رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ خرداد ۱۳۹۹

خانه خطیبی قزوین

اشتراک گذاری

خانه خطیبی قزوین یکی از خانه های تاریخی قزوین است .نام کوچه خطیبی در قزوین را از روی نام خانه ای اعیانی درون آن برداشته اند. مالک این بنا معتمد حاج ملا احمد خطیبی نام داشت که یکی از کسبه تکیه ناسار بود. این خانه با آجرکاری های تزئینی در سردر و کتیبه ای لاجوردی نشان دهنده یکی از خانه های دوره قاجاریه و پهلوی اول است. خانه ای که معمارانی به نام همانند استاد فرج الله معمار، استاد اسدالله معمار و حاج غلام رضا معمار در ساخت آن مشارکت داشته اند.

معماری خانه خطیبی قزوین

خانه خطیبی با ۳۵۰ متر مربع عرصه و ۴۵۰ متر مربع اعیانی در کوچه خطیبی شهر قزوین قرار دارد و مربوط به دوره قاجاریه و پهلوی اول است. این خانه در سه طبقه با سه حیاط مجزا شکل گرفته و حیاط بزرگ آن هم اکنون متروکه و خالی از سکنه است. قرار است خانه خطیبی در سال‌های آینده به یک اقامتگاه تبدیل شود.از نقطه نظر معماری، تمام فضاهای این خانه تناسبات هماهنگ معماری قزوین را دارد. بنا کلاً آجری و داخل بنا گچ کاری شده است درها و ارسی ها چوبی و مهتابی نیز در حیاط متروکه دیده می شود سر در زیبای این خانه ، بهترین مشخصه آن است.

خانه خطیبی قزوین خانه خطیبی قزوین

گچ کاری های درون بنا به همراه استفاده از ارسی های چوبی نشانه هایی از معماری مردم قزوین در این دوره است. این خانه ی قاجاری در زرگر کوچه شهر قزوین قرار دارد و به شیوه معماری خانه سازی قزوین ، با حیاط مرکزی اصلی و حیاط های جانبی شکل گرفته است . حیاط اندرونی با تناسبات نیم کشکولی ، در دو جبهه دارای شاه نشین های تابستانی و زمستانی و در دو جبهه دیگر دارای ایوان های طاق نمایی است . شاه نشین اصلی خانه از طریق ایوانی ستون دار با حیاط بیرونی نیز ارتباط دارد . خانه در دو طبقه زیرزمین و همکف شکل گرفته و تزیینات آجری لبه ها و ارسی های آن ، از جمله تزیینات قابل توجه این بنا است.

امروزه بیشتر فضای خانه خطیبی ها متروکه مانده و در سفر به قزوین شاید نتوانید از درون بنا بازدید داشته باشید. طبق برنامه های مرمتی میراث فرهنگی قزوین قرار است این خانه در سال های آینده به اقامتگاهی زیبا تبدیل شود. خانه خطیبی قزوین نزدیک به ۱۰ سال است که تحت تملک سازمان میراث‌فرهنگی قرار گرفته و قرار بود با مرمت و سبک‌سازی حفاظت و تغییر کاربری داده شود، اما با گذشت ۱۰ سال، متولیان میراث‌فرهنگی قزوین تصمیم گرفتند با خروج خانه از فهرست آثار ملی اسباب تخریب خانه را فراهم کنند.

نحوه دسترسی به خانه خطیبی قزوین

آدرس : خیابان مولوی گذر صالحیه (جنب بازارچه آقا معصوم سابق)، جنب مسجد آقا معصوم محله قملاق (ماسه زار)، کوچه خطیب، پلاک ۶۷

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *