رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ اسفند ۱۳۹۸

دره چاکرود رودسر بهشت ماجراجویان

لینک این مطلب کپی شد!

برای دیدنن دره چاکرود رودسر که به بهشت ماجراجویان معروف است باید ابتدا به رودسر برویم بعد از آن به روستای طیولا رفته و پس از طی کردن مسیری زیبا به ابتدای دره چاکرود خواهیم رسید، جایی که کم کم دیواره های آن شروع به تنگ تر شدن می کنند و حتی گاهی مانع رسیدن نور خورشید به اعماق دره می شوند. دره چاکرود از جنوب (حوالی روستای پرمکوه) آغاز شده و به سمت شمال (روستاهای بالا طیولا و پایین طیولا) می رسد و به گفته برخی منابع در نهایت آب آن به دریای کاسپین ریخته می شود.

دره از دو مسیر فرعی و یک مسیر اصلی تشکیل شده و پر از آبشارها و حوضچه های بزرگ صخره ای پر آب است. وقتی پیمایش را آغاز می کنید ابتدا از مسیر فرعی وارد می شوید و چند فرود حسابی از آبشارها را تجربه می کنید و سپس وارد مسیر اصلی خواهید شد. گاهی فضای دره به خاطر تنگ شدن دیواره ها و وجود سنگ های بسیار بزرگ آنقدر تاریک می شود که شاید لازم باشد از هدلامپ استفاده کنید.

دره چاکرود رودسر دره چاکرود رودسر بهشت ماجراجویان

توجه داشته باشید که چاکرود طول زیادی دارد؛ اما قسمتی که در آن بتوان پیمایش فنی و حرفه ای انجام داد کوتاه است و با توجه به توانایی بدنی افراد از ۱ تا ۲ روز زمان می برد.دره چاکرود به خاطر سخت و خشن بودن طبیعتش بسیار بکر مانده و مقصد بسیار ایده آلی برای صخره نوردان، دره نوردان و … به شمار می رود.این دره آبشارها و حوضچه های متعددی دارد که هر چه بیشتر آن را خاص و متفاوت می کند.

در دره چاکرود می توانید تجربه فرود، آبشار نوردی، صخره نوردی و شنا را یک جا تجربه کنید.این دره برای طبیعت گردان حرفه ای مانند صخره نوردان، دره نوردان و …و برای افرادی عادی و غیر حرفه ای اصلا مناسب نیست .

پیش از هر چیز باید گفت که پیمایش این دره بدون راهنما و متخصص و حتی دوره های آموزشی پیش از سفر امکان پذیر نیست.

دره چاکرود رودسر بهشت ماجراجویان

نکات مفید و ضروری برای رفتن به دره چاکرود

این پیمایش به وسایل تخصصی دره نوردی نیاز دارد مانند: طناب، هارنس، جلیقه نجات، کلاه ایمنی، دستکش، پیچ های مخصوص کارگاه زدن و …
رفت و برگشت این مسیر به توان جسمانی بالایی احتیاج دارد بنابراین در کنار تخصص و مهارت های لازم که باید کسب کنید حتما قوای بدنی خود را بسنجید.
در منطقه، مغازه ای برای تهیه مواد اولیه خوراکی نخواهید دید و در طول مسیر آب قابل خوردن وجود ندارد، پس حتما مواد غذایی و میزان آب مورد نیاز خود را از قبل خریداری کنید.
داخل دره حوضچه های عمیقی وجود دارد که حتما باید در آن ها شنا کنید؛ بنابراین اگر شناگر ماهری نیستید از جلیقه نجات استفاده کنید.
به دلیل وجود آب و فشار زیاد آن، وسایل ضروری تان را وکیوم کنید تا آب به آن ها نرسد.
قبل از حرکت حتما و حتما آب و هوای منطقه را بررسی کنید زیرا در صورت بارندگی، احتمال سیل و جاری شدن آب وجود دارد.

فرود از آبشار ها و صخره ها

ورود به چاکرود شما را با فرودهای پیاپی به چالش می کشد. از همان ابتدا که وارد دره می شوید باید اولین فرود خود را انجام دهید که با کوبیدن رول اسپیت و زدن کارگاه در جای مناسب و استفاده از طناب های ویژه امکان پذیر می شود. گاهی این پایین آمدن ها، در کنار آبشارهای کوتاه و بلندی اتفاق می افتد که ارتفاع شان از ۲ تا ۳۰ متر متغیر است. حتی در برخی از فرودها مجبور می شوید که به دل آبشار بزنید و از میان آنها عبور کنید که این کارتان را کمی سخت تر می کند. در برخی از قسمت ها باید فرودتان را از روی سنگ ها و صخره های صیغل خورده ای انجام دهید که بسیار لیز هستند و آن قدر پیچ و تاب و شیب شان زیاد است که نمی توانید پایین شان را ببینید.

یکی از هیجان انگیزترین قسمت های پیمایش دره، پرش درون حوضچه های پر آب است. این حوضچه ها معمولا پایین آبشارها شکل گرفته اند و گاهی عمق آن ها آنقدر زیاد است که می توان به راحتی در آن ها پرید یا حتی شیرجه زد. البته قبل از هر چیز معمولا یک نفر عمق آب و بزرگی سنگ های داخل حوضچه ها را بررسی می کند.

دره چاکرود رودسر دره چاکرود رودسر بهشت ماجراجویان

شنا در بستر دره
در بخش های انتهایی دره عمق آب شروع به زیاد شدن می کند و در کنار آن فضای دره بازتر می شود. این فضا برای شنا کردن بسیار مناسب است.

پیاده روی در انتهای مسیر دره
پس از یک پیمایش نفس گیر و البته هیجان انگیز به بخش انتهای دره خواهید رسید. در این جا شما باید یک مسیر تقریبا طولانی را پیاده روی کنید تا به طور کامل از فضای دره خارج شوید. این پیاده روی، هم می تواند خیلی خسته کننده باشد و هم خیلی جذاب! این مسئله به خود شما بستگی دارد که چگونه در طول مسیر انرژی خود را حفظ کرده اید!

کمپ و پیک نیک در اطراف دره
اگر تمایل داشته باشید که دره را تا آخر پیمایش کنید به ۲ روز زمان نیاز دارید و این مستلزم آن است که در پایان روز جایی را برای اقامت پیدا کنید که یکی از جذاب ترین گزینه ها کمپ در طبیعت اطراف دره است.

دره چاکرود رودسر دره چاکرود رودسر بهشت ماجراجویان

بهترین زمان سفر به دره چاکرود

بهار: در فصل بهار بارندگی در منطقه افزایش یافته و پیمایش دره را خطر آفرین می کند.
تابستان: بهترین فصل سفر به دره چاکرود تابستان است چرا که بارندگی به کمترین میزان خود می رسد و هوا معتدل می شود.
پاییز و زمستان: هر چه به سمت فصول سرد سال پیش می رویم هوای منطقه سردتر شده و بارش در آن بیشتر می شود و همین امر موجب افزایش آب بستر دره شده و پیمایش دره را مشکل یا غیر قابل انجام می کند.

برای اقامت و شب مانی مسلما باید به اطراف دره بروید و یا در مکانی مناسب کمپ کنید که در این صورت باید با اصول کمپ در طبیعت آشنا باشید یا در روستاهای اطراف مثل طیولا (در فاصله ۱.۵ کیلومتری)، پرمکوه (در فاصله ۵۰۰ متری) و … بمانید.

مسیر دسترسی به دره چاکرود

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودسر، شهر رحیم آباد، روستای بالا طیولا

دسترسی: از رشت به سمت لنگرود و سپس اطاقور بروید پس از آن وارد املش شده و به سمت رحیم آباد بروید. وقتی به رحیم آباد رسیدید باید خودتان را به روستای بالا طیولا برسانید و بعد از آن با کمک گرفتن از محلی ها وارد جاده خاکی شوید که شما را به ابتدای دره می رساند.

دره چاکرود رودسر دره چاکرود رودسر بهشت ماجراجویان

دره چاکرود رودسر دره چاکرود رودسر بهشت ماجراجویان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *