رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ مرداد ۱۳۹۹

چشمه آبگرم مهمانک

اشتراک گذاری

چشمه آبگرم مهمانک در روستای مهمانک در فاصله ۶ کيلومتری جنوب غربی شهر آشخانه و مجاور جاده آسيايی قرار گرفته است. در فاصله حدود ۵/۱ کيلومتری از شرق اين روستا چشمۀ آب گرمی وجود دارد. اين چشمه از زير يک کوه آهکی و از چندين نقطه خارج می شود. چشمه در محل به گرموک مشهور است و آب آن جهت مصارف کشاورزی و اغلب براي آبياری زمين های باغی که بيشتر محصول آنها انگور است استفاده می شود.

 

چشمه آبگرم مهمانک

 

متوسط دبی طبيعی آب اين چشمه در ۶ ماهه اول سال ۱۳۸۹ در حدود ۴۷ ليتر بر ثانيه است. مساحت محدوده چشمه در حدود ۵۰ متر مربع است. آب چشمه بسيار زلال و شفاف است. طبق تحقيقات محلی در گذشته آب اين چشمه بيشتر بوده و همچنين مکانی که آب خارج می شده در سطحی بالاتر قرار داشته است که به علت کم آبی های چند سال اخير که در اين منطقه اتفاق افتاده سطح آب پايين رفته و از ميزان آب چشمه نيز کاسته شده است.

چشمه آبگرم مهمانک

به همین دلیل اهالی محل جوشش چشمه را گودتر کرده اند تا آب آسان تر خارج شود. بر اساس بررسی های میدانی مردم معتقدند آب این چشمه شفا بخش است و برای درمان ناراحتی های پوستی و همچنين زخم از گل اين چشمه استفاده می کنند. هم مردان و هم زنان در آن آبتنی (شنا) می کنند. داخل آب ماهی هايی کوچک و خاکستری رنگ مشاهده می شود. آب اين چشمه برای مردم اهميت زيادی دارد و علاوه بر جایگاه آیینی در معيشت آنها نقش بارزی دارد. آب گرم مهمانک یکی از چند چشمه آب گرم استان خراسان شمالی است که معرفی آن می تواند زمينه تحقيقات بيشتر در زمينه علوم آب و همچنين ورود علاقه مندان را به اين مکان گسترش دهد.

چشمه آبگرم مهمانک

چشمه آب گرم مهمانک دارای آبی زلال، شفاف و شفا بخش می باشد که برای ناراحتی های پوستی از آب این چشمه و برای بهبود زخم از گل این چشمه می توان استفاده کرد. به گفته اهالی قدیمی این روستا آب این چشمه در سالیان اخیر به دلیل کم آبی کاهش یافته همچنین محل خروج آب نیز پائین آمده است.

شنا کردن در آب این چشمه هم برای بانوان وهم برای آقایان بلا مانع است.وجود ماهی هایی های کوچک و خاکستری رنگ در آب این چشمه بر زیبایی این چشمه افزوده است.

چشمه آبگرم مهمانک

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *