جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

درختان چنارکهنسال بش قارداش

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ مرداد ۱۳۹۹

درختان چنار کهنسال بش قارداش در پارک بش قارداش در فاصله ۶ کيلومتری جنوب غربی شهر بجنورد قرار دارد که در حال حاضر تحت مديريت شهرداری بجنورد است ، واقع شده است. در داخل اين پارک و مجاور بنای مقبره یارمحمد خان شادلو (سردار مفخم) درختان چنار زيادی مشاهده می گردد. از ميان اين درختان ۳ پايه دارای قطر بيشتری بوده و به سبب کهنسالی دچار درون پوسيدگی شده اند.

درختان چنارکهنسال بش قارداش درختان چنارکهنسال بش قارداش

درخت چنار اول روبروی مقبره سردار قرار دارد ، دارای تنه ای استوانه ای بوده و قطری معادل ۱۹۲ سانتی متر در استاندارد برابر سينه دارد و مسن ترين درخت در اين پارک می باشد. به لحاظ شکل ظاهری دچار درون پوسيدگی شده است که آثار آن در قسمت بن درخت و در سمت شمال آن مشاهده می شود که توسط شهرداری با سيمان پر شده است. همچنين در ارتفاع ۲۰/۱ متری ضلع غربی تنه سوراخی به اندازه حدود ۲۰ سانتی متر ديده می شود که از اين قسمت درون پوسيدگی درخت مشخص می باشد.
اين درخت به لحاظ شرايط ظاهری کاملاً شاداب و سبز است و دارای تاج پوشش بزرگی می باشد که شاخه های آن در سمت غربی روی استخر مجموعه پارک کشيده شده است. دور اين درخت ديواری با سنگ های تزئينی مالون و به ارتفاع ۴۰ سانتيمتر ساخته اند. قدمت آن حدود ۲۵۰ سال است.

درختان چنارکهنسال بش قارداش1 درختان چنارکهنسال بش قارداش

درخت چنار دوم که در فاصله ۵ متری جنوب چنار اول و مجاور ديوار ايوان مقبره سردار قرار گرفته است ، قطری معادل ۱۵۰ سانتيمتر دارد. اين درخت به خاطر شرايط کهنسالی از وسط باز شده و تنه آن دچار خسارت شده است. به همين علت تنه آن در نمای شمالي تا ارتفاع ۲ متری با سنگ چين پر شده است. يکی از شاخه های اصلی اين درخت که در سمت غربی آن قرار دارد ، به علت درون پوسيدگی خشک شده ولی هنوز به تنه اصلی متصل می باشد. شاخه های ديگر اين درخت سالم بوده و تاج پوشش آن را تشکيل داده اند. دور اين درخت نيز ديواری با سنگ های تزئينی مالون ساخته اند. قدمت آن حدود ۲۰۰ سال است. اين درخت كهنسال در تاريخ ۲۱ ارديبهشت امسال به شماره ۱۹۲ در فهرست آثار طبيعی ملی ثبت شده است.

درختان چنارکهنسال بش قارداش2 درختان چنارکهنسال بش قارداش

درخت چنار سوم که در سمت ورودی پارک و در فاصله حدود ۱۶ متری از چنار اول و در سمت جنوب آن قرار دارد، به لحاظ شکل ظاهری تنه آن در سمت شمالی و جنوبی باريک و در سمت شرقی و غربی قطورتر است. قطر آن در سمت شمال و جنوب تنه حدود ۱۵۰ سانتيمتر و در سمت شرق و غرب حدود ۲۵۰ سانتيمتر می باشد. لذا قطر ميانگين آن حدود ۲۰۰ سانتيمتر است. درخت فوق بعلت شرايط کهنسالی دچار درون پوسيدگی شده و تنه آن در نمای جنوبی کاملاً از بين رفته است که توسط شهرداری با سنگ چين پر شده است. اين درخت از ارتفاع ۵/۲ متری ۲ شاخه می شود و آثار پوسيدگی بر روی شاخه ای که به سمت شرق کشيده شده است، مشخص می باشد. تنه اين درخت در ساير جهات سالم و قدمت آن حدود ۲۵۰ سال است. اين درختان کهنسال باتوجه به قدمت زيادی که دارند ونوع گونه آنها بخوبی توانسته اند با اقليم منطقه سازگاری پيدا کنندو جزء درختان کهنسال در ايران هستند و از همین رو انجام مطالعات ژنتيکی برروی آنها درجهت اصلاح و يا تکثير پيشنهاد می گردد.

پارک بش قارداش که در ۶ کیلومتری جنوب بجنورد در مسیر جاده اسفراین قرار گرفته، از قدیمی‌ترین و مشهورترین اماکن تفریحی کشور و یکی از مناطق هدف گردشگری استان است و مورد توجه اکثر مسافران و ساکنان در شهر قرار دارد. ناصرالدین شاه در یکی از سفرهای خود و هنگام عبور از این منطقه با دیدن چشمه و چنارهای کهنسال دستور احداث استخر و مرمت بقعه مخروبه مجاور آن را به سردار مفخم حکمران منطقه داد.

درختان چنارکهنسال بش قارداش3 درختان چنارکهنسال بش قارداش

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *