جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای دیواندره ( معرفی ۱۸۹ روستای دیواندره )

تاریخ بروزرسانی :
۹ تیر ۱۴۰۱

روستاهای دیواندره را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . ۱۸۹ روستای دیواندره که آشنایی با آنها خالی از لطف نیست . اگر علاقمند به روستا گردی هستید پیشنهاد می کنیم سفری به استان کردستان شهرستان دیواندره داشته باشید . در ابتدا با شهرستان دیواندره آشنا خواهیم شد .شهرستان دیواندره یکی از شهرستانهای استان کردستان در غرب ایران است که در شمال این استان قرار گرفته‌است. مرکز این شهرستان شهر دیواندره است. این شهرستان به علت وجود دشتهای بسیار وسیع اوباتو و سارال از مراکز اصلی تولید گندم و دامداری استان کردستان است و این فعالیتها در زندگی مردم این منطقه نقش اساسی دارد. این شهرستان از نظر آب و هوایی یکی از مناطق سردسیر و برفگیر کشور محسوب می‌شود. مردم این شهرستان به زبان کردی با لهجه کردی مخصوص به خودشان تکلم می‌کنند. جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال ۱۳۹۰، برابر با ۸۱۹۶۳ نفر بوده‌است.

دیواندره 1 روستاهای دیواندره ( معرفی 189 روستای دیواندره )

شهرستان دیواندره با مساحتی معادل ۲۴۰۳ کیلومتر است. این شهرستان بین ۳۵ درجه عرض شمالی و ۵۵ دقیقه و ۴۷ درجه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته‌است.

شهرستان دیواندره دارای سه بخش مرکزی، کرفتو و سارال و ۹ دهستان (حومه، قراتوره، چهل چشمه، اوباتو، کانی شیرین، زرینه، سارال، کوله و حسین‌آباد شمالی) است.

دیواندره در فاصله ۹۸ کیلومتری شمال سنندج با وسعت ۴۲۰۳ کیلومتر مربع و با ۱۸۵۰ متر ارتفاع از سطح دریا، در ۴۷ درجه و یک دقیقه شرقی از نصف النهار گرینویچ و ۳۵ درجه و ۵۴ دقیقه عرض جغرافیایی قرار دارد، که از شمال با تکاب، از شرق با شهرستان بیجار، از شمال غربی با سقز، از غرب با مریوان و از جنوب با سنندج همسایه است.

در شهرستان دیواندره قومیت‌ها و طوائفی همچون گوران، ایل گلباغی، تیلکوئی، جاف، منمی (مندمی)، برازی، خواجه‌وند، ایل کلهر، طایفه زند و قاقالی وجود دارد. اخیراً این عناوین در منطقه پررنگ شده و نه تنها صرفاً جنبه محلی نداشته بلکه از قدیم جنبه فراگیر در بین اکراد داشته‌است، اما هیچ گونه وجه تمایزی بین افراد وجود نداشته و تمام قشرها همزیستی مسالمت آمیزی با هم دارند.

تغییرات دمای سالانه دما از ۲۰ – تا ۳۲ + درجه می‌باشد. شهرستان دارای زمستان‌های سرد و طولانی و بهار و تابستان معتدل می‌باشد تعداد روزهای یخ بندان در سال برابر ۱۳۵ روز خواهد بود.

وجود آثار باستانی غار کرفتو نشانگر وجود تمدن و حیات تا دو هزار سال قبل از میلاد در این منطقه می‌باشد. زبان گویش مردم کردی اردلانی و دارای لهجه مخصوص هر منطقه می‌باشد.و روستای وزمان در بخش مرکزی دهستان قراتوره یکی از قدیمی‌ترین روستاهای این شهرستان می‌باشد.

دیواندره 2 روستاهای دیواندره ( معرفی 189 روستای دیواندره )

فهرست

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شهرستان دیواندره
دهستان چهل چشمه
دهستان حومه
دهستان قراتوره
شهر: دیواندره

بخش کرفتو
دهستان اوباتو
دهستان زرینه
دهستان کانی شیرین
شهر: زرینه

بخش سارال
دهستان حسین‌آباد شمالی
دهستان سارال
دهستان کوله

دیوان دره 4 روستاهای دیواندره ( معرفی 189 روستای دیواندره )

جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری

غار کرفتو: این غار در فاصله ۷۲ کیلومتری از شمال دیواندره در نزدیکی روستای یوزش باش کندی قرار دارد و ازپر جاذبه‌ترین مکانهای گردشگری استان می‌باشد. کتیبه‌ای یونانی بر سر در یکی از اتاق‌های طبقه سوم وجود دارد که از این غار به عنوان معبد هراکلس نام برده‌است.
منطقه سارال یکی از مناطق بومگردی (اکوتوریستی) استان است که در غرب دیواندره واقع می‌باشد.
منطقه چهل چشمه: در شمال غربی دیواندره کوه‌های چهل چشمه قرار دارد که هر ساله جمعیت زیادی از گردشگران و کوهنوردان از این منطقه دیدن می‌نمایند احی چهل چشمه مطلق به روستای آبباره می‌باشد که قدمتی کهن را دار است روستای خوش اب وهوااست که در تمام فصل‌های سال این منطقه زیبایی خاص خودرا دار می‌باشد.

دیوان دره 3 روستاهای دیواندره ( معرفی 189 روستای دیواندره )

روستاهای دیواندره

روستای آب‌باره

روستایی از توابع شهرستان دیواندره در استان کردستان است. طبق آمار سرشماری ابتدای سال ۱۳۸۵ روستاهای شهرستان دیواندره در این روستا ۴۴ خانواده و مجموعاً ۲۴۴ نفر زندگی می‌کنند. قدمت این روستا به حدود ۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. نادرشاه افشار در سفر خود به مولان آباد خرخره برای زیات قرآن تاریخی شیخ حسن مولان آباد از این روستا عبور کرده‌است.این روستا در چهل و پنج کیلومتری شهرستان دیواندره و در ۱۰ کیلومتری کوه چهل چشمه قرار دارد. این روستا زادگاه ماموستاملا عبدالقادر زاهدی عارف و اندیشمندان مذهبی کردستان می‌باشد.

آب باره روستاهای دیواندره ( معرفی 189 روستای دیواندره )

روستای آب‌باریک

آب‌باریک (دیواندره)، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۳ نفر بوده‌است.

روستای آخکند

آخکند (دیواندره)، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۰ نفر بوده‌است.

روستای آقاجری

آقاجری (دیواندره)، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۱ نفر بوده‌است.

روستای آق‌بلاغ (سارال)

آق‌بلاغ روستایی در دهستان سارال بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۶۳ نفر (۱۶ خانوار) بوده‌است.

روستای آق‌بلاغ (کوله)

آق‌بلاغ روستایی در دهستان کوله بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۹۹ نفر (۳۲ خانوار) بوده‌است.

روستای آلیجان

آلیجان (دیواندره)،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل چشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۱نفر بوده‌است.

روستای ابراهیم‌آباد

ابراهیم‌آباد (دیواندره)، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل چشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۲۴ نفر بوده‌است.

روستای ابراهیم‌آباد علیا و سفلی

ابراهیم‌آباد علیا و سفلی، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۲ نفر بوده‌است.

روستای احمدآباد

احمدآباد (دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۶ نفر (۷۲ خانوار) بوده‌است.

روستای احمدکر

احمدکر، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۰ نفر بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد

اسلام‌آباد (دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۲ نفر (۲۱ خانوار) بوده‌است.

روستای اصحاب سفلی

اصحاب سفلی، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین آبادشمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶ نفر بوده‌است.

روستای اصحاب علیا

اصحاب علیا، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین آبادشمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۲ نفر بوده‌است.

روستای افراسیاب

افراسیاب (دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین آبادشمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۹ نفر بوده‌است.

روستای اکبرآباد

اکبرآباد (دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین آبادشمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۶ نفر (۵۳ خانوار) بوده‌است.

روستای الله‌دره سفلی

الله‌دره سفلی، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۶۴ نفر (۹۳ خانوار) بوده‌است.

روستای الله‌دره علیا

الله‌دره علیا، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۴۴ نفر (۶۹ خانوار) بوده‌است.

روستای امین‌آباد

امین‌آباد (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کانی شیرین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۶۲ نفر (۳۷ خانوار) بوده‌است.

روستای انبار آب

انبار آب (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۷ نفر بوده‌است.

روستای بابارار

بابارار، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۰ نفر بوده‌است.

روستای باش قشلاق

باش قشلاق (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کانی شیرین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۲ نفر بوده‌است.

روستای باغچله

باغ چله، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲۵ نفر (۱۱۹ خانوار) بوده‌است.

روستای باقرآباد

باقرآباد (سنندج)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین آبادشمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۹۳ نفر (۱۸۰خانوار) بوده‌است.

روستای بایزیدآباد

بایزیدآباد (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان اوباتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۶ نفر (۴۰خانوار) بوده‌است.

روستای برده‌سفید

برده سفید (دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۹ نفر بوده‌است.

روستای برده‌رش تبریزخاتون

برده‌رش تبریزخاتون یکی از روستاهای استان کردستان است که در دهستان چهل‌چشمهٔ بخش مرکزی شهرستان دیواندره واقع شده‌است.

روستای برقلعه

برقلعه (دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲ نفر بوده‌است.

روستای برکه

برکه (دیواندره)، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۷ نفر بوده‌است.

روستای بست

بست (دیواندره)، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل چشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۹ نفر بوده‌است.

روستای بناوچان

بناوچان، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل چشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶ نفر بوده‌است.

روستای بهارستان

بهارستان (دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین آبادشمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰۵ نفر بوده‌است.

روستای پاپاله

پاپاله، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا را که در شمال شهرستان دیواندره و جنوب شهرستان تکاب و در شمال غرب شهرستان بیجار واقع شده‌است.این روستا در دهستان کانی شیرین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵۹ نفر بوده‌است. روستای پاپاله قبل از انقلاب دارای ۳۵۰ خانوار جمعیت بود و به‌دلیل مهاجرت جمعیت آن کاهش یافته‌است.

روستای پنجه سفلی

پنجه سفلی،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۴ نفر بوده‌است.

روستای پنجه علیا

پنجه علیا،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد آصف

تازه‌آباد آصف، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است.
موقعیت جغرافیایی
دهی از دهستان سارال بخش دیواندره شهرستان سنندج ۲۰ هزار گزی جنوب باختری دیواندره دو هزار گزی کانی کبود کوهستانی و سردسیر است .(فرهنگ دهخدا)
از جمله کوههای نزدیک روستا می‌توان نچیر گاه (به معنی محل شکار) را نام بردوهمچنین قابل ذکر است که شغل مردم روستا مثل تمام مردم منطقهٔ سارال کشاورزی ودامداری است از جمله روستاهای مشرب روستا می‌توان به کپک وکانی کبود وحاجی موسی و اسلام اباد (تازه ده) ومیشیاب اشاره نمود. و از نظر اب وهوا بهاری بسیار سرسبز و زمستانی بسیار سرد را داراست، در صورت سفر به این روستا در فصل زمستان یخبندان و سرمای شدید و بسته شدن جاده‌ها را انتظار داشته باشید.
این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۱ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد امین

تازه‌آباد امین یک روستا در ایران است که در دهستان سارال در شهرستان دیواندره استان کردستان واقع شده‌است.تازه‌آباد امین ۲۵۵ نفر جمعیت دارد.

روستای تازه‌آباد بزن قران

تازه‌آباد بزنقران، روستایی از توابع بخش حسین آباد شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین آبادشمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۳۰ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد دوله‌رش

تازه‌آباد دوله‌رش روستایی در دهستان سارال بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۱۷ نفر (۳۰ خانوار) بوده‌است.

روستای تازه‌آباد سردالان

تازه‌آباد سردالان، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۷ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد قاضی علی

تازه‌آباد قاضی علی، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد گلانه

تازه‌آباد گلا نه، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۶ نفر (۵۴خانوار) بوده‌است.

روستای تازه‌آباد مران

تازه‌آباد مران، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کانی شیرین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد وزیر

تازه‌آباد وزیر،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۲ نفر (۴۶ خانوار) بوده‌است.

روستای تازه‌آباد هیجان

تازه‌آباد هیجان، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۷ نفر (۲۸ خانوار) بوده‌است.

روستای تبریزخاتون

تبریزخاتون یکی از روستاهای استان کردستان است که در دهستان چهل‌چشمهٔ بخش مرکزی شهرستان دیواندره واقع شده‌است.(جمعیت=زیر۳خانوار)لازم به ذکر است زبان اهالی این روستا ترکی آذربایجانی می باشد که به کردی نیز تسلط دارند.

روستای تفتیله

تفتیله، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین آبادشمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۰نفر (۲۴ خانوار) بوده‌است.

روستای تگرباری

تگرباری، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. روستاهای همجوار از غرب به روستای کانی شیرین شمال غرب تازه آباد مران از شرق به روستای گزدره و جنوب شرقی به روستای نوبهار (دیواندره) نزدیک میباشد. از شهرهای نزدیک میتوان به شهرستان تکاب ۲۰ کیلومتر شهرستاندیواندره ۷۰ کیلومتر و شهرستان سقز۹۷ کیلومتر اشاره کرد. که مردم برای تهیه نیازهای روزمره شهرستان تکاب در استانآذربایجان غربی را برگزیده اند. زبان محلی مردم روستا کُردی سُورانی میباشد.این روستا در دهستان کانی شیرین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۴ نفر بوده‌است.

تگر باری 2 روستاهای دیواندره ( معرفی 189 روستای دیواندره )

تگرباری روستاهای دیواندره ( معرفی 189 روستای دیواندره )

روستای توکلان

توکلان،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل چشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۸ نفر بوده‌است.

روستای جعفرآباد

جعفرآباد (دیواندره)، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴۵ نفر (۸۳خانوار) بوده‌است.

روستای جقلو

جقلو،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۵ نفر بوده‌است.

روستای جیران منگه

جیران منگه، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۵ نفر بوده‌است.

روستای چول بلاغ

چول بلاغ، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۱ نفر بوده‌است.

روستای حاجی موسی

حاجی موسی، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۲ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد مران

حسین‌آباد مران، (شوانکاره) روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان اوباتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۸ نفر بوده‌است.

روستای حیدر دیده‌بان

حیدر دیده‌بان، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کانی شیرین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۶ نفر (۳۳خانوار) بوده‌است.

روستای حیدرآباد

حیدرآباد (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کانی شیرین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۲ نفر (۵۰خانوار) بوده‌است.

روستای خاکی بیگ

خاکی بیگ، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا دارایی تپه باستانی به اسم چاووک است که در کنار چشمه اصلی تأمین‌کننده آب آشامیدنی و کشاورزی قرار دارد.دارای مردم متدین وانقلابی وجذابترین روستا در اوباتومی‌باشد.این روستا در دهستان اوباتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۳۵۵ نفر بوده‌است.

روستای خاله‌بازه

خاله‌بازه،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل چشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۳ نفر بوده‌است.

روستای دالان

دالان (دیواندره)، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۵ نفر بوده‌است.

روستای دباغ

دباغ (دیوان دره)،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۰ نفر (۳۰ خانوار) بوده‌است.

روستای دربند

دربند (دیواندره)،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۸۱ نفر بوده‌است.

روستای درویان

درویان، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای درویان فارس

درویان فارس، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۹ نفر بوده‌است.

روستای درویشان

درویشان (دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌است.

روستای دره اسب

دره اسب، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۹ نفر بوده‌است.

روستای دره سفته

دره سفته، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۵ نفر بوده‌است.

روستای دره گاوان

دره گاوان، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل چشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۴ نفر بوده‌است.

روستای دره وزان

دره وزان، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل چشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۷ نفر (۶۱خانوار) بوده‌است.

روستای دلو آمده

دلو آمده، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین آبادشمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۲ نفر بوده‌است.

روستای دوزخ‌دره، دیواندره

دوزخدره، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹۵ نفر (۴۷ خانوار) بوده‌است.

شهر دیواندره

شهر دیواندره مرکز شهرستان دیواندره در استان کردستان در غرب ایران است.این شهر که از طرفی رشته کوه‌های هوازو و از طرفی دیگر منطقه‌های بیجار گروس و تیلکو آن را احاطه کرده‌اند. غارکرفتو با فاصله ۷۲ کیلومتر در شمال غربی شهرستان دیواندره قرار دارد که نمونه‌ای بارز از دوران زندگی پیشینیان مردمان کرد در این منطقه می‌باشد. از مناطق دیدنی دیواندره منطقه چهل چشمه و سارال می‌باشد که هر سال در اواخر خرداد ماه جمعیت زیادی از مردم کردستان و ایران را به سوی خود می‌کشد. سد سیاه زاغ از سدهای استان کردستان ایران است که در نزدیکی شهر دیواندره واقع شده‌است. در شهر‌ دیواندره مرتفع ترین دشت استان وجود دارد که نام آن دشت هوتو این دشت با ارتفاع ۲۲۰۰متر از سطح دریا بزرگترین دشت استان است و در شمال دیواندره قرار دارد. مردم دیواندره به زبان کردی لهجه دیواندره ای تکلم می‌کنند.
وجه تسمیه
نام اصلی دیواندره در ابتدا (نیوان دره) [نیازمند منبع]به معنی شهری میان دو دره بوده که با گذشت مدت زمانی از زندگی قشرها و مردم‌های مختلف این نام از نیوان دره به دیواندره تغییر یافته‌است.
دیواندره از دو کلمه دیوان + دره تشکیل شده‌است، دیوان یعنی جایگاه و محل قانون، عدالت و جای حل اختلافات و چون این دیوان خانه معروف گشته‌است. در ضمن مردم دیواندره به زبان کردی با لهجه اردلانی صحبت می‌کنند.
دیواندره همچون کلمه دیولان که شهری نزدیک به آن است از کلمه باستانی دیو به معنای خدا ساخته شده‌است؛ یعنی دره خدایان. دهگلان در واقع همان دیولان می‌باشد.
آب و هوا
دیواندره از نظر موقعیت جغرافیایی و آب وهوایی شهری با آب و هوای کوهستانی می‌باشد که دارای زمستانهایی سرد و تابستانی ملایم و معتدل و در فصل بهار بارانی می‌باشد.شهر زرینه از توابع این شهرستان مرتفع ترین و سرد ترین شهر ایران است.
اماکن گردشگری
منطقه سارال
چهل چشمه
غارکرفتو
هه وازو (واقع در روستای تبریزخاتون)
سد سیاه زاغ

دیواندره روستاهای دیواندره ( معرفی 189 روستای دیواندره )

روستای ذکی بیگ سفلی

ذکی بیگ سفلی، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان اوباتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲ نفر بوده‌است..

روستای ذکی بیگ علیا

ذکی بیگ علیا، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. شغل مردم این منطقه دام داری و کشاورزی است و داری مردمی مهمان نواز است.این روستا در دهستان اوباتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۶ نفر بوده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای دیواندره آشنا شوید .

روستای ذلکه

ذلکه (دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره در استان کردستان یک روستای کاملاً خوش آب و هوا با مردمانی خون گرم و مهمان نواز است.این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹ نفر بوده‌است.

روستای رحیم کژیاگ

رحیم کژیاگ روستایی در ۵۰ کیلومتری شهرستان دیواندره از بخش اوباتو و همسایه روستاهای همجواری چون کرفتو، علی آباد، کرد کند، اصحاب، کانی سرخ، قلعه کهنه حبیبی و گور بابا علی می‌باشد.

جمعیت روستا حدود ۵۳ نفر می‌باشد که همگی به کشاورزی و دامداری مشغول فعالیت می‌باشند. مساحت تقریبی مراتع این روستا در حدود ۳۸۰۰۰ هکتار و اراضی دیم حدود ۸۰۰ هکتار می‌باشد اراضی آبی نیز در حدود ۱۰۰ هکتار، نهالستان بید و چنار و قلمستانهای به سنتی در حدود ۵۰۰۰۰ قلم می‌باشد.

روستای رشیدآباد

رشیدآباد (دیواندره)،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۹۷ نفر (۲۴۹خانوار) بوده‌است.

روستای زاغه سفلی

زاغه سفلی، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۲ نفر بوده‌است.

روستای زاغه علیا

زاغه علیا، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۱ نفر بوده‌است.

روستای زردک

زردک (دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶ نفر بوده‌است.

روستای زرینه

زَرّینه شهری است در استان کردستان در غرب ایران. این شهر در بخش کرفتو شهرستان دیواندره قرار گرفته‌است. جمعیت این بخش، برابر با ۱۹هزار نفر بوده‌است که به زبان کردی لهجه اردلانی تکلم می کنند.شهر زرینه در جاده دیواندره به سقز واقع شده‌است. زرینه با دمای میانگین ۷/۶ درجه سانتیگراد بالای صفر سردترین شهر ایران از لحاظ میانگین دما است. حریم قانونی شهر زرینه ۴۳۰ هکتار می باشد مساحت حریم خدماتی ۷۷ هکتار و مساحت معابر زرینه ۱۹ هکتار می باشد فاصله زرینه از دیواندر ۲۱ کیلومتر و از سقز۶۵ کیلومتر و از سنندج ۱۱۰ کیلومتر است
وجه تسمیه زرینه از دوکلمه زرینه و هه وه تو ساخته شده است زرینه به معنای طلا و هه وه تو به معنای هوای سرد و معنای دیگر ان معنای هه وه در کوردی به معنای شما و معنای دیگر ان هوو نزدیکترین معنا همان شما می باشد و تو در کوردی یعنی طایفه
وجه تسمیه هه وه تو یعنی طایفه شما و بیشتر یک مرز را می رساند چون منطقه زرینه محل قشلاق ییلاق طوایف تیلکو گلباغی و جافهای عراق بوده است (تحلیل از یوسف نادری)
زرینه در سال ۱۳۷۹ به شهر تبدیل شد. جاذبه های زرینه شامل آب شفا بخش که با یک بار مصرف این آب سنگهای کلیه دفع می شود افرادی که دارای کلیه سنگ ساز هستند می توانند با مصرف این آب برای همیشه از شر سنگ کلیه رها شوند. چمنزارهای این منطقه جز بیشتر امار چمن زار طبعی در کشور است که نابترین و کم یاب ترین گیااهان داروی کشور را دارد گیاه ثعلب از مهمترین گیانهان منطقه هه وه تو است که در نوع خود بی نظیر است

روستای زرینه ورمزیار

زرینه ورمزیار،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۶ نفر بوده‌است.

روستای سراب قره خان

سراب قره خان،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۳ نفر بوده‌است.

روستای سراب میرزا

سراب میرزا، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین آبادشمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۲ نفر بوده‌است.

روستای سرقلعه

سرقلعه (دیواندره)،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۵ نفر بوده‌است.

روستای سه تپان

سه تپان (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره در استان کردستان ایران است. این روستا با روستاهای جیرانمینگه، گومه ایی، گل تپه و چالگه همجوار است. چون در بین سه تپه قرا گرفته به این نام مشهور شده‌است. مردم این روستا در حدود ۹۳ درصد باسواد هستند. مذهب آن‌ها تسنن شافعی است.این روستا در دهستان زرینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.

روستای سیر سفلی

سیر سفلی (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کانی شیرین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۴ نفر (۵۲ خانوار) بوده‌است.

روستای سیر علیا

سیر علیا (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کانی شیرین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۵ نفر (۲۱ خانوار) بوده‌است.

روستای شالی شل

شالی شل، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در فاصله ۴۲ کیلومتری از شهر دیواندره و ۲۲ کیلومتری شهر زرینه قرار دارد.نام شالی شل برگرفته از نقطه‌ای پر آب و آبشار به زبان عربی است ،وجود چشمه‌های فراوان آب در روستایی شالی شل و همچنین وجود آسیاب آبی در مسیر رودخانهٔ قدیمی آن دلیل بر همین مدعا است.
جاهای تفریحاتی
سرچشمه‌های آب شالی شل : کانی گرمه، کانی زیارت، کانی چه رمو، کانی خوروه، کانی سید کاظم
در روستایی شالیشل جاهای فراوان تفریحی که پوشید از درخت و چمن زارهای دل‌نشین می‌باشد وجود دارد.
همچنین مزار سید بزرگوار سید رستم هم در این روستا قرار دارد که در بین مردم منطقه دارای احترام و تخلص خاصی به ایشان دارند.این روستا در دهستان کانی شیرین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۰ نفر بوده‌است.

روستای شاه ولی

شاه ولی (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۸ نفر بوده‌است.

روستای شریف‌آباد

شریف‌آباد (دیواندره)، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل چشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۵۶ نفر (۱۷۸خانوار) بوده‌است.

روستای شکربلاغ

شکربلاغ،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱ نفر بوده‌است.

روستای شیخ حیدر

شیخ حیدر (دیواندره)، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای صادق‌آباد

صادق‌آباد روستایی در دهستان حسین‌آباد شمالی بخش مرکزی شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۷۹ نفر (۵۸ خانوار) بوده‌است.

روستای طیطاق

طیطاق، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوله قرار دارد و جمعیت آن بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، ۴۰ نفر بوده‌است.

روستای ظفرآباد

ظفرآباد (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۸۸ نفر (۹۴ خانوار) بوده‌است.

روستای عباس‌آباد

عباس‌آباد (دیواندره)،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل چشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹ نفر (۷ خانوار) بوده‌است.

روستای عزیزآباد (قراتوره)

عزیزآباد یک روستا در ایران است که در دهستان قراتوره واقع در بخش مرکزی شهرستان دیواندره استان کردستان قرار دارد. عزیزآباد ۵۱ نفر جمعیت دارد.

روستای عزیزآباد (چهل چشمه)

عزیزآباد (دیواندره)، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل چشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای علی‌آباد

علی‌آباد (دیواندره)، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل چشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۴ نفر (۸۵ خانوار) بوده‌است.

روستای علی‌آباد دوله‌رش

علی‌آباد دوله‌رش، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۸ نفر (۲۳خانوار) بوده‌است.

روستای علی‌آباد کرفتو

علی‌آباد کرفتو، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان اوباتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۱ نفر بوده‌است.

روستای علی‌آباد مران

علی‌آباد مران، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان اوباتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۳ نفر بوده‌است.

روستای غار کرفتو

غارکرفتو، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان اوباتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای غیاث‌آباد

غیاث‌آباد (دیواندره)، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۹ نفر (۵۳ خانوار) بوده‌است.
روستا های اطراف این روستا :دربند،دالان و قره قایه(دیواندره)،درویش خاکی،تپه محمدی،امیر آباد و زرده کمر(بیجار) می باشد.
۹۵ درصد مردم مشغول دامداری و کل مردم مشغول باغداری و کشت و کار هستند

روستای غیبی سور

غیبی سور، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۴ نفر بوده‌است.

روستای فتاح‌آباد

فتاح‌آباد (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۱ نفر (۴۰خانوار) بوده‌است.

روستای قاچیان

قاچیان، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۴ نفر بوده‌است.

روستای قالوجه

قالوجه (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کانی شیرین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۹۵ نفر بوده‌است.

روستای قجر

قجر (دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱۷ نفر بوده‌است.

روستای قراتوره

قراتوره،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۲ نفر بوده‌است.

روستای قراچی قران

قراچی قران، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۱ نفر بوده‌است.

روستای قراگل

قراگل (دیواندره)،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۷ نفر بوده‌است.

روستای قره‌دره

روستای قره دره یکی از زیباترین روستاهای شهرستان دیواندره در استان کردستان است اما متأسفانه مورد بی لطفی مسئولان قرار گرفته‌است.از مکان‌های دیدنی این روستا: سرنچک جو، آبشار زیبای قراوه ش، سی شوکره، مرقد پیرمکائیل، غار قاضی و … هستند.روستاهای همجوار روستای قره دره عبارت اند از: قلعه روتله، قالوجه، تازه آباد و…
قره دره (دیواندره)، روستایی از توابع بخش مرکزی دیواندره شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کانی شیرین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۴ نفر بوده‌است.

قره دره 1 روستاهای دیواندره ( معرفی 189 روستای دیواندره )

قره دره 2 روستاهای دیواندره ( معرفی 189 روستای دیواندره )

قره دره 3 روستاهای دیواندره ( معرفی 189 روستای دیواندره )

قره دره روستاهای دیواندره ( معرفی 189 روستای دیواندره )

روستای قره غیبی

قره غیبی، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۵ نفر بوده‌است.

روستای قره‌قایه

قره قایه، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵ نفر بوده‌است.

روستای قزگه

قزگه، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۱ نفر بوده‌است.

روستای قزلبلاغ

قزلبلاغ، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۰ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق سرخه

قشلاق سرخه،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. قشلاق سرخه دهی از بخش مرکزی شهرستان دیواندره است که در ۲۰ کیلومتری این شهر واقع شده است.از جنوب غرب با گلقباغ از شمال شرق با درویش خاکی از شمال با باغچله از شمال غرب با نساره سفلی همسایه است.موقعیت جغرافیایی آن تپه ماهور و هوای آن سردسیری آب آن از چشمه تامین میشود .بیش از ۸۵٪ زمین های این روستا حاصلخیز و قابل کشت است.محصولات روستا غلات و لبنیات است.شغل اهالی زراعت و گله داری است.صنایع دستی از قبیل : قالیچه، گلیم و جاجیم بافی دارد.زبان مردم قشالق سرخه کُردی سورانی لهجه دیواندره ای ، دین اسالم ، مذهب تسنن شافعی.پوشش مردان این روستا لباس کُردی سورانی همراه با دستار در سر و شال در کمر لباس زنان با رعایت اصل تنوع در رنگ کُردی سورانی در میان نسل قدیم و کردی سنندجی در میان نسل جدید است .
محیط جغرافیایی این روستا نشان می دهد که از پیشینه تاریخی قابل توجهی برخوردار است، از جمله:
۱-وجود آثار سفال های شکسته و پراکنده در جنوب شرقی روستا نوع خاک بسیار مرغوب و مستعد برای کشاورزی بخصوص محصول گندم.
۲-وجود چندین آسیاب آبی در چند نقطه مختلف روستا
۳- قرار گرفتن قبرستان معروف ( یه که قه ور ) در مجاورت محوطه سفال گری ( شهر ویران شده خاوران )
۴- وجود حمام قدیمی گچ کاری شده واقع در محوطه فعلی روستا
۵-آثار خرابه های به جا مانده قلعه های خان لَرخان با چهار برج
۶- وجودآثار به جا مانده از لوله کشی گِلی در پایین روستا.
۷-وجود سنگ قبرهای بزرگ تراشیده شده حکایت از صنعتی بودن این پیشه در شهر معروف کاشی (خاوران) دارد.
تخریب چندین باره روستا از جمله بر اثر حمله بیرونی (نظریه تایید نشده) حکایت از آن دارد که قشالق سرخه طی ۲۰۰ سال گذشته سه بار تخلیه و نابود شده است.بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت این روستا ۲۴ نفر می باشد.

روستای قشلاق سفید

قشلاق سفید،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۰ نفر بوده‌است.

روستای قلاته رشکه

قلاته رشکه، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین آبادشمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵ نفر بوده‌است.

روستای قلعه‌جقه

قلعه جقه (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان اوباتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۷ نفر بوده‌است.

روستای قلعه‌جقه سفلی

قلعه جقه سفلی،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳ نفر بوده‌است.

روستای قلعه روتله

قلعه روتله، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۳۰ نفر بوده‌است.

روستای قلعه ریحانه

قلعه ریحانه،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۴ نفر بوده‌است.

روستای قلعه کهنه (کانی شیرین)

قلعه کهنه یک روستا در ایران است که در دهستان کانی شیرین شهرستان دیواندره استان کردستان واقع شده‌است. قلعه کهنه ۵۵۰ نفر جمعیت دارد.

روستای قلعه کهنه (اوباتو)

قلعه کهنه (اوباتو)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان اوباتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۴۵ نفر (۱۱۴خانوار) بوده‌است.

روستای قلعه‌گاه

قلعه گاه (دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۰ نفر (۳۷ خانوار) بوده‌است.

روستای قلعه ولیانه

قلعه ولیانه، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۳ نفر بوده‌است.

روستای قوچاق

قوچاق (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کانی شیرین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۰ نفر بوده‌است.

روستای کاقلی

کاقلی،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای کانی چای

کانی چای (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۸ نفر بوده‌است.

روستای کانی‌سفید (کرفتو)

کانی سفید (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۱ نفر (۳۶ خانوار) بوده‌است.

روستای کانی سیدمراد

کانی سیدمراد، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۸ نفر بوده‌است.

روستای کانی شیرین

کانی شیرین، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کانی شیرین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.

روستای کانی کبود

کانی کبود (دیواندره) (به کردی سورانی: کانی که‌وه) روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. روستای کانی کبود از ضلع شمال‌غربی به کوهی محدود می‌شود که محل قبرستان مشترک آن با روستای حاجی موسی می‌باشد.این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸ نفر بوده‌است.

روستای کانی کبودمران

کانی کبودمران، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان اوباتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۸ نفر بوده‌است.

روستای کانی‌سفید

کانی‌سفید یک روستا در ایران است که در دهستان چهل چشمه واقع شده‌است. کانی‌سفید ۴۷۷ نفر جمعیت دارد.

روستای کپک

کپک (دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹۳ نفر بوده‌است.

روستای کتک

کُتِک، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۹ نفر بوده‌است.

روستای کرفتو

کرفتو یک روستا در ایران است که در دهستان اوباتو واقع شده‌است. کرفتو ۳۲۶ نفر جمعیت دارد.

روستای کس نزان

کس نزان (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۹۲ نفر بوده‌است.

روستای کلکان

کلکان (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹۱ نفر بوده‌است.

روستای کلکه جار

کلکه جار، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان اوباتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۸ نفر بوده‌است.

روستای کلهرآباد

کلهرآباد ، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین آبادشمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۵ نفر بوده‌است.

روستای کوس عنبر

کوس عنبر، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۲ نفر بوده‌است.

روستای کول

کول (به کوردی:کۆڵ)(دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در ۶۵ کیلومتری‌ شهرستان‌ دیواندره‌ در بخش سارال‌ و در میان‌ کوه‌های‌ سر به‌ فلک‌ کشیده‌ای‌ قرار دارد که‌ گاه‌ با ابرها در ارتباط‌ است. روستای‌ کول‌ دارای۱۴۰خانه؛۸۵۰ نفر جمعیت‌ میباشد. قدمت‌ این‌ روستا به ۳۳۵ سال‌ پیش‌ بر میگردد البته‌ این‌ قدمت‌ روستای‌ کنونی‌ است‌ اما به‌ روایتی‌ و به‌ گفته‌ بزرگان‌ و به‌ روایتی‌ از روزنامه‌ سیروان‌ قبل‌ از این‌ تاریخ‌ روستای‌ دیگری‌ نیز بوده‌ است‌ که‌ اسمش‌ گل‌ بوده‌ و در اثر بارش‌ برف‌ زیاد ویران‌ شده. این روستا به‌علت‌ طبیعت‌ بکر و موقعیت‌ جغرافیایی‌ که‌ دارد مکان‌ خوبی‌ برای‌ گردشگران‌ و طبیعت‌ دوستان‌ عزیز میباشد. از جمله‌ جاهای دیدنی‌ این‌ روستا آرامگاه‌ مرحوم‌ سید محمود حسینی‌ میباشد که‌ توجه‌ شمار زیادی‌ از گردشگران‌ را به‌ خود جلب‌ کرده‌ و سالانه‌ از تمام‌ نقاط‌ ایران‌ زمین مسافران زیادی برای‌ زیارت‌ به‌ این‌ روستا سفر میکنند همچنین‌ چندین‌ شخصیت‌ بزرگ‌ دیگر از جمله‌ حاج‌ سید باقی،حاج‌ سید فتح‌الله‌ در این‌ روستا میباشد. دیگر مکان‌ زیبای‌ این‌ روستا چشمه یا کانی‌ احمد مری است که تمام طول‌ سال‌ مقدار زیادی‌ اب‌ از این‌ چشمه‌ می جوشد. کوه‌های‌ رمضان‌ گولوه‌ن، حمه‌شوان، تاله‌سوار و سه‌په‌لکان‌ ازجاهای‌ دیگر این‌ روستاست‌ که‌ مکان‌ خوبی‌ برای‌ گذراندن‌ اوقات‌ فراغت‌ میباشد…

کول روستاهای دیواندره ( معرفی 189 روستای دیواندره )

روستای کوله

کوله (دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۹ نفر (۷۶ خانوار) بوده‌است.این روستا در ۱۵کیلومتری دیواندره و۷۵کیلومتری شهر سنندج قرار گرفته مردم این روستا اکثراً مشغول کار دامداری و کشاورزی می باشند.۱۰۰درصد مردم این روستابا زبان کردی سخن میگویند.

روستای که کوسان

که‌که‌وسان،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل چشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر بوده‌است.

روستای کهریزه

کهریزه (دیواندره)،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۳ نفر بوده‌است.

روستای کیله سفید

کیله سفید (دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین آبادشمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷ نفر بوده‌است

روستای کیله کبود

کیله کبود، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل چشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۳ نفر بوده‌است.

روستای گادمه گتر

گادمه گتر، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۱ نفر بوده‌است.

روستای گاوآهن تو

گونتو، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا میان کوه های سرد سارال قرار دارد:از شمال:کوه شخص از غرب:دره فیض الله(فیضه)،چشمه آسیاب(چم آسیاو) از شرق:مله سورمایی از جنوب:پل مامو شیخ
این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲۲نفر (۸۶ خانوار) بوده‌است.

روستای گاوشله

گاوشله (دیواندره)، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷۶ نفر بوده‌است.

روستای گرجی

گرجی (دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۴ نفر بوده‌است.

روستای گل تپه سفلی

گل تپه سفلی، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۵۷ نفر (۱۰۲خانوار) بوده‌است.

روستای گل قباغ

گل قباغ، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۶ نفر بوده‌است.

روستای گل‌قلعه

گل‌قلعه (به کردی: شاقه‌ڵا)، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل چشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۸ نفر بوده‌است.

روستای گلانه

گلانه، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۲۱ نفر (۱۵۸خانوار) بوده‌است.

روستای گل‌تپه علیا

گل‌تپه علیا، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۵ نفر (۴۴ خانوار) بوده‌است.

روستای گله سور

گله سور، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۵ نفر بوده‌است.

روستای گورباباعلی

گورباباعلی، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان اوباتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۸ نفر بوده‌است.

روستای گومه‌ای

گومه‌ای، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زرینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۲ نفر بوده‌است.

روستای گیزمل سفلی

گیزمل سفلی، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۵ نفر بوده‌است.

روستای گیزمل علیا

گیزمل علیا، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۶ نفربوده‌است.

روستای محموده

محموده، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۴ نفر بوده‌است.

روستای مرادقلی

مرادقلی (دیواندره)،روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. موقعیت: این روستا در فاصله ۵۰کیلومتری شهر دیواندره و فاصله ۵۶کیلومتری شهر تکاب و فاصله ۵۰کیلومتری شهر بیجار از شمال با روستاهای سراب قره خان و پنجه علیا – از جنوب با روستای قشلاق سفید – از شرق با روستای پنجه سفلی و از غرب با روستای جقلو همسایه است‌ .امکانات روستا: جاده شوسه، برق، گاز، آب شرب، مدرسه ابتدایی، تلفن(دکل ایرانسل) ، مسجد، طرح هادی،فاضلاب
شغل مردم : کشاورزی و دامپروری، سطح زیر کشت روستا حدود ۳۰۰۰هکتار اراضی دیم می باشد ،
عمده محصولات تولیدی روستا:گندم،جو،نخود و یونجه می باشد .
چشمه های معروف روستا: کانی ملا، کانی اولگنجه، کانی تال، کانی سورکه
این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳ نفر بوده‌است.

روستای مران سفلی

مران سفلی، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کانی شیرین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۶ نفر بوده‌است.

مران سفلی 1 روستاهای دیواندره ( معرفی 189 روستای دیواندره )

مران سفلی روستاهای دیواندره ( معرفی 189 روستای دیواندره )

روستای مران علیا

مران علیا، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان اوباتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۳ نفر بوده‌است.

روستای مره دره

مره دره، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷ نفر بوده‌است.

روستای مسعودآباد

مسعودآباد ، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان اوباتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن۱۷۸ نفر (۳۷خانوار) بوده‌است.

روستای معین‌آباد

معین‌آباد (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کانی شیرین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۷ نفر (۳۱خانوار) بوده‌است.

روستای مودی

مودی یک روستا در ایران است که در دهستان زرینه در شهرستان دیواندره استان کردستان واقع شده‌است.مودی ۲۲۹ نفر جمعیت دارد.

روستای میشیاب

میشیاب، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۶ نفر بوده‌است.

روستای نرگسله

نرگسله، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل چشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰ نفر بوده‌است.

روستای نساره سفلی

نساره سفلی، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. مردم این روستا به کشاورزی ودامداری وباغ داری مشغول هستند.در ۵ کیلومتری شهرستان دیواندره واقع شده‌است.یکی از روستاهای است که رودخانه قزل اوزن از کنار آن گذشته است و به همین دلیل زمستانهای سردی را سپری می‌کند.اولین روستای غرب کشور که دهیار آن زن میباشد.این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۳ نفر بوده‌است.

روستای نساره علیا

ساره علیا، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستای زیبا در ساحل جنوبی رودخانه قزل اوزن واقع شده است.این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۱۲ نفر (۴۶۳ خانوار) بوده‌است.

روستای نعل‌شکن

نعل‌شکن (دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۸ نفر (۴۹ خانوار) بوده‌است.

روستای نوبهار

نوبهار (دیواندره)، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کانی شیرین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷ نفر بوده‌است.

روستای وزمان

وزمان (دیواندره)، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل چشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن بالغ بر ۱۰۰۰ نفر (۳۰۰خانوار) بوده‌است.

روستای وزمان

وزمان یک روستا در ایران است که در دهستان قراتوره واقع شده‌است. وزمان ۹۳۷ نفر جمعیت دارد.

روستای وزیر

وزیر روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. که در ۳۵ کیلومتری شهرستان دیواندره قرار داردطبق سرشماری عمومی سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۵۴ نفر (۹۴خانوار) بود.
آثار باستانی:
● قلعه سعید خان
(متأسفانه قلعه روستا که قدمت شیشصد ساله دارد با بی‌توجهی مسئولین استان تقریباً تخریب شده‌است.)
●کوه تاریخی تپه رش

روستای هیئت‌آباد

هیئت‌آباد (دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۵نفر (۲۲ خانوار) بوده‌است.

روستای هیجان

هیجان یک روستا در ایران است که در استان کردستان واقع شده‌است. هیجان ۱۷۲ نفر جمعیت دارد.

روستای یاپل

یاپل، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل چشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸۶ نفر بوده‌است.

روستای ینگی ارخ

ینگی ارخ (دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۲ نفر بوده‌است.

روستای ینگی کند

ینگی کند (دیواندره)، روستایی از روستاهای دیواندره از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراتوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۷ نفر بوده‌است.

روستای یوزباشی کندی

یوزباشی کندی، روستایی از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان اوباتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۳ نفر بوده‌است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *