رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ خرداد ۱۳۹۹

مسجد لیل آباد صفوی ( یازیلی مسجد )

اشتراک گذاری

مسجد لیل آباد صفوی ( یازیلی مسجد ) یکی از مساجد قدیمی بازسازی شده در خسروشاه است که در کمربندی شهید رجائی، روبه روی مدرسه ی قدیمی ۲۲ بهمن -که اکنون از آن استفاده نمی شود و در محلّه ی لیل آباد خسروشاه قرار دارد.مسجد صفوی (یازیلی مسجد) به‌دستور شاه سلیمان صفوی در سال ۱۰۹۰ ساخته‌شده است که علاوه بر هنر نفیس گچ‌بری‌های مقرنسی، سرتاسر این خانقاه مزین به آیات الهی بود. سقف چوبی آن مزین به آیات قرآن و از آن کتیبه‌ای برجای‌مانده که متعلق به فرقه اهل‌حق است.

این مسجد بنای بسیار زیبایی داشته و محراب آن با هنرمندی بسیار زیادی گچ بری شده و سقف مسجد نیز چوبی بوده و بر روی چوب های آن آیاتی از قرآن و نام های خداوند، با خطی زیبا کنده کاری شده بود. بر روی ستون های آن نیز نام امام علی(ع) نوشته شده بود. به همین دلایل این مسجد را «یازیلی مسجد» یا «مسجد نوشته ها» نیز نامیده اند. درب مسجد از چوبی مقاوم ساخته شده بود و کنده کاری های زیبایی بر روی آن انجام شده بود.

یازیلی مسجد یا گزیران مچیدی در اصل آرامگاه بابا حاضر بود که آیین‌های مخصوص به خود را داشت و در پنجشنبه و جمعه‌های هر هفته در آن شمع روشن می‌کردند به ذکر و دعا مشغول می‌شدند و مردم در مراسم مذهبی نذری می‌دادند و آش امام می‌پختند.متأسّفانه پس از بازسازی این مسجد از آثار آن چیزی باقی گذاشته نشد. جز یک سنگ بزرگ و تاریخی که در آن قدمت مسجد و دستور ساخت آن حک شده است. این سنگ در دیوار مسجد نصب شده است.

 

از هموطنان ساکن خسروشهر تقاضا دارم در صورت داشتن تصاویری از مسجد لیل آباد صفوی ( یازیلی مسجد ) آنرا برای ما ارسال فرمایند . باتشکر 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *