جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ثبت سه اثر تاریخی شیروان در فهرست آثار ملی

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ تیر ۱۳۹۹

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: سه اثر تاریخی شهرستان شیروان در فهرست آثار ملی ثبت شد و بدین ترتیب مجموع آثار ثبت شده این شهرستان به ۶۹ اثر رسید.
شیروان ثبت سه اثر تاریخی شیروان در فهرست آثار ملی

علی مستوفیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خانه فرهنگی تاریخی پرهیزگار در روستای کهنه اوغاز با شماره ۵۳، خانه هاشمی در روستای دوین با شماره ۶۰ و آب انبار شهر زیارت با شماره ۵۶ ثبت ملی شدند.

وی گفت: قدمت خانه پرهیزگار و هاشمی مربوط به اوایل دوره پهلوی و آب انبار شهر زیارت ۱۲۰ سال پیش برای تامین آب شرب اهالی روستا و مردم احداث شده بود که در عملیات اجرای طرح هادی، در ورودی با یک پلکان دسترسی به مخزن آب به ارتفاع چهارمتر تخریب شده است.

مستوفیان افزود: آب انبار شهر زیارت در محوطه مدرسه خاکشور قرار دارد و همچنین خانه فرهنگی تاریخی پرهیزگار با توجه به نقش اژدها در ورودی آن معروف به خانه اژدها است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: با توجه به مالکیت خصوصی خانه فرهنگی تاریخی هاشمی و پرهیزگار، این اداره کل فقط به آنان مشاوره می دهد و احیا آن براساس تصمیم مالکان است.

به گفته مستوفیان هم اکنون این شهرستان، ۶۹ آثار ثبت شده دارد که از این تعداد ۱۷ مورد بنا، هفت اثر طبیعی و ۴۵ اثر تپه و محوطه است.

شیروان به عنوان دومین شهر ستا پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد که ۱۵۷ هزار نفر جمعیت است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *