رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ثبت سه اثر تاریخی شیروان در فهرست آثار ملی

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ تیر ۱۳۹۹

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: سه اثر تاریخی شهرستان شیروان در فهرست آثار ملی ثبت شد و بدین ترتیب مجموع آثار ثبت شده این شهرستان به ۶۹ اثر رسید.
 ثبت سه اثر تاریخی شیروان در فهرست آثار ملی

علی مستوفیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خانه فرهنگی تاریخی پرهیزگار در روستای کهنه اوغاز با شماره ۵۳، خانه هاشمی در روستای دوین با شماره ۶۰ و آب انبار شهر زیارت با شماره ۵۶ ثبت ملی شدند.

وی گفت: قدمت خانه پرهیزگار و هاشمی مربوط به اوایل دوره پهلوی و آب انبار شهر زیارت ۱۲۰ سال پیش برای تامین آب شرب اهالی روستا و مردم احداث شده بود که در عملیات اجرای طرح هادی، در ورودی با یک پلکان دسترسی به مخزن آب به ارتفاع چهارمتر تخریب شده است.

مستوفیان افزود: آب انبار شهر زیارت در محوطه مدرسه خاکشور قرار دارد و همچنین خانه فرهنگی تاریخی پرهیزگار با توجه به نقش اژدها در ورودی آن معروف به خانه اژدها است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: با توجه به مالکیت خصوصی خانه فرهنگی تاریخی هاشمی و پرهیزگار، این اداره کل فقط به آنان مشاوره می دهد و احیا آن براساس تصمیم مالکان است.

به گفته مستوفیان هم اکنون این شهرستان، ۶۹ آثار ثبت شده دارد که از این تعداد ۱۷ مورد بنا، هفت اثر طبیعی و ۴۵ اثر تپه و محوطه است.

شیروان به عنوان دومین شهر ستا پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد که ۱۵۷ هزار نفر جمعیت است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *