رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ خرداد ۱۳۹۸

تکیه دزاشیب تهران

لینک این مطلب کپی شد!

در حال حاضر وسعت تکیه دزاشیب تهران حدود ۴۴۰ متر مربع است و در دو طبقه ساخته شده است. تمام محوطه داخلی با قالی مفروش است و دورتادور آن پشتی قرار دارد. حوض مرمری در میانه تکیه دزاشیب و در میان ۶ ستون چوبی نگه دارنده سقف مجموعه، در نگاه اول نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کندنحوه طراحی تکیه دزاشیب به گونه‌ای است که امکان ورود نور آفتاب از بخش مرکزی سقف وجود دارد و در طول روز، فضای تکیه دزاشیب با نور طبیعی روشن می‌شود. در جبهه شمالی طاق نماهایی وجود دارد که هر یک از آنها در گذشته به یکی از طایفه‌های دزاشیبی تعلق داشت و افرادی از همان طایفه نیز مسئول پذیرایی از خودشان بودند.علاوه بر کتیبه های قرآنی، روایت جبرئیلیه (نادعلیا) و ‌تر کیب بند محتشم، از دیگر تزئینات تکیه می‌توان به اسباب و ابزار آلانی نظیر نخل، علامتهای پنج تیغه و یازده تیغه قدیمی، طوق، چند گلابدان گلدان وقفی و همچنین چند طاقه شال و بیرق و دو مشعل و چند تابلوی رنگ روغن از وقایع کربلا اشاره کرد. این اثر در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۲۱۸ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
پیشینه بنای حسینیه دزاشیب به بیش از یکصد و بیست سال پیش می‌رسد. این حسینیه در زمان ناصر الدین شاه ساخته شد. گفته می‌شود که در قسمت شمالی این حسینیه نمازخانه کوچکی بوده و ساختمان کنونی حسینیه به استثنای شیروانی آن به هزینه مردم نیکوکار و همت مرحوم رضا قلی خان مجدالممالک با مساحتی بیش از ۵۰۰ متر مربع برپا می‌شود. بعدها، در حدود ۷۰ سال قبل، شیروانی این تکیه به خرج خیری به نام حاج محمد علی یخچالی ساخته شد.ساختمان قدیمی تکیه، طراحی و تزئینات ساده معماری آن از یک طرف و اشیا آیینی موجود در جای جای تکیه، نمونه بسیار کاملی از تکیه‌های قدیمی است که هر بازدیدکننده‌ای به راحتی می‌تواند فضای روحانی و مراسم آیینی آن فضا را از گذشته حس کنند.در همه روزهای ماه محرم، در این تکیه مراسم عزاداری انجام می‌شود. هنگام محرم، مراسم نماز صبح و ظهر و مغرب و عشاء در تکیه برگزار می شود. در ماه محرم تقریبا بیست شب، مراسم اطعام و صبحانه نیز در این حسینیه برقرار است.

در برخی سالها، به مناسبت ایام سوگواری امام حسین(ع) مجالس تعزیه به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شمیرانات، در حسینیه دزاشیب برگزار می‌شود.حسینیه در ساعات۱۱ تا ۱۳ و ۱۷ تا ۲۰ همه روزه باز بوده و عموم میتوانند از آن دیدن کنند. اما مراسم ماه محرم در این حسینیه با تشریفات خاصی برگزار شده و میزان مراجعه شهروندان در این دوره بسیار بالاست.نزدیکترین پارکینگ عمومی به این حسینیه، پارکینگ باهنر است که حدود ۷۵۰ متر با آن فاصله دارد. دردسر پیدا کردن جای پارک خیلی بیشتر از این است که این فاصله کوتاه را با تاکسی عبوری یا اتوبوس و یا حتی پیاده طی نمایید.

نحوه دسترسی
مسیر تاکسی
در میدان قدس سوار ماشین‌های “خط تجریش- نیاوران- دارآباد” شده و در ابتدای خیابان شهید کریمی پیاده شوید. با کمی پیاده روی به مقصد می‌رسید.
مسیر اتوبوس
در پایانه تجریش سوار اتوبوس‌های “خط تجریش- دارآباد”، “خط تجریش- جماران” و “خط تجریش- شهرک قائم” شده و در ایستگاه دزاشیب پیاده شوید. با ۱۰ دقیقه پیاده روی به حسینیه خواهید رسید.
مسیر مترو
نزدیک ترین ایستگاه مترو به این حسینیه ایستگاه تجریش واقع در خط یک مترو تهران است.
مسیر خودروی شخصی
از میدان قدس (تجریش) به سمت خیابان باهنر (نیاوران) رفته و از خیابان کبیری (دزاشیب) وارد خیابان کریمی‌ شوید. حسینیه دزاشیب در مقابل خیابان قاسمی قرار دارد.

-دزاشیب-1 تکیه دزاشیب تهران

-دزاشیب-2 تکیه دزاشیب تهران

منبع:
بزنیم بیرون

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *