رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ مرداد ۱۳۹۹

گردشگری نجوم ، پنجره‌ای به کهکشان

لینک این مطلب کپی شد!

انسان همواره برای شناخت آسمان و هر چه در آن هست کنجکاو بوده ، وقتی به آسمان نگاه می کنیم دنیایی از پرسش ها در ذهن ما شکل می گیرد حالا گردشگری نجومی می خواهد به بخشی از این پرسش پاسخ دهد.آموختن دانش ستاره شناسی از جمله علائق نوجوانان و دانش آموزان است و هدف آنان در کنار کسب دانش، بهره بردن از زیبایی های طبیعت آسمان شب است.

اگرچه با توسعه شهرها و تغییر سبک زندگی، ارتباط انسان با آسمان‌ها و علم ستاره‌شناسی کمرنگ شده اما هنوز کسانی هستند که بهترین تفریح را تماشای آسمان شب و شمارش ستارگان می‌دانند. مکان‌های مختلفی در سراسر جهان وجود دارد که می‌تواند مقصدی رویایی برای عاشق نجوم باشد. آرامش در این محیط‌های طبیعی ، گردگشران را به لذت بردن از آسمان بدون مزاحمت‌های زندگی مدرن دعوت می‌کند.

گردشگری نجوم

 

مسافرانی که به تماشای آسمان می‌روند

گردشگری نجوم به عنوان یکی از شاخه‌های گردشگری چندسالی است که فضایی را برای دوستداران نجوم و ستاره‌شناسی فراهم کرده تا آنها به نقاطی در سراسر جهان سفر کنند که ایستگاه‌هایی بکر و بی‌نظیر برای لذت بردن از این سفر غیرمتداول است. گردشگران قرار است در قالب این تورها، با دیدن ستارگان و سیارات با چشم غیرمسلح یا با استفاده از ابزارهای نجوم، از مجموعه‌ای فعالیت‌های تفریحی و آموزشی بهره‌مند شوند.

شیلی سردمدار توریسم نجوم

برخی از کشورها از پتانسیل‌های منطقه‌ای خود به منظور توسعه صنعت گردشگری در این شاخه خاص بهره جسته‌ و توانسته‌اند خود را به عنوان مقصدی جذاب برای تورهای نجوم معرفی کنند. کشورشیلی چند سالی است که با تمرکز بر این نوع از گردشگری توانسته، سردمدار توریسم نجوم باشد. کشورهایی مانند کانادا، سوئد، روسیه، هند و چین نیز در این صنعت موفق ظاهر شده‌اند و هرساله گردشگران بسیاری از سراسر جهان به این کشورها سفر می‌کنند.

ایران مقصدی جذاب برای گردشگری نجوم

ایران نیز می‌تواند مقصدی جذاب برای گردشگران نجوم از سراسر جهان باشد. مناطق کویری مقصد اصلی تورهای نجوم هستند مکان‌هایی که آسمانی صاف، پاک و عاری از آلودگی دارند. چند سالی است که تورهای کویرگردی، بخش مهمی از برنامه تفریحی خود را تماشای آسمان شب‌های کویر معرفی و گردشگران بسیاری برای دیدن زیبایی‌های شب‌های کویر، به این مناطق سفر می‌کنند. اگرچه برخی از این تورها تخصصی نیستند و امکانات و ابزار خاص ستاره‌شناسی را ندارند اما تورهای آموزشی و تخصصی نیز از سوی انجمن‌ها و کلوپ‌های نجوم برگزار می‌شود که می‌توان آن را در دسته گردشگری نجوم قرار داد.

گردشگری نجوم

در حال حاضر یازده استان در ایران، می‌توانند مقاصد این نوع از گردشگری باشند. سمنان، یزد، اصفهان، خراسان شمالی، جنوبی و رضویاز جمله این شهرها هستند. گلستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و فارس نیز دیگر شهرهای مستعد برای توسعه گردشگری نجوم محسوب می‌شوند. در حال حاضر سایت‌هایی در ایران وجود دارند که در این زمینه فعالیت می‌کنند. از جمله این سایت‌ها می‌توان به پاسارگاد، کویر مصر، متین آباد، مرنجاب و قصر بهرام، روستاهای کویری یزد، تخت سلیمان تکاب و… اشاره کرد.

اگر تماشای ستارگان و سیارات در دل کویر شما را راضی می‌کند، می‌توانید با یکی از تورهای کویرگردی راهی سفر به این مناطق شوید اما اگر به دنبال درک رازهای نهفته کهکشان هستید، تورهای تخصصی نجوم انتخاب خوبی برای شماست. به خاطر داشته باشید که کویرگردی بدون راهنما و تیم آشنا به منطقه، چندان توصیه نمی‌شود. هر ساله تعدادی گردشگری در جریان کویرنوردی‌ها، گم می‌شوند.

برخی از مناطق روستایی که پتانسیل این نوع گردشگری را دارند و می‌توانند برای آن منطقه در آمدزایی را به همراه داشته باشد روستای هدف گردشگری وفس در شهرستان کمیجان است زیرا که آسمان زیبای این روستا در تلسکوپ بسیاری از ستاره شناسان غرب کشور جای گرفته و همواره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *