بۇلاغؽ، از چشمه‌های بزرگ روستا.
نو بۇلاق، از چشمه‌های بزرگ روستا.
گۆنئی داغؽ، این کوه در نزدیکی روستاست که در زمان تاختن روس‌ها به ایران، سربازهای روسی ۳ روز در این کوه اردو زده بودند. هنوز هم نشانه‌ها زغال‌هایی که روس‌ها در این کوه خاک‌سپاری کرده‌اند موجود است.
غارهای حماملو، در سال ۹۱ از سوی هیئت دولت تصویب گردید تا مهمانسرای صخره‌ای در غارها ساخته شود.

روستای خاروانا

روستای خاروانا (کاروانا) یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی و مرکز اداری بخش خاروانا در شهرستان ورزقان است.تا سال ۸۰یکی از بخش‌های شهرستان اهر بوده که بعداز شهرستان شدن ورزقان به این شهر الحاق شد، نام تاریخی این شهر (کاروانا) به معنی محلی برای کاروان است و جمعیتی بالغ بر ۳،۳۵۳ نفر طبق آمار سرشماری سال ۱۳۹۵ می‌باشد.این بخش از طرف شمال با کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، از طرف جنوب با شهرستان مرند و شبستر، از شرق با بخش مرکزی ورزقان و از غرب با شهرستان جلفا بخش سیه رود هم‌مرز می‌باشد.
فاصله این بخش تا مرکز شهرستان ورزقان ۶۴ کیلومتر، مرز ارمنستان یعنی پایانه مرزی نوردوز ۳۰ کیلومتر ، با مرکز شهرستان جلفا ۷۵ کیلومتر و تا اهر۱۰۵کیلومتر و مرکز استان یعنی تبریز از مسیر ورزقان ۱۴۹ کیلومتر و از مسیر طرزم ـ قینر ۱۰۴ کیلومتر می‌باشد. بخش خاروانا شامل سه دهستان به نام‌های دیزمار مرکزی، ارزیل و جوشین، روستای میلق شهر و ۴۸ روستا و آبادی می‌باشد.این شهر با وجود منابع و پتانسیل های زیاد از شهرهای مهاجر فرست و توسعه نیافته است. چیزی در حدود نود درصد جمعیت این شهر اکنون در تهران سکونت دارند.
تاریخ
از گذشته‌های بسیار دور، شهر خاروانا مرکز بخش دیزمار بوده‌است. حمدالله مستوفی (۷۵۰–۶۸۰) در صفحه ۱۳۲ کتاب نزهة القلوب منطقه دیزمار را ولایت یکپارچه می‌داند. او دربارهٔ دیزمار می‌نویسد: «دیزمار ولایتی است در شمال تبریز کما بیش پنجاه پاره دیه بود و دوزال و کوردشت و قولان و هزار[=هراس و کاروانا(خاروانا) از معظمات آن. هوایش معتدل به گرمی و آبش از آن جبال برمی‌خیزد و فاضلابش در ارس می‌ریزد حاصلش غله و پنبه و انگور و میوه به همه انواع می‌باشد و پیشتر از همه جا رسد و نوباوه تبریز از آنجا باشدحقوق دیوانش چهل هزار و هشتصد دینار است». [لازم است ذکر شود که در زمان صفویه عشایر پیرعلیلوی رومی، مقدم، بایبردلو، سادات مصری کوه کمر و… در منطقه دیزمار در روستاهای جدیدالاحداث ساکن شدند. موج دوم مهاجرت از آن سوی ارس در زمان فتحعلیشاه قاجار روی داد که در آن زمان قاجار کرداحمد، عشایر پسیان سهرون و گل آخور، الیاسکانلو های دیزمار شرقی، چلبیانلو های لیلاب و مردانقم و… در آبادی‌هایی جدیدالاحداث ساکن شدند و دیزمار در گذشته نه چندان دور ۱۹۶ آبادی بزرگ و کوچک داشت.در جلد چهارم فرهنگ جغرافیائی ایران جمعیت دیزمار ارسباران ۴۱۲۳۰ نفر و تعداد آبادی‌های آن ۱۱۲ پارچه گزارش شده‌است. علاوه بر آن اویلق، اندریان، ایری بالا، کوه کمر، کمار بالا، سیه رود، خانه سر، جوشین، علی‌لر، مردانقم، مزرعهٔ شادی، شرف آباد و… را از آبادی‌های معروف دیزمار ارسباران معرفی نموده‌است. اما آنچه مسلم است در زمان نگارش کتاب مزبور ده‌ها روستای تاریخی دیزمار نظیر قینر، کهل، سار، ایوند، امند، ورکش، کلانکش، گنزنق، اولی کندی، مزرعه، زین‌آباد، موجمبار، لاری و… که در نزدیکی مرند به ویژه تبریز قرار دارند جزو شهرستان‌های مزبور به حساب آمده‌است که در حال حاضر پس از ارتقاء شبستر از بخش به شهرستان این روستاها بین شهرستان‌های تبریز، شبستر و مرند تقسیم شده‌است.

روستای خاکوانق

روستای خاکوانق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۱۱۳ نفر بوده‌ است.

روستای خلف‌انصار

روستای خلف‌انصار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای ورزقان آشنا شوید.

روستای خوین‌دیزج

روستای خوین‌دیزج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل شمالی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۲۷۵ نفر بوده‌ است.

روستای خوینرود

روستای خوینرود یا خویناروا (Xoynarev‬⁩ kəndi) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بکرآباد بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. مردم این روستا به زبان ترکی سخن می گویند. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۵۶ نفر بوده‌ است.

روستای خیرالدین

روستای خیرالدین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.خیرالدین در سه کیلومتری ورزقان قرار دارد ولی کمتر مورد توجه قرار گرفته و راه آسفالت شده‌ندارد.

روستای داشکسن

روستای داشکسن یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۱۰۹ نفر بوده‌ است.

روستای دایممق

روستای دایممق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بکرآباد بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای دستجرد

روستای دَستگِرد یا دستجرد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار مرکزی بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است.این روستا در ضلع شمالی توسط رشته کوه‌های کامتال (کمتال) و در ضلع جنوبی توسط رشته کوه بزوداغی (Bezoudāqi) با ارتفاع ۲۵۰۹ متر[۲] احاطه شده و از طرف شمال به رود ارس، از طرف غرب به دهستان ایری سفلی، از طرف شرق به شهر خاروانا و روستای ملک قضات، از طرف جنوب شرقی به روستاهای کمار علیا و کمار سفلی، از طرف جنوب به روستاهای ورزقان، کوجان، بیوه راه، از طرف شمال غربی به شهر سیه رود و از طرف شمال شرقی به روستای نوجه مهر منتهی می‌شود.

روستای دنگاه

روستای دنگاه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بکرآباد بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۲۳ نفر بوده‌ است.

روستای دوریق

روستای دوریق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بکرآباد بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای دهلیق

روستای دهلیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای دیزج صفرعلی

روستای دیزج صفرعلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. ۱۲۰ خانوار در این روستا ساکن هست و در دو کیلومتری شهرستان ورزقان واقع شده است.

روستای دیزج ملک

روستای دیزج ملک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان، در ۸۵ کیلومتری شمال تبریز و ۵ کیلومتری غرب ورزقان واقع شده‌است. جمعیت روستا طبق آخرین آمار سال ۱۳۸۵ حدود ۴۸۱۱ نفر بوده‌است.

روستای روادانق

روستای روادانق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای روزی

روستای روزی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای زرین‌رکاب

روستای زرین‌رکاب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل شمالی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای زغن‌آباد

روستای زغن‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای زنگ‌آباد

روستای زنگ‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.این روستا در دوازده کیلومتری شمال ورزقان واقع شده است. اکثر مردم زنگ اباد شغل شان کشاورزی و دامپروری است.تقربا”این روستا هشتاد خانوار داردبا ۲۸۰ نفر جعمعت .این روستا بافت قدیمی خود را هنوز حفظ کرده است.

روستای ساری‌چمن

روستای ساری‌چمن یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بکرآباد بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.نام ساری چمن برگرفته از چمن های زرد(در زبان ترکی ساری)در فصل بهار می باشد. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۱۰۳ نفر بوده‌ است.

روستای سرپادرق

روستای سرپادرق سرپه درق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بکرآباد بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۴۱ نفر بوده‌ است.

روستای سرخه‌دیزج

روستای سرخه‌دیزج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای سردارکندی

روستای سردارکندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.نام قدیمی این روستا بیشک (بخاطر نزدیکی به روستای دیزج ملک= بش شک) بوده و در سال ۱۳۸۱ نام آن به سردارکندی تغییر یافته است؛ این روستا همچنین زادگاه ستار خان بوده است. و نباید آن را با روستای دیگری با نام بیشک که اتفاقا در نزدیکی آن قرار دارد اشتباه گرفت. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۲۹ نفر بوده‌ است.

روستای سرکش

روستای سرکش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان جوشین بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۲۲۴ نفر بوده‌ است.

روستای سغندل

روستای سغندل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. این روستا در ۵ کیلومتری شهرستان ورزقان و در مسیر جاده ورزقان-اهر قرار دارد. طبق آمار کشور در سرشماری نفوس و مسکن سازمان آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۵۷ نفر ثبت شده‌است. عمده محصولات کشاورزی این روستا گندم نخود ماش می‌باشد.
کتیبهٔ میخی اورارتوئی (۷۵۳ – ۷۳۵ پیش از میلاد)در ۳ کیلومتری این روستا و بر دامنه کوه زاغی بر سینه سنگی یکپارچه و مرتفع منقوش است.
سمت جنوبی سنگ مزبور که به شکل هرم ناقص است، را به صورت مستطیلی به طول ۱۱۶ سانتیمتر و عرض ۵۷سانتیمتر صاف و صیقلی نموده و فرمان سردوری پسر آرگیشتی پادشاه اورارتوئی را در ده سطر به خط میخی بر آن نقش کرده‌اند. متن ترجمه فرمان مزبور عبارتست از:
۱. عرابه جنگی خالدی به راه افتاد.
۲. آن به کادیااونی پادشاه پولوآدی حمله کرد.
۳. پولو آدی ناحیه‌ای کوهستانی است. بیاری خالدی توانا.
۴. در عرابه جنگی نیرومند خالدی این لشکرکشی {توسط}
۵. سردوری پسر ارگیشتی صورت گرفت.
۶. سردوری گوید: من بیست و یک قلعه را گرفتم.
۷. من در یک روز چهل و پنج شهر را تصرف کردم. لیپ لی اونی .
۸. شهر پادشاه و شهر مستحکم را در جنگ گرفتم.
۹. سردوری پادشاه مقتدر، شاه بزرگ.
۱۰. شاه کشورها، شاه مملکت بیا ای نی و فرمانروای شهر توشپاست.
این کتیبه به شماره ۷۹۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

روستای سقای

روستای سقای یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان جوشین بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است و علامه جعفری اصالتا اهل این روستا می باشد. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۸۶۹ نفر بوده‌ است.

روستای سونداخر

روستای سونداخر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار مرکزی بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۱۰۷ نفر بوده‌ است.

روستای سهران

روستای سهران یا سهرون روستایی در دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقی ایران است. سهرون (به لاتین: SOHROON) به معنای محلی که آب از زمین بیرون می‌آید.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۸۴ نفر (۵۹خانوار) بوده‌است.

روستای سیدآباد

روستای سیدآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل شمالی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۴۳ نفر بوده‌ است.

روستای سیوان

روستای سیوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است.جمعیت این روستا، برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵خورشیدی، ۵۴ نفر بوده‌است.

روستای سیه‌کلان

روستای سیه‌کلان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل شمالی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای شرف‌آباد

روستای شرف‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.این روستا از طرف شمال با روستای هیزه جان،از شرق با روستای کامبلاش، از جنوب شرق با روستای سرخه دیزج، از جنوب غرب با روستای گزنبند و از طرف غرب با روستای مزرعه شادی همسایه می‌باشد. و با ارتفاع تقریبی ۱۸۵۰ متر از سطح دریاهای آزاد، از روستاهای مرتفع و کوهستانی شهرستان ورزقان محسوب می‌شود.روستای شرف آباد با دارا بودن تقریباً ۶۵۰نفر جمعیت و با حدود ۱۸۵ خانوار یکی از روستاهای پر جمیعت و مهم شهرستان ورزقان به حساب می‌آید.مردم این روستا به شغلهای کشاورزی، دامداری، قالیبافی، زنبوردای و… مشغولند.
محصولات کشاورزی این روستا عبارتند از:گندم،عدس و جو،سیاه دانه و …
این روستا یکی از قطبهای تولید عسل در شهرستان ورزقان بوده و همه ساله مرغوبترین عسل‌ها را روانه بازار مصرف میکند.قالی بافی هم از شغل های اصلی اهالی این روستا محسوب میشود به‌طوری که هنرمندان روستا با کیفیت ترین و به روزترین قالی‌ها را در خانه هایشان میبافند. و با درآمد حاصل از آن امرار معاش می‌کنند.به علت نبود شغل و کار مدّ نظر جوانان در روستا،از سالهای خیلی قبل مهاجرت از روستا رواج داشته و هنوز هم ادامه دارد به‌طوری‌که راحت می‌شود گفت سالانه حداقل یک یا دو خانوار از روستا مهاجرت کرده و در شهرهایی مانند ارومیه، تبریز،مرند، اهر یا دیگر شهرها ساکن می‌شوند.
این موضوع که به‌طور عام در کل روستاهای ورزقان و به‌طور خاص در روستای شرف آباد، رواج دارد حرکت و کار جدی مسئولان امر را میطلبد که با اندیشیدن تمهیدات به موقع مانع از مهاجرت جوانان و خانواده‌ها به شهرها و استان‌های دیگر شوند.روستای شرف آباد از حیث دارا بودن امکانات رفاهی (مانند گاز، برق ، آب آشامیدنی سالم ، تلفن ، خانه بهداشت ، نانوایی لواش و بربری و نان روغنی ، دارا بودن پست بانک ، کوچه‌ها و معابر سنگ فرش شده، دکل صداوسیما، مدرسه ابتدایی و راهنمایی و …) از بهترین روستاهای شهرستان ورزقان به حساب می‌آید.
به‌طوری‌که بر اساس تحلیل سلسله مراتبی که با استفاده از روش میزان سنجی نهادی گاتمن توسط علی اسدی و در سال ۱۳۹۲ برای دهستان سینای ورزقان انجام گرفته ، روستای شرف آباد بالاتر از روستاهایی مثل آقابابا فرامرزی ، در رتبه اول از لحاظ دارا بودن امکانات ، خدمات و فعالیت‌های اقتصادی قرار دارد.
تپه دکل شرف آباد مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و در شهرستان ورزقان، بخش مرکزی، دهستان سینا، ۱/۵ کیلومتری جنوب روستای شرف آباد بر بالای کوهی موسوم به پیر داغی، واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۴۲۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

روستای شیخملو

روستای شیخملو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که دردهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. از جاهای دیدنی آن می توان به علم دره سی، قوماخ، قیلیشلی بولاخ، یول آلتی و ایلقینا اشاره کرد. رودخانه آن درتمام فصول جریان دارد،که غالب مزارع آن را سیراب میکند. دررمضان سال۱۳۹۱زلزله ای که ۶/۳ ریشترقدرت آن بود،در طی یک روز۲بار این روستا را لرزاند و تقریبا تمام روستا را با خاک یکسان کرد، و ۱۳نفر از اهالی رابه کام مرگ کشاند. بنابرمکاشفات برخی ازعرفا، شخصیت آرمیده دراوجاق این روستا که درمنطقه شمالی این روستا به نام اوجاق دؤشی قرارگرفته، شخصیتی بزرگ ولی گمنام میباشد. شخصیت مشهورمعاصر این روستا حجت الاسلام و المسلمین رضاتوحیدخواه(مرغ دل)متخلص به اردم میباشد که نویسنده،خطیب،وشاعری تواناست که مجموعه های مختلف شعری ازجمله مجموعه شعری «آخشامسیز سحر»از این شخصیت بزرگ میباشد. در خاتمه به چند بیت ازشعرترکی این شاعرشهیردر مورد این روستا که زادگاهش می باشد،اشاره میگردد. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۲۵۳ نفر بوده‌ است.

روستای صمصام‌کندی

روستای صمصام‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۴۱ نفر بوده‌ است.

روستای صومعه دل

روستای صومعه دل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.یکی از بزرگترین و زیبا ترین روستاهای شهرستان ورزقان از نظر جمیعت و وسعت میباشد. آب و هوای روستا در زمستان بسیار سرد و در تابستان معتدل می باشد.عمده محصولات کشاورزی روستا گندم ، عدس ، سیب زمینی و پیاز می باشد.

روستای صیفار

روستای صیفار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای طرزم

روستای طرزم یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است.جمعیت این روستا، برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵خورشیدی، ۵۷۶ نفر بوده‌است.

روستای طویل

روستای ‘ طویل’ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بکرآباد بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۱۱۲ نفر بوده‌ است.

روستای علویق

روستای علویق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.
لغت‌نامه دهخدا:
علویق . [ ع َ ل َ ] (اِخ ) دهی است جزء دهستان اوزومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع در ۷ هزارگزی شمال باختری ورزقان و ۴ هزار و پانصد گزی راه ارابه رو تبریز به اهر. ناحیه ایست جلگه و دارای آب و هوای معتدل . سکنه ٔ آن بیش از ۱۷۰۰ تن است . آب آن از قنات تأمین می‌شود. محصول آن غلات و سیب زمینی وسیب وگردو وآلبالو است . اهالی به کشاورزی و گله داری اشتغال دارند و صنایع دستی زنان جاجیم بافی است . دارای راه آسفالته است دارای آثار باستانی از جمله امامزاده شیخ حسین که ثبت ملی و در سال ۱۳۹۸ مرمت گردیده است یکی دیگر از این آثار تپه ای در نزدیکی این روستا است که مشهور است به گدیح باشی‌‌. که محلی ها می‌گویند که بنای اولیه روستا در این مکان بوده ودر اثر زلزله از بین رفته است وزیر خاک مدفون شده است و امروزه هم لوازمی مانند ظروف شکسته سفالی قابل مشاهده میباشد وهمین آثار است که قدمت این روستا را بیشتر به چشم می آورد .

روستای علی‌آباد

روستای علی‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۲۸۵ نفر بوده‌ است.

روستای علی‌بیگ‌کندی

روستای علی‌بیگ‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای علی‌یار

روستای علی‌یار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان جوشین بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۱۸۲ نفر بوده‌ است.

روستای فرخران

روستای فرخران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای قراجه ملک

روستای قراجه ملک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای قره‌بلاغ

روستای قره‌بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.روستای قره بلاغ در پنج کیلومتری شهر ورزقان قرار گرفته‌است از جمله دیدنی‌های این روستا می‌توان به آثار تاریخی قلعه بوینی، ده‌وه‌داشی، کد یئری، په‌ته‌لیک و کوربلاغ اشاره کرد. کوربلاغ مکانی است سرسبز و خوش آب و هوا.

روستای قره‌قیه (خاروانا)

روستای قره‌قیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار مرکزی بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۳۷ نفر بوده‌ است.

روستای قره‌قیه

روستای قره‌قیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۵۴ نفر بوده‌ است.

روستای قشلاق حاجیلار

روستای قشلاق حاجیلار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است.جمعیت این روستا، برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، ۱۱نفر بوده‌است.

روستای قشلاق خورشا سفلی

روستای قشلاق خورشا سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار مرکزی بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۲۸ نفر بوده‌ است.

روستای قشلاق خورشا علیا

روستای قشلاق خورشا علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار مرکزی بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۴۴ نفر بوده‌ است.

روستای قشلاق رحیم

روستای قشلاق رحیم یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار مرکزی بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای قشلاق مرزآباد

روستای مرزآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار مرکزی بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای قیه‌قشلاق

روستای قیه‌قشلاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بکرآباد بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای کاسین

روستای کاسین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.جمعیت این روستا ۱۹۵۳ نفر است و ۶۱۳ خانوار دارد.تخمین زده می شود هم اکنون جمیعت این روستا بیش از ۳۵۰۰ نفر می‌باشد و این روستا از لحاظ جمعیت جلوتر از مرکز شهرستان ورزقان می باشد.این روستا ۳۰۰۰ سال قدمت دارد.

روستای کالیجان

روستای کالیجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.روستاى کالیجان در شمال استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است و یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی، شهرستان ورزقان بخش خاروانا می باشد. این روستا در فاصله صدوپنج کیلومتری تبریز و ۳۲ کیلومتری ورزقان قرار گرفته است. روستاى كالیجان در یک منطقه کوهستانی و زيبا قرار گرفته است كه همه ساله پذيراى ميهمانانى از شهر و روستاهاى اطراف است . اين روستا از طرف شمال غربي با روستای علیار و از طرف جنوب شرقى با روستاهاى هيزه_جان و شرف_آباد و از طرف شمال شرقى با روستاى خاكوانق و از طرف شمال با منطقه زيبا و بكر چيچك_لى همسایگى دارد.

معنای نام روستای کالجان یا کَلجان که واژه‌ای ترکی و آذربایجانی است از التقاط و ترکیب دو کلمه “کال” و “جان” ساخته شده است , کال یا کَل در زبان ترکی به معنای بَرک (سخت و محکم) یا گوجلو (نیرومند و قدرتمند) است که در ترکیب با کلمه “جان” معنای گوجلو جان (جان نیرومند و قدرتمند) را باخود همراه می‌سازد , نام روستای کالجان باتوجه به ریشه‌ی‌ ترکی که دارد همسو با هویت و فرهنگ آذربایجانی این روستا است ,به جرأت می‌توان گفت نام این روستا که در منطقه‌ای کوهستانی و صعب‌العبور قرار دارد کاملا منطبق با شرایط جغرافیایی این منطقه است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۷۵ نفر بوده‌ است.

روستای کبودگنبد

روستای کبودگنبد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار مرکزی بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۲۱۴ نفر بوده‌ است.

روستای کرویق

روستای کرویق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بکرآباد بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. این روستای زیبا دارای دو امام زاده می‌باشد که به عنوان آثار ملی در سازمان میراث فرهنگی ثبت شده‌است. همچنین یک یخچال طبیعی در قسمت شرقی این روستا واقع شده‌است.

روستای کرنگان

روستای کرنگان (ورزقان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ورزقان در استان آذربایجان شرقی ایران است.مردم این روستا به زبان تاتی و زبان ترکی سخن می‌گویند.که از زبان های کهن آذربایجان بوده است.این روستا در دهستان سینا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۵ نفر بوده‌است.

روستای کلان

روستای کلان روستایی در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقی واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۶۴ نفر (۲۴خانوار) بوده‌است.

روستای کلم

روستای کلم یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که دردهستان بکرآباد بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.این روستا بعداز تبدیل ورزقان به شهرستان از کلیبر جدا و به همراه تعدادی از روستاهای حسن اوو به ورزقان الحاق شد.خانواده‌های اسعدی از خاندان های مشهور حسن اوو از نوادگان اسعدخان آصف الدوله و فرزند دانشمند وی بنام میرزا احمدخان قوام العلوم می باشند که قرنهای متمادی مشعل دار علوم و معارف در منطقه قره داغ بودند، اصالتشان از این روستا است.

روستای کلو

روستای کلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار مرکزی بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۷۷ نفر بوده‌ است.

روستای کوجان

روستای کوجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار مرکزی بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۵۴ نفر بوده‌ است.

روستای کوراکش

روستای کوراکش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

جمعیت این روستا، برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، ۲۰۰ نفر بوده‌است.

روستای کهنه‌لو

روستای کهنه‌لو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای کیغال

روستای کیغال یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بکرآباد بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۵۳۷ نفر بوده‌ است.

روستای گزان‌بند

روستای گزان‌بند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۲۵۵ نفر بوده‌ است.

روستای گشایش

روستای گشایش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل شمالی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۷۹ نفر بوده‌ است.

روستای گل‌آخور

روستای گل‌آخور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. این روستا در مسیر ورزقان-خاروانا در منطقه ای به نام سه راهی ممد آقا قرار گرفته است و در ۶۰ کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارد که این روستا به علت وجود آبشار گل آخور و همچنین آب و هوای ییلاقی منطقه ای مستعد برای گردشگری در استان است . گل آخور یکی از روستاهای توریستی استان است که سالانه گردشگران زیادی را از تمام نقاط کشور به خود جلب میکند.
جمعیت این روستا، برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵خورشیدی، ۳۷۳ نفر بوده‌است.اکثریت مردم این منطقه از سادات می باشند. این ناحیه شامل مشاهیر و فعالان اقتصادی و صنعتگران موفقی بوده که از آن جمله میتوان به مصطفی عالی نسب اشاره نمود که اصالتاً اهل کورهل بوده اند.

روستای گل‌چول

روستای گل‌چول یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان جوشین بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۱۷۲ نفر بوده‌ است.

روستای گل‌عنبر

روستای گلعنبر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان، در ۸۹ کیلومتری شمال تبریز و ۱۱کیلومتری جنوب ورزقان واقع شده‌است. جمعیت روستا طبق آخرین آمار سال ۱۳۹۵ حدود ۱۹۷ نفر بوده است.
از جمله امکانات عمومی و رفاهی روستا می توان به بهره‌مندی از نعمت گاز، برق، تلفن و آب شرب سالم و بهداشتی و وجود مدرسه راهنمایی و ابتدایی، مسجد، ساختمان دهیاری، غسالخانه، شبکه سراسری و دیجیتال صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سامانه جمع آوری زباله، مرکز بهداشت، نانوایی، دسترسی به اینترنت و … اشاره کرد. روستای مذکور دارای زمین های مناسب برای کشاورزی و طبیعت زیبا برای گردشگری بوده و در فصول مختلف میزبان گردشگران از نقاط مختلف می باشد.
سکنه این روستا ازچندین طائفه از جمله طائفه ایمان کردلو،حسنولو و…تشکیل شده است و بیشتر اهالی به تبریز مهاجرت کرده اند سکنه فعلی به دامداری و کشاورزی مشغولند زنان این روستا علاوه بر مشارکت در جمع آوری وتهیه محصولات کشاورزی و دامی وخانه داری قالیبافی هم می کنند. این روستا در پایین تپه و بین دو رود قاباخ چای و دالی چای کنار جاده قدیم تبریزیولی یا کومور یولی واقع است.
تپه باستانی گلعنبر درشمال شرقی این روستاست متاسفانه در سالهای گذشته از سوی عده ای آشکارا و مخفیانه بطور غیر مجاز حفاری شده وظاهرا اشیایی هم کشف و غارت شده است لازم است اداره حفظ میراث فرهنگی به بررسی و حفاظت این آثار اقدام لازم نماید و اهالی نیز مراقب باشند در تپه مذکور مقبره سیدمحمد نام بود ازبین رفته و ظاهرا سنگ قبر سید یاد شده و سنگ مستطیل شکل واقع در مسجد احداثی مرحوم فرضعلی بیگ محمدی (احداثی حدود۱۳۱۵) و سنگ های دیگر محوطه را سرقت کرده اند.قبرستان فعلی در سرازیری تپه روبروی روستا قبور گوور یا گبرها در شرق و غرب تپه واقع است در حفاریهای غیر مجاز از قبور گوور اشیای فلزی از قبیل قمه، ظروف سفالین ساده سفید و قرمز، گوشواره فلزی و قاپ استخوانی مشاهده شده است.
تپه امام زاده گلعنبر یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در ورزقان است که قدمت آن مربوط به هزاره یک ق‌م‌ ـ قرون میانه اسلامی می باشد و در تاریخ ۱۳۸۷/۱۱/۲۷ به شماره ثبت ۲۴۵۰۷ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی ثبت شده ورزقان شهرستان ورزقان، بخش مرکزی، دهستتان ازومدل جنوبی، ۲۰۰ م شمال روستای گلعنبر می باشد.البته وجود قبور گوران یا گبرها ونحوه تدفین اموات واشیاء کشف شده از این قبور در شرق و غرب تپه مبین تعلق این قسمت ها به قرون قبل از اسلام حتی قبل از میلاد است.

روستای گلو

روستای گلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان جوشین بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۳۸۰ نفر بوده‌ است.

روستای گوراند

روستای گوراند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار مرکزی بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۱۳۷ نفر بوده‌ است.

روستای گویجه سلطان

روستای گویجه‌سلطان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.روستای گویجه سلطان یکی از دهستان های اوزومدل شهرستان ورزقان می باشد که در دو کیلومتری شمال شهرستان ورزقان واقع شده است. این روستا از سمت شمال با روستاهای علویق و دوریق و از سمت جنوب با ورزقان و از طرف شرق با روستای کرویق و از سمت غرب با روستاهای کاسین و دیزج ملک همسایه میباشد.همچنین جاده ورزقان به معدن مس سونگون از این روستا عبور میکند. که این امر باعث می‌شود در آینده نه چندان دور این روستا به محلی استراتژیک در منطقه تبدیل شود چنانچه سال های گذشته لایحه ای به تصویب رسید و قرار است شهرک صنعتی مس در منطقه دهستان گویجه سلطان ورزقان احداث شود.
این شهرک در محل روستای «گویجه سلطان» از بخش مرکزی ورزقان در فاصله سه کیلومتری شمال مرکز این شهرستان ایجاد می‌شود، این شهرک جدید به عنوان یک شهرک تخصصی به دلیل نزدیکی به مجتمع مس سونگون ورزقان از نظر تهیه مواد اولیه به هیچ عنوان مشکلی نخواهد داشت.
به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مجتمع معدنی مس سونگون سالانه ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس تولید می‌کند که از این میزان با راه‌اندازی کارخانه ذوب مس تا سال ۹۶، ۱۰۰ هزار تن مس کاتد در اختیار واحدهای صنعتی مرتبط با صنایع مس قرار می‌گیرد که متاسفانه در سال ۱۴۰۱ هستیم و خبری ازش نیست. دهقانی راه‌اندازی این شهرک را فرصتی مغتنم برای استان در جذب سرمایه‌گذاری‌ های داخلی و خارجی عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی واحدهای صنعتی در این شهرک فرصت‌های بی‌شمار شغلی و اقتصادی برای شهرستان ورزقان و به تبع آن استان آذربایجان‌شرقی ایجاد می‌شود که البته همت و سعی شبانه روزی مسئولان امر را می‌طلبد. وی وسعت اولیه این شهرک را ۱۰۰ هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: کارهای تملک این شهرک به زودی از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان آغاز می‌شود.
از محصولات کشاورزی این روستا می‌توان به گندم، جو، عدس اشاره کرد. گندم محصول اصلی کشاورزی این روستا می‌باشد . دامداری در این روستا یکی دیگر از منبع دارآمد اهالی این روستا می‌باشد به طوری که مهمترین مرکز جمع اوری شیر(مرکز جمع اوری حیدر کشی زاده) در این روستا تأسیس شده‌است وعلاوه بر شیر خود روستا، شیر تولیدی روستاهای اطراف را نیز جمع اوری می‌کند و پتانسیل خوبی برای تولید لبنیات دارا می‌باشد.
گویجه سلطان در لغتنامه دهخدا
گویجه سلطان . [ج َ / ج ِ س ُ ] (اِخ ) دهی است از دهستان اوزومدل بخش ورزقان شهرستان اهر. واقع در ۲هزارگزی ورزقان و ۱۵۰۰گزی راه ارابه رو تبریز به اهر. واقع در جلگه و هوای آن معتدل و سکنه ٔ آن ۱۱۲۷ تن است . آب آن از چشمه و رودخانه ٔ اهر تأمین میشود. محصول آن غلات ، چغندر و سیب زمینی و شغل اهالی زراعت و گله داری و صنایع دستی آنان جاجیم بافی است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۴)

روستای لاله‌بجان

روستای لاله‌بجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل شمالی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. همه سرنشینان ترک اذری هستند

روستای لله‌لو

روستای لله‌لو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۲۰ نفر (۱۹۰ خانوار) بوده‌است.

روستای لمبران

روستای لنبران یا به زبان محلی لمبران یکی از روستاهای تاریخی آذربایجان شرقی و نهایتاً ایران می‌باشد که در بخش مرکزی شهرستان ورزقان در دهستان سینا واقع شده‌است. جمعیت این روستا طی سرشماری های رسمی و کشوری حدود ۲،۳۶۵ نفر برآورد شده است. منشأ رودخانه اهر چای که به دریاچه سد ستارخان می‌ریزد تقریباً از این روستا می‌باشد، همچنین گویش مردم این روستا ترکی آذربایجانی می‌باشد. قدمت این روستا حدوداً به دوره هخامنشیان بر می‌گردد و از جاهای دیدنی این روستا می‌توان به گاور قبری، جین کوهولی، گورستان تاریخی و تپه باستانی اشاره کرد.

روستای لیجین

روستای لیجین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۲۷۷ نفر بوده‌ است.

روستای لیلاب

روستای لیلاب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار مرکزی بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۵۹۱نفر بوده‌ است.

روستای لیلی‌خانه

روستای لیلی‌خانه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بکرآباد بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای مرزآباد

روستای مرزآباد” یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار مرکزی بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است.از مکان های گردشگری این روستا میتوان به؛ قره قول یا دریاچه سیاه ، سوءتوکولن:آبشاری که از دل کوه سرازیر میشود نیسوء:چمن زار و دشت هایی سر سبز به نام محلی نیسوء ، سوردخانا:چمشه ای که از دل کوه بیرون میاید و آن بسیار خنک است ، چایلاخ: رودی که از دل کوه ها سرچشمه میگیرد و از روستا عبور میکند که در ماه های اول سال عرض رود در برخی جاها به سه چهار متر میرسد.در این روستا گورستان های متعدد و آثار باستانی نماد های گور زرتشتی و یهودی پیدا میشود.و حتی جایی به نام جوو نشین یعنی یهود نشین محل سکونت و قبرستانی هست. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۱۶۵ نفر بوده‌ است.

روستای مزرعه سواره

روستای مزرعه‌سواره یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای مزرعه شادی

روستای مزرعه‌شادی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. این روستا در گذشته با نام مزرعه عبدالله بیگ شناخته می شد. موقعیت این روستا پایین تر از سطح جاده بوده و در یک گودی قرار دارد.

روستای مسقران

روستای مسقران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل شمالی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای مشاهیر

روستای مشاهیر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است.جمعیت این روستا، برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، ۱۹۷ نفر بوده‌است.

روستای مشک‌عنبر

روستای مشک‌عنبر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای ملک‌طالش

روستای ملک‌طالش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای ملک‌قضات

روستای ملک‌قضات یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار مرکزی بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۱۶۹ نفر بوده‌ است.

روستای مهترلو

روستای مهترلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.این روستا بالغ بر ۱۰۰۰ نفر جمعیت می‌باشد.

روستای میرزاعلی‌کندی

روستای میرزاعلی‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.زبان بومی این روستا ترکی آذربایجانی می باشد.

روستای میلق

روستای میلق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار مرکزی بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۱۱۶ نفر بوده‌ است.

روستای میوه‌رود

روستای میوه‌رود یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است.جمعیت این روستا، برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵خورشیدی، ۲۵۹ نفر بوده‌است.

روستای نچق

روستای نچق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار مرکزی بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۳۳۹ نفر بوده‌ است.

روستای نصیرآباد (ورزقان، جنوب)

روستای نصیرآباد یک روستا در ایران است که در دهستان ازومدل جنوبی واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۴۱ نفر بوده‌ است.

روستای نصیرآباد (ورزقان، شمال)

روستای نصیرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۱۱۴ نفر بوده‌ است.

روستای نگارستان

روستای نگارستان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان جوشین بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۴۶۰ نفر بوده‌ است.

روستای نهریق

روستای نهریق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل شمالی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای وردین

روستای وردین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای ورزقان

روستای ورزقان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار مرکزی بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۱۳۱ نفر بوده‌ است.

روستای ونستان

روستای ونستان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.

روستای همای سفلی

روستای همای سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. روستای همای سفلی بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ کشور دارای ۴۶ خانوار، ۲۰۵ نفر جمعیت که ۱۰۳مرد و ۱۰۲ زن، ۱۲۹ نفر باسواد و ۶۹ نفر بی سواد بوده‌است.
راه دسترسی روستای همای سفلی از طریق شهرستان تبریز به خواجه ورزقان و از ورزقان به سمت خاروانا نرسیده به سه راه چیچکلو و از سه راهی اویلق می‌باشد. رودخانه دایمی اهر چای از ارتفاعات کوه‌های کسبه و ییلاقات پیرسقا سرچشمه یافته و از روستای همای سفلی گذر دارد. همای سفلی با اقلیم سردسیری زمستان سرد و بهار و تابستان خنک دارد. اغلب محصولات این روستا غله و حبوبات به خصوص عدس و نخود است و از میوه‌جات آن می‌شود به سیب، گردو و آلوچه‌های آن اشاره کرد.

روستای همای علیا

روستای همای علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۱۱۸ نفر بوده‌ است.

روستای هیبت‌بیگلو

روستای هیبت‌بیگلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ازومدل جنوبی بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۱۳۰ نفر بوده‌ است.

روستای هیزه‌جان

روستای ایزه وان با نگارش (هیزه جان)، از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سینا بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است.این روستا به مختصات جغرافیائی N=۳۸°۳۷’۴۲٫۰۰” E=۴۶°۳۰’۱۶٫۰۰ با ارتفاع ۱۶۹۶ متر از سطح دریا قرار گرفته و یک روستای ییلاقی می‌باشد. این روستا به علت قرار گرفتن در منطقه چیچکلی در فصل تابستان پذیرای گردشگران و مهمانان زیادی از نقاط مختلف ایران می‌باشد.
بر اساس نوشته انباز، نام روستای ایزوان را که به اشتباه هیزه جان می‌نویسند، می‌توان اینطور معنی کرد: ایز (به معنی خطی که با چوب یا چیز دیگری در زمین بکشند و راه یا مسیر)+ آوآن (مخفف آهوان): نشانگاه شکار شکار گاه یا سرزمین رد پای شکار.ساکنین این روستا در حال حاضر از ۱۵ خانواده تجاوز نمی‌کند و بیشتر به کشاورزی و دامداری مشغولند.
مهاجران بورچالی در ایزوان
بر اساس نوشته یوسف دیزماری پس از تحمیل عهدنامه ترکمانچای در زمان فتحعلیشاه قاجار، صده‌ها خانوار بورچالی از آن سوی ارس بویژه پیرامون ایروان، پنک و شوره گول به شرق دهستان دیزمارشرقی آمدند و در ایزوان(تغییر یافته ایروان)، مردانقم، اوشتبین و سایر مناطق مئشه داغی ولایت باستانی دیزمار ساکن شدند. در تاریخ و جغرافیای ایران این مهاجران بورچالی را ایل بهادری می‌گویند. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۵۶ نفر بوده‌ است.

روستای یاشیل

روستای یاشیل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بکرآباد بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده‌است. از شهر ورزقان تا روستای یاشیل ۱۰ کیلومترراه است
مردم روستای یاشیل به کشاورزی ودام پروری مشغول هستند. روستای یاشیل جای بسیار سرسبز و خوش آب هوا است. یاشیل در فارسی به معنی سرسبزی است. همسایه‌های روستای یاشیل (بکرآباد،دوریق،علویق ،قراجه ملک، آلچه قشلاق، لیلی خانه) هستند.از محصولات کشاورزی این روستا می‌توان به گندم، جو، عدس اشاره کرد. گندم محصول اصلی کشاورزی این روستا می‌باشد . دامداری در این روستا یکی دیگر از منبع درآمد اهالی این روستا می‌باشد.

روستای ینگجه

روستای ینگجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان جوشین بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است. جمعیت این روستا برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۷۰۰ نفر بوده‌ است.

           
 

نظر کاربران :

  • یوسف محمدزاده

    بنام خدا
    ایران سرزمین من سرزمین زیباییها کشور چهار فصل !! همه چیز به وفور یافت می شود. اما گران خیلی هم گران از مسئولان محترم و دلسوز تقاضا داریم به این موضوع رسیدگی نمایند. با تشکر

    ۱۵ اسفند, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *