جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تیشه شهرسازی مدرن بر پیکر بافت‌های تاریخی لرستان

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ آذر ۱۳۹۹

تمایل به شهرنشینی مدرن و توسعه شهرسازی آفتی است که در طی سال‌های گذشته به جان بافت‌های تاریخی لرستان افتاده و پیکر رنجور و نحیف آثار تاریخی را در مقابل ساختمان‌های بی اصالت امروزی روز به روز بی جان تر کرده است.به گزارش ایرنا، سرزمین کهن لرستان از هزاره‌های گذشته، محل پیدایش تمدن‌ها و کهن شهرها بوده و آثار بر جا مانده تاریخی در محدوده این استان ( فیلی، بختیاری، جنوبی و سرزمین‌های پیرامونی آن) گواه روشنی بر قدمت بافت های تاریخی این استان است.
اکنون برجسته ترین بافت های تاریخی این استان در شهرهای خرم آباد و بروجرد واقع شده اند که در حقیقت خاستگاه فرهنگ و تمدن مردم لرتبار در تاریخ کهن این استان هستند.

لرستان تیشه شهرسازی مدرن بر پیکر بافت‌های تاریخی لرستان

خرم‌آباد نام یکی از شهرهای کهن در این محدوده است و در دل دشت و دره‌ای تاریخی به همین نام واقع شده است،این شهر به عنوان پایتخت حکمرانی اتابکان لر کوچک، والیان لرستان فیلی و مرکز استان لرستان فعلی، ده ها اثر و یادگار تاریخی گران‌بها از دوره های دور و نزدیک (پیش از تاریخ، ساسانیان، سلجوقیه، صفوی و قاجار ) را چون نگینی گران‌بها در دل خود به یادگار دارد که عمده‌ این آثار و بناها در محدوده یک بافت کهن و بسیار ارزشمند به نام «بافت تاریخی» شهر خرم‌آباد، قرارگرفته‌اند.

از آثار تاریخی دوره شکل‌گیری هسته‌ نخستین شهر می‌توان به آرامگاه امامزاده زید ابن علی (ع) و آرامگاه منصوب به باباطاهر در مراکز محله هایی به همین نام‌ها در درون شهر قدیم، کتیبه تاریخی سنگ نبشته، مناره خرم‌آباد و آرامگاه منصوب به خضر (اتابک لرستان) در اندک فاصله‌ای با شهر قدیم یاد کرد.

حمام گپ، میدان گپ و خانه منصوری از مهم‌ترین آثار به‌جای مانده از دوره صفویه در شهر خرم‌آباد هستند و از دوره قاجار آثار و بناهای پرشماری برجای مانده است که از مهم‌ترین آن‌ها می توان به خانه و حسینیه خورشیدی، خانه جوادی، خانه مرحوم آیت الله سید جواد جزایری (ره)، خانه چنگایی، خانه عصاره، خانه مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالرحمن لرستانی (پدر مشروطیت در لرستان)، خانه و عمارت بزرگ میرزا سید رضاخان، خانه چدنی، خانه سیف‌الله خان والی زاده، خانه توکل، خانه کاکاوند، خانه شمعون (کلیمی) و کاروانسرای میرزا سیدرضا را نام برد.

بناهایی همچون خانه فیروزی، خانه موشه جواهری (کلیمی)، خانه رزاز، خانه ابراهیمی، گرمابه قاضی، مسجد توسلی، مسجد موسی ابن جعفر (ع) از جمله آثار برجای مانده از آخرین لایه‌ی معماری ایرانی – اسلامی (دوره پهلوی اول) در خرم‌آباد هستند.

بافت تاریخی خرم آباد که زمانی خاستگاه فرهنگ و تمدن مردم این دیار بوده است که اکنون در گذر توسعه شهرسازی و روی آوردن به شهرسازی مدرن در گوشه ای از شهر هر روز با دست آویزی جدید در تهاجم شهرسازی قرار می گیرد و تکه ای از این بناهای ارزشمند تخریب و ویرانه می شود.

اما آنچه که ضروری به نظر می رسد توجه به نقشه جامع شهرسازی و دیدن جایگاه والای این بافت تاریخی در این نقشه و استفاده و بهره وری گردشگری و رونق اقتصادی این نگین تاریخی برای شهر خرم آباد است که متاسفانه گویی قدمت تاریخی این بافت همچون غباری این مهد تاریخ و تمدن را در میان توسعه شهرسازی گم کرده است.

اما روزی باید ارابه ویرانگر شهرسازی مدرن را در میان بافت زنده و تاریخی متوقف کرد و با رونق این بافت جلوه ای خاص را به شهر داد و همچون نمایشگاه افتخار آفرین این بافت را در کنار ساختمان های بی هویت و قارچ گونه نگه داری کرد.

بنا به گفته کارشناسان و محققان باستان شناسی ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی در لرستان وجود دارد که حدود ۲۰۰ خانه تاریخی در این بافت ها شناسایی شده است.

بافت های تاریخی ظرفیت مناسبی برای صنعت گردشگری هستند

پژوهشگر و باستان شناس لرستانی با تاکید بر ضرورت مرمت و بازآفرینی بافت کهن و تاریخی خرم آباد گفت: نه تنها بافت تاریخی شهر خرم آباد بلکه در کل استان ظرفیت های قابل توجه تاریخی زیادی در شهرها و روستاها وجود دارد.

عطا حسن پور اظهار داشت: در سطح لرستان ۱۱ کاروانسرای تاریخی از مجموع کاروانسراهای قدیم به جای مانده است و از این کاروانسراهای ۱۱ گانه که از مسیر قدیم همدان به شوش عبور می کردند حدود چهار کاروانسرا شامل کاروانسراهای خرم آباد، گوشه شهنشاه، چمشک و قلعه نصیر سالم مانده است.

این استاد دانشگاه به خانه رحمتی در روستای “هنام” شهرستان سلسله اشاره کرد و گفت: این مکان تاریخی ظرفیت بسیار خوبی برای واگذاری به بخش خصوصی در این مکان گردشگری است که باید حفظ شود.پژوهشگر و باستان شناس لرستانی گفت: حدود ۲۰۰ خانه تاریخی در لرستان وجود دارد که حدود ۹۲ بنای تاریخی پیش از اینکه تخریب شوند در خرم آباد شناسایی شد و حدود ۱۵۰ بنای تاریخی نیز در بروجرد شناسایی شده است.وی اظهار داشت: اهمیت بافت های تاریخی لرستان به حدی است که در سال گذشته دانشگاه “کویمبرای” کشور پرتغال از بین ۱۶ شهر جهان ، بافت تاریخی شهر خرم آباد را برای مطالعه پروژه بازآفرینی انتخاب کرده استد.

بافت تاریخی خرم آباد موزه زندگی

حسن پور همچنین اظهار داشت: بسیاری از بافتهای تاریخی در ایران پا برجا هستند اما ساکنان این بافت را به دلایل مختلف خالی کرده اند.وی با بیان اینکه نبود زندگی در بافت دلیل اصلی مرگ بافت است، ادامه داد: قطع آب دلیل اصلی مرگ بافت می شود و در بافت تاریخی خرم آباد نهر ناصری و ۲ شعبه از آب گرداب عبور می کرده است که اکنون این نهرها از بین رفته است.این پژوهشگر باستانشناسی اظهار داشت: قطع آب از کوچه های این بافت تاریخی باعث تبدیل شدن کوچه ها به معبر پیاده رو و سواره رو شد و این درحالی است که اکنون پیچ و خم بسیاری از کوچه های قدیمی خرم آباد بر اساس پیچ وخم نهر ها بوده است.

حسن پور ادامه داد: لرستان استانی صنعتی نبوده و نیست و آنچه که می توان برای استان بهره برداری مالی کرد سنتی بودن استان است که منبع درآمد برای ساکنان این استان و بافت های تاریخی است.وی اظهار داشت: بافت تاریخی خرم آباد گنجینه زنده است و پیشنهاد می شود از میان بناهای تاریخی این بافت خانه ها و اتاق هایی برای بوم گردی و اقامت گاه در نظر گرفت.

حسن پور عنوان کرد: در اینصورت ساکنان این منطقه استقبال بسیار خوبی از مرمت و احیای خانه های تاریخی خواهند داشت.وی ادامه داد: مسیر پیاده رو خانه های تاریخی خرم آباد تا حمام گپ نیز تشکیل شده و از طرفی تسبیح فروش های این مسیر در رختشور خانه قدیمی خرم اباد مستقر شدند.

حسن پور با تاکید بر قدمت تاریخی خرم آباد بیان کرد: هفت غار پیش از تاریخ در خرم آباد وجود دارد که در سطح دنیا بی نظیر است.وی با بیان اینکه هشت منبع آبی ثقلی در خرم آباد وجود دارد، عنوان کرد: در شهری که دارای بستر تاریخی و فرهنگی و جزو هفت شهر برتر گردشگری شناخته شده است ظرفیت عظیمی برای رونق گردشگری می باشد.

بافت تاریخی خرم آباد از طریق تفاهم نامه هایی با مالکان مرمت و حفاظت می شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز گفت: بافت تاریخی شهر خرم آباد در سال ۸۸ توسط وزارت متبوع مصوب و به استان ابلاغ شد و این اداره کل نیز آن را به ارگان های مربوطه از جمله شهرداری و مسکن و شهرسازی ابلاغ نموده است.

زهرا بهاروند افزود: این اداره کل نیز با توجه به اعتباراتی که سالانه در دست دارد در راستای وظایف حفاظتی و مرمتی خود اقدام به مرمت و حفاظت از بافت های تاریخی می کند که در مرمت های اخیر خانه های تاریخی کشفی ، ابوالقاسمی، بهرامی، رحیمیف خورشیدی و آخوند ابو، مرکز محله ، باباطاهر، زورخانه طیب، و کاروانسرای میرزا رضا انجام شده است.

بهاروند تاکید کرد با توجه به حجم بالای کار و تعدد بناهای موجود در بافت و اعتبارات اندک این اداره کل تاکنون خانه های کشفی و ابوالقاسمی بصورت کامل مرمت شده اند.

وی عنوان کرد: مرمت دیگر بناهای موجود در بافت تاریخی ادامه دار هستند و بر اساس میزان اعتبار اختصاص یافته سالانه بصورت فصل به فصل و اولویت بندی مرمت می شوند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: در دولت تدبیر و امید در جلسه دوم تیرماه سال ۹۸ با حضور ریاست محترم جمهوری مصوب شد که وزارت راه و شهرسازی با همکاری شهرداری ها در مدت پنج سال پس از تصویب قانون نسبت به طرح های ویژه حفاظت و احیا محدوده بافت های تارخی و فرهنگی اقدام نماید.

بهاروند با بیان اینکه متاسفانه تاکنون این قانون در مورد بافت تاریخی خرم آباد محقق نشده است ادامه داد: با توجه به اینکه بافت تاریخی خرم آبادبه لحاظ تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت است در مرکز شهر نیز قرار دارد همکاری دستگاه های مربوطه در راستای ساماندهی و حفاظت از این بافت لازم است.

وی عنوان کرد: همچنین از طرفی در قانون ششم توسعه نیز دولت شهرداریها و شورای شهر را مکلف کرده تا بخشی از اعتبارات را صرف هزینه مرمت و ساماندهی بافت تاریخی نماید که متاسفانه در این مورد تاکنون هیچگونه کمک و یاری به بافت تاریخی نشده است.

وی اظهار داشت: در خصوص راه اندازی شهرداری بافت تاریخی نیز مکاتبات و جلسات بسیاری با شهرداری خرم آباد در سال های اخیر برگزار شده است و استاندار نیز این مورد را لازم الاجرا دانستند اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

بهاروند افزود: مصوباتی در خصوص کمک به مالکان در بافت ها در دستور کار قرار گرفته است و در این خصوص مالکین طی تفاهم نامه ای که با این اداره کل منعقد می کنند تعهد می شود که بنای مورد نظررا حفاظت و متناسب با شان بنا کاربری لحاظ شود و در عوض این اداره کل نیز در مرمت بنا تا زمان بهره برداری توسط مالک همکاری می کندو کمک های بلاعوض به آنها پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: در این راستامرمت حمام کوچک، خانه خورشیدی، خانه رحیمی، کاروانسرای میرزا سیدرضا اقدامات مشارکتی بودند که میراث فرهنگی تملک آنها را در اختیار ندارد و تنها از طریق تفاهم نامه منعقد شده در حفاظت و مرمت آنها همکاری می کند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: اینگونه همکاری ها با مالکان انگیزه هایی در این بافت ها ایجاد کرده و تفاهم نامه هایی دیگری نیز با مالکان دیگر بناها منعقد شده که در سال جاری مرمت آنها با همکاری مالکان آغاز خواهد شد.

وی افزود: در خصوص منابع کمک های بلاعوض نیز بستگی به مشارکت افراد و مالکان دارد و هر چقدر درصد میزان مشارکت مالکان بیشتر باشد درصد بیشتری تسهیلات در اختیار آنها قرار می گیرد.

بهاروند اظهار داشت: بافت تاریخی خرم آباد با توجه به گذشت زمان ، عوامل طبیعی و به ویژه آسیب های انسانی توسط مالکان و ارگان ها دچار تخریب هایی شده است و تا زمانی که دستگاه های اجرایی مربوطه از جمله شهرداریها که نقش اساسی در نگهداری بافت تاریخی دارند و مسکن و شهرسازی و مردم ساکن در بافت یاریگر میراث فرهنگی نباشند بافت تاریخی نجات نخواهد یافت.

وی تاکید کرد: این اداره کل تنها دستگاه تصمیم گیرنده نیست و نیازمند تعامل دیگر دستگاه های مربوطه در خصوص حفاظت بافت تاریخی است.

وی ادامه داد: طرح مستند سازی بافت تاریخی خرم آباد انجام و به وزارت متبوع ارسال شده اما ایراداتی بر طرح وارد شده که این اداره کل در حال رفع نواقص طرح است که پس از ابلاغ طرح تمام دستگاه ها موظف به رعایت آنها هستند اما تا زمانیکه ططرح مصوب و ابلاغ نشود ضوابط و مقررات حاکم بر کشور بر بافت تاریخی شهر حاکم است و این مورد به تمام دستگاه های اجرایی نیز ابلاغ شده است.

تاکنون اعتباری به بافت تاریخی شهر خرم آباد اختصاص نیافته است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان همچنین گفت: ساماندهی بافت ها وخانه های تاریخی نیازمند تعامل بین دستگاه های اجرایی مربوطه است.

بهاروند با بیان اینکه میراث فرهنگی متولی بافت های تاریخی است ولی تمام ادارات و مردم در حفظ بافت های تاریخی تاثیرگذار هستند اظهار داشت: رسانه ها بازوهای توانمند میراث فرهنگی در این زمینه هستند و حراست ونگهداری میراث فرهنگی نیازمند همراهی و همکاری رسانه ها است.

بهاروند ادامه داد: اکنون ۲ بافت تاریخی خرم آباد و بروجرد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و برخلاف درخواست های مکرر میراث فرهنگی استان تاکنون ،شهردار بافت تاریخی خرم آباد معرفی نشده است.

وی با بیان اینکه در صورتیکه این بافت تبدیل به پایگاهی تاریخی شود امکان تامین اعتبار وجود دارد، عنوان کرد: برای حفظ بافت های تاریخی و به دلیل کمبود اعتبارات موجود مشارکت در مرمت بناهای تاریخی و واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی از اولویت های برنامه های این سازمان است.

وی عنوان کرد: در بناهای مشارکتی مالک اثر تمایل به حفظ بنای تاریخی دارد که میراث فرهنگی هم در این راستا کمک های بلاعوض ۵۰ درصدی پرداخت می کند.

بهاروند با اشاره به دلیل عدم تمایل مالکان برخی از بناهای مرمت شده دچار نبود اعتبار برای فازهای بعدی مرمت شدند، اظهار داشت: عدم همکاری مالکان برخی بناهای تاریخی باعث ایجاد موانعی برای مرمت این بناها شده است.

بهاروند گفت: همچنین تسهیلات کم بهره برای مرمت خانه های تاریخی و بهره برداری از آنها به نفع مالک و با حفظ فاکتورهای تاریخی برای بناهای تاریخی پرداخت می شود.

وی ادامه داد: واگذاری بناهای تاریخی استان از طریق مزایده به سرمایه گذاران انجام می شود که تاکنون حمام گپ خرم آباد انجام شده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: بافت های تاریخی لرستان بافت شهری محسوب می شوند چراکه در مرکز شهر قرار دارند و در خرم آباد برخلاف تلاش های زیاد مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد.

بافت تاریخی خرم آباد تک بنا نیست

بهاروند با بیان اینکه بافت تاریخی هویت فرهنگی شهر است و اقدامات لازم در جهت حفظ و مرمت و رفاه مردمی باید انجام شود، اظهار داشت: در برخی موارد بافت تاریخی شهر خرم آباد توسط برخی دستگاه های اجرایی به عنوان یک معضل ذکر می شود و تلاش می کنند با ایجاد شکاف بین بافت تاریخی و بقیه بافت شهری مشکلاتی را برای نگهداری این آثار ایجاد کنند.

معاون میراث فرهنگی لرستان با اشاره به عدم همکاری مناسب شهرداری خرم اباد برای ساماندهی بافت تاریخی این شهر ادامه داد: در شهرهای تاریخی تابلوهایی برای راهنمایی در بافت تاریخی نصب می شود در حالیکه در خرم آباد برخی بناها و کوچه ها در حال تخریب هستند.

وی با بیان اینکه بافت تاریخی خرم آباد بصورت تک بنا نیست و بافت تاریخی این شهر مشمول تمام اجزای این بافت است، گفت: بافت تاریخی شامل کوچه ها و خانه ها و تمام دیگر اجزای آن است و تخریب هر جزئی تمام بافت تاریخی را دچار نقص و صدمه می کند.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: این اداره کل در حد اعتبارات مرمت هایی انجام داده است و یگان حفاظت نیز با ظرفیت موجود تلاش در حفظ این بافت دارد اما بازهم تخریب هایی در این بافت صورت می گیرد.

اجرای طرحهای موفق امید به زندگی را درساکنان بافت های تاریخی افزایش می دهد

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: فرهنگ سازی و اجرای برنامه های موفق در بافت های تاریخی ساکنان این بافت ها را مشتاق به زندگی در این مناطق می کند.

بهاروند اظهار داشت: تا زمانی که شهرداری و میراث فرهنگی و دیگر دستگاه های اجرای برای مرمت و احیا بافت تاریخی به توافق و نگاه مشترک نرسند امکان نگهداری بافت تاریخی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه به تازگی نگاه خوبی در شهرداری برای بافت تاریخی خرم آباد ایجاد شده است افزود: تنها راه نجات بافت های تاریخی و رغبت سرمایه گذاران و دید مثبت اهالی هماهنگی و تشکیل کمیته ای با حضور اعضا و ادارت شهر با هدف حفاظت بافت است.

وی با اشاره به اینکه مالکان بناهای تاریخی نیازمند شرایط و بسترهای موجود برای زندگی در این بناهای تاریخی هستند، گفت: مردم باید برای سکونت در بافت تاریخی و کسب درآمد ترغیب شوند.

بهاروند با اشاره به اینکه ، عبور خیابان از بافت های تاریخی مشکلات بافت تاریخی برطرف نمی شود، اظهار داشت: بافت تاریخی باید با نگاه تاریخی دیده شود و استفاده از ظرفیت تاریخی انها بهترین گزینه برای ساماندهی این بافت ها به شمار می رود.

اجرای آجرفرش و چراغانی پل گپ خرم آباد

رییس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری خرم آباد گفت:حفظ بافتهای تاریخی در شهر خرم آباد بسیار مهم است و این بافت ها باید به عنوان سرمایه شهر مد نظر قرار گیرد که در این راستا طرح چراغانی و آجرفرش پل گپ خرم آباد انجام شده است.

مهدی آزاد منش بیان کرد: همچنین رمپ خیابان فردوسی در بافت قدیم خرم آباد برداشته شده و محور پیاده رو با استفاده از پله های قدیمی بازگشایی شده است.

وی با تاکید بر پیگیری طرح های عمران و بازآفرینی شهر در شهرداری خرم آباد ادامه داد: تشکیل شهرداری بافت تاریخی خرم آباد در برنامه شهرداری قرار دارد.

آزاد منش با اشاره به اقدامات غیرکارشناسی شهرداری ها در سال های قبل و ناهماهنگی های موجود گفت: تعامل خوب شهرداری و میراث فرهنگی مانع از خدشه و آسیب بر چهره بافت تاریخی شهر خواهد شد.

ایجاد ضوابط مرمت بافت تاریخی در شهرداری ها مانع از تخریب و شخص محوری طرح ها می شود

رییس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری خرم آباد گفت:راهکار حفظ وساماندهی بناهای تاریخی تعریف ضوابط تخصصی میراث فرهنگی است که در این راستا شهرداری بافت تاریخی به زودی در شهرداری خرم اباد تشکیل می شود.

آزاد منش افزود: جابجایی در سطح مدیران باعث عدم پیگیری طرح ها می شود در حالیکه با تصویب ضوابط مربوطه امکان اجرای طرح ها ساماندهی و مرمت قابل انجام است.

وی اظهار داشت: تسهیلات پیش بینی شده برای مرمت مالکان بافت تاریخی اندک است و پاسخگوی هزینه های مرمت و احیا نیست و از طرفی تخفیفات در نظر گرفته شده توسط تمام دستگاه ها لحاظ شود.

آزادمنش ادامه داد: متولی بافت های تاریخی خرم آباد باید شهرداری بافت تاریخی خرم اباد به منظور جلوگیری از تخریب این بافت باشد.

وی با بیان اینکه براساس بند ۴ قانون شهرداری ها ماده ۵۵ شهرداری ها مکلف به رفع خطر و شیوع امراض هستند گفت: در این راستا بر اساس خوشاته مردم و اهالی محله ها با توجه به استعلاماز میراث فرهنگی اقدام به رفع نخاله ها و اماکن مخروبه در سح شهر می شود.

بافت‌های تاریخی لرستان در خطر فرسودگی هستند

مسئول حرایم بافت‌های تاریخی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی در این استان وجود دارد که به دلیل ناآگاهی مردم و کم‌توجهی مسوولان در خطر فرسودگی هستند.

علی صفایی افزود: ارایه نشدن امکانات به ساکنان بافت های تاریخی به ویژه در خرم‌آباد و از طرفی معرفی نکردن بافت تاریخی و آگاهسازی مردم از اهمیت این مناطق، باعث فرسودگی کالبدی آنها شده که بیانگر بی توجهی دستگاه های شهری به این مناطق است.

وی گفت: علاوه بر اینکه بافت های روستایی ظرفیت بزرگی برای بوم‌گردی استان به شمار می روند تعریف محورهای گردشگری در بافت‌های تاریخی نیز یکی از ظرفیت های جذب گردشگر در شهرهای خرم آباد و بروجرد است.

صفایی با تاکید بر ضرورت مرمت و احیای بافت های تاریخی لرستان اظهار داشت: ضوابط تخصصی مرمت بناهای تاریخی استان تدوین شده است و به زودی به شهرداری و دستگاه های مربوطه ارایه می شود.

وی تصریح کرد: استقبال مالکان برای مرمت و نگهداری بافت های تاریخی بروجرد بسیار زیاد است در حالیکه اعتماد مالکان بافت تاریخی خرم آباد برای مشارکت در طرح ها جلب نشده است.

صفایی با بیان اینکه بزرگترین چالش بافت های تاریخی لرستان نبود یک تعریف صحیح است ادامه داد: دستگاه‌های مختلف بر اساس وظایف داخلی خود تعاریف متفاوتی از بافت تاریخی دارند به نحوی که از این مناطق به عنوان بافت ناکارآمد در اداره کل راه و شهرسازی نیز یاد می شود در صورتیکه در بحث شهرسازی و مرمت شهری تعریف دارد.

مسئول حرایم بافت‌های تاریخی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بیان کرد: متولی بافت های تاریخی لرستان مشخص نیست و هر دستگاهی به نحوی خود را متولی امور آنها می داند.

صفایی گفت: بی توجهی به این بافت های تاریخی باعث ایجاد حاشیه نشینی و استقبال نکردن مالکان موجب فرسودگی آنها شده آنچنان که کم میلی نسبت به سرمایه گذاری در بافت های تاریخی از دیگر چالش های این بافت ها است و از طرفی مدیران شهری نیز هنوز نحوه برخورد با این مساله را درک نکرده اند.

مسئوول حرایم بافت های تاریخی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: تعریف محورهای گردشگری در بافت یکی از ظرفیت های جذب گردشگر در شهرهای خرم آباد و بروجرد است.

علی صفایی افزود: همچنین بافت های روستایی استان نیز پتانسیل های بزرگی برای بوم گردی استان به شمار می روند.

وی با تاکید بر ضرورت مرمت و احیای بافت های تاریخی لرستان اظهار داشت: ضوابط تخصصی مرمت بناهای تاریخی تدوین شده و به زودی به شهرداری و ارگان های ذیربط ارایه می شود.

وی اظهارداشت: در بافت تاریخی بروجرد استقابل برای مرمت و نگهداری بافت های مالکان بسیار زیاد است در حالیکه در بافت تاریخی خرم آباد اعتماد مالکان برای مشارکت در طرح ها جلب نشده است.

بزرگترین چالش بافت های تاریخی لرستان تعریف صحیح از بافت است

صفایی همچنین گفت: بافت تاریخی در دستگاه های اجرایی مختلف تعریف های متفاوت دارد به نحوی که حتی به عنوان بافت نارکارآمد در راه و شهرسازی نیز یاد می شود در صورتیکه در بحث شهرسازی و مرمت شهری تعریف دارد و باید زنده باشد.وی با بیان اینکه بافت های تاریخی لرستان زنده هستند، بیان کرد: اختلافات در تعاریف بافت ارگان های مختلف بر اساس وظایف داخلی نسبت به بافت ها اقدام می کنند.صفایی گفت: متولی بافت های تاریخی لرستان مشخص نیست و هر دستگاهی به نحوی خود را متولی این بافت ها می داند.

مسئوول حرایم بافت های تاریخی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان عنوان کرد: عدم ارایه امکانات به اهالی بافت های تاریخی به ویژه در خرم اباد و از طرفی عدم معرفی بافت تاریخی و آگاهی سازی مردم از اهمیت این بافت باعث فرسودگی کالبدی آنها شده است که ناشی از عدم توجه ارگان های شهری به این مناطق است.وی افزود: عدم توجه به این بافت ها باعث ایجاد حاشیه نشینی شده و عدم تمایل به مالکان در سرمایه گذاری در این بخش از طرفی باعث فرسودگی این بخش شده است.

صفایی گفت: عدم رغبت سرمایه گذار در بافت های تاریخی از دیگر چالش های این بافت ها است و از طرفی مدیران شهری نیز هنوز نحوه برخورد با بافت تاریخی را درک نکرده اند.وی ادامه داد: بافت تاریخی خرم اباد دارای نشانه های شهری زیادی است که باید مورد توجه قرار گیرند چراکه هویت شهر هستند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد