جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای کران ، طولانی‌ترین روستای کشور

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ آذر ۱۳۹۹

روستای کران ، طولانی‌ترین روستای کشور معرفی شده است .روستای کران از توابع شهرستان فارسان به علت قرار گرفتن در امتداد یک مسیر به طولانی ترین روستای کشور تبدیل شده است. استان چهارمحال و بختیاری یک درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است و با وجود اینکه استانی کوچک است اما روستاهای بسیاری را در دل خود جای داده ست.

«کُران» طولانی‌ترین روستای کشور1 روستای کران ، طولانی‌ترین روستای کشور
این استان دارای بیش از ۸۵۰ روستا کوچک و بزرگ است که هر کدام از این روستاها به واسطه ویژگی های سنتی و بافت قدیمی و قرار گرفتن در مناطق مختلف از نظر توپوگرافی دارای جذابیت های منحصر به فردی هستند.کُران، روستایی از توابع بخش جونقان شهرستان فارسان در استان چهارمحال و بختیاری ایران است. این روستا در دهستان میزدج سفلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۴۹ نفر (۱۱۹۳خانوار) بوده‌است .کران در لغت به معنی چمنزار سرسبز و محل پرورش اسب است که علت نامگذاری چمنزار بودن بخش وسیعی از ارضی روستا، بعلت بالا بودن سطح آب و وجود چشمه‌های متعدد، در گذشته‌است.

دو وجه تسمیه برای روستا وجود دارد، یک وجه تسمیه «کوهران» بوده که در گذشته این منطقه بافت باتلاقی داشته و دارای چشمه بوده است.وجه تسمه دیگر این منطقه «کره ران» بوده است که به معنای چمنزار و محل اسب دوانی بوده است. روستا در سال ۵۴۵ هجری قمری در این روستا احداث شده است و نشان از قدمت روستا در زمان اتابک دارد،

خانه های مسکونی در این روستا در یک خط ممتد(بیش از هفت کیلومتر) ساخته شده است و موجب شده است این روستا شکل و مورفولوژی خاصی پیدا کند. مردم این روستا به واسطه اینکه می‌خواستند در یک سطح باشند تمامی منازل خود را در یک راستا و کنار هم ایجاد کرده‌اند.

«کُران» طولانی‌ترین روستای کشور2 روستای کران ، طولانی‌ترین روستای کشور

وجود تپه های به هم پیوسته و باتلاقی و سیل گیر بودن زمین های این روستا سبب شده تا مردم خانه های خود را در امتداد این تپه بسازند.روستای خطی کران از شمال به اراضی شهر پردنجان و از جنوب به روستای ده چشمه و فارسان متصل می شود، روستای کران از شرق به روستای چلیچه و از غرب به شهر فارسان متصل شده است.

عمده سطح زیر کشت زمین‌های زراعی این روستا به زراعت چوب اختصاص دارد. در گذشته محصولات این شامل برنج، کتان، تنباکو، خشخاش وعدس بوده این روستا در سال‌های گذشته دارای دامپروری پررونقی بوده اما به دلیل کاهش درآمد دامپروری در سال‌های اخیر کاهش چشم گیری داشته‌است اما همچنان دارای بالاترین میزان تولید لبنیات در منطقه‌است. شغل اصلی مردم روستا کشاورزی است که ۹۵ درصد از زمین های آن به تولید چوب از نوع درخت کبوده اختصاص دارد.

این قبرستان در دو طرف امامزاده سید محمد واقع شده و در حال حاضر مورد استفاده نیست و بخشی از آن نیز به مرور زمان از بین رفته است. امامزاده سید محمد هم یک مکان تاریخی است و در دوران صفویه شکل گرفته است.
روستای خطی کران از امکانات رفاهی خوبی برخوردار است و دارای درمانگاه و سالن ورزشی برای ورزش جوانان روستا است: استان دارای شاهنامه خوان بسیاری است و از گذشته به دلیل نبود رادیو، تلویزیون و…. افراد به شاهنامه خوانی پرداختند.بسیاری از شاهنامه خوان‌های توانمند استان اهل روستای کران هستند.
روستا دارای چهار تا پنج تپه تاریخی است، قدمت روستا بر اساس این تپه‌ها سنجیده می‌شود و نام یکی از تپه‌ها «سی وان» است که یک نام کردی است. این تپه‌ها آثاری از تمدن‌های کهن پیش از اسلام و بعد از اسلام را دارا هستند. قبرستان روستای کران دارای سنگ قبرهای قدیمی متعلق به دوره صفویه است. قبرستان روستای کران دارای سنگ قبرهای قدیمی متعلق به دوره صفویه بوده و این قبرستان یک هزار و ۸۵۰ مترمربع وسعت دارد که در سال ۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. جذابیت قبرستان این روستا به دلیل شیرهای سنگی نفیس آن است که دارای نقوش اسب، شمشیر، تپانچه، سپر و خنجر است که با خط شکست نستعلیق بوده و این قبرستان تاریخی متعلق به دوران قاجار است .شیر های سنگی و سنگ نوشته چهار صد ساله از جاذبه های تاریخی این روستا است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *