جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

در بیستون چه خبر است؟

تاریخ بروزرسانی :
۵ آبان ۱۳۹۲

این روزها اخبار ضد و نقیضی از فعالیت حفاران غیرمجاز و متجاوزین به آثار تاریخی در اطراف مجموعه تاریخی و ثبت جهانی بیستون و هم‌چنین فعالیت بی وقفه میراث بانان این مجموعه به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، در اطراف مجموعه تاریخی و ثبت جهانی شده بیستون، محوطه‌ها، تپه‌ها و قلعه‌های تاریخی بسیاری وجود دارد که همواره چشم طمع قاچاقچیان اشیاء عتیقه و متجاوزین به حریم تاریخ را با خود جلب کرده است.

در چند روز گذشته اخبار ضد و نقیضی از فعالیت مشکوک حفاران غیرمجاز و احیاناً قاچاقچیان در اطراف مجموعه بیستون به گوش ماموران یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان کرمانشاه رسیده که این ماموران نیز با توان دوچندانی به حفاظت بیشتر از این آثار پیشینیان پرداخته‌اند.

نصرت الله سپهر، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه در این‌باره اظهارکرد: با توجه به اخباری که در خصوص احتمال حفاری غیر مجاز در کوهستان‌های اطراف آثار تاریخی محوطه جهانی بیستون به ما رسید برنامه ریزی کردیم و اکیپی متشکل از یگان حفاظت میراث فرهنگی و همکاران مربوطه در محل مذکور کمین کردند که خوشبختانه هیچ مورد مشکوکی دیده نشد.

وی افزود: محوطه‌های تاریخی و باستانی از جمله مواریث ارزشمندی هستند که با کمک مردم حفظ و نگهداری می‌شوند. این آثار ارزشمند هویت ملت ایران را نمایان‌تر می سازند و همه افراد جامعه باید در پاسداری و حفاظت از این آثار کوشا باشند.

این مقام مسول اظهارکرد: در مواجهه با تعارض به آثار تاریخی استان برخوردی جدی و بدون اغماض از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه صورت می‌گیرد و حفاران غیرمجاز باید بدانند آسیبی که به لایه‌های باستانی محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی وارد می آورند غیر قابل جبران و برگشت بوده و به اطلاعات تاریخی این سرزمین مقدس خدشه وارد می‌کند و ما به کمک گزارش‌های مردمی اجازه نخواهیم داد چنین اتفاقاتی رخ دهد.

وی افزود: طی روزهای گذشته بر اساس گزارش‌ها و حساسیت و موقعیت آثار، کمین‌های مختلفی انجام گرفته و افراد مخرب بدانند دیگر آسایش ندارند و جای فعالیتی نخواهند داشت زیرا علاوه بر کمین، همکاری مردم در مناطق مختلف استان بیشتر شده و احساس می کنیم مردم به یک درجه آگاهی بالاتری در این زمینه‌ها دست یافته‌اند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، خاطرنشان کرد: همچنین با عنایت به اخبار مکتسبه مبنی بر احتمال حفاری غیر مجاز در تپه تاریخی گوهره واقع در ۴ کیلومتری جنوب مجموعه تاریخی- فرهنگی بیستون با هماهنگی و همکاری پاسگاه شیرز شهرستان هرسین، اکیپی از یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اقدام به اجرای کمین در حوالی تپه مذکور کردند.

سپهر یادآور شد: یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی جهت نا امن کردن منطقه برای باندهای احتمالی که ممکن است در منطقه حضور داشته باشند در تپه‌های تاریخی ۱و ۲ گوهره، روستای تخت شیرین، تپه‌های تاریخی ۱ تا ۴ ایلخانی آباد، گورستان‌های قدیمی منطقه، قلعه سرماج و تپه‌های تاریخی در روستاهای ارگنه، آهنگران، سمنگان کمین کردند و این مناطق تاریخی را به صورت نامحسوس زیر نظر داشتند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این آثار نیز هیچ‌گونه مورد مشکوکی مشاهده نشده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تاکید کرد: در راستای حفاظت از آثار تاریخی فرهنگی که هویت ملی ما هستند تمامی پرسنل دلسوز میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه سعی بر این دارند که خدشه‌ای به آثار ارزشمند تاریخی مان وارد نشود.

گفتنی است: وجود چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده در استان کرمانشاه که ۲۲۰۰ مورد آنها به ثبت ملی رسیده‌اند، امکان حفاظت از آنها را برای میراث بانان این دیار مشکل کرده و همچنین این پتانسیل ارزشمند تاریخی دیار سنگ و آب، چشم طمع قاچاقچیان اشیاء عتیقه و متجاوزین به آثار تاریخی را همواره به سمت استان کرمانشاه تیز کرده و می‌طلبد که مردم محلی نگاهی متعصبانه به آثار تاریخی پیشینیان خود داشته و در صورت مشاهده هرگونه تحرک مشکوک افراد در اطراف چنین آثاری مراتب را به اطلاع میراث بانان کرمانشاهی برسانند.

گزارش از هادی نوروزی خبرنگار ایسنای کرمانشاه
333 93 در بیستون چه خبر است؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    بايد اينگونه مكان ها نگهبان هاي شبانه روزي داشته باشن

    ۲۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *