رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ شهریور ۱۳۹۶

روستای رحیم آباد

لینک این مطلب کپی شد!

رحیم آباد و دوشنبه بازار:
شهر رحیم آباد در پای کوه سماموس و نزدیک به رودخانه پلورود، از دیر باز زمستانگاه خوانین اشکور بوده و جمعیتی معادل ۷۰۰۰ نفر دارد . هم اکنون اکثر ساکنان اولیه آن به دیگر نقاط ایران مهاجرت کرده اند. ساکنان شهر به سه طایفه جور حیاطی (بالا حیاطی )، من حیاطی (میان حیاطی) و جیر حیاطی (پائین حیاطی ) تقسیم می شوند که مربوط به حیاطهای موجود در تابستانگذران اهالی شوئیل، که معتبرترین آبادی اشکور به شمار می رفت، می‌شود. من حیاطی ها را از طایفه هزار اسب می دانند(کتاب گیلان،بخش تاریخ اشکور تالیف موسی مسعود) که خود تاریخی دیرینه داشته و در گذشته‌های دور سرزمینهای اشکور و حتی لرستان، خوارزم و ابرکوه ردپای آنان را می توان یافت. قدیمی‌ترین گنبد ایران (گنبد عالی ابر کوه) به دست یکی از افراد طایفه هزاراسب (عمید الدین شمس الدوله دیلمی )به در قرن ۴ ه ق ساخته شده است.
بخش رحیم آباد یکی از بزرگترین بخشهای استان گیلان و شهرستان رودسر می باشد . از مساحت ۱۳۰۹ کیلومترمربعی شهرستان رودسر بیش از ۸۰۰ کیلومتر مربع مساحت تقریبی این بخش است .
بخش رحیم آباد در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر رودسر قرار داشته و از شمال به بخش کلاچای از جنوب به استان قزوین و شهرستان رودبار و از شرق به شهرستان رامسر و از غرب به شهرستان املش و سیاهکل متصل و در ضلع شمال غربی، غرب و جنوب قله سماموس قرار داشته، فاصله آن تا دریا ۹ کیلومتر بوده و جمعیت بخش حدود ۲۹ هزارنفر و دارای ۷۸۳۰ خانوار را در خود جای داده است.
بخش رحیم آباد از سال ۱۳۴۲ دارای شهرداری واز سال ۱۳۶۸ با ۴ دهستان و تعداد۲۱۵ آبادی و روستا به شرح جدول ذیل به بخشداری مستقل ارتقا یافت.

بخش رحیم آباد از نظر توپوگرافی دارای سه ویژگی جلگه، جنگلی و کوهستانی است. قسمت شمالی بخش رحیم آباد جلگه ای و قسمت جنوبی آن کوهستانی است و محصولات عمده آن در جلگه ها برنج و چای و در کوهستان ها فندق ،گیاهان دارویی ، عسل ، گندم، جو، حبوبات، محصولات جالیزی و میوه‌های بومی بویژه در فصل برداشت به بازار عرضه می شود. کشاورزان و تولید کنندگان انواع محصولات بومی خود رادر فصول مختلف سال برای فروش به بازار آورده و همچنین فروشندگان دوره گرد بازار رحیم آباد نیز از میادین میوه و تره بار و سایر بازارهای اصلی، اقلام مورد نظر خود را خریداری کرده و در این بازار به فروش می رسانند ‎.
این بازارها ، محلی برای دید و بازدید دوستان و آشنایان نیز هست ؛ زیرا اکثر مردم برای خرید به بازارهای هفتگی می روند ‎. از ویژگی های دوشنبه بازار رحیم آباد، فروش دام است که مورد استقبال خاص خریداران قرار گرفته به طوری که همیشه بخش فروش دام از شلوغ ترین قسمت های بازار است.

شایان ذکر است که بازارهای هفتگی گیلان، مناسب ترین مکان برای خرید و فروش بدون وجود واسطه ها و دلالان است. این بازارها قدمتی هزاران ساله دارند. همه شهرها و بسیاری از روستاها برای خود روزبازار دارند؛ حضور عروس و دامادهای جوان و همراهان زیادی که با آنها هستند؛ موجب رونق کار فروشندگان شده و همچنین محیط بازار را دلنشین، شاد و مطبوع می کند.
بازارهایی بکر و ناب در دل شهرها و بسیاری از روستاهای نوار سبز شمال و اغلب فروشندگان اعم از زن ومرد که با لباس های محلی برای فروش در بازار حاضر می شوند ، این موضوع منظره زیبایی از سنت های استان را به نمایش گذاشته و برای گردشگران داخلی و حتی خارجی جذاب ، دیدنی و البته خریدنی است.
در این راستا ، تعداد زیادی از مردم استان سرسبز گیلان و بخصوص جوانان برای گذران زندگی و کسب در آمد در بازارهای هفتگی مشغول به کار هستند. شور و نشاطی خاص در این بازارها به چشم می خورد که خود حدیثی از زندگی است در اکثر نقاطی که بازارهای هفتگی در آن برپاست ، مردم هفتگی خرید می کنند ، زیرا قیمت محصولاتی که در آن بازارها عرضه می شود به نسبت مغازه ها پائین تر است.
در گذشته داروغه ها مسئول مراقبت از بازارها بودند و در ازای این کار از بازاریان حقوق دریافت می کردند ، اما هم اکنون نیروهای پلیس و شهرداری ها مسئولیت امنیت و ساماندهی بازارها را به عهده دارند و از بروز مشکلات در این مکان ها جلوگیری می کنند و تا حد زیادی نیز موفق بوده اند .
در سالهای نه چندان دور ، بازار های مذکور در خیابان اصلی شهر بر پا می شد که ترافیک شدیدی در شهر به راه می انداخت و مشکلات دیگری را نیز به دنبال داشت ، اما خوشبختانه با تلاش شهرداری ها و سازمان میراث فرهنگی گیلان مکان هایی برای برپایی این بازارها در نظر گرفته شد ه که تا حد زیادی از مشکلات کاهش یافته ،لیکن هنوز هم در روز بازار ، تردد در شهر با دشواری هایی همراه است.
بهرحال،دیدن بازار های فوق خالی از لطف نبوده ، بنابراین از مخاطبان ارجمند و گرامی جهت بازدید از بازارهای یادشده و بویژه دوشنبه بازار رحیم آباد دعوت می گردد..

* بازارهای هفتگی گیلان با قدمتی هزاران ساله *

189007_375106449231591_133196154_n روستای رحیم آباد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *