رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ فروردین ۱۴۰۰

دره ها و سنگ تراشه های طبیعی ایران

لینک این مطلب کپی شد!

طبیعت ایران همچون تابلوی زیبای آفرینش است در هر نقطه از این سرزمین که بنگری ردی از زیبایی طبیعت می بینی البته اگر انسانها بگذارند . در کشورهای دیگر از کوچکترین چیزها به عنوان جاذبه گردشگری استفاده می شود و در حفظ و مراقبت از آن تلاش بسیاری می شود حال در ایران خیلی راحت تخریب می شود و به جای آن ویلاسازی می شود . علاوه بر کوهها و آبشارها ، باغ ها و بستانها ، دشت های گل و کویرها در ایران تنگه ها و دره های زیبای بسیاری داریم که هر کدام زیبایی وصف ناشدنی دارند . در این مطلب می خواهیم دره ها و سنگ تراشه های طبیعی ایران را یکجا معرفی کنیم تا شما اگر قصد سفر به این نقاط را داشتید با دیدن این تصاویر به وجد بیایید و برای سفرتان برنامه ریزی کنید . برای دیدن جاذبه های طبیعی نیازی نیست به خارج از کشور بروید در ایران بمانید و با ما همراه باشید .

تنگه شیرز لرستان

تنگه شیرز در محل اتصال استان های کرمانشاه، لرستان و ایلام به یکدیگر واقع شده و در فاصله ۵۵ کیلومتری شهر کوهدشت قرار دارد.دیواره های این تنگه ارتفاعی بالغ بر ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر داشته و طول دره به بیش از ۵ کیلومتر می رسد.نقش های ایجاد شده به واسطه فرسایش بر روی دیواره های دره شیرز، چشم انداز زیبایی را خلق کرده و همچنین رودخانه ای که در میان آن جاری است، تابلویی زیبا از بهشت گمشده ای بر روی زمین را به تصویر می کشد.وجود عواملی نظیر آبشارهای کوچک و بزرگ، چشمه های فراوان و صخره هایی با اشکال گوناگون، به زیبایی این دره افزوده و آن را به یکی از بهترین جاذبه های طبیعی استان لرستان بدل ساخته است.

در دره شیرز علاوه بر چشم انداز های بی نظیر، غاری با نام غار خدا وجود داشته که طولی برابر با ۱۵۰ متر دارد.همچنین مناره سنگی با ارتفاع ۸۰ متر و قطری برابر با ۱۰ متر، یکی دیگر از جاذبه های این دره بشمار می آید.بهترین زمان برای سفر به این دره فصل بهار و تابستان است.برای رسیدن به دره شیرز می توان از مسیر جاده اولادقبا استفاده کرد.بهترین زمان برای سفر به تنگه شیرز لرستان، فصل بهار و تابستان است.

آدرس: در فاصله ۵۵ کیلومتری شهر کوهدشت

تنگ شیرز

تنگه هایقر فیروزآباد

در نزدیکی روستای رودبال و در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان فیروزآباد استان فارس، تنگه ای زیبا به نام تنگه هایقر وجود دارد.این تنگه که به نام گرند کانیون ایران نیز مشهور است، چیزی حدود ۸ کیلومتر طول داشته و رودخانه ای بانام قره آقاج از میان آن عبور می کند.تنگه هایقر که امروزه یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری استان فارس بشمار می آید، روزگاری محل جنگل میان اقوام قشقایی با متجاوزان انگلیسی بود.دلیران قشقایی هنگامی که توانستند سربازان انگلیسی را در این دره از پای درآورند، فریاد هایقر به معنی مردن سر دادند تا دیگر همرزم های خود را نیز از این پیروزی آگاه کنند.

به همین دلیل از آن تاریخ به بعد، این دره با نام هایقر شناخته می شود.منظره زیبای ایجاد شده با اشکال گوناگون سنگ ها که حاصل میلیون ها سال فرسایش خاک بوده، در کنار آواز پرندگان و صدای جاری شدن آب، چشم انداز زیبایی را خلق کرده که چشم هر بیننده ای را مبهوت خود می کند.این دره به قدری زیباست که اگر به آن سفر کنید شاید تصمیم بگیرید که تمام مدت سفر خود به استان فارس را در دره هایقر سپری کنید.

آدرس: در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان فیروزآباد استان فارس

تنگه هایقر

کال جنی طبس

در طبس و در فاصله ۳۵ کیلومتری از این شهر، دره ای مخوف وجود دارد که به دلیل وجود صداهایی عجیب آن در هنگام شب، به کال جنی معروف شده و می تواند هر بیننده و شنونده ای را در جای خود میخ کوب کند.این دره یکی از منحصر‌ به‌فردترین دره‌های ایران بوده که سرزمین عجیبی از صخره‌هاست و دخمه‌هایی در دل دیواره‌ها و اشکال عجیب و نامتجانسی را در خود گنجانده است.اهالی این منطقه این دره را خانه جن و ارواح می‌دانند و داستان‌هایی از ربوده شدن دختران جوان توسط اجنه در این دره برای شما تعریف خواهند کرد.این دره ۱۶ کیلومتر طول داشته که با دیواره های بلند پرشیب، با اشکالی عجیب و شگفت آور احاطه شده است.آبشارهای کوچک، حوضچه هایی با عمق ۱.۵ متر و تونل ها و حفره هایی به نام گبر که محل سکنی و چله نشینی زرتشتیان و یکتا پرستان بوده، از جمله دیدنی های این دره ی زیبا به شمار می روند.

بهترین زمان سفر به این دره که یکی از پدیده ی طبیعی منحصر به فرد ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران بوده، فصل پاییز و زمستان است.برای رسیدن به این دره زیبا و رمزآلود باید به طبس سفر کرده و از مسیر جاده طبس به بشرویه، به سمت آن حرکت کنید.
بهترین زمان سفر به کال جنی طبس ، فصل پاییز و زمستان است.

آدرس : در فاصله ۳۵ کیلومتری از شهر طبس

کال جنی

تنگه چاهکوه قشم

در بخش شرقی جزیره قشم، تگه ای با عمق ۱۰۰ متر وجود دارد که با نام تنگه چاهکوه شناخته می شود.این تنگه در گذشته محل ذخیره آب بوده و از این رو با نام تنگه آب مقدس نیز شناخته می شود.فصول پاییز، زمستان و اوایل بهار، بهترین زمان سفر به تنگه چاهکوه می باشد.در تنگه چاهکوه اشکالی شگفت انگیز همچون شیارها و خطوط فرسایش موازی و عمیق و انواع حفره های نیمه کروی و بیضوی خودنمایی می کنند.وجود چهار چاه که برای ذخیره آب و هدایت آن برای استفاده ساکنان روستاها کاربرد داشته از دیگر زیبایی های این تنگه به شمار می رود.فصول پاییز، زمستان و اوایل بهار، بهترین زمان سفر به تنگه چاهکوه می باشد. همچنین برای رسیدن به این پدیده طبیعی باید از جزیره قشم راهی روستای چاهی شرقی شد.

تنگه چاهکوه قشم

تنگه چیتابه

تنگه چیتابه کهگیلویه و بویراحمد یکی از مناطق دیدنی و زیبای این استان زیبا می باشد. این منطقه دارای آب و هوایی معتدل و دلنشین و ازجمله مناطقی است که تحت عنوان هدف گردشگری شناخته شده است . منطقه چیتابه از یک طرف در دامنه کوه های پوشیده از جنگل های انبوه و مراتع سرسبز است و از سوی دیگر مشرف به رودخانه کبگیان با جلوه بسیار زیبا و دیدنی قرار دارد.تنگ چیتابه در جوار روستای پراشکفت در مختصات جغرافیایی ۳۰.۷۰۷۴۷۴ درجه شمالی و ۵۱.۲۷۴۰۴۳ درجه شرقی روی نقشه واقع شده است. برای رسیدن به تنگه چیتابه، باید به شهر چیتاب واقع در استان کهگیلویه و بویر احمد در ۳۸ کیلومتری شهر یاسوج بروید. پس از آن هم باید نیم ساعت راه خاکی (۱۰-۱۵ کیلومتری) را با ماشین طی کنید تا به محل این تنگه بسیار زیبا برسید.

تنگه های ایران

دره چاکرود رودسر

برای دیدنن دره چاکرود رودسر که به بهشت ماجراجویان معروف است باید ابتدا به رودسر برویم بعد از آن به روستای طیولا رفته و پس از طی کردن مسیری زیبا به ابتدای دره چاکرود خواهیم رسید، جایی که کم کم دیواره های آن شروع به تنگ تر شدن می کنند و حتی گاهی مانع رسیدن نور خورشید به اعماق دره می شوند. دره چاکرود از جنوب (حوالی روستای پرمکوه) آغاز شده و به سمت شمال (روستاهای بالا طیولا و پایین طیولا) می رسد و به گفته برخی منابع در نهایت آب آن به دریای کاسپین ریخته می شود.

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودسر، شهر رحیم آباد، روستای بالا طیولا

تنگه چاکرود

تنگ بوچیر

تنگه بوچیر پارسیان از مناطق دیدنی این شهرستان است که در استان هرمزگان واقع شده است . این تنگه دارای آبشار و چشمه ای می باشد که به نام آبشار و چشمه بوچیر شهرت دارد . وجود دره های باریک و پر آب با عمق ۵۰ متر، قندیل‌ های زیبا، آب سرد و چشم اندازهای طبیعی، بکر بودن زیبایی این منطقه را دوچندان نموده است.دسترسی به تنگ بوچیر از طریق شهرستان پارسیان (گاوبندی)، روستای بوچیر و سپس جاده خاکی به طول ۵ کیلومتر تا ورودی تنگ امکانپذیر است و بعد به دهانه تنگ میرسید که حدود ۸۰۰ متر ابتدایی آب نسبتا عمیق است و برای عبور از آن باید شنا کرد، در ادامه به دهانه تنگ میرسید که تا انتهایش حدود هزارمتر راه دارید. در بعضی از نقاط تنگ، فقط امکان عبور یک نفر وجود دارد. این منطقه تا مرکز شهر یک ساعت فاصله دارد.

تنگه های ایران

تنگه شو تاریکو

تنگه شو تاریکو هرمزگان در جنوب ایران در شهرستان پارسیان حوای روستای چک چک واقع شده است .شهر پارسیان در فاصله ۴۰۴ کیلومتری از مرکز استان یعنی بندرعباس و در فاصله ۲۲۰ کیلومتری از شهر معروف بندرلنگه قرار گرفته است.کوه های شوتاریکو همانند اغلب کوه های جنوبی کشور از ظاهری جالب و متفاوت برخوردارند. کوه هایی به رنگ روشن که ظاهری خشن و پر از فرورفتگی های متعدد دارند که نشان از فرسایش شدید این ارتفاعات دارد. ارتفاعاتی که ظاهر خشن شان در همان ابتدای مسیر شاید کمی ترسناک هم به نظر برسد. در میان ارتفاعات دره ای ناهموار و سنگلاخی قرار دارد که اغلب یک رودخانه فصلی در آن جریان دارد گاهی اما به سبب کاهش بارندگی ها و گرمای هوا اثری از رودخانه نیست. دره نوردی اما به سبب ظاهر زیبا و شکوهمند کوه هایی که دو طرف دره را فراگرفته اند بسیار دلنشین است. جهت گذر از این دره ناهموار باید از روی صخره های متعددی در میان دره و از پیچ و خم های مختلفی عبور کنید. در همان ابتدای امر به خاطر داشته باشید که پیمودن این دره حتما نیازمند حضور یک راهنمای آشنا به مسیر است چراکه راه طولانی و طبیعت این منطقه نیز ناشناخته است.
صخره های پیچ در پیچ و صیقلی، کوه های به هم چسبیده، برکه های آب سبز و فیروزه ای، رستنی های کنجکاو سرزنده، غارهای کوچک و بزرگ و صدای آوای پرندگان پرشور، تنگ شوتاریکو را به بهشتی در دل این صخره های مریخی تبدیل کرده است که حتما باید سری به آن بزنید. بهترین فصل بازدید از این تنگ استثنایی هم با توجه به آب و هوای گرم و شرجی جنوب کشور اواخر زمستان و یا اوایل فصل بهار است اما اگر طاقت گرما را دارید در هر فصلی می توانید شاهد زیبایی های تنگ باشید و البته با رسیدن به تنگ خنکای این تنگ زیبا خستگی راه را از تنتان به در خواهد کرد.

تنگه شو تاریکو

تنگه میشینه مرگ

روستای لزور یکی از روستاهای مازندران است که در مناطق ییلاقی قرار دارد. هنگامی که از این نهرهای آب بگذرید به مزارع می رسید و پس یک پیاده روی کوتاه به تنگه ای خواهید رسید. در اینجا به یک گذرگاه خواهید رسید که پر از سنگ های کوچک و بزرگ است. مسیر رسیدن به تنگه میشینه مرگ بسیار دشوار است و توصیه می کنیم که حتما در حین عبور از مسیرهای سخت احتیاط کنید. البته به جان خریدن گذر از این راه سخت ارزشش را دارد، چراکه تماشای مناظر طبیعی و گل های نعنا و پونه خالی از لطف نخواهد بود.برای دسترسی به مسیر این تنگه باید از ۱۰ کیلومتری فیروز کوه وارد یک سه راهی که در قسمت چپ جاده وجود دارد بروید و سپس به سمت ضلع شمالی حرکت کنید. در این قسمت یک پمپ بنزین با نام نمرود در آن جا قرار گرفته است و یک تابلوی خوشامد گویی هم وجود دارد. اگر این مسیر را ۲ کیلومتر ادامه تهید به روستای لزور خواهید رسید.

تنگه میشینه مرگ

دره منشورهای بازالتی بدولی ( دره مارها )

دره بازالتی ایلانلار دره‌سی در ۲۵ کیلومتری شهرستان ماکو و در مسیر روستای آواجیق قرار دارد. این دره به دره مارها نیز شناخته می‌شود و در ۳ کیلومتری روستای بدولی شهرستان ماکو و به موازات جاده آواجیق امتداد دارد. طول دره در حدود ۳ کیلومتر است و جهت آن شرقی غربی است که در انتهای غربی دره به مزارع روستای بدولی منتهی می‌گردد. رودخانه زنگمار در کف دره از ارتفاعات کوه آرارات در ترکیه سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از میان دره و روستاهای مختلف در مسیر خود، نهایتا به سد بارون می‌ریزد.
منشورهای بازالتی منطقه آزاد ماکو در ۲۵ کیلومتر ماکو در کنار جاده ماکو به چالدران قرار گرفته است.

دره های ایران

تنگ بنو لمزان

در ۹۰ کیلومتری شرق شهرستان بستک روستای بسیار زیبایی قرار دارد که در خود بهشتی پنهان کرده است تنگ بنو لمزان ، در ۵ کیلومتری شهر لمزان از توابع بندرلنگه در استان هرمزگان است.منطقه خلیج‌فارس، شهر لمزان از توابع بندرلنگه است که در مسیر دژگان بستک قرارگرفته و فاصله‌ی حدود ۱۸۰ کیلومتری با بندرعباس و ۱۳۰ کیلومتری با بندرلنگه دارد.تنگ بنو لمزان ابتدا مسیری ۳۰ دقیقه‌ای پیاده‌روی دارد و پس‌ازآن مسیر آبی با حدود بیش از ۱۲ آبگیر را طی می‌کند. روستای لمزان در دوران گذشته از توابع شهر بستک بوده‌است، أما اکنون از توابع بخش مرکزی شهرستان بندرلنگه‌است ودر دهستان مهران بندر لنگه واقع شده‌است.

تنگ بنو لمزان

تنگه شگفت انگیز کافرین در ایلام

تنگه کافرین در شمال شهر بدره در جاده ایلام به بدره قرار دارد، رودخانه ای در این تنگه قرار گرفته که پس از عبور از آن در شمال تنگه به رودخانه سیمره می ریزد. آثاری از معماری صخره ای دوران پیش از تاریخ در تنگه کافرین (کافری) به چشم می خورد که نشان از قدمت و اهمیت تنگه دارد. جنگل های وسیع بلوط و گونه های جانوری مانند سنجاب ایران از دیگر جاذبه های تنگه کافرین است.
طول تنگه در حدود ۲ کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا ۷۰۰ متر است. در یک کیلومتری ورودی تنگه برکه آب زمزم قرار گرفته است، همچنین زیارتگاه جابر در این منطقه از دیگر نقاط گردشگری در منطقه به حساب می آید. تنگه کافرین امروزه به یک مکان کاملا توریستی تبدیل شده و از اقصی نقاط استان به این منطقه سفر می کنند، بسیاری از جوانان در این منطقه قایق هایی برای مسافران و گردشگران تهیه کرده اند که لذت تفریح در کافرین را دوچندان کرده است.

تنگ ظلمات

تنگ ظلمات در جنوب شرقی پارک ملی کویر واقع در غرب کویر مرکزی ایران در استان اصفهان قرار دارد. این مکان در اثر فرسایش آبی و بادی تشکیل شده است. تنگه جهتی شمالی جنوبی دارد و طول آن در حدود ۲ کیلومتر است. این تنگه در انتهای مسیری که از ارتفاعات پارک ملی کویر سرچشمه می‌گیرد تشکیل شده است.
در قسمت شمالی ارتفاع دیواره ها کوتاه تر و با حرکت به سمت جنوب ارتفاع آنها افزایش می یابد، به نحوی که در بعضی از نقاط تا حدود ۳۰ متر نیز قابل مشاهده است. اثرات جریان های سیلابی بر دیواره ها قابل مشاهده است. این منطقه در یکی از زون های حساس پارک ملی کویر واقع شده است از این رو بازدید از آن نیازمند کسب مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست و اداره پارک ملی کویر است. کوه دم در شرق این تنگه و در مجاورت باتلاق های ریگ جن قرار دارد.

تنگ دم اسب

تنگ دم اسب در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شیراز در منطقه کوهمره سرخی روستای کره بس واقع شده است.تنگ دم اسب و آبشار زیبای آن به دلیل مسیر پرهیجان و زیبایی که دارد، یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری استان فارس محسوب می شود.
نام تنگ دم اسب از آبشاری شبیه به دم اسب گرفته شده و در واقع این آبشار ادامه رودخانه دم اسب است که از بلندای صخره های مرتفع به پایین سرازیر می شود و ظاهری شبیه به دم اسب دارد.معمولا آب و هوای منطقه نزدیک آبشار در فصل با طراوت بهار و فصل سرسبز و خوش رنگ تابستان، بسیار مطبوع و دلپذیر است.به همین دلیل ماجراجویان و گردشگران علاقه مند و دوستداران طبیعت، این دو فصل سال را برای لذت بردن از طبیعت بکر و سبز تنگ دم اسب انتخاب می کنند.برخلاف بهار و تابستان زیبا و دیدنی تنگ دم اسب، پائیز و زمستان آن به شدت سرد است و برای گشت و گذار گردشگران مناسب نیست.

تنگ دم اسب

دره دوزویل

دره دوزویل لالی دراستان خوزستان وقع است. طول دره این گسل در حدود ۳۲ کیلومتر است که در کنار جاده ارتباطی لالی به شهرکرد قرار گرفته است. در این دره رودخانه سور در منطقه دیدنی و تفریحی چم سورجریان دارد که پس ز عبور از تنگ تالوک و ایجاد دریاچه ای پهن در این تنگ به سد شهیون میریزد. گفتنی است محمد رضا حاجی پور کارگردان و فیلمساز شهرستان لالی اخیرا مستندی به نام دوزویل تهیه کرده که از زوایای گوناگون این دره عمیق را به تصویر کشانده است .

دوزویل

تنگ دار

از همان ابتدا می‌توانید پا در آب خنک رودخانه تنگ دار بگذارید. خلاف جهت آب را که بالا می‌روید مناظر زیبایی در جلویتان ظاهر می‌شود. صخره‌های پوشیده از خزه و پرسیاوشان منظره بی‌نظیری را برایتان ساخته است. عمق آب در هر قدمتان متغیر است. هنگامی‌که آب تا زانوی شما است، بازهم باید مراقب باشید، زیرا ممکن است در قدم بعدی تا گردنتان در آب فرو برود. راهتان را که ادامه می‌دهید، به حوضچه‌هایی می‌رسید که می‌توانید از روی صخره‌ها در آن شیرجه بزنید و گرمای شهر را با خنکی آب عوض کنید.

آدرس :مازندران – نوشهر خروچی چالوس به نوشهر، روستای کشکسرا

تنگ دار

دره گرماگلو

دره گرما گلو در استان قزوین واقع است. این دره در مسیر دسترسی به قلعه الموت قرار گرفته است و پل فلزی از روی آن عبور میکند. دره گرماگلو در ارتفاع ۱۷۷۰ متری از سطح دریا واقع است و جهتی شمال شرقی- جنوب غربی دارد. دره از ۲ بخش با عرض بسیار کم و بخشی با عرض وسیع در وسط این دو بخش تشکیل شده است. طول دره در حدود ۶۰۰ متر است. در کف دره رودخانه ای جاری است. آب شرب مردم روستا از چشمه های اطراف تامین شده و رودخانه‌های فصلی از کوههای هودکان و شاتان سرچشمه می گیرد از دره های زیبای اغوزبن، خرازرو و دومکی می گذرد و از گرماگلو به طرف مزارع گزادشت سرازیر می شود. دسترسی به درون دره از طریق پایین دست روستای گازرخان و از طریق مسیر رودخانه امکانپذیر است.

دره گرماگلو

تنگ رغز

تنگ رغز داراب نام تنگه یا دره‌ای است در بخش فسارود، در ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر داراب در منطقه ای بنام حسن آباد، در جنوب شرقی استان فارس که از شمال به شهرستان‌های نی‌ریز و استهبان، از غرب به شهرستان فسا، از جنوب به شهرستان لار و زرین دشت و از شرق به استان هرمزگان محدود می شود.رغز به معنای راه بکر و لغزنده است. دره رغز به طول تقریبی ۴ کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب ، ۶۴ آبشار و یکصدحوضچه طبیعی را در خود جای داده است که تنها ۱۴ آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه عموم مردم و کوهنوردان بوده است و با رسیدن به آخرین آبشار دره جنوبی به ارتفاع ۳۵ متر دره جنوبی به بن بست می رسد. منطقه سرچشمه رغز نیز که از مسیر دیگری پیمایش می‌گردد، جنگلی زیباست که محل آغاز آب رغز است.در حد واسط منطقه سرچشمه و دره جنوبی رغز ده ها آبشار و آبگیرهای زیبا و طبیعت بکر تنها با استفاده از وسایل فنی امکان پیمایش می یابد. از منطقه سرچشمه نیز بدون وسایل فنی امکان بازدید از چندین حوضچه و آبشار مسیر است و نهایتاً با رسیدن به آبشار بلندی به طول ۲۳ متر کوهپیمایان متوقف می شوند.

آدرس: ۲۵کیلومتری شمال غرب داراب، فسارود، حسن آباد

تنگ رغز

 

و تنگه های زیادی دیگر که در ایران است و درسایت در قسمت جاذبه های طبیعی دره ها و تنگ های ایران به معرفی جداگانه آنها پرداخته ایم .

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *