رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ تیر ۱۴۰۱

بهترین جاهای دیدنی ایران در هر فصل کدام است؟

اشتراک گذاری

جاهای دیدنی ایران، آن‌قدر زیاد هستند که افراد کمی در سراسر دنیا، می‌توانند بگویند همه این جاذبه‌ها را از نزدیک دیده‌اند و به‌خوبی می‌شناسند. اما در عین‌حال، آن‌قدر هم زیبا هستند که سالانه گردشگران زیادی از سراسر دنیا، برای تماشای جاهای دیدنی ایران به کشورمان سفر می‌کنند.
این شرایط باعث شده تا افراد مختلفی بخواهند جاهای دیدنی ایران به مردم جهان معرفی کنند. اما ما در این مقاله قرار نیست این‌کار را تکرار کنیم. در این مقاله قرار است با همراهی شرکت خدمات گردشگری یوتراوز، شما را به یک سفر جذاب برای بازدید از جاهای دیدنی ایران، دعوت کنیم.
پس چمدان سفرتان را ببندید و بیایید تا در کنار هم، به بسیاری از جاهای دیدنی ایران سفر کنیم. وسیله نقلیه ما در این سفر خیالی، چیزی جز تخیل آزاد و خلاقیت خودمان نیست. اما اگر شما بعد از خواندن این مقاله تصمیم گرفتید تا سفر واقعی به هرکدام از این جاذبه‌های گردشگری داشته باشید، می‌توانید از خدمات شرکت یوتراوز استفاده کنید.
یوتراوز یک سیستم یک‌پارچه خرید بلیط هوایپما و رزرو هتل است که به شما کمک می‌کند بتوانید با استفاده از فیلترهای مختلف، بلیط موردنظر خودتان را پیدا کرده و با تضمین بهترین قیمت، آن‌را تهیه کنید. به‌عنوان مثال، اگر بخواهید از مشهد به کیش سفر کنید، یوتراوز به شما اطمینان می‌دهد که بلیط مشهد کیش را با بهترین قیمت خریده‌ و در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی کرده‌اید.
همچنین در یوتراوز می‌توانید برای مسیر برگشت هم با چند کلیک ساده، بلیط هواپیما کیش به مشهد را تهیه کنید تا در روزهای سفر، بدون هیچ دغدغه و نگرانی خاصی، از سفرتان لذت ببرید.

قبل از شروع سفر، باید این نکته را هم بدانید که تلاش می‌کنیم در این سفر به آن‌دسته از جاهای دیدنی ایران اشاره کنیم که کمتر به آن‌ها پرداخته شده و در دسته‌بندی‌هایی متفاوت با آن‌چه قبل از این دیده‌اید، آن‌ها را به شما ارائه کنیم. اما در بعضی از موارد، ناچاریم که به معروف‌ترین جاهای دیدنی هم اشاره کنیم. چراکه چاره‌ای در برابر زیبایی و شکوه آن‌ها نداشتیم و بدون سر زدن به آن‌ها، سفر خیالیمان تکمیل نمی‌شد.
پس حالا که برای سفر واقعی و خیالی به جاذبه‌های گردشگری ایران آماده شده‌‎اید، بیایید کنار هم سفرمان را آغاز کنیم و به رویایی‌ترین مکان‌های ایران سر بزنیم. پس خودتان را برای یک سفر هیجان‌‌انگیز به جاهای دیدنی ایران، آماده کنید.

جاهای دیدنی ایران در بهار

دشت دریاسر
برای شروع سفرمان می‌خواهیم به یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران، سر بزنیم. در دشت دریاسر مازندران، قرار است منظره‌هایی را ببینید که قبل از این در انیمه‌های محبوب ژاپنی دیده بودید. این دشت سرسبز و زیبا، در حوالی شهر تنکابن مازندران قرار گرفته و اگر در فصل بهار از آن بازدید کنید می‌توانید یک منظره‌ی بی‌نظیر از بابونه‌های زرد را ببینید.
جالب است بدانید که ده‌ها چشمه آب در سراسر این دشت، درحال جوشش‌اند و به‌خاطر جوی‌های آب باریکی که از میان چمن‌ها جاری هستند به‌سختی می‌توانید یک نقطه خشک در این دشت زیبا پیدا کنید. همچنین اگر کمی خوش‌شانس باشید، می‌توانید در کنارهای اسب‌های زیبا بایستید و عکس‌های زیبا بگیرید.
دشت دریاسر، از چهارطرف در محاصره کوه‌های مختلف قرار گرفته و از سمت جنوب غربی به کوه الموت می‌رسد. بنابراین، این دشت را می‌توانیم نقطه اتصال جنگل‌های سرسبز مازندران با یخچال‌های طبیعی الموت بدانیم.
برای تماشای این دریاچه، بعد از این‌که به روستای عسل‌محله رسیدید باید مسیری حدودا دوساعته را پیاده‌روی کنید. اما مطمئن باشید که این سختی، ارزش تماشای منظره‌های زیبای این دشت را دارد. با این‌حال پیشنهاد ما این است که برنامه سفرتان را طوری طراحی کنید که بتوانید یک شب را هم در این دشت کمپ بزنید و از تماشای آسمان پرستاره آن لذت ببرید.
آرامگاه سعدی
زمانی‌که وارد آرامگاه سعدی یا سعدیه‌ شیراز می‌شوید، اولین‌چیزی که شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، حال‌وهوای خاص این مجموعه است که مثل مادری مهربان، شما را در آغوش کشیده و آرامش خاصی به شما می‌بخشد. بعد از آن‌هم کاشی‌های لاجوردی و ستون‌های بلند این مقبره می‌توانند چشم شما را ساعت‌ها به خود خیره کنند.
حتما برایتان جالب است که بدانید محل آرامگاه سعدی، در زمان حیات شیخ اجل، محل زندگی‌اش بوده و الان شما دارید پا جای پای سعدی می‌گذارید. بنابراین توصیه می‌کنیم که از لحظه‌لحظه سفرتان لذت ببرید و تا جایی‌که می‌توانید از حضور در آرامگاه یکی از بزرگ‌ترین شاعران ایرانی، لذت ببرید.
اگر می‌خواهید از تماشای مقبره سعدی لذت کافی ببرید و چندساعتی را درکنار این شاعر نام‌آشنای ایرانی، خلوت کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم که در اردیبهشت‌ماه یا در روزهای اول ماه خرداد، به شیراز سفر کنید.

آرامگاه حافظ
همه ما ایرانی‌ها حداقل یک‌بار به اشعار حافظ تفأل زدیم و برای مهم‌ترین مسئل زندگیمان از حضرت حافظ، کمک خواسته‌ایم. اما حالا قرار است سری به مقبره او در شهر شیراز بزنیم. آرامگاه این شاعر پرآوازه ایرانی در زمینی به مساحت دو هکتار ساخته شده و سالانه گردشگران و علاقه‌مندان زیادی از سراسر دنیا برای بازدید از این جاذبه گردشگری به شیراز سفر می کنند.
جالب است بدانید که حافظ هم، مثل سعدی، در یکی از مکان‌های موردعلاقه‌اش در شهر شیراز به‌ خاک سپرده شده است. آرامگاه حافظ در منطقه‌ای قرارگرفته که او خودش، آن‌جا را به‌نام «گلگشت مصلی» می‌نامید. علاقه خافظ به این منطقه از شیراز، به‌قدری زیاد بود که در یکی از غزل‌هایش این‌گونه به آن اشاره می‌کند:
اگر آن ترک شیرازی به‌دست آرد دل مارا به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا
بده ساقی می باقی که در جنت نخواهی‌یافت کنار آب رکن‌آباد و گلگشت مصلی را
اما این همه جذابیت‌های آرامگاه حافظ نیست. وقتی در این باغ زیبا قدم می‌زنید، چنان آرامش شما را در بر می‌گیرد که انگار از همه ناراحتی و غصه‌های زندگی فارغ شده‌اید و حالا می‌خواهید در محضر حضرت لسان‌الغیب، لحظات شادی و خوشخالیتان را بگذرانید.
بنای روی سنگ قبر هم که یکی از بهترین و مهم‌ترین آثار معماری ایرانی به‌شمار می‌آید، یکی‌دیگر از جذاب‌ترین قسمت‌های حافظیه شیراز است که می‌تواند چشم هر گردشگر و رهگذری را به‌خود خیره کند.

روستای جواهرده
حدود ۳۰ کیلومتر که از شهرستان رامسر فاصله بگیرید، به روستایی می‌رسید که به‌جرئت می‌توانیم بگوییم مثل یک تابلوی نقاشی زیباست. روستای زیبای جواهرده، در مرز استان‌های مازندران و گیلان قرارگرفته و سالانه گردشگران زیادی برای تماشای جاذبه‌های طبیعی این روستا، به‌ آن‌جا سفر می‌کنند.
اگر از هیاهوی زندگی در شهرهای شلوغ خسته شده‌اید یا دلتان می‌خواهد روزهای آخر فصل بهار را همراه با عزیزانتان، به یک سفر چندروزه بروید، روستای جواهرده رامسر، بهترین گزینه برای شماست. فقط کافی‌ست که خودتان را برای چندساعت رانندگی در یک جاده زیبا و پر پیچ‌وخم آماده کنید.
البته باید بدانید که زیبایی‌های این جاده‌ی افسونگر، فقط بخش کوچکس از قشنگی و منظره‌های رویایی جواهرده است. پس فقط از زیبایی‌های جاده لذت ببرید و منتظر شگفتی‌های بیشتر این روستای کوچک باشید.
وقتی وارد روستا می‌شوید، می‌توانید به‌سادگی بوی زندگی را استشمام کنید. انگار همه‌چیز با آن‌چه که در شهرهای بزرگ می‌بینیم متفاوت است. از خون‌گرمی و مهمان‌نوازی مردم روستا تا منظره‌های طبیعی بی‌نظیری که از هرطرف شما را محاصره کرده‌اند.
از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی روستای جواهرده، می‌توانیم به آبشار، پارک جنگلی و دریاچه قو اشاره کنیم که هرکدامشان می‌توانند گزینه خوبی برای یک بازدید چندساعته باشند. اما توصیه ما به شما این است که پیاده‌روی در هوای پاک و سالم جواهرده را هم فراموش نکنید.

 

دریاچه اوان
وقتی ۷۵کیلومتر از شمال شرقی قزوین، فاصله بگیریم به دریاچه‌ای می‌رسیم که درمیان چهار روستای اوان، ورین، زواردشت و زرآباد قرارگرفته و به نگین الموت معروف است.
مسیر رسیدن به دریاچه اوان هم مثل خود دریاچه بسیار زیباست و پیشنهاد می‌کنیم که اگر فرصت کافی داشتید، حتما چندباری در مسیر توقف کنید و تماشای دشت‌های سرسبز و زیبای این مسیر، لذت ببرید. البته باید این نکته را هم بدانید که قرار است در یک مسیر صعب‌العبور رانندگی کنید و اگر می‌خواهید در مسیر، توقفی داشته‌باشید باید به وضعیت ترافیکی جاده هم دقت کنید.
اما وقتی به دریاچه برسید؛ مطمئن خواهیدشد که این‌همه زیبایی، ارزش آن‌را دارد که از این جاده‌ی سخت عبور کنید و خودتان را به اوانِ زیبا برسانید. در هرفصلی از سال که به این دریاچه سفر کنید، می‌توانید از امکانات تفریحی آن استفاده کرده و لذت ببرید. اما اگر در بهار به تماشای اوان بروید، می‌توانید منظره‌های بی‌نظیری را ببینید که در هیچ فصل دیگری از سال، قابل مشاهده نیستند.
درنهایت، می‌توانیم دریاچه اوان را در کنار قلعه الموت، یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی استان قزوین بدانیم که سالانه گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند.

خانه‌های تاریخی کاشان

اگر دلتان برای خانه‌های قدیمی و حال‌وهوای بازی‌های دوران کودکی در حیاط خانه مادربزرگ، تنگ شده؛ پیشنهاد ما برای شما سفر به کاشان و تماشای خانه‌های تاریخی این شهر است. البته موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید بعضی از این خانه‌ها، امروزه به‌عنوان اقامتگاه‌های سنتی فعالیت می‌کنند و می‌توانند برای پچندروز، میزبان شما و خاطرات دوران کودکیتان باشند.
معماری، رنگ‌بندی، تزئینات و اصالت این خانه‌های تاریخی، به‌قدری زیباست که سالانه گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای تماشای آن‌ها به کاشان سفر می‌کنند. معمولا در مرکز همه‌ی این خانه‌ها یک حوض کوچک وجود دارد و دورتادور آن‌را درخت‌های سبزِ سربه‌فلک کشیده، پوشانده‌اند.
تنوع رنگ و ظریف‌کاری‌های این خانه‌های تاریخی آن‌قدر زیاد است که وقتی آن‌ها را با خانه‌های خاکستری و برج‌های نه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چندان جذاب شهرهای بزرگ مقایسه می‌کنید، به عمق زیبایی، هنر و به‌معنای واقعی «خانه» بودن آن‌ها پی می‌برید.
خلاصه کلام این‌که اگر کودک درونتان، این‌روزها حسابی بهانه‌ی خاطرات گذشته را می‌گیرد و دلتان می‌خواهد چند روز زندگی در خانه‌های قدیمی که تداعی‌کننده خاطرات حیاط مادربزرگ هستند را به او هدیه کنید، خانه‌های تاریخی کاشان، در فصل بهار میزبان‌ خوبی برای شما و خاطرات کودکیتان خواهند بود.

دریاچه مهارلو
اگر از جنوب غربی شیراز، ۱۸ کیلومتر فاصله بگیرید، به این دریاچه جذاب و رویایی می‌رسید که به‌خاطر رنگ صورتی منحصربه‌فردش، گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.
سفر به دریاچه مهارلو، در همه فصل‌های سال جذابیت‌های خاص خودش را دارد. اما برای این‌که بتوانیم این دریاچه صورتی شیرازی در بهترین حالتش ببینیم، باید در روزهای آخر فصل بهار به تماشای آن برویم. چراکه طیف رنگی آب این رودخانه در طول سایر تغییر می‌کند و همیشه به رنگ صورتی نیست.
اگر کمی خوش‌شانس باشید می‌توانید در اطراف این دریاچه، تعداد زیادی فلامینگو را هم از نزدیک ببینید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید.
اما متاسفانه باید این نکته را هم بگوییم که دریاچه مهارلو، درحال‌حاضر، وضعیت خوبی ندارد و یکی از دوره‌های خشکسالی خودش را پشت‌سر می‌گذارد. البته بازهم چیزی از زیبایی‌های این منطقه طبیعی کم نشده و هنوز هم گردشگران زیادی برای تماشای آن، به استان فارس و شهر شیراز سفر می‌کنند.

آرامگاه فرودسی
حالا قرار است به زیارت مقبره کسی برویم که حتی همین کلمات و زبان شیرین فارسی را مدیون او و تلاش سی‌ساله‌اش هستیم. پس خودتان را یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر خیالی خودمان آماده کنید؛ چراکه قرار است سری به آرامگاه پادشاه سخن پارسی، فردوسی توسی، بزنیم.
به‌جرئت می‌توانیم بگوئیم که یکی از دنج‌ترین و آرام‌ترین جاهایی که در مشهد می‌توانید پیدا کنید، آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی است. وقتی از محوطه ورودی باغ و غرفه‌هایی که در فصل‌های خاصی از سال، برپا شده‌اند می‌گذرید و وارد محوطه اصلی مقبره می‌شوید، تصویر کمیابی از شکوه و سادگی را خواهید دید که در ابیات شاهنامه هم دیده می‌شوند.
از پله‌های بنای سنگی مقبره که بالا بروید، وارد یک تالار سرپوشیده خواهید شد که دور‌تا‌دور آن با نقاشی‌های و آثار دیگری مربوط به شاهنامه یا زندگی فردوسی، تزئین شده است. مقبره سنگی هم دقیقا در مرکز این تالار قرارگرفته و می‌توانید چند دقیقه‌ای را بر مزار استاد سخن پارسی، بنشینید.
وقتی که از تالار اصلی مقبره خارج شدید، همچنان به قدم‌زدن در باغ ادامه بدهید تا متوجه شوید که در هرگوشه‌ای از این محوطه، چیزهای جدیدی برای تماشا وجود دارد. از موزه و کتابخانه فردوسی گرفته تا فروشگاه آثار مربوط به شاهنامه و آرامگاه اساتید بزرگی مثل مهدی اخوان ثالث و محمدرضا شجریان؛ همه و همه را می‌توانید در این محوطه تماشا کنید.

جاهای دیدنی ایران در تابستان

ارتفاعات آلاشت
شهر آلاشت، یکی از زیباترین مناطق استان مازندران است که به آن «بهشت مه‌گرفته» هم می‌گویند. نزدیکی این شهر به تهران، باعث شده تا در طول سال، گردشگران زیادی از پایتخت، برای تماشای زیبایی‌های آلاشت، به این منطقه سفر کنند.
وقتی در آلاشت قدم می‌زنید، چیزهای زیادی برای تماشا وجود دارد که می‌توانند روح شما را نوازش کنند. از درختان گیلاس، سیاه‌ریشه، گردو، فندق، تلکا، زالزالک، ازگیل، زرشک، ترنج، سر و صنوبر بگیرید تا دشت‌هایی پوشیده از گل‌های پامچال، بنفشه، گل‌گاو‌زبان و آویشن.
اما مهم‌ترین بخش سفر به آلاشت که می‌تواند روح شما را نوازش کند، قدم‌زدن بر بالای اقیانوسی ازز ابرهای درجریان است که برای همیشه در خاطر شما خواهدماند و هربار از یادآوری آن لذت خواهید برد. البته به‌صورت کلی، قدم‌زدن در خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده و کوچه‌های تنگ و باریک روستای آلاشت هم یکی از جذاب‌ترین چیزهایی است که پیشنهاد می‌کنیم، حتما آن‌را تجربه کنید.
برای سفر به آلاشت، باید چیزی حدود ۱۰۷ کیلومتر، از ساری فاصله‌بگیرید و در حدفاصل سوادکوه و پل ورسک، به این بهشت گمشده‌ی مازندران سر بزنید. وقتی به این شهر رسیدید، پیشنهاد می‌کنیم تماشای پل تاریخی ورسک را هم از دست ندهید.

آسیاب‌خرابه
شاید برایتان جالب باشد که چه‌طور یک آسیابِ خرابه می‌تواند یک جاذبه گردشگری مناسب برای فصل تابستان باشد؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که این نام‌گذاری فقط به‌خاطر قرارگیری یک آسیاب قدیمی در نزدیکی‌های این جاذبه‌ی طبیعی‌ست. پس درواقع ما قرار است به تماشای یک آبشار زیبا و تماشایی در استان آذربایجان شرقی برویم.
این آبشار ۱۵ متری، در دل دره‌ها قرارگرفته و یکی از جذاب‌ترین منظره‌هایی که تا امروز دیده‌اید را به چشم‌های شما هدیه می‌کند. آب‌وهوای خنک این منطقه باعث شده تا در فصل‌های بهار و تابستان، مورد استقبال گردشگرانی از سراسر ایران قرار بگیرد.
جالب است بدانید که در زمستان ۱۳۹۲ آبشار آسیاب‌خرابه به‌دلیل سرمای بیش‌ازحد هوا یخ زد و افزایش وزن شدید توده‌های یخ، باعث فروریختن بخش زیادی از صخره‌های این منطقه شد. به همین‌دلیل، اگر درحال‌حاضر به آبشار آسیاب‌خرابه سفر کنید، در سراسر مسیر تابلوهایی را می‌بینید که روی آن هشدار ریزش صخره، به گردشگران اعلام شده است.
پس توصیه می‌کنیم در زمان سفر به این آبشار رویایی در شهرستان جلفای استان آذربایجان شرقی، حسابی مواظب خودتان باشید و به هشدارهای داده شده، توجه کنید. اما تا جایی‌که می‌توانید از زیبایی و بکر بودن این منطقه طبیعی لذت ببرید.

روستای ماسوله
احتمالا همه چیزهایی که باید درباره ماسوله بگوییم را خودتان می‌دانید. اما زیبایی این روستا آن‌قدر چشمگیر است که دلمان نیامد آن‌را نادیده بگیریم و به‌عنوان یکی از مقاصد سفر خیالی خودمان در این مقاله، با شما به آن‌جا سفر نکنیم. پس نوبتی هم که باشد، نوبت به یکی از معروف‌ترین و جالب‌ترین روستاهای ایران رسیده است.
درست در ۶۰کیلومتری شهر رشت (مرکز استان گیلان)، روستایی پلکانی وجودا دارد که در سال ۱۳۵۴، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. چشم‌اندازهای رویایی از خانه‌های پلکانی، جنگل‌های بکر، آبشارهای تماشایی و کوه‌های بلند، ماسوله را به مقصدی تبدیل کرده که همیشه و در هر فصلی از سال، می‌تواند شما را عاشق خودش کند.
البته آب‌وهوای خوب و مطلوب این روستا باعث شده تا بیشتر گردشگران، فصل تابستان را برای سفر به ماسوله انتخاب کنند و برای فرار از گرمای شهرهای بزرگ، به روستای خوش آب‌وهوای ماسوله پناه ببرند. همچنین وقتی‌که در ماسوله قدم می‌زنید، تصویر بالکن‌هایی که با گل‌های شمعدانی تزئین شده‌اند، چشم شما را به خود خیره خواهد کرد.
جدای از تمام زیبایی‌های طبیعی، ماسوله هنوز هویت تاریخی و اصالت خودش را هم حفظ کرده و حال‌وهوای منحصربه‌فردی را به مهمانان خود هدیه می‌کند. برای مثال؛ وقتی از اقامتگاه خود در ماسوله خارج می‌شوید، احساس خواهید کرد که به روستایی در دل تاریخ سفر کرده‌اید.
پیشنهاد می‌کنیم اگر به ماسوله رفتید، حتما پیاده‌روی شبانه و و یا قدم‌زدن در هوای مه‌آلود صبح‌های ماسوله را تجربه کنید تا لذت بیشتری از سفرتان ببرید.

روستای فیلبند
اگر کسی به شما بگوید روزی آن‌قدر بالا می‌روید که توده‌های ابر، دور پاهایتان را می‌گیرد و در میان ابرها قدم خواهید زد؛ حرفش را باور می‌کنید یا نه؟ واقعیت این است که چه باور بکنید چه نکنید، ما قرار است در این مورد از بهترین جاهای دیدنی ایران در تابستان، شما را به چنین روستایی در استان همیشه زیبای مازندران ببریم.
روستای فیلبند، یکی از زیباترین مناطق پردشپری در شرق استان مازندران است که در ارتفاعات چلاو قرارگرفته و یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری را در خود جای‌داده است. موقعیت جغرافیایی خاص این روستا باعث شده تا در نیمه اول سال، توسط توده‌های ابر احاطه شود و چشم‌اندازی تماشایی از اقیانوس ابرهای روان را به مهمانان خود هدیه کند.
روستای فیلبند با ارتفاع ۲۳۰۰ متر از سطح دریا، بلندترین نقطه در قسمت شرقی مازندران شناخته می‌شود که به آن «بام شرقی مازندران» هم می‌گویند. البته برای سفر به این روستا، باید مسیر سخت و پرپیچ‌وخمی را طی کنید. اما مطمئن باشید که لذت تماشای منظره‌هایی که قرار است در روستای فیلبند ببینید، ارزش پیمودن این مسیر سخت را دارد.
با شروع فصل سرما، در پاییز و زمستان، اقامت در این روستا بسیار سخت است. به‌ همین‌دلیل مردم محلی هم در نیمه دوم سال، از فیلبند، به مناطق اطراف کوچ می‌کنند و روستا خالی از سکنه می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید لذت لمس ابرها را در فضایی سرسبز و رویایی تجربه کنید، حتما در نیمه اول سال و مخصوصا در فصل تابستان به فیلبند سفر کنید تا از آب‌وهوای مطلوب آن هم نهایت استفاده را ببرید.

روستای کندوان
برای ایجاد تنوع هم که شده باید کمی از منظره‌های طبیعی فاصله بگیریم و به تماشای یکی دیگر از جذاب‌ترین روستاهای ایران برویم که علاوه‌بر مناظر طبیعی، چیزهای دیگری هم برای ارائه دارد. پس برای تماشای تنها روستای صخره‌ای جهان که هنوز هم قابل سکونت است، به ۶۵ کیلومتری تبریز می‌رویم.
وقتی وارد این روستا می‌شوید؛ اولین‌چیزی که توجه شما را به خودش جلب می‌کند، خانه‌های مخروطی‌شکلی است که در دل صخره‌ها ایجاد شده است. خانه‌هایی که احتمالا از فوران آتش‌فشان و تغییر شکل مواد مذاب، در طول زمان ساخته شده‌اند. اما درباره سکونت انسان‌ها در این خانه‌ها، داستان‌های متفاوتی وجود دارد.
بعضی‌ها، سکونت در این خانه‌ها را به عشایران کهن نسبت داده‌اند. بعضی‌ها دلیل این موضوع را موقعیت نظامی مطلوب این منطقه می‌دانند و بعضی‌ها هم معتقدند که در زمان حمله مغول به ایران، مردم روستاهای اطراف، به این صخره‌ها پناه آورده‌اند و با حفاری در دل کوه، برای خودشان پناهگاه‌هایی ساخته‌اند که هنوز هم به‌عنوان خانه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
آب‌وهوای خنک و خانه‌های جذاب روستای کندوان باعث شده تا گردشگران زیادی در فصل‌های گرم سال به این روستای تاریخی و قدیمی، سفر کرده و چندروزی را مهمان خانه‌های صخره‌ای کندوان باشند. جالب است بدانید که در بین این خانه‌ها می‌توانید خانه‌های چندطبقه هم پیدا کنید که در نوع خود، اتفاق شگفت‌انگیزی‌ست.

جاهای دیدنی ایران در پاییز

جزیره کیش
احتمالا یکی از معروف‌ترین مقاصدی که در این سفر خیالی به آن سر می‌زنیم، جزیره کیش است. سفر به این جزیره جذاب و شگفت‌انگیز، در سال‌های اخیر با استقبال خوب گردشگران ایرانی مواجه شده و سالانه افراد زیادی برای گذراندن تعطیلات یا اوقات فراغت خودشان به کیش سفر می‌کنند.
اکثر افرادی که قصد سفر به جزیره کیش را دارند، معمولا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که ایام تعطیلات نوروز یا تعطیلات تابستانه را در این جزیره بگذرانند. همین مسئله باعث شده تا در این بازه‌های زمانی با شلوغ‌ترین و گران‌ترین روزهای جزیره کیش، مواجه شویم.
باتوجه به این موضوع، پیشنهاد ما این است که برنامه سفرتان را طوری طراحی کنید که در روزهای میانی پاییز، به جزیره برسید و از همه امکانات و تفریحات آن لذت ببرید. در این بازه از سال، علاوه‌بر این‌‌که با روزهای خلوت و ارزان جزیره مواجه می‌شوید، آب‌وهوای بهتری را هم تجربه خواهید کرد و از گرمای طاقت‌فرسای این جزیره، در امان خواهید بود.
از جمله جاذبه‌های گردشگری این جزیره زیبا و گرم، می‌توانیم به کشتی یونانی، تفریحات آبی، دلفیناریوم، سواحل زیبای خلیج فارس، شهر باستانی حریره، شهر زیرزمینی کاریز، قلعه وحشت، قایق‌های شیشه‌ای و کشتی‌های تفریحی اشاره کنیم. ضمن این‌که معمولا در بیشتر روزهای سال، جشنواره‌ها و کنسرت‌های متنوعی در جزیره کیش درحال برگزاری است که می‌توانید به تماشای آن‌ها بنشینید.
دریاچه چورت
حدود هشتاد سال قبل بود که بعد از یک زمین‌لرزه و رانش زمین، دریاچه کوچکی درمیان جنگل‌های انبوه استان مازندران خودش را نشان داد و تبدیل به یکی از بکرترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران شد.
بدون تردید می‌توانیم بگوییم که تماشای این دریاچه، تبدیل به یکی از بهترین و فراموش‌نشدنی‌ترین خاطرات سفر شما خواهد شد. چراکه وقتی به این دریاچه می‌رسید، هر طرفی که سرتان را بچرخانید، چیزی جز زیبایی و درختان سربه‌فلک کشیده نخواهید دید.
این یعنی ما به یکی از جاهای بکر و دیدنی ایران سفر کرده‌ایم که می‌تواند حتی برای چندساعت هم که شده، هیاهو و بی‌رنگی زندگی در شهرهای شلوغ را از شما دور کرده و با زیباترین منظره‌ها از شما پذیرایی کند. پس تا می‌توانید، در کنار این طبیعت بی‌نظیر، عکس‌های یادگاری بگیرید.

گل‌افشان‌های چابهار
اگرچه که سراسر ایران، پر از جاذبه‌های گردشگری زیبا و متنوع است؛ اما یکی از شگفت‌انگیزترین و متفاوت‌ترین آن‌ها، در چابهار است. اگر از چابهار به سمت کنارک حرکت کنید، بعد از پیمودن ۸۰ کیلومتر به روستای تنگ می‌رسید. در همین روستاست که می‌توانید به تماشای یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ایران بنشینید.
گل‌افشان‌های چابهار در سه تپه تقسیم شده‌اند که درحال‌حاضر فقط یکی از آن‌ها فعال است و گردشگران زیادی را به‌سوی خود می‌کشاند. وقتی به نزدیکی این گل‌فشان‌ها می‌رسید تپه‌هایی را خواهید دید که بالای آن‌ها مثل دهانه‌ی آتش‌فشان باز است. اما به‌جای آتش، گل‌های خاکستری‌رنگ از دل زمین فوران کرده و بر دامنه‌ی تپه‌ها جاری می‌شوند.
طبق آن‌چه کارشناسان گفته‌اند، دوره تناوب گل‌افشان‌های چابهار، بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است اما اگر می‌خواهید که بیشترین فعالیت این پدیده طبیعی را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم در روزهای میانی ماه آذر به چابهار سفر کنید. ضمن این‌که سفر به چابهار در فصل پاییز، به شما کمک می‌کند تا از هوای گرم این شهر هم در امان باشید.
البته خوب است بدانید که گل‌های فوران‌کرده از دل زمین، خاصیت‌های درمانی دارند و برای درمان بیماری‌هایی مثل زانودرد، کمردرد و مشکلات پوستی استفاده می‌شود. نکته جالب‌تر درباره گل‌فشان‌های چابهار این است که در زمان فوران، صدایی مثل صدای شلیک گلوله به‌گوشتان خواهد خورد. حتی اگر نزدیک دهانه‌های گل‌افشان بایستید، ممکن است لرزش زمین در زیر پاهایتان را هم احساس کنید. که مطمئنیم تبدیل به یکی از بهترین خاطرات سفرتان خواهد شد.

جنگل الیمستان
دوباره باید به شمال کشور برگردیم. جایی‌که قرار است به سراغ یکی از زیباترین جنگل‌های پاییزی ایران، یعنی جنگل الیمستان در استان مازندران برویم.
در ابتدای مسیر، وقتی شروع به قدم زدن در جنگل می‌کنید، با یک جنگل انبوه و پر از درخت، مواجه می‌شوید. اما بعد از چند دقیقه جنگل‌پیمایی، دشت دل‌بازی را خواهید دید که چشم‌اندازی رویایی از قله دماوند را در مقابل شما قرار می‌دهد. اما اگر باز هم دلتان می‌خواهد جلوتر بروید، باید بگوییم یک جنگل بی‌نظیر و شکوهمند در انتظار شماست.
جنگل الیمستان آمل آن‌قدر زیباست که وقتی در آن قدم می‌زنید، با هر قدم می‌توانید چیزهای جدیدی برای تماشا پیدا کنید. مثلا ممکن است یکی از دوستانتان، بوته‌های مردابی را به شما نشان دهد. خودتان از تماشای خزیدن یک مارمولک بزرگ به‌وجد بیایید. یا یکی دیگر از دوستانتان بخواهد از گل‌های رنگارنگ بین راه عکس بگیرد.
اگر می‌خواهید لذت بیشتری از زیبایی‌های جنگل الیمستان ببرید، پیشنهاد می‌کنیم که در فصل پاییز به این جنگل سفر کنید. اما باید حواستان به یک‌سری نکات ایمنی باشد تا اتفاق ناگواری برای شما و همراهانتان رخ ندهد.

دره ستارگان
وقتی به قشم سفر می‌کنید، یکی از جاهای دیدنی که به‌هیچ‌عنوان نباید تماشای آن‌را از دست‌بدهید، دره ستارگان است. این صخره‌های سنگی که در طول سال‌های زیاد و به‌دلیل تغییرات آب‌وهوایی به‌وجود آمده‌اند آن‌قدر زیبا هستند که سالانه گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای تماشای آن‌ به ایران و جزیره قشم سفر می‌کنند.
برای بازدید از این جاذبه گردشگری، توصیه می‌کنیم برنامه‌هایتان را طوری طراحی کنید که در ساعت‌ها و روزهای خنک سال به تماشای آن بروید. چراکه موقعیت قرارگیری این صخره‌ها در کنار گرمای طاقت‌فرسای جزیره قشم در ماه‌های گرم سال، باعث می‌شود تا گرمای زیادی را تحمل کنید.
افسانه‌های زیادی درباره دره ستارگان قشم وجود دارد که سینه‌به‌سینه در میان مردم محلی می‌چرخد. مثلا بعضی از بومی‌های این منطقه معتقدند که این صخره‌های هیجان‌انگیر، در اثر برخورد یک شهاب‌سنگ به این منطقه، به‌وجود آمده‌اند و حتی اسم این دره را هم با توجه به همین موضوع انتخاب کرده‌اند.
عده دیگری هم معتقدند که شب‌ها وقتی همه‌ی شهر به خواب فرو می‌روند جن‌ها در میان این صخره به گشت‌وگذار می‌پردازند و به همین دلیل نباید شب‌ها به تماشای دره ستارگان رفت.
اما پیشنهاد ما این است که در زمان سفر به این دره‌ شگفت‌انگیز، تا حدامکان از تماشای آن لذت ببرید و با منظره‌های بی‌نظیر آن عکس یادگاری بگیرید. چراکه شما در کنار یکی از کم‌یاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی جهان قرارگرفته‌اید.

معبد چغازنبیل
اگر به جاذبه‌های تاریخی و سفرهای ماجراجویانه به دل شهرها و تمدن‌های باستانی علاقه‌مندید، شما را به تماشای زیگورات چغازنبیل دعوت می‌کنیم. این جاذبه گردشگری یکی از یادگاری‌هایی‌ست که از دوره تمدن ایلامی‌ها برای ما به‌یادگار مانده و هنوز هم گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند.
در دوران حیات این معبد تاریخی، از آن به‌عنوان محلی برای پرستش دو خدای بزرگ ایلامی‌ها یعنی ناپیرشاه (خدای شهر انشان) و این‌شوشینک (حامی شهر شوش) استفاده می‌شده‌است. همچنین این معبد باستانی، روزگاری میزبان جشن‌ها و مراسمات آیینی مردم تمدن ایلام بوده‌است.
این بنای تاریخی که به‌عنوان بلندترین ساختمان شهر باستانی اونتاش‌گال، شناخته می‌شود. به‌صورت چهارگوش و در پنج طبقه ساخته شده که مثل یک هرم هرچه‌قدر بالاتر برویم، مساحت طبقات آن، کوچک‌تر خواهد شد.
وقتی در اطراف این معبد تاریخی قدم می‌زنید، باید بدانید که در کنار یکی از قدیمی‌ترین و باستانی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران قرار گرفته‌اید. پس تمام حواستان را جمع کنید تا به این اثر بی‌نظیری آسیبی نرسد.

جاهای دیدنی ایران در زمستان

جزیره هنگام
وقتی درباره سفر در فصل زمستان صحبت می‌کنیم، یکی از بهترین گزینه‌هایی که همیشه پیش‌رویمان قرار دارد؛ سفر به استان‌های جنوبی و به‌طور ویژه جزیره‌های تفریحی خلیج فارس است. یکی از این جزیره‌ها که همیشه از محبوبیت خاصی در میان گردشگران برخوردار بوده و توریست‌های زیادی را به تماشای زیبایی‌های خود کشانده، جزیره هنگام است.
وقتی وارد این جزیره کوچک و دوست‌داشتنی می‌شوید، اولین‌چیزی که توجه شما را به‌خود جلب می‌کند سادگی و چهره‌ی سنتی این جزیره است که از گذشته تا امروز، هویت و اصالت خودش را حفظ کرده و درحال‌حاضر یکی از زیباترین جزایر ایران محسوب می‌شود. بنابراین اگر دلتان می‌خواهد کمی از هیاهوی زندگی در شهرهای شلوغ فاصله بگیرید، جزیره‌ بدون خیابان و بدون اتومبیل هنگام می‌تواند انتخاب جذاب و خاطره‌انگیزی برای شما باشد.
از میان جاذبه‌های گردشگری جزیره هنگام، می‌توانیم به سواحل خلیج فارس مثل ساحل نقره‌ای هنگام، ساحل کله‌خماسی و ساحل درخشان اشاره کنیم. همچنین خاک سرخ هنگام، آکواریوم، سنگ مادر و دختر، نخلستان‌های هنگام و پارک کروکودیل هم از جاذبه‌های گردشگری دیگر این جزیره هستند.
علاوه‌براین‌ها، پیشنهاد ما این است که در زمان سفر به جزیره هنگام، به‌هیچ‌عنوان تماشای بازی و شیطنت دسته‌جمعی دلفین‌ها در آب‌های خلیج فارس را از دست‌ندهید. و خودتان از لذت تماشای محبوب‌ترین جاذبه گردشگری هنگام، محروم نکنید.

کویر مصر
شاید برایتان عجیب باشد اما کویر مصر، یکی از جاهای دیدنی استان اصفهان است که در منطقه‌ای به‌نام خور و بیابانک قرارگرفته و علاقه‌مندان خاص خودش را هم دارد. اگر به کویر و کویرنوردی علاقه‌مند هستید و دلتان می‌خواهد تجربه کمپ در یک کویر زیبا را به‌دست آورید، کویر مصر می‌تواند نقطه شروع خوبی برای کویرنوردی‌های هیجان‌انگیز شما باشد.
وجود خانه‌ها و اقامتگاه‌های کویری، امکان شترسواری، آفرود و جاذبه‌های گردشگری دیگری که در سال‌های اخیر در کویر مصر طراحی شده‌اند، باعث شده تا گردشگران بیشتری برای تماشای این کویر، به استان اصفهان و روستای مصر سفر کنند.
شاید این سوال برای شما هم به‌وجود آمده باشد که چرا یک بیابان در دل ایران، باید به نام مصر شناخته شود. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که همه‌چیز به یک داستان قدیمی برمی‌گردد. زمانی‌که یکی از جوانان این روستا به نام یوسف که به کار چوپانی مشغول بوده، برای حل بحران کم‌آبی و خشک‌شدن سفره‌های آب زیرزمینی شروع به کندن چاه‌ها و قنات‌های عمیق می‌کند و مشکلا کم‌آبی را به‌صورت موقت برطرف می‌کند.
از آن‌زمان، به این روستا، روستای «چاه‌دراز» می‌گفتند اما چون‌که یوسف از این اسم خوشش نمی‌آمد از اهالی روستا خواست که چون نام او یوسف است و قصه زندگی حضرت یوسف هم در مصر اتفاق افتاده، اسم این روستا را «مصر» بگذارند. مردم هم از این پیشنهاد استقبال کرده و از آن‌زمان تا همین امروز، به این روستا و منطقه کویری مجاور آن، مصر می‌گویند.
پیشنهاد ما به شما این است که اگر به کویر مصر سفر کردید، حتما از تماشای آسمان پرستاره شب غافل نشوید.

جزیره هرمز
وقتی می‌خواهید به هرمز سفر کنید، باید بدانید که قرار است به یک منطقه رنگارنگ قدم بگذارید. پس باید از همان ابتدا خودتان را برای تماشای منظره‌های چشم‌نواز و شگفت‌انگیزی آماده کنید که تا مدت‌ها در حافظه شما به یادگار خواهدماند.
در این جزیره، می‌توانید بیش از ۷۰ نوع کانی رنگارنگ پیدا کنید که در هیچ‌کجای دیگری از کره زمین، پیدا نمی‌شوند. همچنین می‌وتوانید در کنار سواحل زیبای خلیج‌فارس بنشینید و در آرامش بی‌نظیر جزیره هرمز، به هرچیزی که می‌خواهید فکر کنید.
اما باید این نکته را هم بدانید که در هرمز، به‌سختی می‌توانید هتل‌ یا اقامتگاه چندستاره پیدا کنید. پس اگر به بهداشت اهمیت زیادی می‌دهید. یا نمی‌توانید در هر محیطی بخوابید و استراحت کنید، پیشنهاد می‌کنیم که به قشم یا کیش برگردید. اما اگر برای کسب تجربه‌های تازه سفرکرده‌اید، هیچ پیشنهادی بهتر از هرمز، برای شما سراغ نداریم.
به‌دلیل آب‌وهوای گرم استان‌های جنوبی ایران، سفر به هرمز در فصل زمستان، به شما کمک می‌کند تا از گرمای طاقت‌فرسای این منطقه در امان بمانید و از سفرتان لذت بیشتری ببرید. ضمن این‌که در سفر به جزیره هرمز باید همیشه دوربینتان را آماده نگه‌دارید. چراکه‌ در هرلحظه با منظره شگفت‌انگیز تازه‌ای مواجه می‌شوید که هیجان و شوق شما را برانگیخته خواهد کرد.

سازه‌های آبی شوشتر
در ادامه سفرمان به استان‌های جنوبی، حالا قرار است به استان خوزستان برویم تا بتوانیم سازه‌های آبی شوشتر را از نزدیک ببینیم. شاید در نگاه اول، چندان موضوع پیچیده‌ای به‌نظر نیاید اما باید بدانید که در زمان بازدید از سازه‌آبی شوشتر، با یکی از مهم‌ترین آثار مهندس جهان باستان مواجه خواهیم شد که می‌تواند چشم و فکر هر گردشگری را به‌خود مشغول کند.
محققان قدمت این اثر مهندسی بی‌نظیر را به دوره ساسانیان نسبت می‌دهند. اما به‌نظر می‌رسد که اولین قدم‌ها برای ساخت این مجموعه هیدرولیکی شگفت‌انگیز که به عقیده بعضی از متخصصان خارجی، بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی جهان، قبل از انقلاب صنعتی‌ست، در دوره هخامنشیان برداشته شده است.
این سازه‌های آبی برای هدایت و انحراف آب کارون طراحی شده‌اند تا هم آب‌را به مناطق مسکونی و بافت تاریخی شوشتر برسانند و هم از طغیان کارون جلوگیری کنند. اما امروزه به یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شوشتر تبدیل شده‌اند که سالانه گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به‌سوی خود جذب می‌کنند.

عجیب‌ترین جاهای دیدنی ایران

قبرستان سفیدچاه
نوبتی هم که باشد، نوبت به عجیب‌ترین جاهای دیدنی ایران رسیده‌است. پس حالا قرار است در کنار هم به تماشای جاذبه‌های گردشگری برویم که با تماشای آن‌ها، هیجان و شگفتی بر شما غالب شده و برای چندساعت ذهن شما را به خود مشغول خواهد کرد.
برای تماشای اولین قبرستان مسلمانان در ایران، باید به استان مازندران و روستای سفیدچاه برویم. قدمت این قبرستان تاریخی به دوره حکومت تیموریان برمی‌گردد. اما شاید از خودتان بپرسید که چرا قدیمی‌ترین گورستان مسلمان‌ها در ایران، باید جزو عجیب‌ترین جاهای دیدنی ایران باشد؟
برای این‌که به جواب سوالتان برسید باید بگوییم که تنها نکته مهم درباره این قبرستان، قدمت تاریخی آن نیست. مهم‌ترین و عجیب ترین چیزی که درباره قبرستان سفیدچاه وجود دارد، این است که طبق باورهای قدیمی و داستان‌های افسانه‌ای، اجساد مدفوت در این قبرستان متلاشی نمی‌شوند و بعد از گذشت سال‌ها همچنان در زیرخاک سالم می‌مانند.
شاید در نگاه اول، این موضوع شبیه به یک باور خرافی و اشتباه باشد. اما جالب است بدانید که طبق تحقیقات انجام‌شده، این موضوع تا حدودی به تایید پژوهشگران رسیده و قبرستان سفیدچاه را به یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی ایران تبدیل کرده‌است.

جنگل جیغ
اگر شما هم از آن‌دسته افرادی هستید که فکر می‌کنید هیچ‌چیزی در دنیا نمی‌تواند شما را بترساند، پیشنهاد می‌کنیم سری به مشهد بزنید و بعد از غروب آفتاب، خودتان را به روستای سر‌برج (از توابع شهرستان طرقبه) برسانید و در جنگل جیغ قدم بزنید.
سال‌هاست که صداهای مرموز و عجیبی که شب‌ها از این جنگل به گوش می‌رسد، توجه افراد زیادی را به‌خود جلب کرده و داستان‌های متنوعی را به‌وجود آورده‌است. اما واقعیت این است که تا امروز، هیچ دلیل قطعی و مشخصی برای این پدیده مرموز، شناخته نشده و هنوز کسی نمی‌داند صدای مرموز جنگل جیغ، مربوط به چیست.
باورهای مختلفی درباره این صدای مرموز وجود دارد. به‌عنوان مثال، بعضی از مردم بومی معتقدند که در سال‌های گذشته، یک زن در این جنگل، در میان شعله‌های آتش سوزانده شده و حالا او هر شب با صدای جیغ به دنبال قاتل خود می‌گردد. در داستان دیگری هم این جنگل به‌عنوان یک مکان نفرین‌شده شناخته می‌شود که شب‌ها محل پرسه‌زدن و تجمع اجنه و شیاطین است.
اما در پاسخ به باورهای قدیمی، دلایل علمی هم در توجیه صدای جیغ این جنگل، منتشر شده است. مثلا بعضی‌ها آن‌را به هجوم ملخ‌ها در سال ۱۳۹۰ نسبت داده‌اند و بعضی‌های دیگر معتقدند که علت این صدا، پیچیدن باد در میان شاخ‌وبرگ درختان است.
اما به‌هرحال واقعیت این است که به‌محض تاریک شدن هوا، صدای جیغ از دل این جنگل، به‌گوش می‌رسد و تا امروز افراد زیادی را به‌سوی خود جذب کرده‌است. البته بسیاری از این افراد هم بعد از شنیدن ثدای جیغ، از پیمودن ادامه مسیر پشیمان شده و به مسیرسان ادامه نداده‌اند.
باغ سنگی
وقتی درباره یک باغ هزارمتری با ۱۸۰ عدد درخت صحبت می‌کنیم، اولین‌چیزی که ممکن است به ذهن همه‌ ما برسد، باغی سرسبز و میوه‌های به‌ثمرنشسته است که می‌توان در سایه درختان آن استراحت کرد و از میوه‌های آن چشید. اما باغ سنگی سیرجان، با همه باغ‌هایی که تا امروز دیده‌اید، متفاوت است.
داستان این باغ به زندگی یک هنرمند کر و لال به‌نام درویش‌خان اسفندیارپور برمی‌گردد که برای نشان‌دادن اعتراضش به اصلاحات‌ زمین یا بیان غم‌ها و غصه‌های زندگی‌اش، دست به ساخت یک باغ سنگی زد.
او تنه‌ی خشک درختان را در خاک می‌کاشت و بعد سنگ‌هایی با شکل و ابعاد مختلف از آن آویزان می‌کرد تا به‌ مرور زمان، یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین آثار تاریخی ایران را به‌وجود بیاورد که سالانه گردشگران زیادی از سراسر دنیا را به‌سوی خود می‌کشاند.
اما نکته جالب‌تر درباره باغ سنگی درویش‌خان این است که او در همه این‌سال‌ها بعد از هر اتفاق ناگواری که در زندگی‌اش رخ می‌داد این‌کار را تکرار می‌کرد. پس می‌توانیم بگوییم که پشت هرکدام از درخت‌ها و سنگ‌های این باغ، یکی از اسرار زندگی درویش‌خان پنهان شده‌است که به‌دلیل مشکلات او در شنیدن و گفتن جملات، تا امروز، کسی از آن‌ها خبر ندارد.
برای بازدید از این اثر هنری، پیشنهاد می‌کنیم که صبح زود در باغ این حاضر شوید تا از گرمای هوا و تاریکی باغ، در امان بمانید.

مثلث برمودای ایران
حتما شما هم چیزهای زیادی درباره مثلث برمودا شنیده‌اید. اما این‌بار قرار است به منطقه‌ای در دل کویر ریگ‌جن برویم که به مثلث برمودای ایران معروف است و طبق داستان‌های نقل شده، تا امروز هرکسی که به آن‌جا سفرکرده، دیگر برنگشته است.
همین موضوع باعث شده تا داستان‌ها و افسانه‌ای زیادی درباره این منطقه به‌وجود بیاید. مثلا بسیاری از افراد معتقدند که شیاطین و موجودات اهریمنی در این منطقه زندگی می‌کنند و دلیل همه اتفاقات تلخ این منطقه را به این موجودات، نسبت می‌دهند. عده دیگری هم اعتقاد دارند که این‌جا محل زندگی اجنه است.
اما نکته عجیب‌تر درباره برمودای ایران این است که هرگر نمی‌توانید محل دقیق آن‌را روی هیچکدام از نقشه‌های ایران پیدا کنید. و همین موضوع هم بر اسرارآمیز بودن این تکه از بیابان، افزوده است. بااین‌حال باید بپذیریم که بخش زیادی از داستان‌های تعریف شده درباره مثلث برمودای ایران، کاملا واقعی هستند و در حقیقت هم اتفاق افتاده‌اند.
اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در گذشته مردم محلی معتقد بودند که این بیابان، محل زندگی اجنه است و آن‌ها اجازه نمی‌دهند که هیچ انسانی، پایش را در این کویر بگذارد. اما امروزه شاهدیم که تورهای گردشگری زیادی برای تماشای زیبایی‌های کویر ریگ‌جن به این منطقه سفر می‌کنند و در کمال سلامت، به شهر خودشان برمی‌گردند.
حالا که به پایان سفر رسیدیم…
احتمالا متوجه شده‌اید که تنوع و تعداد جاهای دیدنی ایران، آن‌قدر زیاد است که ما هم نمی‌توانیم همه آن‌ها را در یک مقاله به شما معرفی کنیم.
اما با این‌حال، ما در این سفر خیالی، در کنار هم به زیارت مقبره مشاهیر ایران رفتیم، از جاذبه‌های طبیعی و چشم‌نواز ایران، بازدید کردیم و سری هم به روستاهای زیبا و هیجان‌انگیز کشورمان زدیم تا رنگ‌وبوی واقعی زندگی را به خودمان یادآوری کنیم. همچنین صفحه‌هایی از تاریخ غنی و پر افتخار ایران را ورق زدیم تا فراموش نکنیم زمینی که در آن قدم می‌زنیم، روزی محل زندگی انسان‌های بزرگ و تاثیرگذاری بوده که بخشی از تاریخ کشور یا حهان زندگی خودشان را تغییر داده‌اند.
در پایان، امیدواریم که در این سفر خیالی، به شما هم خوش گذشته باشد و از شناختن جاهای دیدنی ایران که ممکن است تا قبل از این، آن‌ها را نمی‌شناختید، لذت برده باشید.
اگر هم بعد از خواندن هرکدام از بخش‌های این مقاله، دلتان خواست تا چمدانتان را ببندید و به تماشای این جاذبه‌های گردشگری بروید، فراموش نکنید که یوتراوز، آماده است تا با ارائه بهترین خدمات و تضمین بهترین قیمت، شرایط سفر را برای شما آسان کرده و به شما کمک کند تا از سفرتان، لذت بیشتری ببرید.
شما هم می‌توانید در قسمت نظرات این مقاله، جاهای دیدنی شهر خودتان را به معرفی کنید تا در مقاله‌های بعدی، سری هم به شهر شما بزنیم و از جاذبه‌های گردشگری شهر محل سکونتتان، بازدید کنیم.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *