جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دریاچه لزور ، گنج پنهان تهران

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ خرداد ۱۴۰۱

دریاچه لزور ، گنج پنهان تهران می باشد که به سد سیاه رود نیز معروف است و از جمله دریاچه های نزدیک تهران است که طبیعت اطراف آن در فصل بهار و تابستان شباهت بسیار زیادی به مناطق اطراف چهارمحال و بختیاری دارد.دریاچه لزور واقع در روستای لزور است که در مرز استان تهران و مازندران قرار دارد و یکی از بزرگترین روستاهای استان تهران از توابع شهرستان فیروزکوه می‌باشد.

دریاچه لزور، گنج پنهان تهران دریاچه لزور ، گنج پنهان تهران

این روستا در دهستان قزقانچای در شهرستان فیروزکوه، در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شمال شرقی تهران و در ۴۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه در میان رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد که ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۵۰۰ متر می‌باشد.روستای لزور از طرف شمال با روستاهای نشل و ورزنه از توابع شهرستان بابل هم مرز است. این روستا از قدیم‌الایام دارالمومنین بوده است.

روستای لزور قدمتی بیش از چهارصد سال دارد و دارای پیشینه‌های تاریخی نیز می‌باشد که مهمترین آنها امامزاده معصوم، امامزاده خوشنام، برج نیمه، قلعه قل دوش و پل سنگی می‌باشد.در زمان هایی که مسافرت ها با پای پیاده انجام می‌شده است مسیر رسیدن به این منطقه از سمت شمال بوده ولی امروزه از این مسیر استفاده چندانی نمی‌شود و بیشتر گردشگران در این مسیر پیاده‌روی می‌کنند.

دریاچه لزور، گنج پنهان تهران 2 دریاچه لزور ، گنج پنهان تهران

همچنین از روستای لزور به تنگه واشی یک جاده خاکی در دسترس می‌باشد.در حوالی روستا دریاچه لزور وجود دارد که از آب پشت سد لزور بوجود آمده است.دریاچه لزور با نامهای دیگری همچون سد سیاهرود و معجز چشمه که یکی از چشمه‌های نزدیک سد می‌باشد نیز شناخته شده است.آب و هوای ملایم و مناظر بکر و زیبای طبیعی دریاچه لزور در تابستان همیشه به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری شهرستان فیروزکوه مطرح می‌باشد.
اطراف روستای لزور و دریاچه آن قله‌ ها و مسیرهای پیاده ‌روی و کوه‌نوردی برای علاقه‌مندان نیز وجود دارد. همچنین در این ناحیه تفریحاتی مانند ماهیگیری نیز صورت می گیرد. همچنین بسیاری از دوچرخه‌سواران کوهستانی نیز این مسیر را برای ورزش کردن انتخاب می­‌کنند.

اگر برای کوه‌نوردی به این مقصد می روید، این روستا مبدا صعود به قله­‌های «میشینه مرگ» و «بوم» بوده و همچنین با یک جاده خاکی به تنگه «واشی» در شرق لزور دسترسی دارد. قله میشینه مرگ به عنوان بلندترین قله رشته‌کوه البرز شرقی با ارتفاع چهار‌هزار و ۳۰ متر در شمال-غرب این روستا واقع شده است. مسیر صعود به این قله با گذر از تنگه‌­های پرآب، دشت­‌های سرسبز و از مجاورت دریاچه سد سیاه رود، یکی از زیباترین و جذاب‌­ترین برنامه‌­های کوه‌نوردی منطقه است.

دریاچه لزور، گنج پنهان تهران 3 دریاچه لزور ، گنج پنهان تهران

این منطقه برای شب‌مانی و کمپ در تابستان بسیار مناسب بوده و در شب هوا بسیار خنک و همراه باد است. برای شب‌مانی نیاز به یک چادر و یک کیسه خواب گرم دارید. همچنین باید لباس‌­های لایه‌­ای مناسب فصل و گرم همراه داشته باشید. همچنین افراد علاقه‌­مند به دیدن آسمان پرستاره شب می‌­توانند دریاچه لزور را انتخاب کنند.
به هنگام شب در این منطقه به دور از هر نوری می­‌توانید آسمان پر‌ستاره شب را ببینید. به وضوح کهکشان راه شیری قابل دیدن است و با تماشای چند دقیقه­‌ای آسمان حتی شهاب سنگ­‌های هم قابل رویت هستند. در فصل تابستان به موقع صبح هوا گرم می­‌شود و آفتاب بسیار سوزان است. نیاز به یک سایه‌بان دارید چون در این منطقه نمی­‌توانید زیر سایه­ یک درخت بروید و سایه به راحتی پیدا نمی­‌شود.

دریاچه لزور، گنج پنهان تهران 4 دریاچه لزور ، گنج پنهان تهران

زمان مناسب سفر به دریاچه لزور

زمان مناسب برای برای دیدن دریاچه لزور فصل بهار، تابستان و پاییز است. هایپرشیا در این فصول تورهای مختلفی برای بازدید از این دریاچه دارد.

نحوه دسترسی

برای رسیدن به لزور، باید از تهران به سمت جاده فیروزکوه بروید. حدود ۱۰ کیلومتر مانده به فیروز کوه، بعد از پمپ بنزین نمرود، یک سه‌ راهی معروف به سه راهی لاسم در سمت چپ وجود دارد که به سمت شمال و بخش ارجمند می‌رود. با قرار گرفتن در این جاده بعد از ۲۷ کیلومتر به ارجمند رسیده و در ادامه راه ۱۳ کیلومتر دیگر که بروید بعد از گذر از روستاهای شادمهن و اهنز در انتهای جاده به روستای لزور می‌رسید. تمام راه از سر جاده تا روستای لزور جاده آسفالته است. در کل از تهران (بسته به مبدا حرکت) چیزی کمتر از ۲۰۰ کیلومتر تا لزور راه در پیش دارید. سپس از آنجا باید از جاده خاکی به دیدن دریاچه بروید.

دریاچه لزور، گنج پنهان تهران 5 دریاچه لزور ، گنج پنهان تهران

بهترین زمان سفر به دریاچه لزور چه موقع است ؟

بهترین زمان برای سفر به دریاچه لزور در فصل تابستان است. هوای منطقه در فصل بهار اگرچه مطبوع است، اما همچنان خنکای زمستان را دارد و شب‌های آن زمستانی و سرد هستند. اما در تابستان می‌توانید از هوای بسیار دلپذیر و خنک منطقه نهایت لذت را ببرید. با این حال، فراموش نکنید حتی در تابستان هم توصیه می‌شود لباس گرم به اندازه کافی همراه داشته باشید. بسیاری از مسافرانی که به منطقه سفر کرده‌اند خیلی زود با وزش اولین نسیم‌های شبانگاهی غافلگیر شده‌اند.

از چه راهی به دریاچه لزور برویم ؟

برای آغاز سفر خود به دریاچه لزور، ابتدا باید از تهران به سمت جاده فیروزکوه برانید. پس از گذر از پمپ‌ بنزین نمرود، باید به سه‌راهی لاسم رفته و از آنجا به سمت شمال و بخش ارجمند رانندگی کنید. پس از ۲۷ کیلومتر به ارجمند و سپس با پیمودن ۱۳ کیلومتر به روستای لزور می‌رسید. در این مسیر از روستاهای مختلفی از جمله شادمهن و اهنز عبور می‌کنید. خوشبختانه تمام جاده تا روستای لزور آسفالت است.

در سفر به دریاچه لزور کجا بمانیم ؟

دریاچه لزور یکی از مقاصد اصلی سفرهای یک‌روزه محسوب می‌شود. اگر قصد اقامت دراین منطقه را دارید، می‌توانید خانه‌های روستایی لزور و یا کلبه‌های بالاتر از دریاچه را اجاره نمایید. همچنین برپایی کمپ و چادر زدن در اطراف دریاچه نیز می‌تواند تجربه خاص و به یاد ماندنی محسوب شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حامد

    برای رفع نیاز دستشویی آیا سرویس بهداشتی اونجا هست یا باید به کوه دره پناه برد ؟

    ۲۲ آذر, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • ن.ر

    ایا اونجا موبایل انتن داره؟ و اینترنت هست؟

    ۱ خرداد, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
    • علی عظیم بیگی

      از آخرین روستا تا دریاچه یک مسیر خاکی شیب دار و باریک هست که فقط ماشین های آفرود بدون دردسر بالا میرن. اصلا پیشنهاد نمی کنم با ماشین های داخلی و چینی برید چون هم خطرناک هست هم ماشین صدمه می بینه موبایل هم آنتن میده

      ۱۶ تیر, ۱۴۰۱
  • Amir

    کسی می دونه چه ماهی های داره این دریاچه؟

    ۶ خرداد, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
    • رضا

      قزل الا

      ۱۶ مرداد, ۱۴۰۰
  • Mohammad

    فکر نمي کنيد از تنگه واشي خيلي نزديکتره؟؟

    ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد