رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ مرداد ۱۳۹۳

گام بلند برای مرمت و بازسازی بازار بزرگ کرمان

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۰۹ – کرمان – ایرنا – بازار بزرگ و تاریخی کرمان به عنوان گنجینه و یادگاری از آثار تاریخی ادوار مختلف اکنون به عرصه گامهای بلند مدیران استان برای مرمت و بازسازی تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، بازار بزرگ کرمان در آستانه تحولی بزرگ قرار دارد تا پس از مدتها، زیبایی دوچندان را در پرتو کف سازی و مرمت مناسب و رفع کمبودهای موجود به تجربه بنشیند.

ناگفته نماند در گذشته نیز کارهایی کم و بیش برای بازسازی بخشهایی از بازار بزرگ کرمان انجام شده بگونه ای که رهگذران همواره تابلویی را مشاهده می کردند که روی آن نوشته بود ˈبازار بزرگ کرمان در حال مرمت و بازسازی استˈ اما کار آنگونه که باید و شاید انجام نشد تا اینکه با تاکید استاندار کرمان و در پرتو همت مدیران استان این بازار در حال تجربه فصل جدیدی از بازسازی با اراده و مدیریت جهادی است.

پس از بازدیدهای استاندار و مدیران استانی و شهری از بازار کرمان کف سازی آن مصوب و از اول خرداد ماه گذشته اجرایی شد.

این کار به دلیل شرایط بازار و رفت و آمد در آن طی ۱۸ شبانه روز انجام شد که به گفته مجریان آن یک رکورد عملیات اجرایی به شمار می رود و مصداقی از کار جهادی است.

استاندار کرمان پس از شروع عملیات اجرایی طرح نیز چندین بار از نزدیک روند بهسازی بازار را بررسی کرد که یکی از بازدیدها دوازدهم خرداد به همراه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان انجام شد.

ˈعلیرضا رزم حسینیˈ در حاشیه این بازدید گفت: ۱۷ طرح مهم و اساسی در کرمان در حال اجرا است که احیا و بهسازی بازار قدیم و مجموعه ارگ کرمان از مهمترین آنها محسوب می شود.

وی اضافه کرد: عملیات اجرایی بهسازی کف بازار کرمان از ۱۵ روز پیش آغاز شده و برای تکمیل این طرح ۱۸ مورد مانند بدنه سازی و ساماندهی وضعیت برق و سایر موارد در نظر گرفته شده است.

استاندار کرمان تاکید کرد: باید بازار کرمان را زنده نگه داریم تا مکان مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد.

وی با تاکید بر لزوم شناسنامه دار شدن بازار تاریخی کرمان گفت: با شناسنامه دار شدن این بازار وضعیت مالکیتها و نوع فعالیت صنفی مشخص می شود.

او بیان کرد: با وجود چند کاروانسرا در بازار تاریخی کرمان نیاز است یک گروه نحوه احیاء این کاروانسراها را مورد بررسی قرار دهد.

رزم حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه میراث فرهنگی نماینده ای را در بافت تاریخی منصوب کرده لذا نیاز است آیین نامه اجرایی در خصوص وظایف این نماینده مشخص شود.

وی با اشاره به لزوم ساماندهی صنوف در بازار تاریخی کرمان تصریح کرد: اگر صنف تره بار و قصاب از این بازار به جای دیگری منتقل شوند بسیاری از مشکلات فعلی بازار رفع خواهد شد.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان نیز گفت: تاکنون یک مدیر واحد در این بافت تاریخی وجود نداشت اما اینک یک مدیر به عنوان نماینده میراث فرهنگی در بافت تاریخی کرمان معرفی شده تا روند احیاء و بازسازی بافت فرسوده و تاریخی کرمان به صورت متمرکز و مناسب انجام شود.

ˈعلی مهاجریˈ با اشاره به اینکه ممیزی بازار یکی از وظایف نماینده میراث فرهنگی در بافت تاریخی خواهد بود افزود: در قالب این ممیزی نوع مالکیتها و کیفیت وضعیت بازار مشخص و با انتصاب این نماینده از برخی تخلفات رایج در این محدوده تاریخی جلوگیری می شود لذا هر فعالیت عمرانی در بازار باید با هماهنگی نماینده انجام شود.

وی ادامه داد: در ممیزی بازار کرمان برای تک تک مغازه های مستقر در بازار شناسنامه صادر می شود و هر عملیاتی که اصناف بخواهند انجام دهند باید با نظر این نماینده باشد.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان گفت: در جریان بازسازی بازار بزرگ کرمان تمامی وسایل اضافی جمع آوری شده و برای زیباسازی این مکان تاریخی و ارزشمند تابلوها، سایه بانها و درها به صورت یکپارچه طراحی و نصب خواهند شد.

مهاجری افزود: تلاش می کنیم تا یک محله اقامتی در بافت تاریخی کرمان را برای گردشگران ایجاد کنیم که برای این کار باید از توان سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه کار بازسازی بازار تاریخی کرمان با بهره گیری از استادکاران در حال انجام است گفت: سنگ فرش کف بازار سرپوشیده به اتمام رسیده و عملیات اجرایی در بخش بازار غیرمسقف و قدمگاه نیز در حال انجام است.

او افزود: برای اجرای طرح سنگ فرش کف بازار ۱۵ میلیارد ریال هزینه شده و برای بازسازی سایر بخشها نیز ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که ۵۰ درصد این اعتبار تعهد استانداری و ۵۰ درصد هم تعهد اداره کل میراث فرهنگی است و در صورت تامین آن کار بازسازی تا پایان سال جاری به اتمام می رسد.

شهردار کرمان نیز می گوید بازسازی بازار کرمان براساس رعایت شرایط بافت تاریخی صورت می گیرد و تا پایان امسال به اتمام می رسد.

وی افزود: بازسازی بازار بر حسب یک کار جهادی صورت گرفت زیرا کف سازی آن که قرار بود در مدت یک ماه انجام شود طی ۱۸ روز به اتمام رسید و این نتیجه حمایت همه مدیران دستگاههای مربوط است که در بازسازی بازار همکاری دارند.

ˈابوالقاسم سیف الهیˈ با اشاره به دو هزار و ۶۳۱ مترمربع تخریب در کف بازار برای کف سازی آن گفت: به منظور جلوگیری از تعطیلی بازار این کار شبها انجام شد.

وی افزود: تخریب و جمع کردن بتن و آسفالت در سطح ۳۰۲ مترمربع، شفته ریزی با خاک در ۲۰ مترمکعب، آجرچینی در ۱۲۴ مترمربع، نصب لوله برای انتقال کابلهای برق دو هزار و ۹۳۸ متر و اجرای سنگ فرش مرمریت در سطح بیش از دو هزار مترمربع صورت گرفته است.

او گفت: با توجه به اینکه در زمان بروز حادثه آتش سوزی خودروهای آتش نشانی قادر به ورود به بازار نیستند لذا ۱۰ شیر آب در مکانهای مختلف بازار نصب شده که قیمت هر شیر ۲۰ میلیون ریال است.

وی بیان کرد: همچنین ۸۰ درصد تابلوها و سایه بانها جمع آوری و مقرر شد تا تابلو و سایه بانها یک شکل شوند.

شهردار کرمان با اشاره به فعالیت برخی صنوف در بازار مظفری و قدمگاه بیان کرد: این صنوف نیاز به آب داشته اند که با راهکارهای اتخاذ شده به هر مغازه یک انشعاب آب واگذار شده است.

سیف الهی از بازسازی میدان شهداء شهر کرمان نیز خبر و ادامه داد: با توجه به اینکه میدان شهداء شش ورودی دارد لذا در این طرح بر روی هر شش ورودی دروازه ای ساخته می شود که قسمت بالای آن پل عابر پیاده باشد.

وی گفت: بهسازی بازار کرمان در سه مرحله انجام شده که دو مرحله آن در دوره دو مدیریت قبلی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده که در دوره جدید نیز باید از مصالحی که در دوره های قبل مورد استفاده قرار گرفته استفاده شود و این سنگ مورد تایید کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

وی سنگ مورد استفاده در کف سازی بازار کرمان را از نوع مرمریت کرمان و با ضخامت پنج سانتیمتر ذکر کرد که مورد تایید کارشناسان میراث فرهنگی است.

او افزود: کارشناسان میراث فرهنگی حین کار هر محموله سنگ را کنترل کرده و اگر مشکلاتی در این سنگها باشد، آن را عودت داده و سنگهای با کیفیت مناسب جایگزین شده است.

شهردار کرمان گفت: سنگ مورد استفاده در راه پله نیز سنگهای مرمریت ۱۰ سانتیمتری بوده که این سنگ نیز مورد تایید کارشناسان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

وی افزود: برای مجموعه قدمگاه و بازار مظفری نیز از مرمریت قرمز با تایید کارشناسان میراث فرهنگی استفاده شد زیرا در این مکانها به دلیل مسقف نبودن، بارش باران و شست و شوهای مکرر باید سنگی مورد استفاده قرار می گرفت که مقاومت لازم را داشته و جذب آب نداشته باشد.

وی با بیان این که هم اینک کف سازی بازار انجام می شود گفت: استحکامبخشی بازار در حوزه تخصصی میراث فرهنگی است که در مراحل بعدی با تامین اعتبار لازم از سوی استانداری و سازمان میراث فرهنگی اجرایی می شود.

سیف الهی افزود: آبهای سطحی در منطقه نیز در حال پایین رفتن است زیرا با حفر گالریهای مورد نیاز وضعیتی مانند قناتهای قدیم کرمان ایجاد شده که سطح آب را پایین می برند و از سوی دیگر اجرای طرح فاضلاب نیز موجب کاهش آبهای زیر سطحی در این منطقه شده است.

مدیر بافت تاریخی کرمان نیز گفت: کف سازی بازار کرمان که از میدان گنجعلیجان آغاز شده تاکنون تا بازار مظفری اجرایی شده و ادامه دارد.

ˈغلامرضا فرخیˈ افزود: کار انتقال کابلهایی که به صوت آویزان در سطح بازار بوده اند به کف بازار نیز توسط دستگاههای مربوط انجام شده است.

وی اجرای سامانه فاضلاب در بازار مظفری را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: برای واحدهایی که نیاز به آب داشته اند نیز انشعابات آب واگذار شده است.

او به طرح ساماندهی تابلوهای سردر همه واحدها نیز اشاره و بیان کرد: گرچه این طرح از سوی برخی واحدها و به صورت خودجوش انجام شده اما اجرای اصلی آن در دست پیگیری است.

مدیر بافت تاریخی کرمان گفت: شناسنامه دار کردن مغازه ها و مجموعه بازار نیز در حال انجام است که این کار با همکاری مجموعه های ذیربط به ویژه شهرداری و ثبت اسناد و املاک اجرایی می شود.

بازسازی بازار کرمان شامل اقداماتی از جمله جمع آوری تمامی کابلهای برق روکار، اتخاذ تدابیر لازم برای نظافت بازار، شناسنامه دار شدن تمامی واحدهای مستقر در بازار و تعیین وضعیت مالکیت این واحدها، پیگیری و صدور سند مالکیت، استانداردسازی تابلوها و سایبانها، جلوگیری از واگذاری جواز صنفی میوه فروشی، مواد پروتئینی که با بازار سنتی کرمان مغایرت دارند یا آبریزی آنها مستلزم نظافت است و نصب و راه اندازی دوربینهای بازار مطابق با استانداردهای نیروی انتظامی و میراث فرهنگی می شود.

بازار کرمان با بیش از یک کیلومتر طول شامل ۲۰ بازار فرعی و کاروانسراهای متعدد، آب انبار، مسجد، حمام، چایخانه، موزه و بازارچه های متعدد است.

بازار ارگ، گنجعلیخان، بازار اختیاری، وکیل و مظفری بخشهای مختلف آن را تشکیل می دهند.

سنگ بنای بازار کرمان که شکل کنونی آن از میدان ارگ آغاز و به میدان مشتاقیه ختم می شود، در زمان حکومت تیموریان یعنی حدود ۶۰۰ سال پیش گذاشته شد و در طول تاریخ روند شکل گیری آن در دوره حکومت هر یک از فرمانروایان کرمان تداوم داشته است.

بازار کرمان که مجموعه ای کامل از بناهای تاریخی را در خود جا داده از شهرت جهانی برخوردار است و طولانی ترین ˈراسته بازارˈ در ایران محسوب می شود.

81254970-5853198 گام بلند برای مرمت و بازسازی بازار بزرگ کرمان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *